Voltage kan niet lager bij mijn Asus a7v266-e

Pagina: 1
Acties:

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Hoi allemaal,

Ik heb net mijn nieuwe systeem in mekaar gezet en opgestart. Nu blijkt hij idle 67 graden te worden (tot nu toe te zien dan, hij draait nu.).

Na wat kleine spitwerk geeft hij een core voltage van 1,82v.

Volgens mij moet dat 1,75 zijn(of ik heb het verkeerd), maar in de bios heb ik alleen de optie tussen de 1,8 / 1,825 en 1,85 volt.

Doe ik nu iets verkeerd of heb ik te maken met een foutje ofzo.

Ik heb erin zitten een Athlon Xp 1800+ en de bios heeft versie 1.004B.

wie kan mij helpen?

Pc: Geen :(

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
dat probleem heb ik vaker gehoord, weet alleen niet de oplossing (jawel voltage mod)

maar ik kan je 1 ding wel zeggen, als de zaak op 1,82v 67 graden word dan zal ie op 1,75 echt niet veel koeler worden. ik schat een graad of 63/65

ik zou wat casefans aanschaffen of een betere koeler.

[ps] die temp sensor/software wijkt gruwlijk af van de a7v, trek er gerust 10 graden van af

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

lees de manual van je mobo eens ;)

ik had er eerst ook last van met een gewone a7v, maar je kon ook een jumper op je bord veranderen :)
mischien is dat bij de a7v266 ook zo :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 19:08 schreef chucky666 het volgende:
lees de manual van je mobo eens ;)

ik had er eerst ook last van met een gewone a7v, maar je kon ook een jumper op je bord veranderen :)
mischien is dat bij de a7v266 ook zo :?
Inderdaad, op pagina 20 van de maual van een A7V staat de instelling van de jumper voor I/O voltage setting. Standaard staat op een A7V deze jumper zo ingesteld dat de VIO 3,45 Volt is(3.56V volgens manual, beetje raar die afwijking, maar goed.) Volgens mij dient deze 3.3 te zijn. Ik kan me indenken dat een A7V266-e dezelfde instelling dient te hebben.

Op een A7V zit de jumper rechts boven de geheugenbanken, indien je het moederbord zo legt, dat de pci/agp-sloten horizontaal staan en de muis/toestenbord-aansluitingen aan de linkerkant zitten.

A7V266-E handleiding

Hhandleiding, pagina 21: Hoofstuk 3, paragraaf 6)

Suc7

• Rudy_X
het klopt dat je met die jumpers je voltage kan zetten. Ik heb 'm dus staan op de laagste voltage 1.7/1.675 maar hij geeft nog steeds 1.82volt aan.

Trouwens de koeler is een Neolec Black Magic Papst. Die is toch geschikt voor de Xp :?

Maar goed. De voltage veranderd dus zo niet. dus toch een fout van mobo of een fout van de bios? (rev. 1.004b)

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:42
Op woensdag 23 januari 2002 20:28 schreef Rudy_X het volgende:
het klopt dat je met die jumpers je voltage kan zetten. Ik heb 'm dus staan op de laagste voltage 1.7/1.675 maar hij geeft nog steeds 1.82volt aan.

Trouwens de koeler is een Neolec Black Magic Papst. Die is toch geschikt voor de Xp :?

Maar goed. De voltage veranderd dus zo niet. dus toch een fout van mobo of een fout van de bios? (rev. 1.004b)
upgrade je bios anders even met ASUSUpdate ofzo :) ik draai nu 1.006 ofzo, maarja mijn temp. meter wijkt trouwens ook gruwelijk af :(

• Rudy_X
Maar als ik windows installeer en ik zet "Motherboard Monitor 5" erop, geeft dit programma dan wel de goede waarde of houd dit programma zich ook aan die temps ?

even een update: Ik had mijn pc een half uurtje uit gezet en toen weer aangezet, en wat denk je.. Hij geeft nu een voltage van 1.72 aan. Het lijkt wel of de mobo eerst een half uurtje rust moet hebben voordat hij begrijpt dat er jumpers zijn verzet :)

Update2: ik had mijn pc gereset, en nu gaf hij weer 1,8volt aan. echt een raar probleem.

• Xof
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Ik heb net ook even wat jumpertjes verwisseld, werd gelijk herkend in de bios :)
Voor de temperatuur maakt het niks uit als je de voltage verlaagd :'(

• Rudy_X
nu ik toch bezig ben heb ik nog 2 vraagjes

vraag 1:
Athlon Xp is toch een palomino core :?

Vraag 2:
Elke keer als ik mijn computer na het uitzetten opstart, kom ik in de bios. Hij heeft alles gereset en ik moet alles weer veranderen. Ik word hier echt gek van. Iemand hierover een idee ?? (en nee, ik heb de jumper om te clearen er niet inzitten :) )

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Hey

ik gister nog dit artikel gepost check maar ff.

[topic=389234/1/25]
of
[topic=389263/1/25]

Verschil in temp met een Asus MB is echt niet normaal.

Zolang je systeem maar niet vast loopt.
Zorg wel dat je genoeg airflow in je kast heb of laat je kast gewoon open zoals ik! ;)

b.t.w. je moet gewoon "jumperperless" je MB tje instellen.
Dat voltage is zoals van asus gewend iets hoger om de stabiliteit te behouden heb ik het idee. ennuh verder kan je in dit forum de search gebruiken of op de volgende website kijken

http://www.braziliantech.com/en-us/downloads/mbasus_a7v266-e.php

ze hebben hier ook gemodificeerde biosen en dergelijke (Full-raid etc etc)

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen >:)

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• SmokeyTheBandit
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Is er nergens een gemodde bios die de temp wel goed kan weergeven ????

Turn it off and on again.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijke ervaring, net zoals 99% van de asus bord bezitters, dat ding geeft rare temperaturen op.
Ik draaide in de veronderstelling dat ik een bere hoge temp had, tot ik hier ging lezen.
60 graden plus was geen probleem, lekker boven de 70 graden zelfs gehaald. :-|
Ikke nieuwe fan gekocht (Dragon Orb 3 ipv een silver orb die ik eerst had), scheelde maar 8 a 10 graden ofzo.
Ging ik na een lekker tijdje koeitjes te draaien eens kijken in de hardware monitor van de bios, staat dietemp 13 (!!!) graden lageer dan asus probe aangaf.
Dat heb ik een weekje bij gehouden om te kijken of dit altijd zo was, en toen heb ik in MBM maar een correctie op de CPU temp gezet van -13 graden.
[onzeker....]
FF voor de zekerheid navragen, BIOS temps zijn toch betrouwbarder dan de asus probe data? Dat de a7v133 een foute temp weergeeft wist ik nl al.
[/onzeker]

• Rudy_X
ik heb alles jumperless ingesteld, maar dat hij de bios steeds reset op het begin is nu mijn ander probleem geworden. Ik moet nu steeds mijn cpu opnieuw instellen en nog wat andere zaken. dit vindt ik nu irritanter dan het voltage probleem

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Met bios 1004.xxx kun je minimaal 1.8 instellen. met bios 1005.xxx of 1006.xxx kun je ook 1.75 instellen.
probleem opgelost :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Rudy_X
Ja ok, ik zal even een biosupdate doen, maar ik zit nog steeds met het feit dat mijn bios steeds gereset wordt na het afsluiten

• Thomaszki
Op donderdag 24 januari 2002 13:45 schreef Rudy_X het volgende:
Ja ok, ik zal even een biosupdate doen, maar ik zit nog steeds met het feit dat mijn bios steeds gereset wordt na het afsluiten
zal wel over zijn als je een biosupdate doet, heb je dat inmiddels al gedaan :?

• Xof

Xof

Ik ga zaterdag eens een temp meter op de processor plakken en dan ga ik eens kijken wat het verschil is tussen wat de mobo aangeeft en wat de temp meter aangeeft :)

• Thomaszki
Op vrijdag 25 januari 2002 00:07 schreef Xof het volgende:
Ik ga zaterdag eens een temp meter op de processor plakken en dan ga ik eens kijken wat het verschil is tussen wat de mobo aangeeft en wat de temp meter aangeeft :)
zou je je resultaten dan mischien hier kunnen posten? ik ben erg benieuwd hoe warm het dan word. Mijn processor temp. klopt namelijk ook geen zak van :(

• Xof

Xof

Ik ben er ook erg benieuwd naar. Ik zal mijn resultaten hier posten :)

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mijn cpu wordt +- 50/55. Dit is met een Dragon Orb 3 en 2 casefans. Bios 1005.
In het bios staat het voltage op 1.75, maar volgens mij blijft het gewoon 1.8x. :?

Tevens nog een tip misschien, stel je geheugen snelheid handmatig op 133 mhz in, bij mij stond ie eerst op auto-detectie en toen zag ik in Sisoft Sandra dat ik wel heel lage geheugenbandbreedte had. Bleek ie op 100 mhz te staan. Nu is m'n systeempie dus ineens nog een stuk sneller! :P

• Rudy_X
Op donderdag 24 januari 2002 23:12 schreef _MRT_ het volgende:

zal wel over zijn als je een biosupdate doet, heb je dat inmiddels al gedaan :?
Ik heb inmiddels de 1006 beta 4 en daarin blijft alles staan. het feit is nu dat zodra ik de stroom eraf haal, mijn batterij waarschijnlijk niet mijn data behoud van de cpu, want de rest blijft wel staan. (vreemd???) (maar ik heb over dit probleem een andere topic lopen)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 18:51 schreef Rudy_X het volgende:
Hoi allemaal,

Ik heb net mijn nieuwe systeem in mekaar gezet en opgestart. Nu blijkt hij idle 67 graden te worden (tot nu toe te zien dan, hij draait nu.).

Na wat kleine spitwerk geeft hij een core voltage van 1,82v.

Volgens mij moet dat 1,75 zijn(of ik heb het verkeerd), maar in de bios heb ik alleen de optie tussen de 1,8 / 1,825 en 1,85 volt.

Doe ik nu iets verkeerd of heb ik te maken met een foutje ofzo.

Ik heb erin zitten een Athlon Xp 1800+ en de bios heeft versie 1.004B.

wie kan mij helpen?
Als jij met 1004B niet lager kan dan 1,8 Volt, heb je PALO_FREQ verkeerd gejumperd! Je hebt een XP, dus moet je hem voor Palomino jumperen. Overigens: het is niet zo dat je computer niet werkt op 'Athlon/Duron'. Maar ze hebben die jumper niet voor de lol d'r op gezet! :)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 19:13 schreef Gregole het volgende:

[..]

Inderdaad, op pagina 20 van de maual van een A7V staat de instelling van de jumper voor I/O voltage setting. Standaard staat op een A7V deze jumper zo ingesteld dat de VIO 3,45 Volt is(3.56V volgens manual, beetje raar die afwijking, maar goed.) Volgens mij dient deze 3.3 te zijn. Ik kan me indenken dat een A7V266-e dezelfde instelling dient te hebben.

Op een A7V zit de jumper rechts boven de geheugenbanken, indien je het moederbord zo legt, dat de pci/agp-sloten horizontaal staan en de muis/toestenbord-aansluitingen aan de linkerkant zitten.

A7V266-E handleiding

Hhandleiding, pagina 21: Hoofstuk 3, paragraaf 6)

Suc7
Het gaat hier niet over het I/O-voltage, maar over Vcore! :)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 00:25 schreef Xof het volgende:
Ik ben er ook erg benieuwd naar. Ik zal mijn resultaten hier posten :)
Ik ook! Het zou me niet verbazen als je 10 graden lager meet dan wat Asus Probe aangeeft (zoals eerder in deze draad al opgemerkt is). :)

Verwijderd

Bamischijf

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 11:03 schreef EviLED het volgende:
Bamischijf
En weer een post erbij he... :r (volgende keer wel goed frituren dat ding).

Verwijderd

Goeie tip dank je wel!
Nasischijfje erbij?

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 23:58

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

SAMBALBAJ!

aahh durka durka durka

• Xof

Xof

Jammer genoeg kan ik mijn resultaten niet posten wat mijn Athlon XP is weggefikt
Een beetje dom voordoen bij funprice en ik krijg een nieuwe :)
Ik doe er niet weer een temp sensor onder :+

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op vrijdag 25 januari 2002 10:29 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Als jij met 1004B niet lager kan dan 1,8 Volt, heb je PALO_FREQ verkeerd gejumperd! Je hebt een XP, dus moet je hem voor Palomino jumperen. Overigens: het is niet zo dat je computer niet werkt op 'Athlon/Duron'. Maar ze hebben die jumper niet voor de lol d'r op gezet! :)
Die jumper is alleen voor de interne temperatuur diode (die NIET werkt) dus gewoon op athlon/duron laten staan.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Op woensdag 06 februari 2002 11:18 schreef TD-DMZ het volgende:

[..]

Die jumper is alleen voor de interne temperatuur diode (die NIET werkt) dus gewoon op athlon/duron laten staan.
Nee. Eeuwige verwarring. Jij hebt het over jumper THEMCPU. Die moet je inderdaad op Athlon/Duron laten staan, omdat de 'Reserved' setting onzinresultaten geeft.

PALO_FREQ kan op beide instellingen worden gebruikt, alleen zul je op 'Palomino' de multiplier niet kunnen instellen. Daarnaast was het specifiek voor 1004B zo, dat je geen lager voltage kon kiezen dan 1,8 Volt onder de setting 'Athlon/Duron'. Dit is inmiddels verholpen (1005 en 1006), maar de vraag hier was dus waarom geen lager voltage dan 1,8 ingesteld kon worden. Dit komt dus door de combinatie

PALO_FREQ = 'Athlon/Duron' en
BIOS = 1004B

Het belangrijkste verschil tussen PALO_FREQ op 'Palomino' en 'Athlon/Duron' is het al of niet instelbaar zijn van de multiplier. Dit is waarschijnlijk een hardware bug, anders was dit met BIOS 1006 final allang verholpen.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat het nu duidelijk is. :)
Pagina: 1