AMD 1400 veel te heet (80C IDLE!)

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Een maat van mij heeft een Thunderbird 1400, en deze word dus echt veeeel te heet. JA, ik weet het, dat is normaal voor zo'n processor, maar hij word 79 graden.... IDLE!

Hij heeft een Iceberg Dual cooler:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/familiemelis/iceberg_cooler.jpg

Alles zit goed erop, goede koelprut erop, niet teveel/te weinig.

Zelfs zijn case word superheet aan de bovenkant. Hij heeft 2 cd roms en 2 hdd'd (boven elkaar, zonder ruimte ertussen)en 2 extra systeemfans. Airflow is goed enzo, zelf de kabels geround, nix hielp.

Dus wij nog meer maatregelen, 1 cdrom eruit, 1 hdd eruit, en wat denk je? nogsteeds die #@$$! 79 graden!

Zijn hele case is gewoon heet: voeding, hdd's, cdroms. En over de cooler zelf niet te spreken (er lopen nogsteeds rode lijnen over mijn hand, omdat ik m aanraakte)

Kan het nou zijn dat er iets mis is met de processor? of met de voeding (voltages schommelen nogal)? Want ook ik kom er niet uit.

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 13:40
airflow ?? :?

Verwijderd

probeer er eens een andere voeding in te kwakken,
wie weet is je core voltage wat te hoog.
kijk nog een keer na of je cooler er wel eecht goed op zit,
probeer ook eens een bigtower te bemachtigen en kijk wat de temp dan doet!

• LeonM
Op woensdag 23 januari 2002 20:22 schreef MysteryTweaker het volgende:
airflow ?? :?
lees eerst ff voordat je meteen airflow roept ;)

Verwijderd

Staat dat ding tegen de verwarming ofzo, dit klopt echt niet hoor :S.

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 13:40
Op woensdag 23 januari 2002 20:23 schreef LeonM het volgende:

[..]

ik roep nix zeg het ;)
volgende keer maar iets beter lezen lol :D

• LeonM
Op woensdag 23 januari 2002 20:23 schreef jorentref het volgende:
probeer er eens een andere voeding in te kwakken,
wie weet is je core voltage wat te hoog.
kijk nog een keer na of je cooler er wel eecht goed op zit,
probeer ook eens een bigtower te bemachtigen en kijk wat de temp dan doet!
Wat is de normale voltage voor een 1400TB? want het kan best zijn dat die te hoog ligt. Voltages mogen toch maximaal 5% uitwijken toch?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat de heatsink heet wordt betekend dus gewoon dat het contact met de core OK is. Lijkt mij dus dat de fannetjes op die koeler niet helemaal fris meer zijn een de warmte niet meer kunnen afvoeren. Zou die fans heel snel vervangen/schoonmaken want anders zou die TB wel eens in rook kunnen opgaan :Y)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23
De oude thunderbird core word idd ERG heet. De 1400/266 is ook nog eens het topmodel uit die serie, en als deze ook nog eens op een iets verhoogd voltage gaat lopen heb je onderhand te maken met een kleine gloeilamp. Op wat voor mobo zit die proc? Er zit ook nogal eens verschil in de sensor die gebruikt word om de temp te meten, mijn 1Ghz proc is ookal eens boven de 100 C uitgekomen op m'n MSI turbo.... >:)

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:42
teveel koelpasta?
koeling niet goed gemonteerd?
voeding kaput?
koeling niet helemaal goed?

:?

• LeonM
Nou het is een MSI K7T Turbo, en de fans draaien allemaal netjes, we hebben ze ook al schoongemaakt. En die temp meter kan mischien wat uitwijken, maar hij is echt HEET! (Je kan de heatsink echt niet aanraken)

• Thomaszki
Op woensdag 23 januari 2002 20:25 schreef dominator het volgende:
De oude thunderbird core word idd ERG heet. De 1400/266 is ook nog eens het topmodel uit die serie, en als deze ook nog eens op een iets verhoogd voltage gaat lopen heb je onderhand te maken met een kleine gloeilamp. Op wat voor mobo zit die proc? Er zit ook nogal eens verschil in de sensor die gebruikt word om de temp te meten, mijn 1Ghz proc is ookal eens boven de 100 C uitgekomen op m'n MSI turbo.... >:)
sensor lijkt me wel te kloppen, want hij geeft zelf aan dat het allemaal echt voelbaar heet word :{

• LeonM
Maar kan het dus aan de voeding liggen (is al 2 jaar oud ofzo) of is het mogelijk dat er een fout zit in de processor zelf (dat zij de winkel namelijk :?)

• Thomaszki
Op woensdag 23 januari 2002 20:30 schreef LeonM het volgende:
Maar kan het dus aan de voeding liggen (is al 2 jaar oud ofzo) of is het mogelijk dat er een fout zit in de processor zelf (dat zij de winkel namelijk :?)
lijkt mij eerder de voeding, maar als de winkel zelf zegt dat de proc. fout zit waarom ruilen ze m'dan niet om voor nieuwe :?

Verwijderd

Ik zou idd ff naar het voltage kijken van je proc, deze zonodig verlagen.
Voor het corevoltage moet je ff naar de amd website gaan, zal er vast wel staan.

Verder is 2 keesfans mischien niet voldoende met 2 hdd 2 cdroms/dvd/brander en ook nog zo'n heethoofd erin.

Zit alles gepropt in een midi tower of een big tower?

• stylezzz
Het is me in m'n loopbaan als td-er al inderdaad wel opgevallen dat sommige proc's heter worden als andere. Heb ooit eens een p2-300 gehad die ook onnoemelijk heet werd, liep niet vast ofzo maar je kon de proc niet aanraken. Misschien dat dat hier ook aan de hand is? Is het sys verder wel stabiel???

Verwijderd

Raar allemaal :? , ik heb ook een msiK7T-turbo *D maar die van mij niet boven de 50 graden~! *D (met een simpel taisol coolertje) >:)

msi overdrijf altijd met de temp.+/- 6 graden

conclusie> ga terug naar de winkel.Je hebt toch garantie.
en als die nieuwe dan hetzelfde doet.Dan weet ik het ook nie meer.:'(

Verwijderd

Tegen mij kan je niet op!

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/god/bug.JPG

;) ;) ;) ;)

• stylezzz
Niet al die MSI turbo bordjes hebben van die hoge temp readouts. MSI kreeg dat zelf ook wel door natuurlijk zodat de latere revisie's wel behoorlijke temp's aangeven.... :)

• LeonM
Nou, de winkel wilt wel een nieuwe proc geven waarschijnlijk, maar ze zijden dat hij maar ff langs moest komen met de kast, maar we hebben voorlopig even geen vervoer. Dus ik d8, ik probeer het ff op GoT

ff voor de duidelijk heid:
- airflow is goed (kabels geround)
- kamer temp is goed (dus niet in de buurt van een kachel oid)
- msi k7turbo met 1400TB, 79C idle, mobo temp is 48C
- temp reading klopt, koelblok is gloeiend heet
- 2 system fans en 2 cpu fans draaien goed
- koeler zit goed, koelprut is niet teveel/te weinig

De voeding is dus misschien wel gaar, hoeveel mag het voltage afwijken?

Oh ja, nog wat, de bios loopt vast bij de pchealth status (waar temps en RPM van fans staat) Ik heb de nieuwste BIOS al voor hem op een cd'tje gebakken, die gaan we morgen ff proberen. (hij heeft geen internet)

Verwijderd

Is het niet het mobo eigelijk? 48° is ook wel goed doorgebakken...

• LeonM
er zit al een nieuw mobo in, zijn oude overleed, en waarom? :)

Verwijderd

ik had dus precies hetzelfde ook een cooler erop en 79C maar bij mij zat de cooler dus los en toen heb ik er een andere op gedaan en toen was de cpu helemaal kapot en nog steeds want hij "ligt" nog bij Exile bij die knakkers maar ik geloof dat of je cooler niet goed is of je cooler kapot is, je zou een andere cooler kunnen proberen !

• Thomaszki
Op woensdag 23 januari 2002 21:29 schreef markwolfswinkel het volgende:
ik had dus precies hetzelfde ook een cooler erop en 79C maar bij mij zat de cooler dus los en toen heb ik er een andere op gedaan en toen was de cpu helemaal kapot en nog steeds want hij "ligt" nog bij Exile bij die knakkers maar ik geloof dat of je cooler niet goed is of je cooler kapot is, je zou een andere cooler kunnen proberen !
als laatste raad ik je dat dan maar aan, probeer eens een andere koeler dus :) als dat niet helpt moet je het bij je voeding of processor zoeken denk ik

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
1. Haal alles uit de PC kast.
2. Maak de kast helemaal schoon/cleanen dus.
3. Stop alles er weer 1 voor 1 in maar wel schoon.
4. Sluit alles aan
5. Ga nu met ty-rips alle kabels die er zijn bij elkaar binden en probeer deze naar de zijkant te geleiden zodat de lucht door je kast heen kan.
6. Eventueel een andere cooler kopen. Zalman :?
7. 1 papst 80mm fan aan de voorkant voor intake installeren en 1 80mm fan aan de achterkan als outtake.

Need I say more :?

Verwijderd

hij is dus ook super onstabiel of dat niet ?

Verwijderd

misschien heb je echt een gare athlon.. :? Je core voltage zou rond de 1,8V moeten zijn, als dit veel hoger is zou dit eventueel een oorzaak kunnen zijn.

Al de dingen lijken te kloppen er is airflow, de koeler zit er goed op (de heatsink wordt warm). Of kappote cpu, of kapotte voeding. imho het eerste. Terug naar de winkel dus.

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58

QuestGamer

Questje

Ik ken meerdere mensen die een TB1400 hebben (met ook een MSI K7T) en die hebben ook Idle 75 graden ofzo, oplopend tot 90 graden.
Dit hebben ze al heel lang, alle LAN-party's zijn ze goed doorgekomen (niks onstabiel ofzo). Dus ik denk dat die temp. sensor niet helemaal lekker is bij die MSI hoor!

Want dat het heet aanvoelt zegt niks, 60 of 70 graden voelt ook al heel heet ! :?

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op woensdag 23 januari 2002 20:23 schreef LeonM het volgende:

[..]

Twee fans wil nog niet zeggen dat je een goede airflow hebt...

Koop eens een ander koelertje...

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 22:50 schreef QuestGamer het volgende:
Ik ken meerdere mensen die een TB1400 hebben (met ook een MSI K7T) en die hebben ook Idle 75 graden ofzo, oplopend tot 90 graden.
Dit hebben ze al heel lang, alle LAN-party's zijn ze goed doorgekomen (niks onstabiel ofzo). Dus ik denk dat die temp. sensor niet helemaal lekker is bij die MSI hoor!

Want dat het heet aanvoelt zegt niks, 60 of 70 graden voelt ook al heel heet ! :?
60 en 70 graden is echt veel te heet, ook als je pc toch stabiel is. Je verkort de levensduur van je cpu nogal.

En als je je handen brandt aan je koelblok is er echt geen sprake van een kapotte sensor...

Verwijderd

denk ook dat het aan het voltage ligt
heb zelf ook een athlon 1400,een silverado cooler en 2 case fans op 7 volt draaien 48 idle 55 graden onder quake
en mijn mobo word niet hoger dan 36 graden :D

Verwijderd

Mijn TB1400 word 45 stressed. (@1400 dan he :))
Koelblok is goed aan te raken.

Voel je ook een goeie airflow langs je koelblok zelf? Anders eens een losse fan voor zetten, om ff extra te koelen.

Als je spanning op je cpu te hoog is, start ie toch gewoon niet meer op lijkt mij? Meteen kapot...

Maar als je pc health doet, doet ie dus nix. Maar als je kijkt naar alle rpm's van je koelers enzo.

Aan die extra schijven enzo kan het niet liggen. Mijn systeem heeft 4 harddisk's, een DVD, een rewriter en een ZIP drive, maar mijn systeem temp komt niet boven de 37 graden.

heb je evt. niet een ander mobo om die proc op te testen? Of een andere proc om op dat mobo te testen (wel een ouwe dan natuurlijk :P)

Verwijderd

ik heb ook een 1400/266 en mijn temps zijn

cpu : 40 idle en 46 stressed
mainboard : 21 idle 23 stressed

dus jou temps zijn wel erg hoog

• The Dolf
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 22:49 schreef pietersg het volgende:
misschien heb je echt een gare athlon.. :? Je core voltage zou rond de 1,8V moeten zijn, als dit veel hoger is zou dit eventueel een oorzaak kunnen zijn.
Bullshit. Mijn processor loopt op 2.20V. Max 45 graden stressed

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Zeker dat je meter niet kapot is? Want mijn cpu kan volgens mij meter in 1 seconde van 96 (he?) naar 53 graden dalen..

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43

St@m

@ Your Service

Op woensdag 23 januari 2002 22:59 schreef tweakbitch het volgende:
ik heb ook een 1400/266 en mijn temps zijn

cpu : 40 idle en 46 stressed
mainboard : 21 idle 23 stressed

dus jou temps zijn wel erg hoog
offtopic:
Dat wist ie al wel.........

ontopic:
probeer een andere voeding, of haal alles uit de kast en sluit dan alles aan (uit de kast)kijk eens hoe warm ie dan word

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:51

Garrett

Watercooler

79 graden idle...

Houston... we have a problem ;)

I love watercooling

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Erg vaag hoor, zelfs met mijn Silverado op 6V en alle koelers uit, wordt die van mij 1400/266 59graden (stressed nu 28 uur lang achter een stuk)

Wat bij mij erg helpt, is een koeler in de zijkant zagen..
Dat scheelt hier zo'n 8 graden (1x8cm koeler).

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
probeer voor de grap eens zoon coolermaster dingetje, die zijn best aardig, niet duur, overal te koop en heb je gelijk een test coolert.

Sinlath | Opinions may contain latency

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Op woensdag 23 januari 2002 20:56 schreef 4ThloN1000 het volgende:
Tegen mij kan je niet op!

[afbeelding]

;) ;) ;) ;)
HEB IK PRECIES HETZELFDE GEHAD. Maar sinds ik weer inplaats van WinXP, Win98 draai staat alles weer normaal.

• LeonM
Op woensdag 23 januari 2002 22:45 schreef k1ller het volgende:
hij is dus ook super onstabiel of dat niet ?
Nou dat dus helemaal niet (alleen als hij op winxp draaid, gezien winxp daar een soort beveiliging voor heeft, na een paar sec krijg je een bleuscreen)

[edit] wij gaan van t weekend wel ff naar de winkel, zijn wel goede gasten, die zorgen er gewoon voor dat t goed zit, en anders je geld terug :)

• Ed_Capone
  • Laatst online: 06-07-2025

Ed_Capone

Het leven is geen bitterbal

Heb je hem misschien in een computertafel staan of zo, dan misschien iets te dicht bij de achterkant.
Zo niet, zet er eens een servercooler in, zo'n ding koop je bij elke computerboer op de hoek voor 15 piek, uhhhh 7 Euro.

Voor 90% juist zijn is nog niet zo goed als stilte.

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 13:38

Bally

1200 + 1500 Wp

Voltages mogen maar 0,25V verschillen als ik me niet vergis, Het is natuurlijk wel heel erg hoog.
Ik heb net een xp 1700+. Die komt niet boven de 50c uit. Er zal dus zeker wel wat zijn met je voeding. want bij mij is de airflow nog klote en er is geen probleem!

Succes ermee

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Staan je casefans niet beide naar binnen of buiten te blazen? Dan wordt het binnen wel een lekkere sauna. :9

Wanbeleid is ook beleid.

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-07 14:43

AleXtc

Wannabe Pirat

Doe es ff een pic posten van de open kast. kunne we ff kieken :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Ik heb een 1333/266@1400/280, stressed < 40C >:)

Kwestie van een goeie CPU-cooler (en nog stil ook) :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 10:20 schreef Bally het volgende:
Voltages mogen maar 0,25V verschillen als ik me niet vergis, Het is natuurlijk wel heel erg hoog.
Ik heb net een xp 1700+. Die komt niet boven de 50c uit. Er zal dus zeker wel wat zijn met je voeding. want bij mij is de airflow nog klote en er is geen probleem!

Succes ermee
je moet natuurlijk wel bedenken dat een tbird 1400 ruim 72 Watt verbruikt terwijl een XP1700+ zo'n 64 Watt verbruikt ;)

ik zelf heb een xp1500+@1900+ en die wordt zo rond de 53 graden max stressed en 39 graden idle, dit is met verder 1 fan voor onder en 1 achter boven, zoals in de faq aangeraden wordt ;) casetemp is 21 tot 23 graden
casetemp is zo'n

• LeonM
Op vrijdag 25 januari 2002 10:22 schreef agent327 het volgende:
Staan je casefans niet beide naar binnen of buiten te blazen? Dan wordt het binnen wel een lekkere sauna. :9
Nee, ze staan goed :)
Op vrijdag 25 januari 2002 10:25 schreef AleXtc het volgende:
Doe es ff een pic posten van de open kast. kunne we ff kieken :)
Nee, we nebben helaas geen camera ter beschikking.

Maareh, hoe zat het met de voeing, AMD die had toch minimaal 300 Watt aangeraden ofzo? Want volgens mij heeft hij maar 250W ofzo... |:(
Ik zal wel even kijken of ik mijn voeding 350W) kan overzetten in die van hem, ik zal de resultaten wel posten :)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:17 schreef LeonM het volgende:
Nou, de winkel wilt wel een nieuwe proc geven waarschijnlijk, maar ze zijden dat hij maar ff langs moest komen met de kast, maar we hebben voorlopig even geen vervoer. Dus ik d8, ik probeer het ff op GoT

ff voor de duidelijk heid:
- airflow is goed (kabels geround)
- kamer temp is goed (dus niet in de buurt van een kachel oid)
- msi k7turbo met 1400TB, 79C idle, mobo temp is 48C
- temp reading klopt, koelblok is gloeiend heet
- 2 system fans en 2 cpu fans draaien goed
- koeler zit goed, koelprut is niet teveel/te weinig

De voeding is dus misschien wel gaar, hoeveel mag het voltage afwijken?

Oh ja, nog wat, de bios loopt vast bij de pchealth status (waar temps en RPM van fans staat) Ik heb de nieuwste BIOS al voor hem op een cd'tje gebakken, die gaan we morgen ff proberen. (hij heeft geen internet)
Pfoei,
48 case en 80 idle van de CPU is echt wel te hoog. En die Iceberg koeler is trouwens echt gaar. Voor een Duron 800 was dat ding al te licht. Ik zou er heel snel een Coolermastertje van de EP of DP 5 /7 serie opzetten.

Met die airflow is er ook wat aan de hand, 48 graden is echt een indicatie dat de warme lucht helemaal niet wordt afgevoerd, ondanks dat er case fans in zitten.

Hoe zitten die fans ? Ingaand hoort vooronder in de kast te zitten, uitgaand hoort zo dicht mogelijk op de processor te zitten. En de standaard VCore voor een TB1400 is 1,75 Volt. Dat is de ingestelde waarde, het kan tot ca. 1,80 oplopen op de sensors.

Enneh, haal maar een El Cheapo 400 watt voeding ja.. ;)

Verwijderd

PS hier zit een TB1333 in. Als ik de casefans afdek met een kussen en de CPU een paar uur laat stressen met CPUburn, gaat de case temp niet hoger dan 35 graden.

En ik heb dus GEEN waterkoeling .. :P
(Swift MC462)

De hitte wordt dan alleen nog afgevoerd door mijn Enermax 430 Watt voeding, die wordt dan lekker warm, en er is dan geen aanvoer van koele lucht.
Pagina: 1