[Python/Zope] Ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 17:22
Hi all,

Ik post dit hier omdat hier meestal alleen maar mensen zijn met een zinnig antwoord :D

Ik begin maandag met mijn stage bij een bedrijf in Arnhem. Ik moet daar voor helpdesk spelen van een content managment systeem. En ik moet componenten gaan programmeren voor dat CMS. MIsschien wel andere dingen programmeren maar dit is wat ik tot nu tot weet.

Ik moet dit alles doen op Zope en in de taal Python.
Welke mensen hebben hier ervaring mee en zouden jullie dan bevindingen willen posten? Is het goed of slecht, makkelijk te leren en is het beter (sneller) dan andere scripttalen.

En wie werkt er hier met Zope?

//edit

Welke mod wil de topic titel veranderen in:
[STAGE] Zope & Python

Thnx

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb je titel even aangepast :) . Je naam spreekt denk ik niet zo aan als onderwerp (niet persoonlijk ;) ).

edit:
Welke mod wil de topic titel veranderen in: [STAGE] Zope & Python
Hier ook tevreden mee?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Een super flauwe opmerking maar:

Ik zie vaak Zope errors langs vliegen op enkele pagina's op de meest onlogische momenten. Soms is het met een refresh ook weer verholpen.

Dat kan natuurlijk aan de Zope programmeur liggen, maar ook aan Zope zelf.

|_____vakje______|

• PhoneTech
Op woensdag 23 januari 2002 23:02 schreef mbravenboer het volgende:
Ik heb je titel even aangepast :) . Je naam spreekt denk ik niet zo aan als onderwerp (niet persoonlijk ;) ).

edit:
[..]

Hier ook tevreden mee?
Thnx dude. Het kwam waarschijnlijk door mijn lamheid (morgen laatste dag school ooit misschien) dat ik mijn naam als topic title in tikte. Maar PhoneTechnician typt zo lekker. Het is echt een lekkere sequence op je klavier. :D

Maar back ontopic. Ik heb even gezocht op GoT en ben niet echt veel nuttige info tegengekomen (behalve Zope Rules en een zooi leuke quotjes van Chem).

Wie maken er hier gebruik van?

Wat ik er nu van weet is dat Zope op bijna elk platform draait en een object georienteerde database heeft. En ik weet dat Python hele strenge eisen stelt aan de programmeur. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zelf heb ik nog nooit Python in Zope gebruikt. Maar ik heb er wel ooit even naar gekeken en mijn indruk was positief, al sta ik wat huiverig tegenover een totaal-omgeving.

Anderen hier hebben er wel ooit mee gewerkt. Ik dacht dat Arien er wel eens iet mee gedaan was en dat hij er ook tevreden over was (al is hij niet echt geinteresseerd in CMSjes enzo ;)).
Verder is Sebas er vrij druk mee bezig geweest, hij vond het geweldig.

Helaas kan ik er niet veel meer over kwijt, behalve dat je naast Python ook Perl kun gebruiken :)

[edit]
Als iemand dit leest en eens iets met Frontier heeft gedaan mag hij dat trouwens ook melden :)

• PhoneTech
Niemand meer?

Verwijderd

Ik heb zelf wel wat ervaringen met python (nog niet met ZOPE).

Taal op zich is niet zo moeilijk om te leren. Als je al ervaring met programmeren in een andere taal hebt (denk 't wel) kun je eens kijken naar de tutorial op de python.org website:
www.python.org/doc/current/tut/tut.html
of naar (online boek):
www.diveintopython.org

Is python sneller/beter? Ik denk dat dat te maken met waarvoor je python gebruikt en wat je persoonlijke smaak is. Voor een niet geheel objectieve vergelijking zie http://www.python.org/doc/Comparisons.html;)

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Klein schopje i.v.m. prime-time? Het is opzich echt wel iets waar veel mensen over willen horen, maar jah, zonder ervaring is dit topic ook zo dood.

|_____vakje______|

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

python is leuk alleen die ident is niet altijd ff handig

en ik meld me als ex-frontier gebruiker.

Skill is when luck becomes a habit.

• tomato
  • Niet online
_eek_: python is leuk alleen die ident is niet altijd ff handig
Het is even wennen ja, maar na een tijdje vond ik het eigenlijk wel mooi. De taal zelf dwingt dan een gestructureerde opmaak van je code af en je mist allerlei tierelantijntjes (accolades) die een fervente Python aanhanger als afleidende zooi zou kunnen betitelen ;)
en ik meld me als ex-frontier gebruiker.
Hey, leuk :)
Heb er zelf nog nooit iets mee gedaan, maar vroeg me af of er hier mensen rond liepen die dat wel hebben gedaan. Was je er tevreden over?

• eek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2020

eek

@MagickNET

wel leuk om mee te spelen
niet om echte dingen mee te doen
werkte toen ik er mee bezig was alleen
op wintendo, misschien is er nu eindelijk
een linux versie.

Skill is when luck becomes a habit.

• PhoneTech
Ik heb vandaag mijn tweede stage dag er op zitten en ik moet zeggen:

Ik vind het wel relaxed werken. Het is wel leuk om te zien hoe alles enorm template based is, en dat die object georienteerde database lekker werkt.

Morgen ga ook echt iets functioneels bouwen (denk ik).

Ik zal mijn bevindingen wel hier posten!

• PhoneTech
Ok dan. Ik heb nu twee weken van Zope en Python mogen proeven en ik denk dat ik weet dat je op de search hier heel weinig topix ziet over Zope en Python.

Het is volgens mij een combinatie van heel veel dingen. Pagina's vormen maar een klein gedeelte van het geheel en je hebt daar in heel wat call's en scritps instaan die ook nog eens in andere folders staan.

Oftewel, Je bent met het documenteren van een probleem langer bezig dan het probleem op te lossen.

Tot nu lukt het me wel aardig. Ik heb een Organigram in elkaar gezet met foto's en de hele mikmak.

De taal Python vind ik goed. Alleen ik vind wel dat het debuggen wat beter kan.

Zope vind ik erg omslachtig. Om een product te schrijven moet je heel wat pagina's vol kalken voor Hello World. Misschien kom ik op die mening nog terug, maar dit is wat ik er nu van denk.

Reacties zijn altijd welkom.

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:09
Op vrijdag 08 februari 2002 17:15 schreef PhoneTechnician het volgende:
De taal Python vind ik goed. Alleen ik vind wel dat het debuggen wat beter kan.
Zoals? Wil je een visuele debugger gebruiken? Die zijn er wel aardig wat te vinden, onder andere in PythonWin, Wing IDE en ythonWorks Pro. Zelf heb ik meestal genoeg aan de traceback(ook al is die nogal irritant als je ééntje van 99 lang krijgt en dan Maximum Recursion Depth Exceeded :P), die ik erg duidelijk vindt. Je kunt ook naar PyDebug kijken, of ff zoeken op The Vaults of Parnassus
Zope vind ik erg omslachtig. Om een product te schrijven moet je heel wat pagina's vol kalken voor Hello World. Misschien kom ik op die mening nog terug, maar dit is wat ik er nu van denk.
Dat zou best kunnen, maar ik heb zelf nog niet zo veel met Zope gewerkt(CMS'en interesseren mij ook niet echt, m'n forum was genoeg), maar ik heb wel gehoord dat het een nogal steile leercurve had, dus misschien wordt het nog wat efficienter.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• Johannes
Op donderdag 24 januari 2002 21:57 schreef tomato het volgende:
Het is even wennen ja, maar na een tijdje vond ik het eigenlijk wel mooi.
Afleidende zooi zou ik het niet willen noemen, maar wel weer een ding minder om fouten mee te maken. En ik snap eigenlijk niet wat het probleem is met het moeten indenten? Ik deed dit toch altijd al, alleen nu mag ik de accolades weglaten.
De taal zelf dwingt dan een gestructureerde opmaak van je code af... <knip>
Afdwingen is niet echt het geval, het wordt hoogstens moeilijker om ongestructureerd te schrijven. Ik denk dat je de leuke entry uit de Python faq wel kent:
4.15. Is it possible to write obfuscated one-liners in Python?
:P

Verwijderd

hier staat wel een hele goede intro tot zope, ik vind het er een beetje vreemd uitzien eerlijk gezegd....

• tomato
  • Niet online
Johannes: Afleidende zooi zou ik het niet willen noemen, maar wel weer een ding minder om fouten mee te maken. En ik snap eigenlijk niet wat het probleem is met het moeten indenten? Ik deed dit toch altijd al, alleen nu mag ik de accolades weglaten.
Eens ;)
Overigens zul je in Perl 6 verschillende syntaxen kunnen gaan gebruiken (waaronder natuurlijk Python syntax) :9
Ik denk dat je de leuke entry uit de Python faq wel kent:
4.15. Is it possible to write obfuscated one-liners in Python?
:P
Ja die kende ik ;)
Al wordt er in obfuscated one-liners altijd wel erg hevig gebruik gemaakt van 'functioneel programmeren' (voor zover dat kan in Python, of perl etc). Wel leuk :)

• Johannes
Op vrijdag 08 februari 2002 18:02 schreef tomato het volgende:

Eens ;)
Overigens zul je in Perl 6 verschillende syntaxen kunnen gaan gebruiken (waaronder natuurlijk Python syntax) :9
Mmm, Parrot? Wel leuk dat ze van die 1-april grap nu toch nog een echte runtime gemaakt hebben.
Ja die kende ik ;)
Al wordt er in obfuscated one-liners altijd wel erg hevig gebruik gemaakt van 'functioneel programmeren' (voor zover dat kan in Python, of perl etc). Wel leuk :)
Sja, ik denk ook dat de toevoeging van map() filter() en lambda niet echt een van de bijster heldere momenten van Guido was. Eigenlijk passen deze ook niet echt in Python(ook al moet ik toegeven dat ik ze wel gebruik, vooral map()), maar ze zijn vaak handig om wat meer snelheid te verkrijgen.
Zie bijv. hier

• tomato
  • Niet online
Johannes: Mmm, Parrot? Wel leuk dat ze van die 1-april grap nu toch nog een echte runtime gemaakt hebben.
Parrot != Perl 6 ;)

Parrot is eigenlijk een soort VM waar Perl 6 bytecode op gaat draaien (wat dus nog niet bestaat). Uiteindelijk hopen ze hier ook Python, misschien Ruby en eventueel zelfs andere talen naar te kunnen compileren.

Waar ik op doelde is dat je in Perl 6 waarschijnlijk bijvoorbeeld zelf block syntaxen kunt bepalen (waardoor je dus in Python stijl kunt gaan coden). Hier ziet Parrot niets van, de Perl 6 compiler zal dit moeten omzetten naar Parrot.
Sja, ik denk ook dat de toevoeging van map() filter() en lambda niet echt een van de bijster heldere momenten van Guido was. Eigenlijk passen deze ook niet echt in Python
Ach, welke taal is 100% [insert paradigm of your choice here]? Java is niet volledig OO, Python kent functional constructs en in perl kun je al helemaal compleet in tig verschillende paradigma's programmeren.
In sommige gevallen fijn, leuk, of handig (de functional constructs), in andere gevallen gewoon noodzakelijk (niet volledig OO).
(ook al moet ik toegeven dat ik ze wel gebruik, vooral map()), maar ze zijn vaak handig om wat meer snelheid te verkrijgen.
In Python vind ik ze sowieso wel interessant, ook omdat je daar functies erg leuk kunt gebruiken. Ik gebruik map en grep ook regelmatig in Perl ;)
Zie bijv. hier
En je was meteen een overtuigd map() gebruiker :D

• Johannes
Op zaterdag 09 februari 2002 12:28 schreef tomato het volgende:

Waar ik op doelde is dat je in Perl 6 waarschijnlijk bijvoorbeeld zelf block syntaxen kunt bepalen (waardoor je dus in Python stijl kunt gaan coden). Hier ziet Parrot niets van, de Perl 6 compiler zal dit moeten omzetten naar Parrot.
Ahh, dat maakt het wat duidelijker. Ik had namelijk al wel zien staan: Python with curly braces(aaargh!), maar ik ik had er nog niet bij stilgestaan dat dit dan ook de andere kant op kon. Ik vraag me wel af of dit nou zo'n geweldig idee is.
Ik durf namelijk te wedden dat dit weer tot enorme codingstyle conflicten gaat leiden. Als iedereen zomaar de taal kan aanpassen, dan komen er allemaal kleine variantjes terwijl het juist zo fijn is bij Python dat er (meestal dan) maar één manier is om iets te doen. Dat is natuurlijk niet de filosofie achter Perl, maar als er nog meer manieren komen word ik gek. :P

Pagina: 1