Toon posts:

Baybus / Rheostat problem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heey medetweakers..

Ik zit met een probleempje.. ik heb hier een schema weggeplukt voor een Rheostat Baybus Control Unit.
Nu heb ik dus alle onderdelen bijelkaar (SUPER DUUR!!)
maar ik denk dat er iets verkeerd is gegaan.. alle kabel kloppen zover ik weet.. dus nu vraag ik me iets af :)

Die potmeters die ik gebruikt heb (die immers op het schemaatje aangegeven zijn) 10 Watt, 25 ohm zijn die niet VEELSTE ZWAAR ??? want geen van mijn fans draait nu :P

Het schema dat ik gebruikt heb staat op: (http://www.derrian.nl/rheobus.gif)

Ik hoop dat iemand een antwoord op mijn vraag weet...

• scarhand
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06-2021
ubb codetje? link werkt niet trouwens...

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu net het plaatje ffies aan het uploaden :)

(wel snelle reply trouwens :7 )

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:57

Epsilon

ga met de wet van ohm (en wat multimeters) ff kijken op hoeveel je de rheostat af moet stellen wil je het goede voltage hebben

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 16:17

Nohead

PSN ID: Nohead

JE moet ook andere potmeters gebruiken.
100 ohm voor 4 watt zijn meer geschikt
25 ohm potmeters leveren veel te weinig weerstand.
met 100 ohm kom je tussen de 6 en 12 volt te regelen...
goodluck

Verwijderd

Topicstarter
lekkah :)

heb ik dus net dikke dure potmeters gekocht.. schrok me dood 18 EURO per stuk (3 stuks gekocht) kreeg ze dan voor 10 EURO per stuk mee.. scheelde nog.. maar goed :P

Klopt het dan dat mijn fans helemaal niet draaien ??

• Nohead
  • Laatst online: 11-08 16:17

Nohead

PSN ID: Nohead

nee je fans zouden wel moeten draaien..
heb je je polen (de + en -)wel goed aangesloten?
en heb je de Potmeter ook wel goed aangesloten? (alle pootjes goed???)
ja helaas aan je potmeters heb je nou niet veel aan denk ik.
25 ohm is denk toch te weinig weerstand.
je moet ook eerst goed je research doen voordat je er aan gaat beginne he.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb net (45min geleden) dit schema in elkaar gezet. Kost een stuk minder en is gewoon vet simpel!

oja ff het schemaatje zelf:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998782503.gif
met deze onderdeeltjes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/998921629.jpg

Hier kun je ook meerdere fans op aansluiten omdat je niet de weerstand regelt maar echt de spanning!
De prijs valt ook mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
prijzen per regelaar (1 of meer fans)

product             prijs

LM317T               2,50
koellichaam         3,30
weerstandje 1kOhm       0,10
potmeter 10kOhm       3,00
condensator 0,1 uF       0,40
condensator 1,0 uF       0,40

totaal               9,70

De prijzen zijn in guldens (tijdje geleden gekocht allemaal :P

Ik heb het grootste koellichaam genomen dat er was (beetje overkill) dus daar kan nog op bezuinigd worden... Verder heb je een printje nodig ofzo om alles op te zetten maar dat kan allemaal heel klein zijn. Ook draadjes en soldeer heb ik niet meegerekend maar zeg maar dat je voor 10gulden een regelaartje hebt. Ik heb er 2 gemaakt want ik wil 2 fans onafhankelijk regelen.

• GTTC
  • Laatst online: 12-06 07:55
hmm ik heb gewoon een 4 ( of 5) watts potmeter tussen de plus draad van een fan gedouwt en dat werkt perfect, kan mijn 6700rpm Delta fan laten schreeuwen tot fluisteren...

dus waarom moeilijk doen met zon dik schema met condensatoren en triac's enzo als het makkelijk kan? of heeft dat ECHT zon veel meer voordelen?

AMD Thunderbird 1200@1370Mhz/Msi K7T Turbo/512 Mb Sdram/GeForce2 Ultra 64Mb DDR/40Gig 7200

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op donderdag 24 januari 2002 01:08 schreef GTTC het volgende:
hmm ik heb gewoon een 4 ( of 5) watts potmeter tussen de plus draad van een fan gedouwt en dat werkt perfect, kan mijn 6700rpm Delta fan laten schreeuwen tot fluisteren...

dus waarom moeilijk doen met zon dik schema met condensatoren en triac's enzo als het makkelijk kan? of heeft dat ECHT zon veel meer voordelen?
Voordelen:
- Hier kunnen heel veel fans op gezet worden
- Bij de ene fan is 5ohm genoeg om hem bijna stil te laten staan, bij de andere merk je het amper (bij wijze van spreken) Met mijn opstelling verander je de toegevoerde spanning.
- Knutselen is kewl :P

Verwijderd

Topicstarter
Alle polen aansluiten ? :)
op dat schemaatje maakten ze alleen gebruik van de linker en de midden aansluiting.. die rechter werdt niet gebruikt.. ??

Kan dit ??

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Neej :) vooral niet al de polen aansluiten.

Er zijn er 3 omdat je kiest in welke richting je potmeter moet draaien om de weerstand te laten stijgen of dalen.

Schema ziet er goed uit...

Derrian je hebt waarschijnlijk geen multimeter maar dat is echt wel de tool als je hier mee bezig bent...

edit : Is jouw schema EXACT hetzelfde ? Of heb je hier en daar iets veranderd ?

Me, myself & I

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 24 januari 2002 00:22 schreef Razorfist het volgende:
Ik heb net (45min geleden) dit schema in elkaar gezet. Kost een stuk minder en is gewoon vet simpel!

oja ff het schemaatje zelf:

[afbeelding]
met deze onderdeeltjes:
[afbeelding]

Hier kun je ook meerdere fans op aansluiten omdat je niet de weerstand regelt maar echt de spanning!
De prijs valt ook mee:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
prijzen per regelaar (1 of meer fans)

product             prijs

LM317T               2,50
koellichaam         3,30
weerstandje 1kOhm       0,10
potmeter 10kOhm       3,00
condensator 0,1 uF       0,40
condensator 1,0 uF       0,40

totaal               9,70

De prijzen zijn in guldens (tijdje geleden gekocht allemaal :P

Ik heb het grootste koellichaam genomen dat er was (beetje overkill) dus daar kan nog op bezuinigd worden... Verder heb je een printje nodig ofzo om alles op te zetten maar dat kan allemaal heel klein zijn. Ook draadjes en soldeer heb ik niet meegerekend maar zeg maar dat je voor 10gulden een regelaartje hebt. Ik heb er 2 gemaakt want ik wil 2 fans onafhankelijk regelen.
Ha een maat van mij heeft deze ook gebruikt, werkt goed! Alleen ik zou wel een vrijloopdiode over je fans zetten, bij hem was namelijk al snel 1 van de condesators kapot

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles gecontroleerd en het komt overeen met het schema.
Nu heb ik alleen een andere schakelaar erin gestopt (2 aansluitingen.. dus ik verbreek het contact alleen op de 12V lijn. Dit moet naar mijn mening geen enkel probleem vormen..

Verwijderd

Als het goedkoop moet, is er nog een alternatief.
Je koopt bij de plaatselijke electronicaboer dioden van bijv. type 1n5401 of 1n5404, in ieder geval een universele vermogensdiode van minimaal 3A.
Als je enkele dioden in de plus voedingslijn (12V) in doorlaatrichting in serie schakelt, treedt er per diode een
spanningsval van ca 0,6 volt op.
Dus 7 dioden achter elkaar(solderen) spanningsval circa 4,2 volt.
Stukje isolatiekous er omheen en klaar!
Voor de duidelijkheid de ring op de diode is de kathode, en die verbind je steeds met de anode (andere kant dan die van de ring)van de volgende diode.
De plus 12 volt wordt aan de anode van de laatste diode aangesloten, de kathode van de voorste diode gaat naar de blower(s)
De dioden kosten ca. 0,35 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb morgen ffies een multimeter tot me beschikking :P
Kan ik ffies loeren wat er voor spanning uit komt >:)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op donderdag 24 januari 2002 10:46 schreef memendo het volgende:

[..]

Ha een maat van mij heeft deze ook gebruikt, werkt goed! Alleen ik zou wel een vrijloopdiode over je fans zetten, bij hem was namelijk al snel 1 van de condesators kapot
plz explain! Wat voor condensator? De ELCO of die kleine? Die ELCO zou niet zo mooi zijn want dan klaptie waarschijnlijk ;)

En hoe maak ik een vrijloopdiode? Is dat er eentje die van min naar plus gaat?

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 24 januari 2002 23:28 schreef Razorfist het volgende:

[..]

plz explain! Wat voor condensator? De ELCO of die kleine? Die ELCO zou niet zo mooi zijn want dan klaptie waarschijnlijk ;)

En hoe maak ik een vrijloopdiode? Is dat er eentje die van min naar plus gaat?
Condesator = c1 en c2 in de schakeling. Gewoon een diode (geleid maar in 1 richting) over de rode en zwarte draad van je fan zetten. Wel rekening mee houden dat je diode goed richt dus van + naar - net zo als met een led (anode kathode)
Pagina: 1