xml basic maar dan?

Pagina: 1
Acties:

• stean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 11:32
goedendag

ik moet ivm met afstuderen iets gaan maken in XML. Om precies te zijn een Content management systeem. Nu heb ik zo'n bible-boek al aardig doorgelezen.
maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen met bouwen en in welk pakket dit het makkelijkst gaat etc.

kunnen jullie een paar tips geven of oz. links met info zijn ook welkom.

mzzl.

Verwijderd

Ik welke programmeertaal wil je dat gaan maken? Met XML alleen kom je natuurlijk niet zo ver :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Zoek allereerst eens op GoT naar bijvoorbeeld XML en XSLT en XHTML. De voordelen en nadelen van een XML oplossing zijn namelijk al erg vaak aan bod gekomen :) .

Een korte samenvatting:
XML is een ideale oplossing als er de behoefte is om de data te scheiden van de presentatie. Dit wil je vaak als je dezelfde data op verschillende manieren wilt presenteren of bijvoorbeeld aan andere personen op het web wilt aanbieden. Als je je CMS XML gebaseerd wilt maken zal je waarschijnlijk ook aan de slag gaan met XSLT. Je kunt data-XML gebruiken om de inhoud van je site aan te bieden. Je kunt deze data-XML met XSLT vrij eenvoudig transformeren naar een presentatie, bijvoorbeeld XHTML :) .

Over de tools: XML is een zeer universele standaard en je zit dus vrijwel niet aan een bepaalde omgeving vast. Op dit moment zie ik het Java Platform en Microsoft .NET als de meest ideale omgevingen om met XML te werken. Het hangt vooral van jouw kennis en interesses af, wat voor jou een goede keuze is :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 16:28 schreef stean het volgende:
ik moet ivm met afstuderen iets gaan maken in XML. Om precies te zijn een Content management systeem. Nu heb ik zo'n bible-boek al aardig doorgelezen.
maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik moet beginnen met bouwen en in welk pakket dit het makkelijkst gaat etc.
kunnen jullie een paar tips geven of oz. links met info zijn ook welkom.
Waarom, denk je, geven ze je deze opdracht als _afstudeeropdracht_ ? Niet voor je docent z'n gemoedsrust, maar om te toetsen of je capabel bent OM af te studeren. Als je dus niet weet waar te beginnen, begrijp je wellicht te weinig WAT je moet gaan doen.

Dus: analiseer je probleem, zoek oplossingen, pas de oplossingen toe. Exact zoals je is geleerd. Hier vragen levert je geen fuck op, ookal denk je van wel.

oja, bij google 'XML CMS content management' intikken levert aardig wat links op. Maar het gehele _CONCEPT_ van softwarebouw is je IMHO niet helemaal duidelijk.

• mbravenboer
Een aantal oude topics die XML en XSLT bespreken:

[topic=178126/1/25]
[topic=215030/1/25]
[topic=219528/1/25]

In die topics vind je ook weer links naar andere topics :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• gotcha
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 18:20
ha cool, een CMS :), zo'n ding heb ik pas ook gemaakt.. beetje xml, beetje website, beetje jus en klaar...

zo werkt het natuurlijk niet. afhankelijk van wat zo'n ding allemaal moet kunnen ben je maanden bezig met meerdere mensen. en het kan geen kwaad om van tevoren dan ook eens goed te bedenken wat je nou eigenlijk wil/moet maken en hoe je dat gaat doen.

begin eens met het antwoord op deze vragen te vinden:
- aan welke eisen moet het cms voldoen (ofwel: welke functies verwacht men erin, prestatie-eisen, schaalbaarheid etc)
- wat voor content wil men erin gaan opslaan (alleen platte tekst of juist alle vormen van content (dus ook Word, PDF, afbeeldingen etc)
- web-based ? welk serverplatform en welk clientplatform ?
- object georienteerd of niet ?
- ga zo nog ff door...

als je dat een beetje op een rijtje hebt kun je een functioneel ontwerp en een technisch ontwerp gaan maken.
als het goed is ben je dan toch wel weer wat weekjes verder en is het op eens een stuk duidelijk wat je te doen staat :7

succes iig...
(hint: kijk eens goed naar andere web-based CMS-en... )

• stean
heren bedankt voor de teksten en links. Van een aantal links heb ik mooi gebruik kunnen maken. :) Nu was het ook niet de bedoeling om een compleet systeem te krijgen of zo maar ik zit een beetje vast met het plan van aanpak.

heb al wel een CMS in Cold fusion gemaakt en maar niet in XML. Nu vroeg ik me dus eigenlijk een beetje af hoeveel ik daarvan kan overnemen. of dat ik met de ontwerpen opnieuw moet beginnen. Maar goed hartelijk bedankt. :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:39
Op donderdag 24 januari 2002 10:10 schreef stean het volgende:
heren bedankt voor de teksten en links. Van een aantal links heb ik mooi gebruik kunnen maken. :) Nu was het ook niet de bedoeling om een compleet systeem te krijgen of zo maar ik zit een beetje vast met het plan van aanpak.

heb al wel een CMS in Cold fusion gemaakt en maar niet in XML. Nu vroeg ik me dus eigenlijk een beetje af hoeveel ik daarvan kan overnemen. of dat ik met de ontwerpen opnieuw moet beginnen. Maar goed hartelijk bedankt. :)
volgens mij kan je met Coldfusion ook wel een XML oplossing maken hoor, net zoals met PHP, en ASP(.net)

XML is geen scriptingtaal....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• stean
i know....

• Rense Klinkenberg
  • Laatst online: 23:45
Wat een extreem wazige afstudeeropdracht. Blijkbaar hebben ze op je universiteit iets niet helemaal door, of doen ze erg hard alsof.

Je zegt dat je een cms moet maken en daarbij gebruik moet maken van xml. Dat slaat natuurlijk compleet nergens om, omdat xml geen doel moet zijn om te bereiken, maar een middel om een doel te bereiken.

• mbravenboer
freak007: Blijkbaar hebben ze op je universiteit iets niet helemaal door, of doen ze erg hard alsof.
Dat kan goed kloppen ;) .

• stean
ja dat klopt ongeveer wel ja.....
Pagina: 1