[OC] Stikstofblok: hoe te maken?

Pagina: 1
Acties:

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-05 09:53
Ik ben momenteel bezig met het stikstofkoelen van een AMD processor (een Athlon Tbird of Duron wordt het) en daar moet ik een blok voor hebben.

Meer over de LN2 koeling vind je hier: [topic=378370]

Hoe kan ik het blok het beste maken? Ik weet namelijk niet of het gieten van koper uitvoerbaar is. En waar kan ik koper het beste kopen (omg. Noord-Limburg/Nijmegen)

Dato DUO synth voor twee

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

[mierenneukmode]

stikstof = N2

[/mierenneukmode]

iStockphoto

• David
[mierenneuk-terug mode]
de L van LN2 staat voor liquid, vloeibaar dus. En ik had geen zin om die 2 te subscripten.
[/mierenneuk-terug mode]

Dato DUO synth voor twee

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

ow je zei niet dat het om vloeibare stikstof ging :P

iStockphoto

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Gewoon een bakje met 5 plaatjes

50x50x10
50x200x3 *2
56x200x3 *2

En een beetje solderen.

Koper. Horst >> Koperslagersmuseum. Wel duur.

Zoek eens non-ferro groothandel.

• David
Op woensdag 23 januari 2002 22:30 schreef cheshire87 het volgende:
ow je zei niet dat het om vloeibare stikstof ging :P
Sorry, slordigheidfoutje :Y)

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Ja , gewoon plaatjes solderen . Al wat er duur aan is is dat fokkin zilversoldeer .. was al een aanslag op m'n rekening voor een klein rolleke

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

Op woensdag 23 januari 2002 22:31 schreef roedie het volgende:
Gewoon een bakje met 5 plaatjes

50x50x10
50x200x3 *2
56x200x3 *2

En een beetje solderen.

Koper. Horst >> Koperslagersmuseum. Wel duur.

Zoek eens non-ferro groothandel.
beetje klein bakkie denk ik...
ga eerder voor een onderplaat van 8x8cm

• David
Maar is gieten een optie? Mijn vriend kan op zijn werk een extreem krachtige brander lenen, maar is het daarmee te doen?

Of moet ik zelf een recht bakje solderen? Ik zag ook dat er gebruik werd gemaakt van een gedraaide bak. Maar daar heb ik dan wel een giga-stuk koper voor nodig, of niet?

Dato DUO synth voor twee

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bijna 200 graden onder nul :)
kunnen soldeerverbindingen daar tegen, of gaan ze sneller/langzamer inkrimpen dan het koper zelf, en gaan ze gewoon kapot?
Just a thought :)

• roedie
Volgensmij moet je wel extreem hoog stoken. Tenzij je hoogovens op zijn kop mag zetten lijkt me koper gieten een utopie.

• roedie
Op woensdag 23 januari 2002 22:40 schreef robbb het volgende:
Bijna 200 graden onder nul :)
kunnen soldeerverbindingen daar tegen, of gaan ze sneller/langzamer inkrimpen dan het koper zelf, en gaan ze gewoon kapot?
Just a thought :)
Dat vormt geen probleem denk ik. Soldeer is best wel zoveel flexibel om het verschil in uitzettingscoëff. op te vangen.

8 bij 8 weet ik niet of dat op ieder bordje past. Meestal koop je LN2 toch in zo'n isolatie vatjes. Kun je bijvullen :). Anders maak je hem toch wat groter, of hoger, Gaat zich maar om het idee.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 22:44 schreef roedie het volgende:

[..]

Dat vormt geen probleem denk ik. Soldeer is best wel zoveel flexibel om het verschil in uitzettingscoëff. op te vangen.

8 bij 8 weet ik niet of dat op ieder bordje past. Meestal koop je LN2 toch in zo'n isolatie vatjes. Kun je bijvullen :). Anders maak je hem toch wat groter, of hoger, Gaat zich maar om het idee.
Best , anders blijft er niks meer van over want dan sublimeert het gewoon ...

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Zoiets moet je zien te maken........ :)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~flux0008/cool.jpg.jpg

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• I.R. Overclocked
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05-2025

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

Waar haal jij stikstof vandaan?

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

• I.R. Overclocked
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05-2025

I.R. Overclocked

Stupid Intell...

misschien ook handig
http://www.unimaas.nl/am/organisatie/richtlijnen/chemische_veiligheid/amum0306.htm

Voorbeeld:
Dit spatten is erger naarmate er bij hogere druk wordt getapt of naarmate sneller wordt gegoten. Onbedekte lichaamsdelen kunnen in contact komen met de vloeibare stikstof met als gevolg blaarvorming, brandwonden en bevriezingsverschijnselen. Vooral effecten op de ogen kunnen zeer ernstig en van blijvende aard zijn.

*I.R. gebruikt de search: 'point ' was geen geldig woord, veranderd naar 'point'

Verwijderd

Best DIKKE hanschoenen aan doen als je dit doet , en het gieten langs een slang ofzo ...

• David
Op woensdag 23 januari 2002 22:55 schreef ir_overclocked het volgende:
Waar haal jij stikstof vandaan?
Een vriend van mij kan via z'n vaders werk aan vloeibaar stikstof komen.

Gieten is dus onmogelijk. Dan moet ik maar solderen. Dat is ook een stuk eenvoudiger dan gieten. Alleen denk ik niet dat 8x8 op een ABIT KT7a past. Als ik zeker weet dat de hardware niet overlijdt kan ik ook mijn ASUS A7V266-e gebruiken. Daar past wel een 8x8 blok op.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Buig zoveel mogelijk uit 1 stuk koper. Dan heb je daar alvast geen problemen.

Verder zou ik er sterk aan denken om hardsoldeer of zilversoldeer te gebruiken. Gewoon soldeer gaat haarscheurtjes vertonen als het zo koud word (eigenlijk denk ik dat voornamelijk de dT/dt het probleem is). Nou weet ik niet of je daar ook al last van hebt gedurende het experiment.

Maar het is simpel. Een grondplaat van 5mm dik ofzo, en daar bovenop een 'koker' monteren. Gebruik eventueel 38mm koperpijp ofzo.

• David
Is het niet raadzaam om er iets van vinnen in te maken? Ik neem aan dat koper hitte beter geleidt dan stikstof. Op die manier heeft het stikstof optimaal contact met het koper.

Dat buigen en hardsolderen moet wel lukken, maar waarschijnlijk ga ik het blok toch langzaam afkoelen, dus het verschil in temperatuur per tijdseenheid zal niet al te groot zijn

Dato DUO synth voor twee

• mr_obb
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Ik post het hier nog een keer:
Op maandag 14 januari 2002 19:44 schreef DiMension het volgende:
Stikstofblok
Ik ga samen met twakker een custom-made stikstofblok maken. Hiervoor maken we eerst een 1:1 model van was, wat we vervolgens in gips gieten.
Een vriend van mij kan daar vervolgens koper in gieten.

Maar waar moet ik verder op letten bij zo'n blok? Ik wil er aan de binnenkant vinnen in maken zodat het koper zijn warmte goed kwijt kan aan het stikstof. Het blok wordt uit één stuk, zodat er geen naden of lassen zijn die kunnen knappen.
Nou, je bent in ieder geval heel wat van plan.
Bij het maken van het model moet je er rekening mee houden dat het wel te gieten is. Als ik je zo hoor moet het koper nog wel te gieten zijn, maar dan moet je het gat voor het gieten aan de onderkant maken. Zoals op het plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/hv.leijden/matrijs.jpg

Daarnaast moet je onthouden dat de nauwkeurigheid van gieten in gips niet al te hoog ligt. Hou er dus rekening mee dat je de vinnen niet te dun maakt, anders blijft er niets over. De onderkant moet je te dik maken, zodat je die mooi kan schuren en polijsten.

Daarnaast zal ik je, net als alle andere mensen met verstand, nog eens waarschuwen voor de gevaren. Het kookpunt van N2 ligt ergens rond de -200[super]o[/super] Als er een druppel op je vinger komt heb je een leuke blaar, als er per ongeluk iets fout gaat en je hand vriest vast aan de koperen bak dan heb je een probleem. KIJK UIT MET STIKSTOF. Dit is eigenlijk niet iets dat je thuis hoort te doen. Het is natuurlijk een leuk experiment, maar dit hoor je te doen onder begeleiding van iemand die vaker met Stikstof werkt en alle veiligheidsmaatregelen en gevaren kent.
Tweaken is leuk, maar het is niet leuk meer als we naderhand een halve tweakers terugkrijgen.

Over het gevaar voor je hardware: de levensduur van je hardware zal ernstig verkort worden. Waarschijnlijk overleven ze het wel, maar het kan zijn dat ze daarna heel erg instabiel gaan draaien. Je gaat waarschijnlijk veel te hoge voltages gebruiken voor de core, maar dat hoort erbij.

Ik raad je daarnaast aan om een processor te gebruiken die al geruime tijd overclockt is geweest (met waterkoeling bijv.), in verband met het inbranden, dat heel vaak schijnt te helpen.

Als je van plan bent het door te zetten, veel plezier ermee :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Op donderdag 24 januari 2002 10:29 schreef DiMension het volgende:

[..]Alleen denk ik niet dat 8x8 op een ABIT KT7a past. Als ik zeker weet dat de hardware niet overlijdt kan ik ook mijn ASUS A7V266-e gebruiken. Daar past wel een 8x8 blok op.
Al je bang bent om je moederbord te slopen kan je hem ook bij mij kwijt hoor. Ik ben nl. op zoek naar een Abit KT7A :)

• David
Op donderdag 24 januari 2002 12:03 schreef Bredend het volgende:

[..]

Al je bang bent om je moederbord te slopen kan je hem ook bij mij kwijt hoor. Ik ben nl. op zoek naar een Abit KT7A :)
Nee, ik hoop dat 'ie blijft leven. Dat is namelijk het ultieme SDR tweakbord (ik wil hem ook gaan gebruiken voor phase change)

Trouwens, er is al heel wat over nagedacht (ik hoop dat je dat een beetje uit mijn posts kan opmaken) en dankzij een grote doemdenker in ons midden (dank Niels Poelsma!) zijn er al veel extra veiligheidsmaatregelen bij gekomen.

Handschoenen enzo staan dus al hoog op de prioriteitenlijst.

Ook heb ik besloten alle hardware eerst een tijd in de koelkast te leggen, vervolgens in de vrieskist te stoppen en vervolgens langzaam af te koelen met LN2. Ik hoop dat op die manier mijn hardware de boel overleeft.

We nemen trouwens eerst een half-kapotte Duron 750 om de boel te testen.

Dato DUO synth voor twee

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Hoe kan een processor nou half kapot zijn?

• Cloontje
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Op donderdag 24 januari 2002 18:11 schreef LeonM het volgende:
Waneer die half heel is natuurlijk

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 10:29 schreef DiMension het volgende:

[..]

Een vriend van mij kan via z'n vaders werk aan vloeibaar stikstof komen.

Gieten is dus onmogelijk. Dan moet ik maar solderen. Dat is ook een stuk eenvoudiger dan gieten. Alleen denk ik niet dat 8x8 op een ABIT KT7a past. Als ik zeker weet dat de hardware niet overlijdt kan ik ook mijn ASUS A7V266-e gebruiken. Daar past wel een 8x8 blok op.
Je kan natuurlijk wel solderen, maar blijft het blokje het dan tijdens gebruik wel heel, gaan de naden dan niet scheuren?
Het heeft nog al wat te houden natuurlijk.

• David
Op donderdag 24 januari 2002 18:11 schreef LeonM het volgende:
Bij mij kan dat ;)

Soms post de pc, soms niet. Ook als ik die CPU in een ander mobo steek. En als 'ie dan post, kan ik hem lekker oc'en!

Iets over dat blok en het solderen:
Ik ga waarschijnlijk toch gieten (thanks mr_obb!), maar als je het blok en de soldeerbindingen langzaam afkoelt en ook weer langzaam opwarmt zou het blok heel moeten blijven

Toch gebruik ik liever een blok uit één stuk.

Dato DUO synth voor twee

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-05 07:11
N2 (L)

Verwijderd

ben benieuwd,

volgens mij overleeft je mobo + proc
dit avontuurje niet

• David
Waarom zouden ze het niet overleven als ik ze rustig afkoel?

Zat lui die hun Athlon onder hun watercoolsetup op 2,2v hebben draaien.

Ik zeg niet dat de levensduur er langer op wordt...

Heeft er iemand trouwens al ervaring met vloeibare stikstofkoeling?

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

Bij mij op school hebben ze van dat freezer. voor als er van die kleuters met kauwgom gaan kliederen en strooien.
Dat freezer maakt (jawel, jawel) het kauwgom koud, zodat die shit makkelijker van de stoelen, banken en kleren te halen is.

Dat spul is dus SUPER koud. heeft wel iets weg van stikstof. Ik mag van de concierge die troep wel overkopen :P

• David
Als je even informeert wat het is en hoe koud het is en wat het spul kost.
Misschien heb ik wel interesse, maar zoals het er nu uitziet is stikstof toch de beste (en makkelijkst vekrijgbare oplossing)

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

O, boy. ehm... ik heb geen idee wat voor een merk het is ofzo.
Dus dat word een probleem. Ik denk dat je ze wel bij een groothandel kan kopen. Van hetzelfde merk heb je ook spul als monitor-reinigers, Allesreinigers (nee, geen CIF), en anti-lijm.
Maar vergeef me, ik kan geen naam noemen.
De concierge zij dat ik voor 20 gulden een bus kon nemen.
Daarbij moet je denken aan een de grote van een flinke verfspuitbus.

Ik zal morgen ff op school kijken hoe het heet, en (Tweaker-mode) of het merk een website heeft.
Anyway, lijkt me niet moeilijk aan te komen (als e de naam hebt |:( ) hehe :P

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Is het dan niks om een bak met een radiateur daarin en dan een vloeibaar middel door laat pompen. Ipv van de fan het stikstof?

Of zijn er geen vloeistoffen naast stikstof die op die temp nog niet bevriezen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Op donderdag 24 januari 2002 21:05 schreef dvis2 het volgende:
Bij mij op school hebben ze van dat freezer. voor als er van die kleuters met kauwgom gaan kliederen en strooien.
Dat freezer maakt (jawel, jawel) het kauwgom koud, zodat die shit makkelijker van de stoelen, banken en kleren te halen is.

Dat spul is dus SUPER koud. heeft wel iets weg van stikstof. Ik mag van de concierge die troep wel overkopen :P
Dat spul is dus gewoon een zeer vluchtige vloeistof (dat eigenlijk bij 1 bar een gas is), wat bij aanraking met de buitenlucht heel snel verdamp en even de temp heel laag maakt. Dus het werkt net zo als alcohol wat je op je hand krijgt maar dan vele malen sterker. Dit spul is dus niet echt geschikt om te gebruiken voor cpu-koeling.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Die vriesrommel gaat tot maximaal -50

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Op vrijdag 25 januari 2002 00:20 schreef universal creations het volgende:

[..]

Dat spul is dus gewoon een zeer vluchtige vloeistof (dat eigenlijk bij 1 bar een gas is), wat bij aanraking met de buitenlucht heel snel verdamp en even de temp heel laag maakt. Dus het werkt net zo als alcohol wat je op je hand krijgt maar dan vele malen sterker. Dit spul is dus niet echt geschikt om te gebruiken voor cpu-koeling.
En wat dacht je dat stikstof was? >:)

Werkt precies hetzelfde, maar dan tot een lagere temp.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• David
In dat geval geen wijzigingen in de plannen: gewoon vloeibaar stikstof.

Vandaag ga ik vmodden (ik wilde het eerder doen, maar toen bleek dat ik geen 50k potmeters had)

Dato DUO synth voor twee

• David
Zo, de vmod is gelukt en ik ben aan de slag gegaan met het maken van het 1:1 wasmodel. Het gevolg is nu wel dat er was over mijn hele moederbord zit, maar dat haal ik er wel vanaf als 'ie afgekoeld is.

Dato DUO synth voor twee

Verwijderd

kerel :) ik woon ook in Nijmegen (bij stadion niet belangrijk maaja) uuuuuuhmz mijn oma maakt altijd bronze/koperen beelden op de lindeberg :) misschien dat je daaro iets kan regelen ??? ik wil best een keer aan me oma vrage of ze da daar doen

• David
Het wasmodel begint al vorm te krijgen. Helaas stroomt de was (tot nu toe 4 waxinelichtjes gebruikt) door de naden van mijn slecht geconstrueerde mal heen. Da's verder geen probleem, maar is toch niet netjes. Ik heb alleen nog een vraagje: wat voor vorm zal ik het blok maken?

Ik heb nu dit ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://casemodden.home7.dk3.com/dimension/ln2blok01.GIF

Maar wat voor vorm zal ik erbovenop maken? Ik kan de zijkanten recht naar boven doortrekken, of zal ik hem taps toe laten lopen zodat de opening bovenin kleiner is (en het oppervlak van het vloeibare stikstof kleiner is zodat het minder snel verdampt)?

[Nijmegen mode]
Over dat aanbod: graag. Ik ben dagelijks in Nijmegen (zit daar op school: Stedelijk Gymnasium), dus de Lindenberg is vlakbij. Als je iets zou kunnen regelen, krijg je zeker een prominente plaats in de credits ;)
[/Nijmegen mode]

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1