[Java] controles vs performance.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik controleer bij methodes altijd even op bv null waardes ed. Maar als iets je iets een stuk sneller wilt maken dan maken die controles je code een stuk langzamer. Je krijgt dus het gevecht tussen controles vs performance.

vb..
code:
1
2
3
4
5
6
7
public void putIndex(Consequent consequent, int index){ 
   if(consequent == null)            
    throw new NullPointerException("consequent can`t be null");               
   if(index <= -1)           
    throw new IllegalArgumentException("index can`t be smaller than 0");                  
   hashMap.add(consequent,index);    
}

Maar omdat ik zelf deze methodes aanroep weet ik dat het niet voorkomt dat bv consequent null is. Ik weet ook dat ik nooit een index tegenkom kleiner dan 0. Dus ik loop een beetje onnodig te checken.

Wat is jullie visie over dit soort problemen?

ps:misschien kan er ook wel iets worden gedaan met assert commando.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hier zou ik inderdaad typisch assertions voor gebruiken. Je definieert immers in feite een soort contract waaraan de methode-aanroep moet voldoen. Als je niet aan dat contract voldoet zit je ernstig in de penarie.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Maar een assert is ook niet gratis. Volgens mij schiet je er niet veel mee op om assert te gebruiken tov RuntimeExceptions. (Je kan geloof ik assert ook uitzetten voor distributie releases). Maar dan kan het voorkomen (in een situatie die jij bij het testen nooit hebt gehad) dat er fouten in voorkomen.

• mbravenboer
Het punt is inderdaad dat je ze uit kunt zetten, maar ook dat je enigszins onderscheid maakt tussen schending van het contract en 'echte' exceptions. :) .

Het is inderdaad zo dat er problemen kunnen ontstaan als de assertions uit staan, maar het is juist de bedoeling dat je tijdens de ontwikkelings-fase de assertions gebruikt om je code te controleren. Daarna zouden assertions in principe niet nodig moeten zijn. Als je dit toch wilt controleren zal je ze aan moeten zetten of gewone checks gebruiken...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Hmmmm... het kan sowieso geen kwaad om runtimeexception om te bouwen naar assert statements. Maar ik ben net een fout tegengekomen waardoor het redeneren nog vrij langzaam gaat.

bv
a=b+b;

hij gaat de 2e b nog een keer berekenen terwijl hij hem wel had moeten vinden. Vandaar dat functies met minder variablen veel sneller evalueren. Ik zal dit eerst eens fixen :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:24
Ik zou zeker geen exceptions gaan gebruiken als je er zeker van bent dat die functies enkel door de programmeur worden opgeroepen met ingevulde parameters.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

[een beetje off-topic]
Alarmnummer:
Wat ben je voor iets moois aan het proggen? Ik zie de laatste week namelijk allerlei topics langsvliegen over allerlei optimalisaties in Java (en nog veel mooiere monologen :o ;)).
Zeer interresant en informatief allemaal, maar nu ben ik toch wel een klein tikkeltje benieuwd wat voor een wereldschokkend snel programmaatje jij aan het ontwerpen bent :).
[/een beetje off-topic]

• Alarmnummer
Op woensdag 23 januari 2002 19:39 schreef KoenM het volgende:
[een beetje off-topic]
Alarmnummer:
Wat ben je voor iets moois aan het proggen? Ik zie de laatste week namelijk allerlei topics langsvliegen over allerlei optimalisaties in Java (en nog veel mooiere monologen :o ;)).
Zeer interresant en informatief allemaal, maar nu ben ik toch wel een klein tikkeltje benieuwd wat voor een wereldschokkend snel programmaatje jij aan het ontwerpen bent :).
[/een beetje off-topic]
Een dikke rekenmachine :)

Ben op dit moment (afgelopen 2 jaar) bezig met een expertsysteem. Er komt binnenkort wel meer van op mijn site te staan.

heb ff de site online gezet:
http://129.125.172.114

maar dit is wel erugh oud hoor :)

• Alarmnummer
aaaaaarrrrggghhhh... na lang zoeken de fout gevonden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
public boolean equals(Object item){
    _equalsUseCount++;

if(item == this)
        return true;

if(item == null)
        return false;

if(item.hashCode()!=hashCode)
        return false;

if(!(item instanceof FunctionConsequent))<<STOM
        return false;

LocalConsequent otherLocalConsequent = (LocalConsequent)item;

if(otherLocalConsequent.value!=value)
        return false;

return otherLocalConsequent.identifierList.equals(identifierList);
}

Waar FunctionConsequent staat had LocalConsequent moeten staan, dus de equals die slaagt nooit!! stom stom.

• mbravenboer
Alarmnummer: Waar FunctionConsequent staat had LocalConsequent moeten staan, dus de equals die slaagt nooit!! stom stom.
Sukkel :P. Dat zie je toch zo? ;) .

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op woensdag 23 januari 2002 20:40 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Sukkel :P. Dat zie je toch zo? ;) .
ja idd, ik had al zoiets van: zal ik het zeggen? neee dat is zo overduidelijk, dat kan gewoon niet fout zijn :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Alarmnummer
Alsof jullie nooit iets fout doen :)

typisch waar je over heen leest :)

oja.. vergeten.. jullie zijn (schijn) heilig ;)

edit: ojee.. ik loop nu een 2 wannabee mods te stangen :)

• Alarmnummer
Er staat een nieuwe screenshot voor de liefhebbers :)

http://129.125.172.114

• Alarmnummer
Aha... ik heb het verschil gevonden tussen gebruik assert en RuntimeException. Een AssertException kan je niet afvangen met een try catch en een RuntimeException wel. assert Moet je dus gebruiken als je programmeer fouten tegenkomt.

Verwijderd

Sorry als ik iets stom zeg :)

Wij leren hier op de uni met interfaces te werken, in deze interface beschrijf je de methodes,
//pre: en //post: in pre beschrijf je waar de functie vanuit gaat (bv waarde is niet null en is alphanumeriek).
(post wat er geretourneerd is).
Zou zoiets niet voldoende zijn ?

• Alarmnummer
Op donderdag 24 januari 2002 10:12 schreef Snow-in-a-can het volgende:
Sorry als ik iets stom zeg :)

Wij leren hier op de uni met interfaces te werken, in deze interface beschrijf je de methodes,
//pre: en //post: in pre beschrijf je waar de functie vanuit gaat (bv waarde is niet null en is alphanumeriek).
(post wat er geretourneerd is).
Zou zoiets niet voldoende zijn ?
Ik denk dat je het artikel op javaworld even moet doorlezen. Daar zijn voor de taal OAK (voorganger van Java) ook pre en post condition opgesteld :) Alleen deze taal features zijn er niet ingekomen.

Maar het probleem aan jouw aanpak is dat je niet kan detecteren als er wel iets misgaat (en dat gebeurd er zeker als je of iemand anders software aan het schrijven bent/is) en dan wil ik graag dat ik krijg te zien waar en wat er mis is gegaan.

bv..
code:
1
2
3
public void store(Persoon x, String naam){
   hashmap.put(x,naam)
}

Stel dat je zeker weet dat in jouw systeem x niet null kan zijn maar door een programmeer fout stop je er per ongeluk toch null in. Die zou je niet zo snel detecteren.

maar als je nu
code:
1
2
3
4
   assert x!=null:"x kan niet null zijn";
   hashmap.put(x,naam);
}

of
code:
1
2
3
4
5
   if(x == null)
    throw new NullPointerException("x kan niet null zijn");
   hashmap.put(x,naam);
}

er van maakt dan kun je dit soort fouten er nog wel uitpakken en dus sneller je code debuggen. En die pre conditie van jou is de controle voor de daadwerkelijke uitvoering :) Ik denk dat je dat artikel wel heel aardig vindt :)
http://www.javaworld.com/javaworld/jw-11-2001/jw-1109-assert.html

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het vrij duidelijk dat je voor dit soort dingen assertions gebruikt.
In een interface vinden veel mensen het duidelijk pre en post condities op te nemen als commentaar. Voor iedere pre conditie die daar voor komt gebruik je een assertion. Met assertions vang je dus duidelijk programmeerfouten af.

Exceptions zie ik meer om te gebruiken bij fouten die niet direct aan de programmeur liggen en onverwachter zijn. Bijvoorbeeld bij het schrijven naar een bestand dat daar niet de juiste rechten voor heeft (misschien was dit 1 seconde geleden nog wel het geval, met dit soort dingen kan van alles gebeuren), daar lijken me assertions niet op hun plaats. Ook heeft dit niet direct te maken met de staat waarin de methode aangeroepen moet worden. Daar associeer ik assertions toch mee.

• Alarmnummer
Voordat assert commando was toegevoegd gebruikte je voor programmeurs fouten de RuntimeException. (Hidden)

Je gebruikt de 'normale' exception voor de 'onverwachte' dingen.

Het voordeel van een assert boven een RuntimeException is dat je een AssertException niet kan catchen. Dus een gebruiker van je api kan nooit zeggen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
setObject(Object item){
   assert item!=null:"item can`t be null";
   this.item = item;
}
....
try{
   jouwObject.setObject(null);
}catch(AssertException e){
   //doe niets omdat ik luie||stomme programmeur ben
}

• mbravenboer
Hum, ik heb het niet precies bekeken, maar dat kan toch wel?

Het is alleen een AssertionError, wat dus een Error is die je niet zou moeten opvangen...

• Alarmnummer
Op donderdag 24 januari 2002 14:18 schreef mbravenboer het volgende:
Hum, ik heb het niet precies bekeken, maar dat kan toch wel?

Het is alleen een AssertionError, wat dus een Error is die je niet zou moeten opvangen...
Ik heb het nog een keer zitten doorploegen en het moet inderdaaf geen AssertionException zijn maar een AssertionError. Aangezien (Assertion)Error niet kunt afvangen met
code:
1
2
3
4
5
try{
bla..
}catch(RuntimeError e){
   ...
}

wil niet zeggen dat je niet kan afvangen met
code:
1
2
3
4
5
try{
   bla
}catch(Error e){
   ...
}

Een assertionError kan je dus wel afvangen met een catch.
An Error is a subclass of Throwable that indicates serious problems that a reasonable application
should not try to catch. Most such errors are abnormal conditions.
Je hebt dus gelijk.

• Alarmnummer
Maar wat zou je nou hier tegen moet doen?
code:
1
2
3
4
5
try{
   bla
}catch(Throwable t){
   //doe niets omdat ik een programmeur ben die zijn geld niet waard is.
}

• tomato
  • Niet online
Ik heb het net ook geprobeerd en kwam er ook achter dat het gewoon kan (java.lang.AssertionError).

In principe gebruik je assertions toch direct aan het begin van je method en wordt er dus gelijk gereturned. Wat dat betreft is het toch eigenlijk helemaal niet zo erg dat ze afgevangen kunnen worden? Blijft wel een feit dat je het nooit zou moeten doen natuurlijk.

[edit]
En volgens mij kun je er dus gewoon niets tegen doen.

• mbravenboer
Alarmnummer: Maar wat zou je nou hier tegen moet doen?
Tja, waarom zou je er iets tegen willen doen?

Gelukkig is er een scheiding tussen Errors en Exceptions en is het opvangen van Errors erg not-done in normale gevallen. De situatie lijkt mij dus wel duidelijk genoeg eigenlijk?

• Alarmnummer
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een empty catch gedaan.
code:
1
2
3
4
5
try{
   bla
}catch(Exception e){
   //doe niets omdat ik zo gek ben als een deur
}

:)

Maar ik snap eerlijk gezegd 1 van hun argumenten (op javaworld) niet dat de assert beter zou zijn dan de RuntimeException omdat een programmeur die (RuntimeError_ wel eens zou kunnen afvangen met een empty catch. Je kunt een AssertionError ook afvangen, dus in dat opzicht voegt het niets.

Een empty catch bij een runtimeexception is net zo dom als het afvangen (onterecht) van een AssertionError.

• mbravenboer
Alarmnummer: Een empty catch bij een runtimeexception is net zo dom als het afvangen (onterecht) van een AssertionError.
Idd, maar het vangen een RuntimeException is toegestaan en zelfs aan te bevelen. Het vangen een Error niet :) .

Het is dus de vraag of het verbreken van een contract iets is wat at runtime opgevangen en zelfs gecorrigeerd mag worden... Daar kan je heel lang over discussieren :+ .

• Alarmnummer
voor de liefhebbers:
http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/guide/lang/assert.html

en als je het uitzet dan worden de checks niet gedaan en heb je niet de kosten ervan.

nog een snelheids tip (stond op javaworld)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
static final boolean debug = false;

void bla(){
  .....
  if(debug){
     System.out.prinltn("Allemaal mooie tekst.");
  }
  .....
}

Als je dit doet dan neemt de compiler het if statement niet mee en heb je verder geen kosten onder het draaien van dit soort debug info.

PS: dit gaat alleen op bij static final constanten.

• tomato
  • Niet online
mbravenboer: Idd, maar het vangen een RuntimeException is toegestaan en zelfs aan te bevelen. Het vangen een Error niet :) .
Precies, ook op dat punt voegen assertions dus zeker wel iets toe.
Het is dus de vraag of het verbreken van een contract iets is wat at runtime opgevangen en zelfs gecorrigeerd mag worden... Daar kan je heel lang over discussieren :+ .
Ik vind van niet. Je misbruikt op die manier de implementatie, terwijl je misschien niet eens weet wat er nu precies in die implementatie gebeurt. Het lijkt me geen veilige manier van programmeren.

• tomato
  • Niet online
Alarmnummer: PS: dit gaat alleen op bij static final constanten.
Uiteraard, dit is natuurlijk een makkelijke optimalisatie voor de compiler :)

• Alarmnummer
Op donderdag 24 januari 2002 15:25 schreef tomato het volgende:

[..]

Uiteraard, dit is natuurlijk een makkelijke optimalisatie voor de compiler :)
Yep :) maar je kan toch allerlei debuggin info erin zetten die je performance niet hoeft te beinvloeden (als je het uitzet). Geweldig dus :)

• Alarmnummer
Hebben jullie misschien nog performance tips?

(geen stringbuffer vs string/ object creatie etc etc) die ken ik allemaal al :)

• mbravenboer
Alarmnummer: Hebben jullie misschien nog performance tips?
Object creatie :P .

• Alarmnummer
als je een class/method vroeger final maakte dan kon compile time het adres voor de methoden worden bepaald ipv runtime. Dit is natuurlijk veel sneller, en je kreeg dus een performance boost. Maar ik geloof dat dat tegenwoordig niet meer zo is omdat de vm nu kan zien of een methode niet meer overriden wordt. Ik heb hier zelf niet zo snel iets over kunnen vinden op de site van Sun.

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:45
Tegenwoordig worden de String-acties in je programma's door de compiler al zoveel mogelijk vervangen door iet met een StringBuffer

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Alarmnummer
Op donderdag 24 januari 2002 16:03 schreef koppie1 het volgende:
Tegenwoordig worden de String-acties in je programma's door de compiler al zoveel mogelijk vervangen door iet met een StringBuffer
yep :)

maar dit is nog steeds traag :)
code:
1
2
3
4
String s = "":
for(int k=0;k<10;k++){
   s+=""+k;
}

Een enorme hoeveelheid string creaties :)
Pagina: 1