javascript, is werking browser afhankelijk?

Pagina: 1
Acties:

• broes_willems
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03-2025

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Ik wil op mijn website een javascriptje plaatsen:

if (parent.frames.length == 0) {window.location="http://www.mijnsite.nl/index.htm";}
// End -->

De bedoeling is dat eea dat buiten het frameset wordt opgevraagd direct weer in het frameset beland. (Sommige van mijn pagina's worden idd via zoekmachines benaderd en dus foutief weergegeven). Dat mensen zo opnieuw moeten zoeken naar die pagina (1 klik vanuit de sidebar) neem ik voor lief.

Mijn vragen:
Ondersteunen alle browsers zo'n javascriptje? Kunnen sommige bezoekers hiermee op een of andere manier in de problemen komen?

Terijl ik dit schrijf bedenk ik me dat iedereen die een non-frames browser gebruikt de pagina's met een dergelijk script misschien nooit kunnen bereiken. Klopt dat?

Kunnen search engine spiders hier ook last van ondervinden of kijken die niet naar het script?

Verwijderd

if (parent.frames.length == 0) {window.location="http://www.mijnsite.nl/index.htm";}
// End -->

De bedoeling is dat eea dat buiten het frameset wordt opgevraagd direct weer in het frameset beland. (Sommige van mijn pagina's worden idd via zoekmachines benaderd en dus foutief weergegeven). Dat mensen zo opnieuw moeten zoeken naar die pagina (1 klik vanuit de sidebar) neem ik voor lief.

Mijn vragen:
Ondersteunen alle browsers zo'n javascriptje? Kunnen sommige bezoekers hiermee op een of andere manier in de problemen komen?
Alle browsers vanaf versie 3 zullen dit wel ondersteunen, als js aan staat, probleem is dat ze dus idd nooit rechtstreeks naar een pagina kunnen gaan of linken
Terijl ik dit schrijf bedenk ik me dat iedereen die een non-frames browser gebruikt de pagina's met een dergelijk script misschien nooit kunnen bereiken. Klopt dat?
Ik denk niet dat een non-frames browser parent.frames ondersteund. Ik denk dat je een foutmelding krijgt, en niet op de site kan komen, zou je voor de zekerheid even moeten testen.
Kunnen search engine spiders hier ook last van ondervinden of kijken die niet naar het script?
Nee, die gaan geen js uitvoeren. Ze indexeren dus wel pagina's waar ze niet naar kunnen linken.

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Enorm bedankt voor je uitvoerige antwoord!! :D

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op woensdag 23 januari 2002 16:33 schreef jrs het volgende:
Ik denk niet dat een non-frames browser parent.frames ondersteund. Ik denk dat je een foutmelding krijgt, en niet op de site kan komen, zou je voor de zekerheid even moeten testen.
en * RM-rf is erg benieuwd naar non-frame browsers die wél javascript ondersteunen;

nee hoor, al je scriptje is javascript 1.0: iedere browser die dit ondersteund dient dit goed te doen en noscript browsers negeren dit allemaal

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

zou idd geen problemen mogen opleveren, tenzij ze met een uit klei gevormde browser surfen :)

Had pas nog een scriptje gepookt wat dat framen tegengaat maar tegelijkertijd wel de opgevraagde pagina laat zien.
In z'n frameset dus.

in de head van de/elke pagina het volgende om 'foutief framen' te voorkomen:
code:
1
2
3
4
5
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
<!-- 
if (top == self) self.location.href = "index.htm?naamvandepagina";
// -->
</script>

waarbij 'naamvandepagina' gewoon een term is die je later uitleest met het volgende wat in de index.htm staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<script type="text/javascript" language="JavaScript">   
<!--//
var whichPage = location.search.substring(1,location.search.length);
    if(whichPage == ''){whichPage = 'home';}

document.write("<frameset  rows='71,*,15' border=0 marginwidth='0' marginheight='0' frameborder='0'>")
document.write("    <frame name='header' src='header.htm' marginwidth='0' marginheight='0' scrolling='no' frameborder='0'>")

document.write("<frame name='content' src='" + whichPage + ".htm' marginwidth='0' marginheight='0' scrolling='auto' frameborder='0'>")

document.write("    <frame name='footer' src='footer.htm' marginwidth='0' marginheight='0' scrolling='no' frameborder='0' noresize>")
document.write("</frameset>")

//-->
</script>

zoals je ziet wordt de frameset dynamisch geschreven waarbij de variabele 'whichPage' dus gebruikt wordt om de source van het middenframe te vullen.

www.jurgroessen.nl

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34

crisp

Devver

Pixelated

Op woensdag 23 januari 2002 17:07 schreef Hangloozz het volgende:

<knip>

zoals je ziet wordt de frameset dynamisch geschreven waarbij de variabele 'whichPage' dus gebruikt wordt om de source van het middenframe te vullen.
Zo'n oplossing heb ik ook gebruikt in een site. Enige nadeel wat ik ondervonden heb (en nog steeds geen oplossing voor heb) is dat als je verder navigeert binnen de frameset, en dan op F5 drukt je weer op de eerst geladen contentpagina's komt te staan.
Bij een statische frameset ververst hij dan echter de huidige contentpagina's.

Intentionally left blank

• broes_willems

broes_willems

kippie hachee moddereter

Topicstarter
Hangloozz, jouw oplossing is zeer elegant.
Heb je er bezwaar tegen als ik deze gebruik? :*
(Ik heb geen idee of het gebruikelijk is zomaar code van een ander over te nemen).

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

ja dat is gebruikelijk.
Javascript behoort toch tot het Open Source gebied IMHO.
Een bestaand script kan zo continue verbeterd worden :)
Zoals er aan de mijne ook nog wel wat schort, bijvoorbeeld wat crisp al aanhaalde.

Dat lijkt me ook wel te tacklen..moet ik nog ff op kauwen :P

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1