Toon posts:

Basisschool op Linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zorg samen met mijn vader dat verscillende basisscholen hier bij ons in de regio worden voorzien van nieuwe computers en netwerken. Tot nu toe draaiden al deze netwerken op Windows 2000. De sever is Windows 2000 Server en de clients Windows 2000 professional.
Nou was er een basisschool die net een brief van Microsoft heeft gekregen waarin stond dat de licenties voor scholen aanzienlijk duurder werden.
Een paar leraren lieten het woord Linux vallen, wat mij zeer aansprak omdat ik zelf ook veel met linux bezig ben.
Maar nou heb ik een paar vragen of het mogelijk is Windows totaal te laten vervagen door Linux aan de hand van de volgende wensen:

* Domein Server
* Users moeten profielen hebben
* Users moeten in groepen kunnen worden ingegeeld
* User moeten worden voorzien van login files waarin de rechten staan

Is dit een beetje haalbaar? of kun je hier toch het beste Windows 2000 met Active Directory gebruiken?

Jullie mening/opmerking

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 15:01

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

gewoon een server downloaden, zelf opzetten en uitproberen met de HOWTO's om te kijken hoe..

Bevalt het dan issie goed, bevalt ie niet, blijf je op windows door gaan...

Active directory heeft Linux ook, (zoiets dan) Maar ik heb nog niet zo heel veel ervaring met netwerkservers van Linux, dus daar kan ik je nix over vertellen...

Just give it a shot! ;)

* zwahiel heeft wel ervaring met web/ftpserver en routers... ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Kan perfect met samba allemaal onder Linux :)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik kwam pas een interessante URL tegen die hierover gaat: http://www.schoollan.nl/
Misschien heb je er wat aan.

P.S. Kijk ook eens op http://nl.linux.org/scholen/

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:52

jep

* jep heeft dit in een productie omgeving toegepast :) Met veel succes :)

Samba all the way!

Verwijderd

Mijn broer is ook met een dergelijk iets bezig en hij had het over een totaal server pakket ofzo.
Het heette e-smith ofzo. Werkte heel goed. En met window maker kan je ok nog een mooie desktop maken. Enz.
Veel info zal je toch zelf moeten vinden in de howto's van linux en op internet.

Verwijderd

jah dit kan allemaal prima met linux
(blijven de clients windows (ik ben gewoon benieuwd))
kijk vantevoren goed wat voor computers je hebt en hoe je je hd ruimte wilt indelen etc.
en bij het begin beginnen he ;)

dit onderdeel

is standaard in linux
maar hoe je precies de aanmelding gaat indelen, of dat centraal gebeurt etc of onafhankelijk per client
moet je wel bepalen. en er gaat zeker wat tijd in zitten.
maar doe wat research zou ik zeggen en stel speciefiekere vragen.

veel suc-6
<ik ben voor opensource op scholen>
<eigenlijk ben ik helemaal voor opensource maar laten we ergens beginnen ;)>

Verwijderd

Je blijft een beetje teveel in het Microsoftse hangen als je aan beveiliging denkt. *nix (en dus ook Linux) is qua beveiliging heel anders opgebouwd en termen als domain server, profiel e.d. bestaan daar niet.

I.t.t. tot M$, is Linux volledig multi-user, er kunnen dus meerdere gebruikers van hetzelfde systeem gebruik maken, zelfs tegelijkertijd.

De gebruikers worden aangemaakt in een bestand: /etc/passwd (*nix kent geen drive c:\ d:\ etc, en de slash staat de andere kant op, /etc/passwd, is dus passwd in de directory etc). Daar staan o.a. de inlognaam van de gebruiker, zijn echte naam + telno + locatie, een nummer, zijn default groep, home-directory en vroeger ook zijn password (gecodeerd). Dat laatste staat tegenwoordig (meestal) in /etc/shadow, i.v.m. beveiliging.

Zoals gezegd, elke gebruiker heeft een home-directory. In deze directory worden al zijn bestanden opgeslagen en kunnen programma's de instellingen van deze gebruiker opslaan.

Bovenstaand verhaal betekend dus dat je op elke PC in het netwerk alle gebruikers aan moet maken en de home-directories. Gelukkig is daar ook al weer aan gedacht: NIS (Yellow pages) en bv. NFS.

Met NIS (vroeger Yellow pages, maar dat mocht meer van de echte YP) kun je een centrale password-server bouwen, een beetje als een NT-domain server dus.

NFS kun je gebruiken om een directory voor de gebruiker transparant (het is alleen een beetje trager) over het netwerk te gebruiken. Dus niet zoals in Windows met een driveletter, maar gewoon "tussen" je normale directories.

Op deze manier zou je dus centraal een systeem neer kunnen zetten met de gebruikersnamen (let wel goed op met de beveiliging hiervan!!) en data van gebruikers.

Overigens zou ik hier niet aan beginnen als je nog nooit iets met Linux gedaan hebt: doe eerst thuis met een testnetwerkje ervaring op.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:40 schreef nelske het volgende:
Kan perfect met samba allemaal onder Linux :)
Waarom heb je Samba nodig als alle systemen Linux gaan draaien?

Verwijderd

je kan jezelf denk ik beter eens afvragen welke apps er gedraaid moeten worden...

Tekstverwerking
Presentatie
Toets programmaatjes van aardrijkskunde / rekenen enzo?

Misschien kun je ze zover krijgen in wine dat werkt, maar ja, dat zul je uit moeten proberen...

Verder kun je NIS gebruiken voor centrale user database, en eventueel /home als een NFS share mounten, overal op iedere PC dezelfde omgeving...superieur aan Windows met z'n profiles en policies :r

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:54 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Ik was in de veronderstelling dat de clients allemaal windows draaien, gezien zijn vragen.

Als het erom gaat om alles linux te maken dan is NIS met NFS een goede oplossing :)

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

[..]

Volgens mij is het de bedoeling dat alleen de server op Linux gaat draaien. De clients overzetten op Linux is helaas bijna onmogelijk, omdat alle educatieve software voor scholen voor Windows is.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:58 schreef The_Surfer het volgende:

[..]

Volgens mij is het de bedoeling dat alleen de server op Linux gaat draaien. De clients overzetten op Linux is helaas bijna onmogelijk, omdat alle educatieve software voor scholen voor Windows is.
;) Dat bedoelde ik dus. Dan is samba de enige oplossing als je dergelijke wensen hebt.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12

[..]

Om het sharen van files wat te vergemakkelijken neem ik aan

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:59 schreef BezurK het volgende:

[..]

Om het sharen van files wat te vergemakkelijken neem ik aan
Nee, niet helemaal. Daar heb je ook NFS voorbijvoorbeeld (samba is wel het makkelijkste voor een windows omgeving). Ik noemde samba vanwege haar PDC (/BDC) cappaciteiten.

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling dat de clients OOK op Linux komen te draaien.

Als tekstverwerker dacht ik aan StarOffice 5.2 NL
Als Internet browser dacht ik aan Netscape 6.2

Maar die profielen enz.. dat is het belangrijkste

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:58 schreef nelske het volgende:

[..]

Ik was in de veronderstelling dat de clients allemaal windows draaien, gezien zijn vragen.
en ik niet :):
Maar nou heb ik een paar vragen of het mogelijk is Windows totaal te laten vervagen door Linux aan de hand van de volgende wensen:
(vooral die typefout vervangen vind ik erg leuk :))
Als het erom gaat om alles linux te maken dan is NIS met NFS een goede oplossing :)
Told you >:)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:01 schreef Markiedam het volgende:

profielen? wat versta jij onder profiel :?

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 23 januari 2002 21:01 schreef Markiedam het volgende:

Ehm.. ik wil niet vervelend doen, maar hoe ga je dat dan doen met programma's als Babbage enzo? Gaan die in Wine draaien?

Verwijderd

Als je dat van te voren iets duidelijker had gemaakt ;)

Dan is dus NIS samen met NFS een goede oplossing. Weet wel waar je aan begint (vooral qua beveiliging)!!!! Het is niet iets wat je zomaar moet doen, als je niet echt heel erg veel linux ervaring hebt.

Overigens weet ik niet hoe snel je het in wil zetten, maar ik zou zeker voor OpenOffice6 gaan (ook al is die nog beta op het moment).

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:03 schreef fkooman het volgende:

[..]

profielen? wat versta jij onder profiel :?
Ik vermoed wat windows onder (roaming/zwervende) profielen/profiles verstaat: centrale opslag van alle gebruikersinstellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Babbage?? Waar heb je het over??

Ze draaien alleen maar van die zielige DOS prog's die makkelijk werken met DOSemu

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 21:05 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Ik vermoed wat windows onder (roaming/zwervende) profielen/profiles verstaat: centrale opslag van alle gebruikersinstellingen.
precies

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:02 schreef jeroenr het volgende:
en ik niet :):
Z'n vragen kwamen over als typische Windows DC omgevingsvragen ;)
Inloggen, profielen. Tja dan denk ik meteen aan een DC en laat die er nu maar 1 in linux zijn (samba) ;)
(vooral die typefout vervangen vind ik erg leuk :))
:D Ghehe, laat ze het bij MS maar niet horen ;)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:05 schreef jeroenr het volgende:

[..]

dat zit dus allemaal in je homedir...profiles niet nodig :)

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Op woensdag 23 januari 2002 21:05 schreef Markiedam het volgende:

Ze draaien alleen maar van die zielige DOS prog's die makkelijk werken met DOSemu
Ah, OK :) Ik dacht dat die DOS-progjes tegenwoordig allemaal vervangen waren door Windows-varianten, maar dat zal in basisscholen misschien anders zijn.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:06 schreef Markiedam het volgende:

[..]

precies
De manier waarop Linux dat doet werkt honderd keer beter dan de Windows-manier. (en dit is geen flame, ik ben NT-beheerder geweest bij een bedrijf waar roaming-profiles en policies zeer ver waren doorgevoerd en daar waren meer dan 50% van de calls problemen met of gerelateerd aan de roaming-profiles. De enige oplossing was vaak: hele profile wegdonderen..., de oorzaak daarvan is dat Windows het profile tijdens het aanloggen copieert naar de lokale harde schijf, als tijdens het terugzetten wat fout gaat (computer loopt vast, wordt uitgezet, en andere Murphy-aangelegendheden) is het profile beschadigd en onbruikbaar)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:37 schreef Markiedam het volgende:
Hoi,

Ik zorg samen met mijn vader dat verscillende basisscholen hier bij ons in de regio worden voorzien van nieuwe computers en netwerken. Tot nu toe draaiden al deze netwerken op Windows 2000. De sever is Windows 2000 Server en de clients Windows 2000 professional.
Nou was er een basisschool die net een brief van Microsoft heeft gekregen waarin stond dat de licenties voor scholen aanzienlijk duurder werden.
Een paar leraren lieten het woord Linux vallen, wat mij zeer aansprak omdat ik zelf ook veel met linux bezig ben.

* Domein Server

Is dit een beetje haalbaar? of kun je hier toch het beste Windows 2000 met Active Directory gebruiken?

Jullie mening/opmerking
markie :) omdat je toch in de buurt woont ga eens bij de garven langs..:) heeft ikke gedaan met nog een kameraard draait als een tiet..

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:05 schreef Markiedam het volgende:

Ik weet niet op wat voor basis je dit doet (liefdadigheid, als bedrijf, ...) maar zorg wel dat je dit duidelijk maakt aan de klant! Dat je niet straks al z'n pc'tjes overgeformateerd hebt en men er achter komt dat bepaalde administratie/educatieve/... software niet meer werkt. Leg dus goed uit wat er gaat gebeuren en leg vast dat men dat begrijpt, anders zou je best wel eens alles terug moeten draaien!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 21:14 schreef jeroenr het volgende:

[..]

Ik weet niet op wat voor basis je dit doet (liefdadigheid, als bedrijf, ...) maar zorg wel dat je dit duidelijk maakt aan de klant! Dat je niet straks al z'n pc'tjes overgeformateerd hebt en men er achter komt dat bepaalde administratie/educatieve/... software niet meer werkt. Leg dus goed uit wat er gaat gebeuren en leg vast dat men dat begrijpt, anders zou je best wel eens alles terug moeten draaien!
Ja dat weet ik.. Ik ben zelf maar 17 dus ik heb daar weinig zeggensschap over. Maar het leek mij gewoon een heel goed idee.

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
KDE3 heeft tegenwoordig ook educatieve software met zich mee. Wachten op de final, kan deze perfect voor client spelen.

Verwijderd

Ik twijfel aan de haalbaarheid van het plan. De server op Linux lijkt me geen enkel probleem. De clients allemaal op Linux lijkt me net een stapje te ver. Tenzij je het zo kunt inrichten dat de 'kinderen' niet al te veel hoeven te weten van het OS op zich. (Wat simpele icoontjes waar ze op kunnen klikken e.d.). Geef je die kids de mogelijkheid om bijv. in console mode op te starten dan wil ik de leraar informatica nog wel eens zien kijken ;)

Wat mijn voorganger ook zei, pas op dat je je niet verkijkt op de omvang van een dergelijk project, en dat ze je zeker niet verantwoordelijk achten wanneer er problemen voordoen.

Ik zou eens beginnen met de Server. Clients is dan vers 2.
Wat M$ overigens doet met die school prijzen is werkelijk belachelijk en ik steun dit soort acties dan ook direct.

Ik denk echter dat het behoorlijk abitieus is, dus ik zou oppassen waar je aan begint!

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Nou kijk... Ik zie het zo.

KDE 2.2.x of KDE 3.0 zal worden gebruikt voor de clients pc's. Het bureablad zal worden ingericht met grote duidelijke icons. Dit is voor iedereen goed te begrijpen.
En hoeveel verschilt KDE nou van de desktop van Windows? Bijna niets. En nee de kinderen hoeven natuurlijk niet met de console te werken.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:38 schreef Markiedam het volgende:
Nou kijk... Ik zie het zo.

KDE 2.2.x of KDE 3.0 zal worden gebruikt voor de clients pc's. Het bureablad zal worden ingericht met grote duidelijke icons. Dit is voor iedereen goed te begrijpen.
En hoeveel verschilt KDE nou van de desktop van Windows? Bijna niets. En nee de kinderen hoeven natuurlijk niet met de console te werken.
Ik begrijp dat je wilt dat ze de console niet gebruiken. Maar zorg er dan ook voor dat het niet kan ;) Ik zie de bui namelijk al hangen. Kinderen klikken namelijk over al op :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 21:40 schreef razor_harm het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je wilt dat ze de console niet gebruiken. Maar zorg er dan ook voor dat het niet kan ;) Ik zie de bui namelijk al hangen. Kinderen klikken namelijk over al op :P
Maar ditzelfde kan ook met Windows gebeuren!... Daar kunnen ze ook in CMD komen als ze willen.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 12:39
Zorgen dat alles goed afgeschermd staat, alhoewel, ik op scholen de ervaring heb dat er maar weinig aan veiligheid wordt gedaan. Kheb wel eens gezien dat de windhoos verkenner, of de command prompt gewoon nog in het start menu stonden. Reken maar dat Kids snel leren. Kids weten vaak meer van PC's dan de leraren.
Grote voordeel van linux is: Software is gratis
Grote nadeel van linux is: Mensen die linux goed beheersen zijn duur.
Een goeie hobbie-ist is ideaal om linux binnen de scholengemeenschap te krijgen. Alleen zijn deze hobbie-isten meestal niet 24 uur per dag beschikbaar. M$ bedrijven vaak wel. Kortom, de prijs die je wint met het aanschaffen van de software, verlies je aan manuren (Wet op behoud van elende).
/me Steunt dit soort projecten, en zou er als hobbie-ist dolgraag aan mee willen werken
Mijn zege heb je!

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:41 schreef Markiedam het volgende:

[..]

Maar ditzelfde kan ook met Windows gebeuren!... Daar kunnen ze ook in CMD komen als ze willen.
Natuurlijk is dat zo... Maar dat kun je wel afschermen. Dat kan in Linux natuurlijk ook. Maar realiseer je dat je jezelf erg veel werk op je nek haalt wil je dat soort dingen allemaal beveiligen. Ik heb laatst iemand hier eens horen zeggen dat Linux alleen goedkoper is wanneer je tijd niets kost.
Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens (kijk eens hoe goed en lang een linux server kan draaien zonder rebooten). Maar het geeft wel een beetje de strekking van het verhaal weer.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kijk eens op www.seul.org/edu/ , daar vind je heel erg veel over het gebruik van Linux in het onderwijs. Ze geven ook een wekelijkse nieuwsbrief uit, de nieuwste staat hier. Overigens denk ik dat de problemen waar je tegenaan loopt niet echt heel groot zullen zijn aangezien kinderen op de basisschool nog niet zo heel erg voorgeprogrammeerd zijn wat betreft het gebruikt van computers: ze passen zich vrij snel aan denk ik. Het voornaamste probleem waar ik aan denk zijn de hardwarevereisten: als ze alleen programma's draaien die in dosemu werken, dan verwacht ik niet dat ze state-of-the-art machines hebben die KDE3 vloeiend kunnen draaien...maar misschien vergis ik me, ik neem aan dat daarover is nagedacht.

* odysseus zou het erg leuk vinden als dit project zou slagen, denkend aan het spreekwoord over die schapen die volgen...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Nog even over die client-pcs, een standaard Mandrake (o.i.d.) distro met het hele XFree pakket lijkt me niet zo'n probleem, maar wat als je bv. gaat upgraden zal je toch op een paar probleempjes stuiten denk ik.
Iedereen weet dat in de Linux-wereld de ontwikkelingen keihard gaan en zo nu en dan dus ook stevig geupgrade moet worden.. Dan kijk ik naar nieuwere kernels, XFree versies en KDEx.x/GNOMEx.x..
Het hangt dan van de grote van het netwerk af, maar misschien een idee om eventjes naar BOOTP te kijken?
Dan wordt namelijk de kernel van de server gedownload evenals alle programma bestanden, waarna verder alles via het netwerk wordt geregeld.. Zo hoef je upgrades alleen op de server uit te voeren en worden bij rebooten van de clienten gewoon de nieuwe kernels en binaries gedownload..

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar heb iets vergelijkends een keer op Slashdot gelezen waar dit werd toegepast bij een regeringsinstelling in Florida, VS. Met succes op een netwerk van 800+ clients..

Nogmaals, het hangt natuurlijk wel van de grote van het netwerk af.. Ik zou het pas doen bij 10 à 15+ clienten..

In ieder geval heel veel succes, en bij problemen weet je dat je in NOS terecht kan! :)
edit:
[/gastheerspeel-modus]

Verwijderd

Wat is het probleem als de kinderen in de console komen :? Ze kunnen echt niet rm -fr /-en, hoor ;)

En als 't echt de bedoeling is ze op de desktop te houden installeer je gewoon gnome-terminal, xterm, eterm, etc. niet

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 22:20 schreef beelzebubu het volgende:
Wat is het probleem als de kinderen in de console komen :? Ze kunnen echt niet rm -fr /-en, hoor ;)

En als 't echt de bedoeling is ze op de desktop te houden installeer je gewoon gnome-terminal, xterm, eterm, etc. niet
Klopt maar, ik zie de informatica leraar al staan met grote bolle ogen wanneer hij een zwart scherm voor zijn ogen ziet. Waar vind je in het (basis) onderwijs tegenwoordig goede Linux-mensen???

Ik snap het allemaal wel... En ik begrijp ook best dat het allemaal kan. Ik zie het project ook heel graag slagen. Maar ik geef het eerlijk gezegd erg weinig kans.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 22:15 schreef rhand0z het volgende:
Het hangt dan van de grote van het netwerk af, maar misschien een idee om eventjes naar BOOTP te kijken?
Dan wordt namelijk de kernel van de server gedownload evenals alle programma bestanden, waarna verder alles via het netwerk wordt geregeld.. Zo hoef je upgrades alleen op de server uit te voeren en worden bij rebooten van de clienten gewoon de nieuwe kernels en binaries gedownload..
Dat is niet BOOTP ;)
BOOTP is de voorloper van DHCP, via BOOTP kun je een IP en een paar netwerkinstellingen krijgen... Daar houdt het ongeveer op.

Maar het netwerkbooten waar jij op doelt gebruikt inderdaad onder andere BOOTP. BOOTP om een IP en het IP/filename van de image te krijgen, TFTP om de image over te halen en NFS om de rest van de files remote te gebruiken.

Om hoeveel computers gaat het hier eigenlijk, wat voor computers zijn er, wat voor netwerk is er en hoe moet het met de upgrade mogelijkheden zitten?
Verder... dat profielgebeuren... Is het gewoon de bedoeling dat die kinderen de instellingen niet tezeer kunnen verklooien en jij die instellingen wel (centraal) kunt wijzigen?

Als we weten wat de bedoeling is kunnen we gerichter advies geven :)

En ohja... Verzeker jezelf ervan dat de software die ze nodig hebben goed draait (zij het onder dosemu, zij het op een andere manier). Het is ook zeker interessant om eens naar wat educatieve software voor GNU/Linux te kijken... Zit misschien heel bruikbaar spul tussen.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Je zou even kunnen kijken op http://www.bluelinux.org/ . De mensen daar zijn bezig een distro speciaal voor schoolomgevingen te bouwen, en Public Preview1 is volgens mij net uit.

Zoef

Verwijderd

K ik heb ook ervaring met het opzetten van een school omgeving en heb toen ook gekeken naar de mogelijkheden van linux daar zitten echter een aantal nadelen aan die ik goed in overweging zou nemen:
-continuiteit, wie gaat het beheer overnemen als jij er niet meer bent omdat, bv je broertje van school af is?
-compibaliteit, steeds meer lesmethodes leveren software mee gaat deze ook werken in de toekomst?
-onderhoud, als er iets mis gaat wie kan de problemen dan verhelpen? jij zit op school of op je werk, de concierge kan niet met de software omgaan en nu?

Ik vindt het dus niet slim om de clients op linux over te zetten ik zou er voor kiezen om:
-de server over te zetten op linux
-enkele pc's die bv in de aula staan voor algemeen gebruik (zoals internet) over te zetten op linux
-de pc in de lokalen waar de software van de methodes op moet draaien, gewoon op windows te laten staan.

Dit heeft als voordeel dat je een erg goedkope server neer kan zetten
De internet pc's kunnen 486/pentiums zijn (eventueel met blackbox oid)

Een handig tijstip lijkt mij de zomervakantie. Zorg voor een groep vaders dmv advertentie op school. ZOrg dat je ook een aantal "handige" vaders hebt voor het boren van gaten en wegwerken van kabels en een aantal vaders met verstand van computers (zet een aantal termen in de advertentie die ze moeten kennen zodat niet elke vader die de powerknop kan aanzetten denkt dat ie verstand heeft van computers zodat je niet met een stel kneuzen zit.
Documenteer alles goed aangezien dit de continuiteit ten goede komt.

Zorg eerst dat je dit soort dingen op een rijtje hebt voor je over technische acpecten gaat praten.

Hou in je hoofd dat je de software installeert die het best is voor de school en dan hoeft niet linux ter zijn

Verwijderd

kweet er niet veel van , van linux

maar als je een basisschool op linux krijgt , !! TOPPIE
daar zullen die aarsjes bij MS wel van balen, moeten ze die prijzen maar niet zo aso maken, en ze leren die kleine mannekes gelijk werken met linux.

TOP laat ff weten of het allemaal lukt, ben erg benieuws

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 09:15 schreef Enfermidade het volgende:
kweet er niet veel van , van linux

maar als je een basisschool op linux krijgt , !! TOPPIE
daar zullen die aarsjes bij MS wel van balen, moeten ze die prijzen maar niet zo aso maken, en ze leren die kleine mannekes gelijk werken met linux.

TOP laat ff weten of het allemaal lukt, ben erg benieuws
dankje:) .. tis mij gelukt namelijk met nog een vriend van me dan wel te verstaan.:) het is qua client config makkelijker dan je denkt. als je een beetje linuxer bent maak je een standaard profile die via de server wordt geinstalleerd.

voor de rest qua apps is er idd al veel voor linux zelf te vinden. maar het is ook mogelijk om die crap basic school software in dosemu te draaien..

als je een beetje goed bent wil win3.1 wel in dos emu

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 22:27 schreef razor_harm het volgende:
Klopt maar, ik zie de informatica leraar al staan met grote bolle ogen wanneer hij een zwart scherm voor zijn ogen ziet. Waar vind je in het (basis) onderwijs tegenwoordig goede Linux-mensen???
Tsja... In dat geval, geef een shell /bin/false, klaar :)
Ik snap het allemaal wel... En ik begrijp ook best dat het allemaal kan. Ik zie het project ook heel graag slagen. Maar ik geef het eerlijk gezegd erg weinig kans.
You can always try... ;)

• active2
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Zoals al gezegd:

Samba is de perfecte uitkomst voor deze problemen!! :)

Een informatica leraar moet toch wel in een dos box kunnen werken :?:? En als ze dat kunnen is de stap naar linux vrij gemakkelijk!!!

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 09:06 schreef ultimate het volgende:

-de pc in de lokalen waar de software van de methodes op moet draaien, gewoon op windows te laten staan.
De thread is begonnen met de melding dat men wellicht wilde overstappen omdat men het geld niet wilde uitgeven aan de MS licenties. Voor zover ik heb begrepen is het zo dat als je ook maar 1 PC in je school hebt staan waarop je MS sofware draait je dan gelijk het aantal licenties moet nemen wat gelijk is aan het totale aantal PC's wat in je school aanwezig. Ja, ook als er geen windows op staat (of kan, omdat het Mac's zijn). Lees maar eens hier: http://www.tweakers.net/nieuws/20164

In dat geval is het natuurlijk niet slim om toch nog ergens een windows systeem te laten staan.

Voor de rest ben ik het wel met je eens ;) Je zal eerst eens moeten kijken naar wat de school precies allemaal nodig heeft. De administratie zal neem ik aan niet zo'n groot probleem zijn. MS Word of StarOffice maakt natuurlijk niet zoveel uit voor het tikken van brieven. Wellicht dat de cijferlijst oid nog speciale software heeft. Boekhouden is vaak ook een heet hangijzer, maar met een beetje geluk wordt dat al door een of ander boekhoudkantoortje gedaan.

Ik weet ook niet wat de kinderen op een computer allemaal doen. In mijn tijd hadden we maar liefst 2 C64's op school staan. De enige die daar 'les' in kregen was de hoogste groep en dat was eigenlijk alleen een kaartje van Nederland waar je dan met een helicoptertje naar de plaatsnaam moest vliegen die onderin stond (met een heleboel verschillende niveau's). Ik neem aan dat het in de tussentijd wel een beetje geevolueerd is :)

Verwijderd

k dat van die licenties wist ik niet maar is dat wel legaal dan? Dit kunnen ze toch niet maken?

In dat geval zul je helemaal op linux over moeten inderdaad maar ik zou toch nog even naar de juridische kant van de zaak kijken want die lijkt mij niet helemaal correct.

Verwijderd

In dit artikel staat niet dat je moet betalen per computer in je school slechts per computer hier wordt neem ik aan toch echt het aantal geinstalleerde computers mee bedoeld lijkt mij. Neem anders even contact op me Microsoft.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 14:38 schreef active2 het volgende:
Zoals al gezegd:

Samba is de perfecte uitkomst voor deze problemen!! :)

Een informatica leraar moet toch wel in een dos box kunnen werken :?:? En als ze dat kunnen is de stap naar linux vrij gemakkelijk!!!
voor MCSE moet je met de muis kunnen werken. En jij dacht dat IT leraren wisten wat een DOS box is :? :D :P

Nee, echt niet ;)

Als ze weten dat linux bestaat is dat al heel wat...

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 19:20 schreef ultimate het volgende:
In dit artikel staat niet dat je moet betalen per computer in je school slechts per computer hier wordt neem ik aan toch echt het aantal geinstalleerde computers mee bedoeld lijkt mij. Neem anders even contact op me Microsoft.
Nee het artikel is echt correct, het is schandelijk etc. Maar het is nou eenmaal zo... En contact met MS opnemen :X :X :X P.R. zijn ze erg goed in daar ;) [edit] oftewel, dingen mooier voordoen dan ze zijn

• LollieStick
Op donderdag 24 januari 2002 16:32 schreef jeroene het volgende:

[..]

De thread is begonnen met de melding dat men wellicht wilde overstappen omdat men het geld niet wilde uitgeven aan de MS licenties. Voor zover ik heb begrepen is het zo dat als je ook maar 1 PC in je school hebt staan waarop je MS sofware draait je dan gelijk het aantal licenties moet nemen wat gelijk is aan het totale aantal PC's wat in je school aanwezig. Ja, ook als er geen windows op staat (of kan, omdat het Mac's zijn). Lees maar eens hier: http://www.tweakers.net/nieuws/20164

In dat geval is het natuurlijk niet slim om toch nog ergens een windows systeem te laten staan.

Voor de rest ben ik het wel met je eens ;) Je zal eerst eens moeten kijken naar wat de school precies allemaal nodig heeft. De administratie zal neem ik aan niet zo'n groot probleem zijn. MS Word of StarOffice maakt natuurlijk niet zoveel uit voor het tikken van brieven. Wellicht dat de cijferlijst oid nog speciale software heeft. Boekhouden is vaak ook een heet hangijzer, maar met een beetje geluk wordt dat al door een of ander boekhoudkantoortje gedaan.

Ik weet ook niet wat de kinderen op een computer allemaal doen. In mijn tijd hadden we maar liefst 2 C64's op school staan. De enige die daar 'les' in kregen was de hoogste groep en dat was eigenlijk alleen een kaartje van Nederland waar je dan met een helicoptertje naar de plaatsnaam moest vliegen die onderin stond (met een heleboel verschillende niveau's). Ik neem aan dat het in de tussentijd wel een beetje geevolueerd is :)
nee, dit is absoluut niet waar. als jij twee computers thuis hebt waarvan 1 op linux en de andere windows 2000, moet je dan 2 licenties nemen? nee!

Ze zouden het b.t.w. ook niet kunnen maken. Scholen, en met name basisscholen zijn de rijkste niet.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 20:23 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

nee, dit is absoluut niet waar. als jij twee computers thuis hebt waarvan 1 op linux en de andere windows 2000, moet je dan 2 licenties nemen? nee!

Ze zouden het b.t.w. ook niet kunnen maken. Scholen, en met name basisscholen zijn de rijkste niet.
Dit is dus absoluut wel waar. Smerige schoften zijn het. Dit is dus gewoon smerig misbruik maken van je monopoliepositie.

Van http://www.apsitdiensten.nl/nieuws/6snie.htm
V13. Moet ik echt alle computers op school meetellen in mijn opgave?
A. U bent verplicht alle computers binnen de instelling te tellen vanaf het niveau (Intel) 486, PowerMac, iMac of gelijkwaardig of hoger. 386-Computers moeten alleen worden meegeteld als zij gebruikt worden als Terminal Services client (voor gebruik in een netwerk en dus niet als stand alone). Alle pcs dienen te worden geteld ongeacht het feit welk MS-product er al dan niet op die pcs wordt gebruikt. Computers bij de medewerkers thuis hoeft u niet mee te tellen.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 24 januari 2002 20:23 schreef LinuxUser het volgende:
Jawel, maar school-license != thuis-license.
Ik weet niet of ze het kunnen maken (juridisch gezien dan)... Op zich... Waarom niet? Tis hun product.

Of het asociaal is? Zeker, maar goed... Je merkt het resultaat wel: Mensen gaan (eindelijk?) nadenken over alternatieven.

Onthoud: Microsofts grootste vijand is niet GNU/Linux, ze zijn het zelf :)

• LollieStick
* LollieStick biedt zijn verontschuldigingen aan voor het niet goed lezen van de t.net frontpage.

Wat ik me afvraag is waarom ze het wel kunnen maken. het is hun product, maar als het niet gebruikt wordt, mogen ze er toch ook niets voor vragen?

• odysseus
  • Laatst online: 10:19

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat kunnen ze gewoon doen...net zoals bijvoorbeeld een schoenwinkel dingen goedkoper kan verkopen aan mensen die ouder zijn of zo...de leeftijd heeft helemaal niets te maken met schoenen, maar toch kun je er dat soort randvoorwaarden aan verbinden. Zo is het nu eenmaal in een vrije markt: je kunt als aanbieder aanbieden wat je wilt: de klanten kunnen zelf beslissen of ze het tegen die voorwaarden willen hebben.

* odysseus is het er natuurlijk mee eens dat dit niet bepaald lekkere verkooptrucs zijn...het verhindert dat bedrijven gedeeltelijk op iets anders dan Windows overschakelen, omdat ze dan alleen maar duurder uit zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Dat kunnen ze gewoon doen...net zoals bijvoorbeeld een schoenwinkel dingen goedkoper kan verkopen aan mensen die ouder zijn of zo...de leeftijd heeft helemaal niets te maken met schoenen, maar toch kun je er dat soort randvoorwaarden aan verbinden.
Dat is nu net niet waar :) Dat valt onder de wet van discriminatie oid en ben je dus illigaal bezig. Het is niet toegestaan om adhv iemands kenmerken korting te geven op producten. Je mag bijvoorbeeld wel adhv de temperatuur korting geven, dat is geen discriminatie.

However, ik weet niet welke enorme pino het in zijn/haar hoofd haalt om computers op basisscholen neer te planten, want dat is dus echt diep triest. Magoed dat is mijn mening dan weer. Die kleine kindertjes moeten geen MSN slaven worden. Laatst nog zo'n basisschool gezien die van KPN een heel lokaal vol computers kreeg. Geef die kinderen gewoon een potlood en papier en laat ze lekker tekenen ofzoiets...

Als je dan toch computers neemt dan is Linux idd een goede keuze. Het is vrijwel gratis en je kunt veel educatieve software krijgen. Ik weet niet watvoor pc's het zijn, maar als Windows2000 erop kan, kan Linux er ook makkelijk op. Microsoft jaagt zichzelf de dood in zo en ik hoop dat ze dat niet zullen inzien :P :D

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

weer even ontopic:

het nadeel van veel van die educatieve software is dat het engels talig is en dus niet geschikt (behalve bij de kleuters want daar maakt het geen verschil)

of zit ik er nu weer naast?

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op vrijdag 25 januari 2002 07:59 schreef ultimate het volgende:
weer even ontopic:

het nadeel van veel van die educatieve software is dat het engels talig is en dus niet geschikt (behalve bij de kleuters want daar maakt het geen verschil)

of zit ik er nu weer naast?
Volgens mij niet, maar als er een aantal Tweakers zijn die willen helpen die code te vertalen, dan wil ik alvast de eerste zijn.

* DGTL_Magician vindt Linux onderwijs zeer belangrijk, want kinderen zijn de gebruikers van morgen, en als zij het beste met Linux kunnen werken, dan zullen ze dat ook eisen op het werk.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• jvreuls
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:13
Ik doe ook wat systeembeheer op een school en heb er ook aan gedacht de server om te zetten naar Linux (zal nooit gebeuren want de ICT-coördinator heeft ooit eens tegen mij gezegd "Linux, dat komt bij mij niet op het netwerk").

Maar goed, dan loop je nog tegen problemen op. Internet delen: geen probleem. PDC, sharen: geen probleem. Terminal services: probleem. Esis (administratiepakket): ook probleem.

En dan nog die :r Microsoft licenties. Als ik vanaf het begin er had gewerkt, had ik zeker voorgesteld Linux op de server te zetten. Maar nu gaat dat een beetje moeilijk.

Circuits Online

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Op vrijdag 25 januari 2002 11:52 schreef jvreuls het volgende:
Ik doe ook wat systeembeheer op een school en heb er ook aan gedacht de server om te zetten naar Linux (zal nooit gebeuren want de ICT-coördinator heeft ooit eens tegen mij gezegd "Linux, dat komt bij mij niet op het netwerk").

Maar goed, dan loop je nog tegen problemen op. Internet delen: geen probleem. PDC, sharen: geen probleem. Terminal services: probleem. Esis (administratiepakket): ook probleem.

En dan nog die :r Microsoft licenties. Als ik vanaf het begin er had gewerkt, had ik zeker voorgesteld Linux op de server te zetten. Maar nu gaat dat een beetje moeilijk.
Dat is zonde, maar ik heb er in de 1,5 jaar dat ik er werk nu al 3 linuxservers binnengebracht, waar er eerst 1 stond, dus het gaat vooruit.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op vrijdag 25 januari 2002 11:52 schreef jvreuls het volgende:
Wat is de reden daarvan ?
Je hoeft Esis A/B/C toch niet op elke computer te installeren, lijkt me trouwens niet zo handig met het synchroniseren van de DB. Het zou trouwens handig zijn als ze een intranetversie zouden maken op basis van een SQL-db, PHP, en webbrowsers.

• remier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04-2023

remier

Tired of spam?

Ik denk dat het opzich wel een goed plan is om over te schakelen naar linux ivm de kosten. Ik zou alleen de server omzetten naar linux (zo verlies je ook gelijk de CAL, dat ook weer in de kosten scheelt) ik kan alleen niet inschatten wat de kids gaan doen qua programmatuur, als iemand van Den Haag bijv. het in zijn botte hoofd haalt om op elke bassisschool een Windowspakket veplicht te stellen dan ga je al op je bek. Ja ik weet dat het dan wel onder Wine draait, maar wie gaat dát dan weer installeren en configuren? Niet de congierge schat ik...

Heah what?!?? O, signature??

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
Opzich denk ik dat 't omzetten van de de server in linux wel haalbaar is, maar de clients niet, software voor scholen wordt nou eenmaal niet zo gemaakt dat het ook onder linux werkt.. en wat ga jij doen als je toevallig 1 app *moet* draaien.... dat gaat niet zo makkelijk....

'k heb nog wel een vraag... 'k wil zelf wel dat een aantal mensen hier een profile krijgen (zo'n .pol filetje) maar hoe doe je dit met samba e.d.? het is me nammelijk nog niet gelukt met win98 clients.... iemand dit al gedaan ?

• jvreuls
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:13
Op vrijdag 25 januari 2002 13:24 schreef marcelk het volgende:

[..]

Wat is de reden daarvan ?
[..]

Je hoeft Esis A/B/C toch niet op elke computer te installeren, lijkt me trouwens niet zo handig met het synchroniseren van de DB. Het zou trouwens handig zijn als ze een intranetversie zouden maken op basis van een SQL-db, PHP, en webbrowsers.
Reden? Geen idee. Maar goed, het is (absoluut) niet mijn mening. Ik weet niet of ie er nu anders over denkt.

Van Esis heb ik niet zoveel verstand. Een intranetversie (bv op basis van PHP/MySQL) zou handig zijn, is het meteen multiplatform.

Circuits Online

• ge-flopt
  • Laatst online: 16-08 15:17
Olla,

Ik kom net op deze topic uit, ik weet niet of deze nog relevant is maar ik heb ook nog een goede link hiervoor:
http://www.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/etos/scholen.html
Is welliswaar in belgie maar ik denk dat ze daar dit keer slimmer zijn (ps No flame). staan ook contact personen bij.
Pagina: 1