Toon posts:

Mac die-hard only (8>

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okay! ik ben totaal in extase!! :D:D:D
ik hou t niet meer :D na 5 jaar zoeken heb ik t eindelijk gevonden; Copland t verloren gegane OS 8

voor diegene die niet weten waar ik t over heb: Apple was in 1996 bezig met MacOS 8, dat moest HET besturings systeem worden voor 1997-1998-1999-2000 etc... geheel van de ground up opnieuw geschreven kwamen ze met copland...
helaas kwam Apple in geldnood (zo goed als failliet is beter gezegd). maar toen kwam steve jobs terug bij Apple, zegt allemaal leuk en aardig, maar Copland is history... erg jammer, want iedereen was al heel lang lekker gemaakt met HET OS (heb er zelfs nog promo cd van :9~)

na veel zoeken heb ik t dan eindelijk gevonden Copland d11e4 :) hier een screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://www.frequency.homeunix.net/temp/copland/copland_1.gif

en hier zijn nog een aantal pix te vinden, met digicam gemaakt.
http://www.frequency.homeunix.net/temp/copland/

DAMN ik ben blij! echte mac freaks zullen me wel begrijpen :)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat is dan het verschil met MacOS 7.5 of 8.0?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 15:42 schreef thedolf het volgende:
Wat is dan het verschil met MacOS 7.5 of 8.0?
de lijst met nieuwe featers voor 7.5 -> Copland_8.0 gepland stonden, was te groot om op te noemen, onderanderen multitasking... een nieuwe interface, etc etc

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
ik heb ook ergens Copland7d op cd-tje staan, werkt jouw versie (en welke is het)?

• The Dolf
  • Niet online
En waar heb je het precies gevonden >:)

En ik begrijp je pas als ik er zelf mee heb mogen spelen. Apple kennende zal het wel een gaaf systeem zijn.

Ik denk trouwens ook dat alleen mac fundamentalisten dit kunnen begrijpen. ,Helaas heb ik het geld niet voor zo'n geile G4

Gezocht!
Router

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Ik ben ooit naar een Apple event in het Akura hotel te Amsterdam geweest. Daar werd Copland gepresenteerd aan de Europese ontwikkelaars. Tijdens de lunch zat ik aan tafel met een Apple programmeur die verantwoordelijk was voor de systemwide spelling-controle (net zoals nu in OSX). Echt te maffe verhalen had die man.

Verder heerlijk gelunched, en een boel technologie gezien, allemaal op kosten van Apple.

Ik heb vast nog wel ergens mijn map met aantekeningen bewaard.

Verwijderd

Topicstarter
Carracho is t magische woord :) Copland d7 heb ik ook, maar die kreeg ik ook niet draaiend... dit is d11e4

vereiste apparatuur:
6100/7100/8100 + 250 MB HD, bijvoorkeur een _LEGE HD_ met een clean install van 7.5.*

t crasht om de 5 seconde, maar gewoon de hele thrill..

ps. dit draait dus niet op alle G4s/G3s of wat dan ook, een PowerPC 601 processor only

• The Dolf
  • Niet online
Ik zal eens op zoek gaan dan. Heb nl nog een 6100/66 staan. Op mijn 7300/ zal ie wel niet werken.

Gezocht!
Router

Verwijderd

Topicstarter
en hier nog een screenie met t Z-Theme

Afbeeldingslocatie: http://www.frequency.homeunix.net/temp/copland/copland_2.gif

damn! ik ben _ZO_ blij!

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-08 11:16

Tuinhark

Retro

Nou gefeli. :)

Deze situatie doet mij persoonlijk niet zo veel (ben niet into Macs), maar ik snap hoe je je voelt. ;)

Good for you.

:Y)

Verwijderd

Doet me denken aan die plugin die ik had voor 7.1, daar zag alles er net hetzelfde mee uit :)

Verwijderd

draait het een beetje snel?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 17:21 schreef sharky_k_ het volgende:
draait het een beetje snel?
nee, t is werkelijk tering langzaam. booten duurt 4 minuten ofzow

edit:

en als ie dan geboot is, kun je er, well, 2 minuten mee werken, dan doe je iets, dat ie wel weer crashed... maar t blijft 1337 stuff :)

offtopic:
jij iconset gebouwd voor IXQ ?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Ik gebruik altijd Appletje-shift-4 voor screenies, ik weet niet wat jij doet...... Leuk dat copland, maar het zal op mijn alheilige Snow wel niet werken, en is het een beetje compatible met classic applicaties?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 17:46 schreef Cornholio2001 het volgende:
Ik gebruik altijd Appletje-shift-4 voor screenies, ik weet niet wat jij doet...... Leuk dat copland, maar het zal op mijn alheilige Snow wel niet werken, en is het een beetje compatible met classic applicaties?
Appletje shift 3... appletjes shift 4 is weer voor alleen t venster ofzow, of wat je selecteerd :)

verder, carbon applicaties draaien er niet op :) dit is nog van veeerr voor carbon :) dus alleen standaard MacOS Toolbox-apps werken erop

edit:

nope, t draait niet op je iMac, vereisten zijn, zoals ik eerder zei, een machine met 601 processor... heb net gelezen, dat early 604 ook moet kunnen :) (9500 ed)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 17:30 schreef Reflex het volgende:

[..]

nee, t is werkelijk tering langzaam. booten duurt 4 minuten ofzow

edit:

en als ie dan geboot is, kun je er, well, 2 minuten mee werken, dan doe je iets, dat ie wel weer crashed... maar t blijft 1337 stuff :)

offtopic:
jij iconset gebouwd voor IXQ ?
Oke, thanx

Ja ik heb die icon set gemaakt :). Is het wat?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 19:31 schreef sharky_k_ het volgende:

[..]

Oke, thanx

Ja ik heb die icon set gemaakt :). Is het wat?
using it :-)

hmm ik ga kijken of ik aan een nieuwere versie van Copland kan komen.... op de demo CD die ik heb, is ie namelijk al zo goed als af (dat is een macromedia presentation, dus niet workable)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

wow, met PDD maker op de desktop! :9~

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 21:00 schreef chem het volgende:
wow, met PDD maker op de desktop! :9~
ik wil egeinlijk ook nog een keer een Rhapsody Developmnt Release, liefst DR 1.... ik heb nog wel OS X Server 1.0 hier liggen, zow ff installen.... is Rhapsody look alike

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Ik heb nog MacOS 1.0 ? :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

/me moet toch echt is naar een apple-freak toe...ik heb nog bijna nooit achter een mac gezeten....en 't lijkt me een mooi systeem en os

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 21:57 schreef chem het volgende:
Ik heb nog MacOS 1.0 ? :)
heh, ik baas boven baas... ik 0.1 in emulator gedraaid... net zow elite :)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Maar als het al zo goed als af was, waarom hebben ze het dan niet gewoon uitgebracht?

kleurbleur.nl

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
s/waarvoor/waarom/

Omdat "bijna af" of "zo goed als af" niet "af" is. En op brakke en onafgemaakte besturingssystemen zit niemand te wachten (hoewel je soms anders zou denken als je naar marketshares kijkt).

• Sage
Maar als Copland als ze Copland dan weg deden moesten ze toch weer een nieuw OS bouwen? Of hadden ze dat nog ergens liggen?

kleurbleur.nl

Verwijderd

ja en daar kwam Steve Jobs mee. Die had toen hij weg werd gestuurd weer een eigen bedrijf opgericht namelijk NeXt. Is dus basis van MacOS X.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 23:15 schreef sharky_k_ het volgende:
ja en daar kwam Steve Jobs mee. Die had toen hij weg werd gestuurd weer een eigen bedrijf opgericht namelijk NeXt. Is dus basis van MacOS X.
't was toch FreeBSD -> Darwin -> MacOS X?

• Sage
Ik bedoelde eigenlijk MacOS8.

En draaide NeXt trouwens ook op 'speciale' hardware of kan je dat ook gewoon op je x86 of PPC draaien?

kleurbleur.nl

• Sage
De GUI van OSX is toch afgeleid van NeXt?

kleurbleur.nl

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

FreeBSD + NeXT -> MacOS X

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 23:27 schreef furean het volgende:
Ik bedoelde eigenlijk MacOS8.
ze hadden in de tussentijd, omdat van de grond af, een OS bouwen, lang duurt. verder ontwikkeld. Systeem 7.6 = eigenlijk min of meer een beta van 8. bijna alles zit dr al in, alleen t moet nog ff aangezet worden.... t was voor Apple kleine stap van 7.6 -> 8.0 (doorbordurend op de oude versie)

[quote[
En draaide NeXt trouwens ook op 'speciale' hardware of kan je dat ook gewoon op je x86 of PPC draaien?
[/quote]
NeXT draaide op 680x0 machines :) voornamelijk de 030 range...

verder komt NeXT -> Rhapsody -> MacOS X Server 1.0 (een min of meer stable Rhapsody release)

OS X normal komt van BSD (in '80) samen met Mach kernel...

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 23:28 schreef furean het volgende:
De GUI van OSX is toch afgeleid van NeXt?
nee de GUI is totaal nieuw. Vooral met de mogelijkheden van Quartz

Verwijderd

onder linux kan je wel een systeem maken wat op next lijkt. dan moet je de windowmanager afterstep gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
/me is nu alsnog bezig om een eerdere versie van Copland, d7e1 aan t werk te krijgen :-) t was me eerder nooit gelukt, maar heb nu de remote debugger draaien, en dus is :9

Verwijderd

Ik heb zelf nog een originele kartonnen doos met NeXtstep, 2.0 ofzo. Dit draaide vroeger op blackboxes, speciale computers, maar de CD die ik heb is voor i386 compleet met manual en bootfloppy. Ik heb trouwens ook nog een presentatie video waarin ze het nieuwe concept 'object oriented programming' uitleggen..... Helaas heb ik in een eerste poging NeXtstep nog niet aan de praat gekregen.
De screenshots van NeXt step zijn trouwens wel smullen. Zie bijvoorbeeld http://www120.pair.com/mccarthy/nextstep/intro.htmld/desktop1.gif

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er stond 1 of weken geleden op /. een nextstep clone voor de i386. Die schijnt erg makkelijk te installeren te zijn.
Pagina: 1