[EL] Weerstanden worden warm!

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb mijn nieuwe blauwe ledjes aangesloten volgens volgend schema:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/andrewpattisalamuw/schema.jpg

De twee weerstandjes zijn elk 100ohm. In het schema staat een batterij, maar het is eigenlijk gewoon de 5V(gele) draad van de voeding, - = ground(zwart)

Nou worden deze weerstandjes nogal warm (schatting: 40-50°C)
Is dit normaal?? Ok, de niet gebruikte energie moet ergens heen, maar zoveel?? De leds worden trouwens ook warm.

Het geheel werkt al 5 dagen zonder problemen, afgezien van het feit dat de boel nogal warm wordt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/andrewpattisalamuw/ledsheel.JPG brakke webcam pic sorry :+ phear my paint skillz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34046

jah, het is normaal dat een weerstand warm wordt, dit komt omdat een weerstand eigenlijk stroom 'absorbeerd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Een weerstand moet niet warm hoeven worden... zeker geen 50 graden celcius!!!!!!

Als beide dingen te warm worden kan het volgende het geval zijn:

1) De weerstandswaarde is niet hoog genoeg (dit is zeker... want die leds mogen gewoon niet warm worden als ze normaal branden)
2) Mogelijk is ook het vermogen van de weerstanden te laag. Maar dat zal in dit geval waarschijnlijk alleen te maken hebben met de te grote stroom omdat de weerstandswaarde te klein is.

Geef de specs eens van de leds?

Werkspanning en -stroom.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 15:13

Blamm

Niet meer Smart

Is volgens mij gewoon normaal hoor. Lekker felle ledjes btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
leds: minimaal 4V, 20mA dacht ik.
Jah dat dacht ik dus ook, leds horen helemaal niet warm te worden...:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34046

Op woensdag 23 januari 2002 17:08 schreef wfvn het volgende:
Een weerstand moet niet warm hoeven worden... zeker geen 50 graden celcius!!!!!!

Als beide dingen te warm worden kan het volgende het geval zijn:

1) De weerstandswaarde is niet hoog genoeg (dit is zeker... want die leds mogen gewoon niet warm worden als ze normaal branden)
2) Mogelijk is ook het vermogen van de weerstanden te laag. Maar dat zal in dit geval waarschijnlijk alleen te maken hebben met de te grote stroom omdat de weerstandswaarde te klein is.

Geef de specs eens van de leds?

Werkspanning en -stroom.....
Weerstanden worden wel warm dat is normaal, voor weerstanden geld het zelfde voor als je iets af wilt remmen.... maar idd 50 graden is niet normaal en zal wel overdreven zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Op woensdag 23 januari 2002 17:12 schreef Shuvit het volgende:

[..]

Weerstanden worden wel warm dat is normaal, voor weerstanden geld het zelfde voor als je iets af wilt remmen.... maar idd 50 graden is niet normaal en zal wel overdreven zijn :)
Ze worden dus gewoon zo heet dat het niet meer normaal is om vast te pakken, de tape waarin ze verpakt zitten zit al vastgeplakt (jaaaa meer dan normaal) aan de weerstandjes, ik zie de ringen er doorheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op woensdag 23 januari 2002 17:04 schreef insan1ty het volgende:
De twee weerstandjes zijn elk 100ohm. In het schema staat een batterij, maar het is eigenlijk gewoon de 5V(gele) draad van de voeding, - = ground(zwart)
Zeg lampje.... heb je wel door dat je de boel hebt aangesloten op de 12V van je voeding (geel) en niet op de 5V (rood) :+

daar zit dus het probleem.... je hebt die led aangesloten op de 12V met een weerstand van slechts 100 ohm.

Als die led maar 4 volt nodig heeft, dan heb je nu de sitatie dat:

Er een stroom loopt van maar liefst 80 mA

Je hebt vermoedelijk een standaard weerstandje van 0,25W genomen terwijl hij nu 0,64W voor z'n kiezen krijgt |:(

Effe die aansluiting wisselen van geel naar rood......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54

scorpionv

This space for rent

Uhm, vriend, de gele draad is de 12V draad, dat wil dus zeggen dat je weerstanden 8V * je instelstroom opstoken. En bij 20 mA kom je dan toch al op 160 mW. Dat is vrij pittig voor een 250mW weerstand.

Geel=12
Rood=5
Zwart=0

edit:

Te laat ;)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
ahhh ik dacht altijd dat de gele 5V was... DOM DOM DOM
dus dat heeft me al ondertussen 24 guldentjes gekocht...

|:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
Ok Molexje ff veranderd naar 5V en geen warmte meer. Thank goT...

Mense bedankt!
Pagina: 1