Oplossingen voor een mobiele school

Pagina: 1
Acties:

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
Op de school waar ik werk worden de lessen in zogenaamde lokale beheerraden gegeven (wij huren een lokaal bij een vereniging of gemeente om les in te geven).
Nu zitten wij met het probleem dat veel de leerkrachten die wij hebben nogal verzuipen in werk dat ze eigenlijk ter plekke even snel kunnen maken. Of dat ze op de lokatie informatie nodig hebben voor hun lessen.

De leerlingen administratie waar de leraren hun informatie uit halen en ook informatie in invoeren is al ontsloten via internet zodat docenten hier thuis aan kunnen werken.
Maar nu willen wij dat de leraren ook op de lokatie waar ze les geven toegang krijgen tot de leerlingenadministratie op internet.

Mijn idee was om de docenten allemaal een laptop te geven waarmee ze toegang hebben tot de leerlingen administratie op internet. Hiervoor heb ik een lichte laptop met 2 accuŽs voor in gedachte (sommige docenten zijn een hele dag op pad) van ongeveer 2 a 2,5kg (dell latitude bijvoorbeeld).
Deze laptop wou ik dan uitrusten met een 56k6 modem waarmee ze verbinding kunnen maken met internet en zo toegang krijgen tot de leerlingen administratie.
Alleen zitten wij hier met de vraag of er misschien niet iets beters is voor onze docenten.

Ook zitten wij met het probleem in verband met de internet toegang van de docenten op lokatie. Hoe zorgen wij ervoor dat de docenten gewoon op een centraal nummer kunnen inbellen voor internet (elke leraar met een eigen account om fraude te voorkomen, uitlenen van wachtwoord en gebruikersnaam voor gratis internet voor de familie) en dat dit tegen lokaal tarief gebeurt. Wie moeten wij hiervoor aanspreken? Dit is vooral een probleem voor ons omdat onze leerkrachten in +/- 2/3 van de provincie Limburg lesgeven in verschillende lokaties en zelfs in duitsland en belgie.

Omdat ik zelf geen ervaring met dergelijke situaties heb en ook nog niets gelezen heb over iets vergelijkbaars zijn ervaringen en suggesties van harte welkom.

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat misschien makkelijker is dat je een centrale server hebt waar de docenten op in moeten loggen, en hier staan alle dingen op.
Dan zit je niet gebonden met een telefoon nummer als het verschillende locaties betreft.
Mooier zou zijn een wireless lan, maar dat is gezien de afstand die je moet overbruggen niet mogelijk of vreselijk duur.

• Excrusiator
Op woensdag 23 januari 2002 21:14 schreef terw_dan het volgende:
Wat misschien makkelijker is dat je een centrale server hebt waar de docenten op in moeten loggen, en hier staan alle dingen op.
Dan zit je niet gebonden met een telefoon nummer als het verschillende locaties betreft.
Mooier zou zijn een wireless lan, maar dat is gezien de afstand die je moet overbruggen niet mogelijk of vreselijk duur.
Voor het inbellen op een server bij ons moet je verschrikkelijk veel lijnen beschikbaar hebben. Dit omdat voor elke docent die inbelt een aparte lijn beschikbaar moet zijn. En omdat wij maar 4 (isdn) lijnen beschikbaar hebben voor in te bellen op ons netwerk (voor onderhoud) en wij een kleine 125 leraren hebben die dan over een inbel lijn moeten kunnen beschikken (al bellen er maar 10 in op een gegeven moment dan nog heb je 6 lijnen te weinig).
Ook zit je met het probleem van de telefoon tikken als je interlokaal moet bellen (vinden de beheerraden minder... Kan ik mij ook wel iets bij voorstellen ;) ).

De centrale server waar ze op in moeten loggen is er eigenlijk al, en deze is gewoon berijkbaar via internet. Maar, hoe zorgen wij ervoor dat de leraren op het internet kunnen voor toegang tot de leerlingenadministratie en hun e-mail adres via outlook webaccess (daarnet vergeten te melden dat wij dit ook gebruiken).

* Excru aait HAL

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
Ik heb even in de search gekeken op remote acces en op remote access, maar het is niet zo'n populair onderwerp.

Misschien kan je beter contact opnemen met een professionele webmaster, die dit soort systemen onderhoudt.

*of je volgt een volledige cursus MCSE ;) (niet echt een optie denk ik)

• Excrusiator
Op woensdag 23 januari 2002 21:59 schreef Dino78 het volgende:
Ik heb even in de search gekeken op remote acces en op remote access, maar het is niet zo'n populair onderwerp.

Misschien kan je beter contact opnemen met een professionele webmaster, die dit soort systemen onderhoudt.

*of je volgt een volledige cursus MCSE ;) (niet echt een optie denk ik)
Dat wist ik eigenlijk al van te voren dat er niet zo veel informatie over te vinden zou zijn, ken ook geen bedrijven/organisaties die een dergelijk systeem gebruiken in de praktijk. Daarom dat ik het ook op GoT plaatste in de hoop dat er hier iemand ronddwaalt die een dergelijk systeem beheert of ervaring over heeft. :)

Maar denk niet dat een volledige cursus MSCE zal lukken naast mijn studie en werk ;)

* Excru aait HAL

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07 14:08
Maar als ik het goed begrijp kunnen ze al inloggen via internet. Is het dan geen kwestie van rechten toekennen en policies aanpassen/aanmaken?

(No offence, maar zit er bij jullie geen administrator cq webmaster?)

Verwijderd

Wat je dus eigenlijk wilt is dat de leraren verbinding maken via internet, naar jullie webserver gaan en dan aan de slag kunnen?

In dat geval heb je een goede internet verbinding voor je server nodig, webbased applicaties, of apps die met een externe database overweg kunnen, en een zwikkie inbel accounts bij een ISP. Euronet heeft bijvoorbeeld leuke deals voor bedrijven, en zo zullen er nog meer zijn.

Verwijderd

Je zet een Webserver op. Vraagt -tig accounts aan bij Freeler (die maken gebruik van een centraal nummer....er zijn ook anderen) en nu zie ik jouw probleem niet meer. Behalve dan dat iemand die webserver op zal moeten zetten.
Ik laat het heel simpel klinken maar in feite is het dat ook. Die webserver is een probleempje, daar heb je kennis voor nodig. Aan de andere kant, MS-IS kan elke jan-doedel. Security is dan niet echt top, maar ik vind je ook ECHT zielig als je een site tbv opleidingen gaat hacken.

Apparatuur is een kwestie van de juiste deal sluiten. Voor die laptops vraag je gewoon offertes aan bij Dell, Toshiba, Advance en wat je zelf nog leuk vind. Vermelden dat ze lang op accus moeten werken en wat je nog meer belangrijk vind natuurlijk.

Je oplossing is goed, begin maar alvast te zoeken naar iemand die je bij je webserver kan en wil helpen. Ik wil wel, maar verder dan MS-IS ga ik niet komen en dat kan je zelf ook wel.

• Excrusiator
Ik zie dat er een klein beetje verwarring is. :)
Dus even een paar dingen duidelijk maken:
Op woensdag 23 januari 2002 22:09 schreef Dino78 het volgende:
Maar als ik het goed begrijp kunnen ze al inloggen via internet. Is het dan geen kwestie van rechten toekennen en policies aanpassen/aanmaken?

(No offence, maar zit er bij jullie geen administrator cq webmaster?)
Ik ben de administrator (systeembeheerder), daarom heb ik ook de opdracht gekregen om alle benodigde informatie te verzamelen hier over. En dat als ik zo goed als alles bij elkaar heb rapport uitbreng bij de directeur.

De hele zooi waar alles op draait voor de leraren is al beschikbaar op internet (de pagina is niet gelinkt op onze website, je moet de url weten om er op te komen. En nee ik geef hem niet zomaar ff :P ). De server zelf is er al en de back-end die alles beveiligd ook. Die server heb ik op het moment samen met een ICT bedrijf onder eigen beheer.
Ook de software voor de policies en wachtwoorden is ook al af. Bepaalde modules die de leerkrachten gaan gebruiken moeten nog gemaakt worden. Maar dat zijn modules voor de al ontwikkelde software.
Op woensdag 23 januari 2002 22:18 schreef Sepans het volgende:
Wat je dus eigenlijk wilt is dat de leraren verbinding maken via internet, naar jullie webserver gaan en dan aan de slag kunnen?

In dat geval heb je een goede internet verbinding voor je server nodig, webbased applicaties, of apps die met een externe database overweg kunnen, en een zwikkie inbel accounts bij een ISP. Euronet heeft bijvoorbeeld leuke deals voor bedrijven, en zo zullen er nog meer zijn.
Je snapt hem.
Bedankt voor de tip van Euronet, zal eens kijken op hun website wat voor aanbiedingen ze voor bedrijven hebben.

* Excru aait HAL

Verwijderd

ok,
laten we eens ff kijken.

Je wilt dus dat de leraar overal bij de leerlingenadministratie kan. Die administratie is m.i. gewoon een database met allerlei gegevens over die leerling (hoe ver hij is met de opleiding, naam, adres, telnr, cijfers, etc). Dit zou prima in een MySQL-database kunnen lijkt mij. Ff 'n PHP-dinges erbij fixen (hierin kunnen dan diverse accounts worden aangemaakt, dus is redelijk te beveiligen). Nu nog je server aan het internet zien te koppelen. Regelen met een ISP.

Vervolgens moet je nog web-access geven aan die leraren. Dus: Laptopje, modempje, schuif met inbelaccounts (kán bijv. bij freeler, maar goed, een bedrijfsinbel-account kan ook wel geregeld worden met ISP's).

Volgens mij ben je dan klaar.
Oow ja, natuurlijk kost dat een paar duiten en zo, maar dat had je natuurlijk al gedacht :)
Op zich niet zo erg moelijk eigenlijk, alleen moet de leerlingenadministratie ff web-toegankelijk worden gemaakt (lekkah proggen :) )

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je zou kunnen kijken naar een terug bel account. Die moeten er zijn, bij goede ISP's.
Die zullen ook wel ervaring met dit soort dingen hebben.
Kan me voorstellen dat ze een soort hardware-key hebben, om er zeker van te zijn dat er per account maar een kan inbellen.

Mijn vader heeft voor zijn werk een terug bel account, maar die is op telefoonnummer gelockt zegmaar.
Dat zou je ook nog kunnen overwegen, een gsm oplossing.
In elke laptop een gsmmodem, met een bedrijfs abo. En dan nog een ISP zoeken waar je daarmee kan inbellen. Als je bij die ISP een account kan krijgen met een inbel nummer dat gratis is, en een rekening krijgt voor de minuten die je hebt gebeld, dan kan je gewoon prepaid nemen, en elk jaar 10 euro op waarderen.
Maar weet niet of dit haalbaar is. Je hebt namelijk niet echt snelheid, en zal wel duur worden. Is wel extreem mobiel.

I, for one, like Roman numerals

• Excrusiator
Op donderdag 24 januari 2002 21:14 schreef Def_P het volgende:
Je zou kunnen kijken naar een terug bel account. Die moeten er zijn, bij goede ISP's.
Die zullen ook wel ervaring met dit soort dingen hebben.
Kan me voorstellen dat ze een soort hardware-key hebben, om er zeker van te zijn dat er per account maar een kan inbellen.

Mijn vader heeft voor zijn werk een terug bel account, maar die is op telefoonnummer gelockt zegmaar.
Dat zou je ook nog kunnen overwegen, een gsm oplossing.
In elke laptop een gsmmodem, met een bedrijfs abo. En dan nog een ISP zoeken waar je daarmee kan inbellen. Als je bij die ISP een account kan krijgen met een inbel nummer dat gratis is, en een rekening krijgt voor de minuten die je hebt gebeld, dan kan je gewoon prepaid nemen, en elk jaar 10 euro op waarderen.
Maar weet niet of dit haalbaar is. Je hebt namelijk niet echt snelheid, en zal wel duur worden. Is wel extreem mobiel.
Over de gsm oplossing voor de leerkrachten was al ter sprake gekomen tijdens een gesprek tussen mij en de directeur, keken ons alleen even aan toen we even gingen tellen wat het zou gaan kosten als je de telefoontarieven weet voor mobiel bellen... Hoewel dit iets is waar mij wel aan durf te wagen en de directeur ook (kwa techniek) maar de kosten zijn niet misselijk van deze oplossing...

Hoewel die callback optie wel een interessante oplossing is. Weet jij toevallig bij welk bedrijf jouw vader dit account heeft? Of bedrijven die dit aanbieden?

* Excru aait HAL

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Nou, dat doet het bedrijf dus zelf. Maar is dan ook groot bedrijf(St. Radboud)

I, for one, like Roman numerals

• Excrusiator
Op donderdag 24 januari 2002 21:28 schreef Def_P het volgende:
Nou, dat doet het bedrijf dus zelf. Maar is dan ook groot bedrijf(St. Radboud)
Ok, daar kan ik mij ook wel iets bij voorstellen dat het radboud ziekenhuis dat zelf doet. Dat is wel een heel groot ziekenhuis... (Ben er vaak genoeg geweest, kun je dagen in rondzwerven in al die gebouwen)

* Excru aait HAL

Verwijderd

Sja, je zou misschien ook wel iets kunnen maken dat de leraar ff de database elke dag 'synchronized', en dan offline kan werken, en dan de mutaties aan het einde van de dag weer doorsturen...

• Sabbath
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09-2025
waarvoor hebben ze nou mobieltjes met mogelijkheid tot dataverkeer uitgevonden dan????

edit:
sorry, niet goed gelezen.. maar wat dacht je van een trugbel acount in combinatie met een mob. foon??? Mijn buurman heeft ook zo'n trugbel acount (bij de gasunie) maar er zal toch wel ergens een ISP zijn die dat aanbied??
Pagina: 1