Op vrijdag 25 januari 2002 00:53 schreef NoiZe het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er duizenden versterkers worden gemaakt in alle soorten en maten van 2 tientjes tot 10 duizenden guldens, allemaal vanwege die kleine details?...
Maar goed.....
Er zijn ook mensen die 1000en guldens aan kabels uitgeven. Het spijt me heel erg, maar ik ben een kritisch luisteraar en ik hoor graag muziek mooi klinken, maar het verschil tussen kabels vind ik wel ZOOO klein. Dat mensen het wel horen (of willen horen?) moeten ze zelf weten... Ik geef er geen 1000en guldens aan uit..
Praktijk blijkt uit dat niet alle versterkers en speakers bij elkaar passen.... B&W past bijv helemaal niet goed bij een Denno amp.... Het gaat nou eenmaal om combinaties maken van sets.....
Nou generaliseer je merken, dat kan niet. Je zegt nu dat alle B&W's hetzelfde karakter hebben? ga dan even een DM303 en een DM603s1 naast elkaar beluisteren. Neem gelijk een 805 mee en een DM305... Dan heb je 4 totaal verschillende speakers... (waarvan 2 erg lelijk

).
Verder de webiste die ik al doorgaf is van John v/d Sluis, deze man zit al behoorlijk lang in het audio gebeuren en heeft zelfs een tijdschrift gehad, die onder audiofielen redelijk goed scoorde, je denkt toch niet dat jullie (20 jarige (me too btw)) het allemaal beter weten ofwel dan...
Nee, ik wil niet zeggen dat we het beter weten. Ik zeg eerder dat we proberen er met een neutrale frisse blik tegenaan te kijken. Sceptisch naar zaken die helemaal niet bewezen zijn. Iedereen beweert wel hetzelfde (net als met MP3, waarbij
niemand toen het puntje bij het paaltje kwam goed de verschillen hoorde), maar niemand test het ook echt blind...
Ik vertelde hem ook een keer dat iemand had gezegd dat 80% door de speaker wordt bepaald.... Oh gut het is er weer zo een zei die. En ik sluit me er volledig bij aan..
Anders ga je toch een discussie aan met hem en post je dat hier....
Nou, ik zeg niet dat 80% van het geluid door speakers wordt gemaakt, want 100% ervan komt uit een cd speler, gaat door een versterker en wordt weergegeven door een speaker. Wat ik alleen WEL zeg, is dat een CD speler een bijna perfect apparaat is, een versterker net zo. Een speaker daarintegen is een zwaar imperfect apparaat. Het omzetten van een electrisch signaal naar een echte trilling gaat zwaar ten koste van het signaal... Omzetten van Digitaal naar analoog niet, van analoog naar analoog versterkt ook niet...
Doe desnoods metingen.. Meet de verschillen in signaal
Digitaal >> analoog >> digitaal
Digitaal >> analoog >> versterkt >> verzwakt >> digitaal
Digitaal >> analoog >> versterkt >> speaker >> microfoon >> analoog >> digitaal
Wedden dat die laatste stap ineens
EXTREEM veel meer verschil in het signaal oplevert, als je allemaal apparaten van rond de 500 piek gebruikt? (microfoon daargelaten). Dat is dus het verlies dat je krijgt door de speakers en de mic...
Dat is extreem veel groter. Als je nu van die laatste 'serie' een van de componten gaat verbeteren naar een component van 2000 gulden per stuk (en je mag kiezen), dan gaat die bij speakers
verre verreweg de meeste verbetering meten.
En ook waarnemen, IMO.. Ik zeg er wel bij dat meten en 'mooier vinden' twee hele verschillende zaken zijn, maar speakers zijn zeker weten van wel de zwakste schakels van een set. Mij zou je ook nooit een versterker van 8000 gulden zien kombineren met een set speakers van 1500 gulden per stuk, omdat ik vind dat je met de keuzevrijheid die je met 4500.-/stuk hebt je toch wel betere speakers kan krijgen dan dat je met 1000 /stuk hebt. (en dan met een versterker van 2000 piek).
En daarmee bedoel ik niet dat een duurdere speaker perse beter vind klinken dan een goedkope (voordat je me daarop pakt

).