Toon posts:

[EL] Antidenderdinges en flipflop

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had twee vraagjes die ik niet beantwoord kan vinden:

- hoe bouw ik een antidendergeval voor een drukknopje?

- is het waar dat de uitgang van een flipflop schakelt als je op de ingang een puls zet (stroom erop: aan, stroom eraf, stroom eraf: uit, enz...)? Zo ja, weet iemand het nummer van die chip?

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja, weet iemand waar ik zo'n elektronisch testbordje vandaan kan halen? Hier bij de elektroboer hebben ze het niet.

En de prijs? Is die ook een beetje bekend?

Verwijderd

chipnumer is: 6

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 07:21 schreef jerr het volgende:
chipnumer is: 6
CMOS IC 4006?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Ja doei, de 4006 is een 18 bits statisch schuifregister.

Bedoel je misschien een D-flipflop 4013? Als je de inverterende uitgang Q\ daarvan op de D ingang aansluit, en vervolgens een schakelaar (evt. ontdenderd) op de clk, dan gaat bij de eerste druk op de knop de uitgang Q aan, en bij een tweede druk weer uit, etc.

Ik post zo wel even een schema. Hier heb je een schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/AcouSE/Schema/antidender_en_flipflop.jpg

De 4001 heeft 4 NOR-gates en de 4013 heeft 2 D-flipflops, dus als je wilt kun je er twee bouwen met de twee IC-tjes die je toch al nodig hebt. Vergeet niet voedingsspanning op de IC-tjes aan te sluiten.

Verwijderd

[b]hoe bouw ik een antidendergeval voor een drukknopje?
Weerstandje (10K)+condensatortje (100nF)
[b]is het waar dat de uitgang van een flipflop schakelt als je op de ingang een puls zet (stroom erop: aan, stroom eraf, stroom eraf: uit, enz...)? Zo ja, weet iemand het nummer van die chip?
'k heb geen idee waar je het over hebt, maar je hebt allerlei soorten flipflops, en ze doen allemaal net iets anders (D-flipflop, JK-flipflip, SR-flipflip, Master-Slave-flipflop, synchroon/asynchroon etc. etc.) En verder heb je nog ICs met 1, 2, 4, 8 of 16 flipflops in een huisje. Dus een typenummertje geven is ook al niet zo makkelijk. Maar kijk 'ns naar de 74xx reeks, of de 40xx/45xx reeks.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Op donderdag 24 januari 2002 08:33 schreef victorvanacht het volgende:
[..]
Dus een typenummertje geven is ook al niet zo makkelijk.
[..]
Mwah, ik had er niet zo'n moeite mee hoor :P

Verwijderd

't zou wel op componenten besparen als je de 2e D-flipflop in de 4013 gebruikt als anti-dender. Dus de D- en CLK-ingang aan GND (of VCC) hangen, en de schakelaar op de S en R ingangen. Ik kan nu ff geen schema tekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 08:15 schreef AcouSE het volgende:
Ja doei, de 4006 is een 18 bits statisch schuifregister.

Bedoel je misschien een D-flipflop 4013? Als je de inverterende uitgang Q\ daarvan op de D ingang aansluit, en vervolgens een schakelaar (evt. ontdenderd) op de clk, dan gaat bij de eerste druk op de knop de uitgang Q aan, en bij een tweede druk weer uit, etc.

Ik post zo wel even een schema. Hier heb je een schema:

-afbeelding-
Die NOR-gates zijn die voor het ontdenderen, of zijn die ook nodig voor het schakelen zoals ik vroeg?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ehm, ik had een beetje moeite te begrijpen wat je nou precies wilt:
Op donderdag 24 januari 2002 07:10 schreef Super_ECH het volgende:
- is het waar dat de uitgang van een flipflop schakelt als je op de ingang een puls zet (stroom erop: aan, stroom eraf, stroom eraf: uit, enz...)?
Kun je je iets beter verklaren?

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik bedoel is het volgende:

Ik heb een component met een ingang. Als ik deze ingang hoog maak gaat de uitgang aan en blijft ook hoog, terwijl ik de ingang weer laag maak totdat ik voor een tweede keer de ingang hoog maak. Snappie?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Dan kun je die D-flipflop (4013) gewoon laten vallen, want die doet dat ook.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:31
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.
Pagina: 1