[ASTA] Mijn koelblok van mijn GPU afgehaald

Pagina: 1
Acties:

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Gegroet,

Sinds kort ben ik in het bezit van een Asus V8200 GF3 Ti200. Op zich een leuke kaart en deze gaat dan ook mijn huidige Hercules Prophet 4500 Kyro 2 vervangen. Nu zat er op mijn Kyro 2 een DangerDan VGA Block vast met wat Arctic Silver 2 Thermal Adhesive.

Aangezien ik de DD VGA cooler graag van mijn Kyro 2 af wil krijgen ZONDER de kaart te beschadigen ben ik eens op zoek gegaan op GoT of iemand ook ervaring had met het verwijderen van ASTA. Helaas vond ik alleen een paar topics waarin mensen dit ook vroegen en geen concreet antwoord. Daarom maak ik nu een topic aan om uit te leggen hoe ik mijn DD VGA blok van mijn Kyro 2 heb afgekregen zonder hem te beschadigen.

1.
Verwijder de kaart uit de PC. Zorg ervoor dat de kaart echt helemaal los zit. Ga dus niet met de cooler zitten knoeien als er nog slangen aanzitten maar haal de koeler even netjes los.

2.
Wrik een beetje aan de koeler om te zien of je hem zo los kan krijgen. Als je namelijk ASTA heb gebruikt in combinatie met wat normale AS dan bestaat de mogelijkheid dat de cooler gewoon los komt door een beetje te wrikken. Het is dus niet de bedoeling dat je probeerd om zoveel mogelijk kracht op de koeler te zetten, maar op een gewone manier probeerd om een beetje te wrikken.

3.
De koeler zit nog steeds vast en wilt niet loskomen. Geeft niets, over naar plan B. Leg een schroevendraaien tussen de koeler en de PCB, we gaan nu iets bruter te werk. Zorg er wel voor dat er iets tussen de schroevendraaier en de PCB ligt om beschadigingen aan de PCB te voorkomen. Probeer nu om de schroevendraaien een halve slag te draaien. Uiteraard moet je hier wel wat common sense gebruiken. Als je de schroevendraaien niet verder kan draaien, ga dan niet extra veel kracht zetten, maar probeer het gewoon op een andere plek. Ga o pdeze manier alle hoeken langs in een rondje en doe dit twee keer.

4.
Nog steeds vast? Dan gaan we over op het backup plan. Leg de videokaart nu in de vriezer. Ja je hebt het goed gelezen, leg de kaart even in de vriezer (Naast de pizzas en het ijs) en laat hem daar een paar uur liggen. Als de kaart uiteindelijk is afgekoeld haal je hem weer uit de vriezer. Pak de kaart en het koelblok nu weer stevig vast en wrik het koelblok nu heen en weer, hierbij mag wel wat kracht gezet worden. Bij mij kwam het koelblok en nu eindelijk af.

5.
Het blok is nu van de videokaart af en we zijn nu klaar toch? Nou, bijna. Vergeet niet dat de videokaart nu erg koud is. Veeg hem met een doekje even af om zo het ergst condens eraf te vegen. Leg de kaart nu op de verwarming ofzo zodat de kaart op temperatuur kan komen en de vochtvorming op de kaart kan verdampen.
6.
De koeler is van de kaart, de kaart is condens vrij en de resten ASTA zitten nog op het koelblok en de GPU. Laten we die resten ook maar weghalen, dan zijn we daar ook vanaf.
De resten van de GPU komen vrij makkelijk los heb ik gemerkt gewoon heel VOORZICHTIG met en schroevendraaiertje eraf schrapen. Vervolgens met een doekje eroverheen (desnoods met wat chemicalien) om de laatste restjes eraf te halen. Daarom is het ook zo belangrijk dat alle condens van de kaart is verdampt en de kaart goed droog is. Anders bestaat de mogelijkheid dat er kleine schilfertjes ASTA op de kaart blijven plakken door de vocht. Aangezien ASTA stromo kan geleiden willen we dat niet hebben.
Op het koelblok is het wat moeilijker om de ASTA weg te halen. Je kan namelijk niet met een schroeverdraaier de ASTA verwijderen omdat je dan groeven krijgt in je koperenblok. Bij mij zat de ASTA behoorlijk vast aan het koelblok en kon ik deze ook niet met een doekje wegkrijgen. De oplossing is vrij simpel, pak een stukje schuurpapier (van die hele fijne) en maak deze nat. Schuur nu de ASTA van het koelblok af. Op deze manier komt het ASTA eraf en behoud je toch nog de gladheid van het blok. (btw, is dat restje ASTA niet een heel mooi excuus om je blok te lappen? :))

Anyways, dit waren min ervaringen met ASTA. Voor vragen en opmerkingen kunt u uiteraard gewoon replyen. :)

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 10:42 schreef Stuff het volgende:
5.
Het blok is nu van de videokaart af en we zijn nu klaar toch? Nou, bijna. Vergeet niet dat de videokaart nu erg koud is. Veeg hem met een doekje even af om zo het ergst condens eraf te vegen. Leg de kaart nu op de verwarming ofzo zodat de kaart op temperatuur kan komen en de vochtvorming op de kaart kan verdampen.
Leuke guide allen bij punt 5 doe je iets dat niet pluis is.
"Veeg hem met een doekje even af om zo het ergst condens eraf te vegen."
Dat is nou niet echt jovol. Hier kan je ESD krijgen waardoor je je kaart naar de zevende hemel KAN brengen!

Ik zou hem gewoon op de verwarming leggen. Hierdoor krijg je geen ESD.

Klein opmerkingkje, maar kan belangrijk zijn.