Beeldscherm kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45
Het gaat om een onbekend merk beeldscherm die ik drie jaar geleden bij de aldi PC kreeg (PII-350).

Ik wilde eens kijken of civilization III ook op dat PC'tje kon draaien met een onboard videokaart. Ik krijg de intro te zien en daarna blijft het scherm helemaal zwart, de muziek blijft gewoon doorspelen. Er zat niks anders op dan een handmatige reboot (leve de reset knop). Na de reboot werkte het beeld weer. Toen nogmaals geprobeerd, weer hetzelfde effect. Dus weer een handmatige reboot. Maar toen bleef tijdens het booten mijn scherm ook steeds zwart. Ik andere monitor op zelfde PC. Gewoon beeld. Het 'kapotte' beeldscherm op een andere PC geprobeerd werkt ook niet. :(

Nu het vreemde waardoor ik denk dat het beeldscherm misschien nog te redden is. Bij alletwee de PC's gaat het lampje steds aan en uit binnen ongeveer een halve seconde. Op de maat van dat lampje komt er een tikkend geluid uit de monitor. :?

Heeft iemand een idee of mijn beeldscherm nog te redden is en ook hoe?

Verwijderd

Dat is waarschijnlijk je transformator die tikt, heb ik ook een keer gehad. En helaas is een kapotte monitor vaak niet meer te redden.

Verwijderd

Zwart beeld: Controleer even of de monitor de refreshrates wel aankan die je hebt ingesteld bij beeldschermeigenschappen...

En over het tikken: kijk eens of je zwart verbrande onderdelen in de buurt van de voor en eind transistor hebt (die voor de lijntrafo zit). Meet die grote transistoren even door of ze niet kortgesloten zijn. (tikken kan nl. het veiligheidscircuit van die voeding zijn die doorheeft dat er ergens kortsluiting is). Van een monitor die VAAK (denk aan bedrijven etc) gebruikt wordt is dit het meest geziene euvel. Ook als een monitor vaak aan/uit gezet wordt per dag, vinden de voor en hoofdtransistoren niet fijn.

Verwijderd

Je zult je monitor moeten laten repareren. Als jezelf tenminste geen verstand van electronica hebt. Ik heb zelf computermonitoren gerepareerd bij een computerbedrijf en je klachtomschrijving geeft duidelijk aan dat er iets kapot is; oftewel in je voedingscircuit of ergens in het hoogspanningscircuit. Kan ik zo niet beoordelen.
Succes ermee.... :)

Verwijderd

Ik heb dat zelf ook gehad en bij mij was het magnetisch veld van mijn soundblaster speakers de oorzaak. Toen ik ze weghaalde was alles plots weer in orde.

• Mr.Vulcano
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45
De refreshrate moet niks uitmaken want dan moet je het booten wel kunnen zien. En ook het magnetisch veld is niet de oorzaak omdat ik het ook op een andere plek heb geprobeerd.
Ik zal de monitor maar wegbrengen om te kijken of hij nog te redden valt.
Pagina: 1