Toon posts:

[CM] CCFL idee !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb een idee,

Ik heb een blauwe ccfl en nou wou ik in mijn kast ook nog een groene en een rode plaatsen en die om de X aantal min omlaten schakelen ! :D
Dus eerst 10 min blauw en dan blauw laten overlopen in groen, en dan groen naar rood en dan rood naar blauw enz.

Kan dit ik wou dus een CCFL inverter gebruiken en 3 buisjes.
Weet iemand hier een schakeling voor of met welke componenten ik dit kan bouwen.

Please help me ! *D

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 21:18
Hmmm, automatische schakeling heb ik hier nog niet gezien (zijn er wel hoor :)), maar je zou ook zoals wel eerder gedaan in je bay-bus een schakelsysteem kunnen bouwen, is misschien nog wel veel leuker >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 19:19 schreef FragFrog het volgende:
Hmmm, automatische schakeling heb ik hier nog niet gezien (zijn er wel hoor :)), maar je zou ook zoals wel eerder gedaan in je bay-bus een schakelsysteem kunnen bouwen, is misschien nog wel veel leuker >:)
of beide >:)

• FragFrog
  • Laatst online: 21-08 21:18
Op woensdag 23 januari 2002 19:20 schreef Scalle-- het volgende:

[..]

of beide >:)
>:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Laat hem dan wissleen op HDD activiteit... Een soort Antimatter Drive ofzo...

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:00 schreef Masta-T het volgende:
Laat hem dan wissleen op HDD activiteit... Een soort Antimatter Drive ofzo...
Zou dat kunnen dan...
Ik bedoel, kan een CCFL zo vaak aan en uit (net als een led) slijt ie daar niet van, gaat ie niet kapot? :?
Zo niet, wel een :9 idee :P

weet iemand dit of een CCFL er tegen kan om, laten we zeggen een paar keer per seconde, aan- en uitgeschakeld te worden? :)

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 21:25
stroboscoop :P

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:14 schreef 01V het volgende:

[..]

Zou dat kunnen dan...
Ik bedoel, kan een CCFL zo vaak aan en uit (net als een led) slijt ie daar niet van, gaat ie niet kapot? :?

weet iemand dit of een CCFL er tegen kan om, laten we zeggen een paar keer per seconde, aan- en uitgeschakeld te worden? :)
Die CCFL is binnen de kortste keren dood. Denk maar eens aan een TL-buis met een kapotte starter... Als je de starter niet snel verwisseld, kun je de buis ook weg gooien.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik weet niet of je die dingen harder of zachter kan laten schijnen, maar anders zou je hem ook nog geleidelijk van kleur kunnen laten veranderen...:P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 20:29 schreef Demoniac het volgende:
Ik weet niet of je die dingen harder of zachter kan laten schijnen, maar anders zou je hem ook nog geleidelijk van kleur kunnen laten veranderen...:P
die dingen kun je dimmen, alleen moet je dan een speciale schakeling bouwen als inverter

Verwijderd

kewl idee :)
alleen ik denk niet dat je ccfl's het erg leuk vinden >:)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Je kan ze niet harder en z8er laten schijnen en ze gaan VERSCHRIKKELIJK snel slijten als je ze bv. op de HD led laat schakelen.
Maar je kan ze wel laten schakelen en 't ziet er idd erg gelikt uit, want je was niet de 1e die dit bed8 en ik heb ut dus al gezien op FreeLan hadden stel ventjes dat ook gedaan met blauw en rood, erg mooi, weet niet hoe ze 't hebben gedaan tho :)

I see dead pixels...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 20:20 schreef Galaxis het volgende:
stroboscoop :P
nee zoiets wil ik niet daar wordt je gek van !

Nee gewoon om de 10 a 20 minuten dat het dan overloopt in een andere kleur :D

Verwijderd

Topicstarter
dusgewoon om de X aantal minuten van kleur laten veranderen !
Dus geen geknipper op hd of vandat soort troep.

gewoon een tijdschakeling die om de 10 a 20 min verandert van ccfl *D

• Fuzzems
  • Laatst online: 24-08-2024
Op woensdag 23 januari 2002 22:27 schreef jotheman het volgende:
Je kan ze niet harder en z8er laten schijnen en ze gaan VERSCHRIKKELIJK snel slijten als je ze bv. op de HD led laat schakelen.
Maar je kan ze wel laten schakelen en 't ziet er idd erg gelikt uit, want je was niet de 1e die dit bed8 en ik heb ut dus al gezien op FreeLan hadden stel ventjes dat ook gedaan met blauw en rood, erg mooi, weet niet hoe ze 't hebben gedaan tho :)
Die heb ik ook gezien, zag er inderdaad :9~ uit.

[/offtopic]
Heej jotheman, ga jij ook naar drome 9?
[/offtopic]

Verwijderd

[..]

Zou dat kunnen dan...

Niet dus!!! ;( :{

was ik al bang voor, maar ik d8, toch ff informeren ;)

• jotheman
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Op woensdag 23 januari 2002 23:24 schreef fuzzems84 het volgende:

[..]

Die heb ik ook gezien, zag er inderdaad :9~ uit.

[/offtopic]
Heej jotheman, ga jij ook naar drome 9?
[/offtopic]
:) was kewl op FreeLan, ennuh drome?, ff checke of ik nog ken betalen want ik was d'r een Btje laat mee, als 't nog gaat ga ik wel ya :) CU there ;)

I see dead pixels...

• YpS
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 12:39

YpS

IK GA NAAR DROME !!

samen met deurmat (kennen jullie waarschijnlijk nie)

ff ontopic :9 : uhm nee ik weet ook nie hoe het moet :?

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 08:58
Op donderdag 24 januari 2002 01:03 schreef YpS het volgende:
IK GA NAAR DROME !!

samen met deurmat (kennen jullie waarschijnlijk nie)

ff ontopic :9 : uhm nee ik weet ook nie hoe het moet :?
offtopic:
IK OOK!
en over 2 weken ken ik jullie wel..
ik zit naast je (967-972) :P

en het lijkt mij zeer stoer als je eens in de paar minuten de klaur gelijdelijk laat doorlopen..

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 11:12
het kan wel, als je de kables van de inverter aan een hoogvermogen relais koppelt, kun je ze om laten schakelen met een drukknop of een timer, bij sommige relais kun je via een potmeter de interval van de schakelingen instellen

ik weet niet of dimmenn gaat, bij neon staven kun je gewoon het voltage terugschroeven, die dingen gebruiken ook een inverter, misschien dat het bij ccflŽs ook lukt...

misschien dat er op http://www.conrad.nl iets staat

zijn koude kathodes (scannerlampen enzo) hetzelfde als ccfls? en kun je die staven ook los kopen (zonder inverter)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 07:18 schreef LiquidSmoke het volgende:
het kan wel, als je de kables van de inverter aan een hoogvermogen relais koppelt, kun je ze om laten schakelen met een drukknop of een timer, bij sommige relais kun je via een potmeter de interval van de schakelingen instellen

ik weet niet of dimmenn gaat, bij neon staven kun je gewoon het voltage terugschroeven, die dingen gebruiken ook een inverter, misschien dat het bij ccflŽs ook lukt...

misschien dat er op http://www.conrad.nl iets staat

zijn koude kathodes (scannerlampen enzo) hetzelfde als ccfls? en kun je die staven ook los kopen (zonder inverter)
Ik denk het wel dat je die los kan kopen !

En ik zal maandag effe op school vragen nu van mijn weekend genieten ! *D

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 11:12
maar hoeveel volt staat er op zo'n invertor? aardig wat lijkt me, word duur relais denk ik, kun je niet beter een invertor bijkopen en dan een relais op de voedingspanning van de 2 invertors zetten :? laagvermogen relais is stuk goedlkper!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
zet er gewoon een tijd relais tussen ofzow.

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

CCFL = Cold Cathode Fluorescent Light (spelfouten uitgezonderd :P )
Dus ja: een ccfl is een koude kathode, en je kan ze ook los krijgen zonder inverter.
Helaas weet ik alleen niet waar :(

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

echt over laten lopen van de kleuren gaat nie lukken, hij is aan of uit...

maar verder wel een tof idee!

(ik zit nog steeds te wachten op de digicam van het werk, dan kan ik ff mn case filmen, heb nu 2CCFLs erin, waarvan 1 muziekgestuurd via LPT poort... ziet er heel tof uit, moet alleen gefilmd worden! :P)

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-07 23:36
Zet er een timer op :P :) :P

• subsonik
  • Laatst online: 16-08 00:27
Zoals iemand al zei, als je met één inverter wil werken, zal je hoogspanningsrelais moeten gebruiken, en kan je een CCFL alleen maar aan of uit zetten. Die hoogspanningsrelais moeten minstens 10 kV aankunnen... en zulke relais zijn duurder dan een inverter.

Dus je kan beter per CCFL één inverter nemen. Je kan de CCFL dan dimmen door die aan een gewone baybus (PWM baybus of LM317 schakeling) te hangen. Op die manier kan je de kleuren laten overlopen.

• subsonik
  • Laatst online: 16-08 00:27

[..]

Zou dat kunnen dan...

Dat kan géén kwaad! (in tegenstelling tot wat enkele mensen hier beweren)

Een CCFL is géén standaard TL-lamp! In een TL lamp heb je aan beide kanten gloeidraden. Telkens je die aan of uit doet, warmen die gloeidraden op, koelen die weer af, enz..., en daar gaan ze snel kapot van. Een CCFL heeft géén gloeidraden en kan er prima tegen om verschillende keer per seconde aan- en uitgeschakeld te worden!

Kijk maar naar die knipperende neon-reclames, die werken ook met een soort CCFL, en die zijn toch ook niet om de week kapot?

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
groene, gele en een rode nemen :D

id erachter:

sluit deze zo aan, dat bij groen je CPU koud is, en naarmate die warmer word rchting geel gaat, en dan bij heel heet op rood komt te staan (wel netjes in elkaar overlopend zegmaar)

(geen id of het kan, misschien digidoc voornodig ofzo, maar id vonk wel leuk :7)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 15:56 schreef subsonik het volgende:

[..]

Dat kan géén kwaad! (in tegenstelling tot wat enkele mensen hier beweren)

Een CCFL is géén standaard TL-lamp! In een TL lamp heb je aan beide kanten gloeidraden. Telkens je die aan of uit doet, warmen die gloeidraden op, koelen die weer af, enz..., en daar gaan ze snel kapot van. Een CCFL heeft géén gloeidraden en kan er prima tegen om verschillende keer per seconde aan- en uitgeschakeld te worden!

Kijk maar naar die knipperende neon-reclames, die werken ook met een soort CCFL, en die zijn toch ook niet om de week kapot?
SWEET!!! :9
Zijn er hier nog meer mensen die dit kunnen bevestigen (voor de zekerheid) en weet jij misschien of je een CCLF ook (tot zekere mate) kunt dimmen? :)

Dat knipperren is zeker leuk, voor hdd activity etc. :P
Maar mij lijkt het leuk om dan, zoals andere ook al wilden, een kleurverloop te maken. *D

Verwijderd

Kijk eens wat ik net heb gevonden!!! :9~
Common methods for dimming Cold Cathode Fluorescent
Lamps (CCFLs) using the ML4878 or the ML4877 are to
either regulate the lamp current, or regulate the average
current feeding the CCFL inverter. This dimming method
has been referred to as analog dimming. Controlling the
lamp brightness in this manner results in a typical
dimming range of 10:1. The dimming range is limited at
low intensities due to parasitic capacitance along the
lamp, leaving insufficient current to sustain an arc across
the whole length of the tube. This phenomenon is
commonly referred to as the "thermometer effect". Once
the lowest sustainable point has been reached, further
reduction in lamp current reduces the length of the lamp
that is illuminated, much like a thermometer.
Je kunt dus gewoon dimmen door de aanvoerspanning te verlagen, en onder een bepaald voltage werkt hij zelfs als VU meter!!! :9

Wat ik verder nog heb gevonden is dat je ook een CCFL kan dimmen door hem heel snel te schakelen, bijv. 100Hz helft vd tijd aan, de andere helft uit. Dan dimt de CCFL. Des te korter de 'aan' tijd t.o.v. de 'uit' tijd, des te minder fel brandt hij. :)

klopt dit, en heeft iemand nog aanvullingen? *D

• RainbowSix
  • Laatst online: 20-09-2025
Op woensdag 23 januari 2002 22:49 schreef Toxic049 het volgende:

[..]

nee zoiets wil ik niet daar wordt je gek van !

Nee gewoon om de 10 a 20 minuten dat het dan overloopt in een andere kleur :D
Of van die kerst verlichting met verschillende kleuren die steeds wisselen :)

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Wel combineren met 2 kleurige ledjes dan. Anders veanderd de helft van het licht maar van kleur.

Verwijderd

Topicstarter
JA een ccfl kun je laten knipperen zonder problemen

maar ik wil dus nu 3 inverters nemen met 3 ccfl buisjes en die met een tijdschakeling overlaten lopen komt wel goed :P

Pics komen eraan !
Pagina: 1