Soultaker: Dat is een beetje een ongenuanceerde stelling. Het hier gegeven voorbeeld resulteert gewoon in een lineaire parsing.
Nee, dat is niet waar. Ik neem aan dat je op het volgende patroon doelde:
Dit is een van de simpelste patronen die je kunt verzinnen waarbij backtracking een groot probleem kan worden (uiteraard is dat in dit geval zeer overdreven

).
In dit geval zal het gebruik van de juiste string-functies iets efficiënter zijn, maar als je in PHP programmeert, kies je meestal in de eerste plaats voor duidelijkheid/leesbaarheid.
Daar heb je gelijk in, al weet je niet hoeveel duizenden keren deze actie uitgevoerd moet worden in de applicatie. Je kunt natuurlijk altijd de conventionele string functies gebruiken met een kort comment erachter ('strip extension' oid).
Hoe complexer een reguliere expressie wordt, hoe kleiner de overhead van het compileren ervan wordt. In enigszins complexe situaties zal het gebruik van reguliere expressies, met een bijbehorende efficiënte parser, ruimschoots efficiënter zijn dan een 'eigen' algoritme, gebaseerd op de standaard string functies, dat ook nog moeilijker te lezen, onderhouden en bugvrij te krijgen is.
Dit ben ik niet met je eens. Wanneer je het over erg complexe sitaties hebt kan een eigen parser zeker efficienter zijn dan een reguliere expressie.
Je hebt zeker gelijk dat een regex dan duidelijker en makkelijker te onderhouden is (en veel gemakkelijker te implementeren natuurlijk). En natuurlijk ligt het ook aan de implementatie van string functies en reguliere expressies in de desbetreffende taal (Perl zal wat dat betreft de beste omgeving voor regexen zijn).
Nog een punt is uiteraard het optimaliseren van het pattern. Wanneer er niet goed over nagedacht wordt kan een complexe reguliere expressie _erg_ veel langzamer worden dan nodig zou zijn.
[edit]
Annie was me al voor (en nog liever ook)
[edit2]
Overigens heb ik het in mijn laatste alinea zelfs nog over complexe sitaties die goed met reguliere expressies op te lossen zijn. Er zijn talloze situaties waar een regex vele malen onduidelijker zal zijn dan een parser.