ik zag onlangs een pagina die geheel uit div's bestond, er kwam geen tabel meer aan te pas. de pagina was gewoon verdeeld in blokken waaraan een stylesheet was gekoppeld. En dat verhaal werd ook nog goed weergegeven met netscape4.7. zelf gebruik ik altijd tabellen, volgens mij is de ene methode niet beter dan de andere, het is maar net wat je fijner vindt werken, wellicht geeft het werken met div's een sneller overzicht, maar misschien heeft iemand een andere mening?
div's (layers) worden alleen ondersteund door 4+ browsers.
Layers kun je veel preciezer positioneren. Je kunt ze animeren (draggen en droppen) Boven elkaar zetten, hiden showen etc etc.
Ligt er dus helemaal aan welke features je nodig hebt. Kun je zonder layers zou ik tables gebruiken omdat de crossbrowser ondersteuning beter is.
Layers kun je veel preciezer positioneren. Je kunt ze animeren (draggen en droppen) Boven elkaar zetten, hiden showen etc etc.
Ligt er dus helemaal aan welke features je nodig hebt. Kun je zonder layers zou ik tables gebruiken omdat de crossbrowser ondersteuning beter is.
die pagina wordt ook goed weergegeven in nn4.08, dus dat vind ik behoorlijk crossbrowser. eigenlijk is dit veel overzichtelijker dan tabellen:Op woensdag 23 januari 2002 14:53 schreef cutter het volgende:
div's (layers) worden alleen ondersteund door 4+ browsers.
<div class="top"> bovenste gedeelte</div>
<div class="nav"> navigatie gedeelte</div>
<div class="content"> content gedeelte</div> etc.
en die class eigenschappen zet je in de stylesheet en klaar ben je
Verwijderd
Is dat zo? Een tabel is gemaakt (bedacht) om content te structureren (overzichtelijker te maken), dus in je code kan je ook min of meer zien waar je de tabel in de browser zal terugvinden. Bij een layer is dat wel even anders...Op woensdag 23 januari 2002 15:03 schreef pepweb het volgende:
eigenlijk is dit veel overzichtelijker dan tabellen:
<div class="top"> bovenste gedeelte</div>
<div class="nav"> navigatie gedeelte</div>
Verwijderd
layers hebben vaak toch een positionerings probleem is mijn ervaring, moelijk om op elke computer goed uit te laten zien
Als je tables en layers door elkaar gebruikt krijg je idd vaak een verschil per browser, waar net imo altijd ns4 is die het in mijn ogen fout doet
maar met puur layers doet zelfs dat gedrocht het goed.
Verder vind ik ingewikkelde table pagina's totaal niet overzichtelijk, en je kan in tegenstelling tot het gebruiken van div/span met css dingen niet makkelijk veranderen (voor zover je graphics dat dan ook toestaan).
tables zijn misschien bedacht voor overzicht en structuur, css positionering is dat ook, en die wint dan imo.
Verder vind ik ingewikkelde table pagina's totaal niet overzichtelijk, en je kan in tegenstelling tot het gebruiken van div/span met css dingen niet makkelijk veranderen (voor zover je graphics dat dan ook toestaan).
tables zijn misschien bedacht voor overzicht en structuur, css positionering is dat ook, en die wint dan imo.
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
css is niet voor de structuur, maar voor de opmaak van de structuur.
Ik heb laatst voor het eerst, gewoon om te proberen, een 'tabel' gemaakt met div's en span's. Maar waar ik vooral tegenaanliep is het niet meeschalen van alle cellen, als er een cel breder was dan de beschikbare ruimte. Wat dat betreft zorgt een <table> beter voor de structuur van de hele tabel.
Maar als dat niet veel uitmaakt..
Ik heb laatst voor het eerst, gewoon om te proberen, een 'tabel' gemaakt met div's en span's. Maar waar ik vooral tegenaanliep is het niet meeschalen van alle cellen, als er een cel breder was dan de beschikbare ruimte. Wat dat betreft zorgt een <table> beter voor de structuur van de hele tabel.
Maar als dat niet veel uitmaakt..
Wees verantwoordelijk voor je eigen daden
niet helemaal, table's zijn wel bedacht voor ordening en structuur, maar je wekt zo de suggestie dat tables net als CSS-positioning een layout doeleinde hebben:Op woensdag 23 januari 2002 17:06 schreef Clay het volgende:
dat is echter geheel fout, tabellen zijn gemaakt voor presentatie van tabel-data, dus onderling gerelateerde data-lijsten, met header cols en groups
http://www.w3.org/TR/REC-html40/appendix/notes.html#h-B.5
het is absoluut aan te raden voor layout afwegingen te kiezen voor layers en gebruik van tables voor behouden aan werkelijk onderling gerelateerde data-sets.
maar dat is vaak niet echt mogelijk, de gewenning speelt ook vaak een negatieve rol.
tweede is dat juist een specifiek element van table-gebruik voor layout-doeleinden weer lastig is te bereiken met layers, het groeperen van meerdere layers die onderling relatief zijn, een gemeenschappelijke breedte hebben bv.
dat is enkel te bereiken met een javascript-table-library ofwel met rottige nesting, die vaak de schoonheid van je code niet ten goede komen
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Pagina: 1