Toon posts:

LCD-software : alpha versions :)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na 3 dagen te hebben gezocht hoe ik mijn LCD'tje moest aanspreken is het me eindelijk gelukt en bleek het eigenlijk niet zo moeilijk te zijn ook ...

software getest op 16x2 van Velleman(PC1602 chip)
en enkel op Windows2k op dit moment
dit zou moeten werken op alle HD4****-controllers die velen hier hebben en misschien zelfs op grotere dan de mijne

dus vrijwilligers geeft commentaar, een groter prog, met alles in 1 komt er misschien ooit nog ;)

klokje op je LCD
bericht bij nieuwe mails(LCD leeg tot je een mail krijgt)
Winamp info op je LCD

als het werkt gelieve te posten welk LCD je hebt ;)
(werkt met DLportIO)

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 20:54
Bij mij werkt de klok iig, display 4x20 HD4****

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 24 januari 2002 00:25 schreef Mr.ChronoM het volgende:
na 3 dagen te hebben gezocht hoe ik mijn LCD'tje moest aanspreken is het me eindelijk gelukt en bleek het eigenlijk niet zo moeilijk te zijn ook ...
Waarom gelooft niemand mij als ik zeg dat het eigenlijk vrij simpel is?? :)

Maar netjes hoor!

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 09:03 schreef Creepy het volgende:

[..]

Waarom gelooft niemand mij als ik zeg dat het eigenlijk vrij simpel is?? :)

Maar netjes hoor!
ik geloof je :P
(nu tenminste wel)
ik mag nog steeds niet op de computer :r
maar ik denk dat er binnenkort ook van mijn hand een lcd-progsel gaat komen >:)

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 19:40
Je klok doet het in ieder geval. Je winamp plugin heeft er niet echt veel zin in.

O ja ik heb een 4*40 met een hd chippie.

Ik ben die van de mail aan het testen,

Edit
Heb die van de mail gestest die doet het ook. Alleen de plugin voor winamp wil; niet echt lukken.

Verwijderd

jeps, op mijn conrad 2*16 doet ie het ook

• silitek
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

nou wacht met smart ( omdat smartie niet werkt hiero ) op je prog. Heb hier een Crystalfontz 4*40 serieel. Dus een mooie prog is altijd welkom hier.
Op donderdag 24 januari 2002 00:25 schreef Mr.ChronoM het volgende:

software getest op 16x2 van Velleman(PC1602 chip)
en enkel op Windows2k op dit moment
dit zou moeten werken op alle HD4****-controllers die velen hier hebben en misschien zelfs op grotere dan de mijne

dus vrijwilligers geeft commentaar, een groter prog, met alles in 1 komt er misschien ooit nog ;)

klokje op je LCD
bericht bij nieuwe mails(LCD leeg tot je een mail krijgt)
Winamp info op je LCD

als het werkt gelieve te posten welk LCD je hebt ;)
(werkt met DLportIO)

Tubes....It's what make music music!

• Creepy

Creepy

Voor "simpele" stats kan je ook LCDinf pakken (niet de beta downloaden, die crasht ne verloop van tijd)

Toont CPU en MEM stats op een 4x20 LCD, en op een 4x40 gebruikt ie de bovenste 2 regels alleen.

4x40 versie is in de maak.. en zoek nog iemand die wil beta testen.. dus als je hem wilt testen.. let me know

AArrggh.. ik moet beter lezen.. je hebt een serieel.. hmmm.. hebbie misschien eens zin en tijd om hiero langs te komen? Bouw ik ff support voor je LCD in, en krijg je meteen de laatste versie van LCDinf mee om te testen :7

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
aan iedereen die het getest heeft alvast bedankt :)

ik ben nu eerst op zoek naar een manier om bij de MSN plugin automatisch bij opstarten op te vragen wat het aantal nieuwe mails is (wat volgens mij nie kan, maar ok)

zijn er eigenlijk request, want een MSN plugin was dacht ik een 'nieuw idee' voor op LCD's

het is wel vrij simpel, maar ideeën hoor ik natuurlijk graag, want ik ben tenslotte een beginnertje op dit vlak :o

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu eerst op zoek naar een manier om bij de MSN plugin automatisch bij opstarten op te vragen wat het aantal nieuwe mails is (wat volgens mij nie kan, maar ok)
en het blijkt dat ik ook totaal verkeerd kan zijn, want het kan natuurlijk wel ;)

Als je de MSN "plugin" start krijg je het aantal nieuwe mails in je inbox direct op je LCD *D
en nu is het ook
0 new mails
1 new mail
2 new mails
ipv altijd x new mails

Voor de geïntereseerden:
http://users.skynet.be/bk234359/ChronoLCD%20-%20MSN%20version.exe

• C@SP
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Op donderdag 24 januari 2002 20:19 schreef Creepy het volgende:
Voor "simpele" stats kan je ook LCDinf pakken (niet de beta downloaden, die crasht ne verloop van tijd)

Toont CPU en MEM stats op een 4x20 LCD, en op een 4x40 gebruikt ie de bovenste 2 regels alleen.

4x40 versie is in de maak.. en zoek nog iemand die wil beta testen.. dus als je hem wilt testen.. let me know

AArrggh.. ik moet beter lezen.. je hebt een serieel.. hmmm.. hebbie misschien eens zin en tijd om hiero langs te komen? Bouw ik ff support voor je LCD in, en krijg je meteen de laatste versie van LCDinf mee om te testen :7
Ik heb hier een 4x40 en wil wel betatesten voor je.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Verwijderd

zou je me de source van het tijd op lcd proggje kunnen sturen, kom er toch nog niet aan uit, ik ga nix copieren ofzo, ik wil alleen ff kijken.
(lauwe@planet.nl)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 11:13 schreef LAuWe het volgende:
zou je me de source van het tijd op lcd proggje kunnen sturen, kom er toch nog niet aan uit, ik ga nix copieren ofzo, ik wil alleen ff kijken.
(lauwe@planet.nl)
euh ... nope
je mag altijd tonen wat je WEL hebt en dan kijken we wel even waar de fouten zijn...

BTW : wil iemand deze eens testen AUB ?
MSN progje
nu ook met het aantal online contacts

Verwijderd

edit: lama

Verwijderd

staat toch in je datasheet? :?

Verwijderd

aaargh, hoe scheel kan ik zijn... :'(
(sorry)

Verwijderd

Je (domme) posts weg editen is natuurlijk niet zo netjes LAuWe....

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 12:31 schreef Yarvieh het volgende:
Je (domme) posts weg editen is natuurlijk niet zo netjes LAuWe....
jah, ok ,sorry

Verwijderd

Aarg, wil je testen, heb je geen gewoon lcd ;( ;)

Gaaf dat het je toch gelukt is! Heb je al een to-do lijst met wat je allemaal nog gaat proggen :P

Oh enne Lauwe, ik heb je probleem niet precies gevolgd, maar hang een stel LEDs aan je poort en check of er ook uitkomt wat je wil dat er uitkomt.

Verwijderd

Topicstarter
to-do list:
Meer MSN mogelijkheden met keuze door gebruiker
CPU/Mem usage natuurlijk :)
nog wat Winamp uitbreidingen

en ooit eens alles samen in 1 prog zetten ... wat heel moeilijk word om alle settings enzo op te slaan

maar ik blijft verder werken tot het lukt :)

Verwijderd

Chrono, die van het msn werkt perfect op mijn 16*2 lcd van conrad.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 15:34 schreef Mr.ChronoM het volgende:
to-do list:
Meer MSN mogelijkheden met keuze door gebruiker
CPU/Mem usage natuurlijk :)
nog wat Winamp uitbreidingen

en ooit eens alles samen in 1 prog zetten ... wat heel moeilijk word om alle settings enzo op te slaan

maar ik blijft verder werken tot het lukt :)
Is niet zo moeilijk, je moet het alleen even doorhebben ;) Werk je object georienteerd? Zo ja, dan is het makkelijk. Om te begrijpen is misschien wel ff lastig, maar daar kom je wel doorheen :)

Hoe doe je dat met MSN eigenlijk? Nog nooit echt over nagedacht, dus ben wel nieuwsgierig hoe je dat doet.

Verwijderd

ok, je houd het niet voor mogelijk, maar ik heb het zo een beetje door, nu moet ik maar eens wat beter vb gaan leren :)
ik heb ffkes snel een testproggie inelkaar geflanst (is dat nederlands :? :) )
http://ra2modding.virtualave.net/Lcdtest1.exe

edit: ik heb btw een foutje gemaakt in de init, heb verkeerde grootte gebruikt

Verwijderd

Topicstarter
foutjes zijn er om op de lossen ;)
ik heb een 16x2 en je test prog zet een letter ofzo op mijn scherm als ik op print klik
maar de Clear functie doet NIETS

nog een tip => bij init zet je best een clearscreen ;)

Zotty : ik schrijf alles in VB, het MSN programma is echt wel simpel, je kan op de site van microsoft ergens 2 help-files afhalen met alles api's in die MSN ondersteund

je kan alles van MSN overnemen en opvragen

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:28 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Zotty : ik schrijf alles in VB, het MSN programma is echt wel simpel, je kan op de site van microsoft ergens 2 help-files afhalen met alles api's in die MSN ondersteund

Toch niet via het message systeem van de windows API ?! Dat is namelijk zo'n ramp.... (lees om te :r (;)))
Zal straks eens ff kijken bij M$ hehe

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:28 schreef Mr.ChronoM het volgende:
foutjes zijn er om op de lossen ;)
ik heb een 16x2 en je test prog zet een letter ofzo op mijn scherm als ik op print klik
maar de Clear functie doet NIETS

nog een tip => bij init zet je best een clearscreen ;)

hmmz, raar, hier doet ie het wel, maar volgensmij gaat de init nog niet helemaal goed, heb nog steeds de timings niet helemaal goed denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
timing voor beginner
laat tussen iedere actie 5 milliseconden
einde timing tutorial ;)

en hier komt ie nog een keer
MSN proggie door mij :)

extra's, de namen van de online contact scrollen over het scherm op de onderste lijn
op de bovenste lijn nog steeds het aantal nieuwe mails

try it out ;)

Verwijderd

hmmz, volgensmij heb ik strax iets fout gedaan :) had eerst
pause (5) maar dat is in seconden :P, daarom duurde het zo lang, toen heb ik het flink kleiner gedaan en op sommige plaatsen weg gelaten, maar daar moet ik nog eens naar kijken dan.

maar ik heb meen ik ook een aantal verkeerde waardes ergens, daar moet ik ook nog naar kijken, ik kan/mag nu niet proberen, (en hier komt zeker weer een domme vraag) maar kan ik ook zoiets doen:
code:
1
DlPortWritePortUchar 888, blabla

zou ik dan blabla op mijn lcd krijgen? want anders moet je dus alle woorden afbreken en dan letter voor letter sturen :?

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 25 januari 2002 20:16 schreef LAuWe het volgende:
hmmz, volgensmij heb ik strax iets fout gedaan :) had eerst
pause (5) maar dat is in seconden :P, daarom duurde het zo lang, toen heb ik het flink kleiner gedaan en op sommige plaatsen weg gelaten, maar daar moet ik nog eens naar kijken dan.

maar ik heb meen ik ook een aantal verkeerde waardes ergens, daar moet ik ook nog naar kijken, ik kan/mag nu niet proberen, (en hier komt zeker weer een domme vraag) maar kan ik ook zoiets doen:
code:
1
DlPortWritePortUchar 888, blabla

zou ik dan blabla op mijn lcd krijgen? want anders moet je dus alle woorden afbreken en dan letter voor letter sturen :?
Al gekeken naar de parameter van writeportuchar? Die pakt alleen 1 byte! (nou ja.. een unsigned char om precies te zijn). Dat is precies genoeg voor 1.. jawel.. 1 teken.
Hoe moeilijk is het denk je om met een for loop een string af te gaan en dit teken voor teken naar je LCD te sturen?

(sorry voor het "flamerige" aan m'n post hoor.. maar dit is wel ERRUG basic.)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 20:31 schreef Creepy het volgende:

[..]

Al gekeken naar de parameter van writeportuchar? Die pakt alleen 1 byte! (nou ja.. een unsigned char om precies te zijn). Dat is precies genoeg voor 1.. jawel.. 1 teken.
Hoe moeilijk is het denk je om met een for loop een string af te gaan en dit teken voor teken naar je LCD te sturen?

(sorry voor het "flamerige" aan m'n post hoor.. maar dit is wel ERRUG basic.)
jah, maakt nix uit, ik ben ook ERRUG new-b

maar zou dat dan ook niet gaan met DlPortWritePortUshort of DlPortWritePortUlong?

edit: zat foutje in

Verwijderd

Nee dat kan ook niet want als je data stuurt moet je ook je enable zelf nog hoog en laag brengen.. je kan nauutlijk heel simpel een procje schrijven die dat allemaal voor je doet en een string als invoer heeft maar met de standaart dlportio functies ga je het niet redden

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 22:18

ThaHandy

Discovery Channel

Op vrijdag 25 januari 2002 19:12 schreef Mr.ChronoM het volgende:
timing voor beginner
laat tussen iedere actie 5 milliseconden
einde timing tutorial ;)

en hier komt ie nog een keer
MSN proggie door mij :)

extra's, de namen van de online contact scrollen over het scherm op de onderste lijn
op de bovenste lijn nog steeds het aantal nieuwe mails

try it out ;)
:? dat gaat niet goed...
ik heb hier een 4*40

eerst zie je de users ff scrollen (2*10) ?!
en nu gooit i alles door elkaar op de eerste regel :/

Verwijderd

jah, ik ben pas pas begonnen met proggen (in VB dan)
maar zou dat dan zoiets worden als:
code:
1
2
3
4
for i= 1 to len("Whatever")
mid("Whatever",i,1) = character
;dan hier de command om character naar het scherm te schrijven
next i

heb dit zo fftjes uit het hoofd gedaan, maar dit zou een for loop maken die een voor een de letters van "Whatever" pakt en die dan (met ff wat uitbreiding) op het lcd schrijft. kan dat kloppen?
(ik mag nog steeds niet computeren, zit er nu ff snel achter >:) maar ik kan het dus niet uitproberen zolang ik niet ffkes goed de tijd heb om te gaan proggen :( )

Verwijderd

kweet nie waar t aan ligt, maar met dlportio + win2k krijg ik niks op mn 4*20 lcd... smartie werkt wel gewoon, en mn home made gfx lcd prog werkt ook met dlportio

Verwijderd

ah, het begint bij mij een beetje te lukken, ChronoM heeft gelijk, nu kan ik ong. alles wat ik maar wil laten zien.
Lcdtest2

je moet wel even w88 tot het proggie is opgestart, het loopt allemaal nog niet lekker omdat ik beetje met de timings aan het worstelen ben, maar ik vind het een hele vooruitgang (voor mezelf)
dus je moet ff w88 voor het proggie opstart

Verwijderd

zo, heb ff wat bijgewerkt
http://ra2modding.virtualave.net/Lcdtest3.exe

zou iemand ff kunnen testen?

hopelijk binnenkort wat kewlers erop zoals tijd ed..

Verwijderd

Hoi Creepy wil je beta wel testen heb de vorige perongeluk gewist. hoe is de 2x16? :?
Peter
pwvanderveen at hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 23:58 schreef LAuWe het volgende:
zo, heb ff wat bijgewerkt
http://ra2modding.virtualave.net/Lcdtest3.exe

zou iemand ff kunnen testen?

hopelijk binnenkort wat kewlers erop zoals tijd ed..
even dit topic uit het oog verloren ;)
laaste versie van LAuWe werkt, maar de CLEAR nog steeds NIET
code:
1
2
3
4
Clear that display ...
    DlPortWritePortUchar 890, 2
    DlPortWritePortUchar 888, 1
    DlPortWritePortUchar 890, 1

update
ChronoLCD MSN version
bug fix => als je het prog starte zonder je eerst in te loggen kreeg je een fout en crashte het prog
en hierdoor was er ook een probleem als je uitlogde uit MSN *D

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 15:37 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

even dit topic uit het oog verloren ;)
laaste versie van LAuWe werkt, maar de CLEAR nog steeds NIET
code:
1
2
3
4
Clear that display ...

update
ChronoLCD MSN version
bug fix => als je het prog starte zonder je eerst in te loggen kreeg je een fout en crashte het prog
en hierdoor was er ook een probleem als je uitlogde uit MSN *D
hmm, raar hier doet ie het wel, ik heb em volgens de conrad sheet gemaakt:
code:
1
2
3
DlPortWritePortUchar 890, 0

Verwijderd

Topicstarter
software moet overal werken
probeer mijn manier eens en zet em even online, dan test ik ook nog eens

ik ga er altijd vanuit dat je eerst de "E" hoog zet, dan de gegevens zend en dan weer de "E" laag zet

vind ik nog logisch klinken ook eigenlijk ...

Verwijderd

ow, ik d8 altijd : gegevens sturen, en dan de E hoog zetten (0) en dan weer laag (1)
maar ik mocht alleen gister ff op de compu. nu niet meer, dus ik kan niet veranderen, als me ouders in een goede bui zijn misschien weer. :(

Verwijderd

Topicstarter
klote ouders heb jij zeg !
maar ok, probeer het eens als je kan en je mag altijd mailen ook hoor, dan reply ik zo snel mogelijk

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 19:06 schreef Mr.ChronoM het volgende:
klote ouders heb jij zeg !
maar ok, probeer het eens als je kan en je mag altijd mailen ook hoor, dan reply ik zo snel mogelijk
jah, ik weet het :r school dit, school dat... :r

maargoed, ik kan misschien op school wel wat coden, maar ik kan het niet testen, ik was ff aan het nadenken over hoe een klok te maken. hoe heb jij dat gedaan?
je moet dan dus om de seconde refreshen, schrijf jij de tijd dan op het lcd, cleared dan en zet er weer snel de tijd op (dus zo snel dat je het niet ziet) of moet je elke keer return home en dan overschrijven? of moet je een speciale code schrijven die 60 keer alleen de laatste 2 cijfers updated en dan de min's updated en zo verder?

Verwijderd

Topicstarter
mijn manier is zeker niet de besten het was gewoon even een testje om te zien wat ik al kon maken op dat moment

heb even in mijn code gekeken en ik heb een timer die om de 250milliseconden (door de vertragingen hier en daar is dit de enige mooie oplossing vond ik) en ik keer iedere keer terug naar "home" en overschijf de boel (je heb dus een datum met altijd "xx:xx:xx" nodig !)

de beste oplossing om een klokje te maken is volgens mij nog altijd door een controle in de bouwen, die controleert wat er juist moet veranderen, maar als dat ook echt snel genoeg zou gaan kan ik niet voor spellen

ooit maak ik dat wel nog eens :D

• Creepy

Creepy

Op zondag 27 januari 2002 20:59 schreef LAuWe het volgende:

[..]

jah, ik weet het :r school dit, school dat... :r

maargoed, ik kan misschien op school wel wat coden, maar ik kan het niet testen, ik was ff aan het nadenken over hoe een klok te maken. hoe heb jij dat gedaan?
je moet dan dus om de seconde refreshen, schrijf jij de tijd dan op het lcd, cleared dan en zet er weer snel de tijd op (dus zo snel dat je het niet ziet) of moet je elke keer return home en dan overschrijven? of moet je een speciale code schrijven die 60 keer alleen de laatste 2 cijfers updated en dan de min's updated en zo verder?
Het snelst is om naar 0,0 te springen en dan gewoon alle tekens te overschijven (dus je hoeft GEEN kleur of een return home te geven.. dit zijn relatief trage functies)

Verwijderd

Topicstarter
kleur hebben we al niet ...
springen naar 0,0 = return home volgens mij

en hier komt hij nog eens : mijn MSN prog

de eerst versie die bestaat uit 2 bestanden
in ChronoLCD kan je al 3 dingen instellen :o

en de scrollende namen scrollen nu eerst gewoon tot het einde en keren dan in omgekeerde richting terug ipv tot het einde te scrollen en terug naar plaats 1 te springen

Verwijderd

ben ff aan het denken hoe ik een lcd proggie zou maken, en ik d8 zoiets: (heel globaal, niet uitgewerkt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
;Load settings
;begin main loop

If Time = 1 Then
;code om time te displayen
endif

If cpu = 1 Then
;code om cpu te laten zien

if...........

;end main loop

dus dan een proggie maken waarin je opties kunt kiezen en die slaat dat dan op. het proggje dat de data echt op de lcd zet laad dit bestand en beint dan met een loop waarin ie elke keer kijkt welke data ie moet displayen enzo en doet dat in kliene loops. probleem wat ik nog niet heb opgelost is hoe je dan kunt bepalen hoe lang zo'n kleine loop moet duren.

• Creepy

Creepy

Op zondag 27 januari 2002 21:35 schreef Mr.ChronoM het volgende:
kleur hebben we al niet ...
springen naar 0,0 = return home volgens mij
Het return home commando is een stuk trager dan het commando om de cursor positie te zetten. Er zit wel degelijk verschil tussen een return home (1.64 milli sec.) en het commando om de cursor positie ze zetten (40 micro seconden!)

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 13:47 schreef Creepy het volgende:

[..]

Het return home commando is een stuk trager dan het commando om de cursor positie te zetten. Er zit wel degelijk verschil tussen een return home (1.64 milli sec.) en het commando om de cursor positie ze zetten (40 micro seconden!)
jah, en het heeft hetzelfde effect (behalve als je natuurlijk op een andere regel bezig bent) maargoed, ik d8 dat ie dan misschien die "nieuwe tijd" er overheen zou gooien en niet vervangen, maar dat is dus niet?

• Creepy

Creepy

Op maandag 28 januari 2002 15:37 schreef LAuWe het volgende:

[..]

jah, en het heeft hetzelfde effect (behalve als je natuurlijk op een andere regel bezig bent) maargoed, ik d8 dat ie dan misschien die "nieuwe tijd" er overheen zou gooien en niet vervangen, maar dat is dus niet?
Juist wel. Dat is namelijk veel sneller. gewoon naar 0,0 springen (NIET m.b.v. Return home) en dan gewoon alle karakters schrijven. Je hoeft hiervoor ook geen clear te geven.

Een clear display, is net als return home, ook een instructie die 1.64 milliseconden kan duren. Dus gebruik ze niet als ze niet nodig zijn. Clear display gebruik ik alleen in mijn initialisatie. Return home gebruik ik nooit, en die heb je ook niet nodig zolang je geen LCD scroll dingen gebruikt.

Verwijderd

hmmz, en naar 0,0 is ddram adress 00 zetten?

• Creepy

Creepy

bingo!

[flauwe modus]
-Hi bingo!!!
-I'm not bingo
-HI BINGO!!!
[/flauw modus]

Verwijderd

:P

(i'm learning fast!! :D)

nu nog de binaire waarde zoeken, maar dat vind ik wel in de datasheet.

Verwijderd

Topicstarter
dit is dus iets totaal nieuw voor mij !

wist echt niet dat je op een eenvoudige manier naar een adres kon spring en zat al te denken "man wat is zo'n LCD" traag

to-do-list :
functie-schrijven die BF controleert
zoeken hoe ik naar 0,0 ofzo spring (functie van maken)
eigen karakters maken en afbeelden

laatste 2 raak ik echt totaal niet uit ... met of zonder datasheet

Verwijderd

http://www.electronic-engineering.ch/microchip/datasheets/lcd/hd44780.pdf

op blz 13 staat zoiets (voor 2x16):
code:
1
2
3
4
5
display position:
1   2   3   4   5   6   7   8   9 .... 16
00  01  02  03  04  05  06  07  08     0f

40  41  42  43  44  45  46  47  48     4f

dat zijn dus die ddram adressen van elke character
ff verder:
code:
1
Set DDram adress: 0  0  1  ADD  ADD  ADD  ADD  ADD  ADD  ADD

en nog ff verder:
ADD = DDRAM adress (corresponds to cursor adress)

dat is alles wat ik er van snap.
edit: of eigenlijk niet snap :7

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 18:45 schreef Mr.ChronoM het volgende:
to-do-list :
functie-schrijven die BF controleert
Laat deze maar zitten, die BF is zo onbetrouwbaar als wat (teminste op alle displays waarop ik 'm geprobeerd heb uit te lezen) je kan beter 'n iets preciecere timer gebruiken voor je timings als je meer snelheid wilt dan die rotte BF.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 21:26 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Laat deze maar zitten, die BF is zo onbetrouwbaar als wat (teminste op alle displays waarop ik 'm geprobeerd heb uit te lezen) je kan beter 'n iets preciecere timer gebruiken voor je timings als je meer snelheid wilt dan die rotte BF.
thanks !
weer werk minder :)
en die van die adressen komt wa duidelijker, beetje bij beetje :)

• Creepy

Creepy

Op maandag 28 januari 2002 20:44 schreef LAuWe het volgende:
http://www.electronic-engineering.ch/microchip/datasheets/lcd/hd44780.pdf

op blz 13 staat zoiets (voor 2x16):
code:
1
2
3
4
5
display position:
1   2   3   4   5   6   7   8   9 .... 16
00  01  02  03  04  05  06  07  08     0f

40  41  42  43  44  45  46  47  48     4f

dat zijn dus die ddram adressen van elke character
ff verder:
code:
1

en nog ff verder:
ADD = DDRAM adress (corresponds to cursor adress)

dat is alles wat ik er van snap.
edit: of eigenlijk niet snap :7
Je snapt hem!

LCD's zijn best "snelle" dingen hoor.. je moet inderdaad alleen fatsoenlijke timers gebruiken (sleep() suckt)

Verwijderd

Topicstarter
als sleep() sucked ... heeft dan eens iets in VB wat niet suckt, want ver raak je niet met iets af te breken van een ander

Verwijderd

Je korte delays doen dmv het checken van QueryPerformanceCounter, aleen gebruiken voor korte pauzes aangezien dit cpu tijd vreet.

Verwijderd

hoe werkt dat nou met die ddram adress setten?
want er staan meerdere plaatsen waar je die ddram adress moet zetten, maar welke moet ik dan gebruiken, of moet het allemaal 0 zijn omdat ik toch naar 00 moet?

Verwijderd

er staan meerdere plaatsen om een adres neer te zetten? je bedoeld hier?
code:
1

Dit zijn bits dus je pakt gewoon het ddram adres wat je wilt zetten or'd dat met 128 en ramt dat als command naar je lcd.

Verwijderd

128 (decimaal) ?
dus dan zou dat voor 00 dus gewoon 128 zijn

• Creepy

Creepy

Op maandag 28 januari 2002 23:41 schreef Mr.ChronoM het volgende:
als sleep() sucked ... heeft dan eens iets in VB wat niet suckt, want ver raak je niet met iets af te breken van een ander
Iets af te breken van een ander? eehh... ik raak je hier ff kwijt..tenzij je afkraken bedoelt.

Sleep suckt, naar mijn idee, omdat sleep(1) toch echt niet 1 milliseconde wacht.. maar minimaal 10 milliseconden (vanwege de scheduling van windows).
Met queryperformance counter, zoals Yarvieh al zei, kan je op microseconden checken.

edit:
Ff nog ter verduidelijking: dit was NIET om jouw af te kraken, maar om sleep() af te kraken voor timers < 0.1 sec.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 09:22 schreef Creepy het volgende:
Sleep suckt, naar mijn idee, omdat sleep(1) toch echt niet 1 milliseconde wacht.. maar minimaal 10 milliseconden
Idd 10 op NT system, 15 op multiprocessor nt systemen, en zelfs 55(!!!!) op 9x systemen.. kortom sleep suckt idd!

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 09:11 schreef LAuWe het volgende:
128 (decimaal) ?
dus dan zou dat voor 00 dus gewoon 128 zijn
Jup 128 decimaal, of 80hex maakt mij niet uit, same thing.

Verwijderd

Het werkt!

Http://ra2modding.virtualave.net/lcdtest4.exe

en zou iemand ff naar me source kunnen kijken (let niet op mijn new-b coding) want die init klopt nog steeds niet :(
Http://ra2modding.virtualave.net/lcdtestsource.zip

Verwijderd

en dan nog een new-b vraagje. ik heb net ff een loop gemaakt, zodat ie de time steeds weer en weer op het lcd scherm zet, maar dan crashed het proggie, opzich niet raar met die loop, maar hoe kan ik dit voorkomen (andere loop? of loops met meer tussentijd????)

Verwijderd

Topicstarter
je code is niet volledig, de *.bas files en ontbreken
deze staan overal rond op je HD denk ik ...

even opnieuw posten, dat ik er iets mee ben

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 11:27 schreef Mr.ChronoM het volgende:
je code is niet volledig, de *.bas files en ontbreken
deze staan overal rond op je HD denk ik ...

even opnieuw posten, dat ik er iets mee ben
de enigste module die ik gebruikt heb is die van dlportio, als je die er ff bijzet zou ie het wel moeten doen

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga even wat werken aan je code
wat ik denk dat er dus mis aan is

en dan terug online zetten

[EDIT]
alles werkt nu in je prog, enkele kleine fouten en ook enkele grote ;)
maar de ftp-server van skynet(mijn provider) heeft er geen zin meer in, kan het nu even niet online zetten

Verwijderd

ok, zou je hier ff kunnen zetten wat die (met name) grote fouten waren? je kunt anders de source ook ff mailen (lauwe@planet.nl)

edit: en zou ik ook heeeeel fftjes naar de source van jouw klokje kunnen kijken? (please ;) )

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat mag je niet ...
en zal direct je source mailen

Verwijderd

hmmz, heb ff wat met klokje proberen te frotten, het klopt nog niet helemaal, en als ie de time aan het displayen is kun je weinig met het programma zelf >:) maargoed:

edit: heb ff url weggehaald, het proggie was TE buggy

edit: heb het ff zo gemaakt dat ie niet de heletijd doorgaat met time displayen, na 30 keer "refreshen" stopt ie als het goed is

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet wat je gedaan hebt met mijn code, maar het programma doet maar 1 ding => crashen

Verwijderd

jah, die heb ik nog gemaakt voordat ik die vebeterde versie van jouw kreeg. maar je hebt gelijk. ik ga em morgen veranderen.

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 19:49

Wiebbe

<none />

lauwe,
heb je al gedacht aan een timer?
een timer, geeft je de mogenlijkheid om toch nog dingen te veranderen terwijl je progje draait.. niet als met een For of While functie.

kijk, mijn progje werkt zo:
met checkboxes selecteer je wat je wilt hebben..
klok, winamp, kies maar uit..
daarna druk ik op Start.
en dat activate de Timer.
de timer blijft bij mij steeds om de 1000 ms af spelen,
en daarin kan je alle functie gooien, van
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Dim Hwndwinamp As Long
Dim Titel As String
Dim SongCurrentTrack As Double
Dim SongCurrentTrackmin As Double
Dim SongCurrentTracksec As Double

Hwndwinamp = FindWindow("Winamp v1.x", vbNullString)

SongCurrentTrack = SendMessage(Hwndwinamp, &H400, 0, 105) / 1000
SongCurrentTrack = SongCurrentTrack / 60

lblsongat = Format(SongCurrentTrack, "##:##")
lblsongtotal = Round(SendMessage(Hwndwinamp, &H400, 1, 105) / 60, 2)

dit is dus men timer code,
die geactiveert word als ik op start druk
(code is nie af, daarom nog geen if checks, maar het basis idee is der)
als je de lblsongat vervangt door je functie om een string om te zetten naar de te verzenden karakters..

owja, nog een tip voor met VB proggen,
teneerste, gebruik VEEEL meer commentaar..
ik kijk nu naar je code, en begrijp het nog wel,
maar het is veel slimmer om elke functie van je code van commentaar te voorzien, gewoon simpel, bijv,

'Initialisatie van het scherm

makkelijk om terug te vinden waar je bent..

ook iets handigs is, om alles een naam te geven, met erbij in staan wat het is:
commandbuttons: cmdstart bijv.
of labels: lblinvoer
zo zie je meteen wat wat is, en is het makkelijk om alles uit elkaar te halen, zeker als je je code vrijgeeft..
(dit is niet bedoelt als Flame, maar gewoon als een tip)

ook, declareer je variabelen :)
staat veeeeel netter!

ook, het is veel makkelijker om in de For functie variabelen te gebruiken, is netter, en makkelijk om later uit te lezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    tekst = txttekst
    aantaltekens = Len(txttekst)
    teken = 1

For teken = teken To aantaltekens
      Asciiletter = Asc(Mid(tekst, teken, 1))
      arrayzend(teken) = (Val(Asciiletter) - 32)
    Next teken

zend = 1

For zend = zend To aantaltekens
    DlPortWritePortUshort Val(txtport), Val(arrayzend(zend))
    For i = 1 To 1000
    Next i
    DlPortWritePortUshort (Val(txtport) + 2), Val(9)
    For i = 1 To 1000
    Next i

dit is de code die ik gebruik voor de grafische LCD's die hier rond zweven, om alle karakters te zenden,
ik kan nu makkelijk later weer bijv het aantal tekens uit lezen..

[edit] ff veel geadd

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Verwijderd

Topicstarter
veel dingen staan al in de code die ik terug gemaild heb

var declareren enzo
volgorde van commando's voor DLportIO veranderen ...

Verwijderd

ik snap ong. alles wel, het enigste wat ik nu nog moet weten is hoe ik zo'n loop moet maken. eentje die dan niet crashed he :)
want die ik nu heb, die crashed, en hij updated niet goed. als ik weet hoe ik zo iets moet maken dan weet ik hoe ik dingen op het schermpje moet gooien (dat weet ik dus nu al) en daarnaast hoe ik zo eenh loop maak (dus een efficiente) om de lcd te "refreshen". en dat laatste, daar zit ik nu mee. ik zal morgen es ff mijn hele code rewriten (dus ff verbeteren, dankzij mr.ChronoM) en ff wat commentaar erbij zetten.

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

lauwe, gebruik je nu al een timer?
nee toch?
kijk maar even in de MSDN hoe het zit met timers,
dat is echt het egene wat je nodig hebt,
omdat VB Object georienteerd is..

Verwijderd

de code die ik dus gebruikte om de lcd met tijd te updaten is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Aantalkeer = 0
i = 1
Do While Aantalkeer < 30 
'//dus 30 keer tijd op de lcd zetten (om niet helemaal crashend te maken//
For i = 1 To 8
TePrintenText = Mid(Time$, i, 1)
DlPortWritePortUchar 890, 6
DlPortWritePortUchar 888, Asc(TePrintenText)
DlPortWritePortUchar 890, 5
sleep 1
Next 
'//for..next loop breekt de tijd af en zet die op de lcd//
Aantalkeer = Aantalkeer +1
DlPortWritePortUchar 888, 128
'//laatste 3 regels zorgen voor de return (00)//
Sleep 950 
'// deze waarde is om niet constant te blijven updaten, dus beetje rust af en toe :) //
loop

dat is het probleem. ik heb nog nooit nix met timers gedaan :S, dus zal morgen es kijken hoe dat werkt

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

als je me ff add in icq,
zal ik wel ff het een en ander uit leggen :)

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 20:04 schreef Wiebbe het volgende:
als je me ff add in icq,
zal ik wel ff het een en ander uit leggen :)
dat zou ik heeeeeel fijn vinden, alleen 1 probleem : ik mag niet meer chatten :(
(eigenlijk ook niet programmeren, maar dat doe ik in mijn hoofd en dan zet ik het in de compu) en internetten doe ik meestal als ik ff iets anders (werkstuk) aan het maken ben en op school. :r :'(

maar e-mailen kan/mag wel >:)

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 20:07 schreef LAuWe het volgende:

[..]

dat zou ik heeeeeel fijn vinden, alleen 1 probleem : ik mag niet meer chatten :(
(eigenlijk ook niet programmeren, maar dat doe ik in mijn hoofd en dan zet ik het in de compu) en internetten doe ik meestal als ik ff iets anders (werkstuk) aan het maken ben en op school. :r :'(

maar e-mailen kan/mag wel >:)
WTF ! Woon jij in een strafkamp ofzo?

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

Wooot :)

okie :)
img@wanadoo.nl :)
ik stuur je wel even een voorbeeld projectje ?
kan dat?

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 20:08 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

WTF ! Woon jij in een strafkamp ofzo?
ehm...., laten we zeggen dat het er toch redelijk op lijkt, alleen ze voeren dit dictatoriale regime onder het motto van: "voor je eigen belang" (jah, volgens hun was ik "computer-verslaafd")
iig, stuur maar naar lauwe_sourcerer@hotmail.com
daar kan ik vanaf school tenminste ook op.
eenuh, tnx dat je deze n00b wilt helpen (en ook tnx natuurlijk aan iedereen die al geholpen heeft)

• Wiebbe

Wiebbe

<none />

ach :)
ik had hulp van een zekere zotty :)
(nou met hen principe dan.. want hij progged in C+ :P )
en vind het leuk om het ff te laten zien :)
maar je krijgt t morgen,
heb nu helaas geen tijd meer

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 20:38 schreef Wiebbe het volgende:
ach :)
ik had hulp van een zekere zotty :)
(nou met hen principe dan.. want hij progged in C+ :P )
en vind het leuk om het ff te laten zien :)
maar je krijgt t morgen,
heb nu helaas geen tijd meer
no problemo (heb jouw btw al mail gestuurd)
Pagina: 1