P3 d00d? (data corruptie)

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54
Hee, ik heb mijn celly 433 vervangen door een P3 733, maar als deze cpu in de comp zit krijg ik een heleboel data corruptie, het systeemregister wordt onmiddelijk om zeep geholpen waarna windows niet meer start, na een tijdje scandisk runnen bleek ik mijn halve quake directory kwijt te zijn, en na het terugplaatsen van de celly werkte alles weer (ja quake dir is nog steeds weg maar dat is geen ramp).

Zou de cpu kapot zijn? Mijn mobo is een Fastfame 9VAAV met Via 693 chipset, en ik heb maar 1 bank geheugen en dat is 128 MB Dane-Elec PC133. Valt ook op : met die P3 moet in het bios voor geheugen clock Hstclck-33 geselecteerd worden, ofwel het geheugen wil niet op 133 mhz werken. Met mijn celly was er geen optie om het geheugen op 133 Mhz te zetten maar goed, valt toch ook op. Met geheugen op hstclck doet ie helemaal niets meer.

Weten jullie iets? Anders ga ik over een paar uur mijn proc terugsturen :'(

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
Probeer eens of hij het goed doet als je de L1 en L2 cache uitzet. Doet hij het dan nog niet goed zal het wel aan je geheugen liggen.
(Anders aan de processor natuurlijk)

Verwijderd

bios update nodig??

Verwijderd

Beetje oftopic
Op woensdag 23 januari 2002 12:25 schreef vassago het volgende:
Probeer eens of hij het goed doet als je de L1 en L2 cache uitzet. Doet hij het dan nog niet goed zal het wel aan je geheugen liggen.
(Anders aan de processor natuurlijk)
Wat doet die L1&L2 cache precies.Ik kan nmlk mijn FSB 35% opschroeven als ik die uitschakel(wordt wel mijn geheugen loeiheet),terwijl die ingeschakeld maar 20% opte schroeven is,anders boot ie geeneens.
(PIII500@600)(L2uitgeschakeld 667mhz)

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Ik zou zeggen dat je een BIOS update nodig hebt. Misschien zit er in jouw BIOS geen microcode om de coppermine CPU goed te ondersteunen en dan krijg je inderdaad vreemde problemen. Dat de CPU kapot is lijkt me sterk maar je kunt het altijd testen bij iemand die een compatibel moederbord heeft of bij de dealer.

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.fastfame.com.tw/ENGLISH/SERVICE/Down9vaav.htm

Systeemspecs
PV Installatie

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

Op woensdag 23 januari 2002 12:32 schreef silures het volgende:
Wat doet die L1&L2 cache precies.
google! :)

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Ik denk dat het je geheugen is.

Bij een Celly 433 loopt je geheugen op 66FSB. (PC66 is voldoende)

Bij een PIII733 draait je geheugen waarschijnlijk 133FSB. Hiervoor heb je PC133 geheugen nodig.

Kijk even of je geheugentimings wat minder agressief kan zetten (dus langer). Misschien dat dat helpt.

Overigens een dubbelpost.
[topic=388292/1/25]

• voz
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Lees anders even eerst. Er staat duidelijk dat ie PC133 geheugen heeft.

Systeemspecs
PV Installatie

• Mentalist
Op woensdag 23 januari 2002 13:14 schreef Kirpeknots het volgende:
Ik denk dat het je geheugen is.

Bij een Celly 433 loopt je geheugen op 66FSB. (PC66 is voldoende)

Bij een PIII733 draait je geheugen waarschijnlijk 133FSB. Hiervoor heb je PC133 geheugen nodig.

Kijk even of je geheugentimings wat minder agressief kan zetten (dus langer). Misschien dat dat helpt.

Overigens een dubbelpost.
[topic=388292/1/25]
Geen dubbelpost, dit gaat om een ander probleem, met weliswaar hetzelfde object, maar ik vond het zelf toch nodig om er een nieuwe thread voor aan te maken (ook makkelijker voor mensen die later de search gebruiken). Op die celly gebruikte ik voor het geheugen de hstclck+33 functie, waardoor het geheugen dus op 100 mhz functioneerde, bij die P3 had ik hem al op hstclk-33 staan, ook 100 mhz dus, want op gewoon hstclock wou ie niet booten. Dat geheugen is PC133 van een goed merk (dane elec) dus ik denk niet dat het daar aan ligt, en de geheugensettings had ik bij die celly hoger ingesteld dan nu bij die P3. En dan nog, dan zou de machine met vanalles moeten crashen, maar ik heb "slechts" data corruptie. Mijn mobo ondersteund deze cpu volgens mijn mobo fabrikant en ik heb ook het nieuwste bios al, ik ken de website van mijn mobo fabrikant... Ik had ook al eens met de L1/2 settings van mijn celeron in het bios zitten rommelen, ik zal het met deze eens proberen, helaas is dat geen permanente oplossing omdat de computer flink trager wordt als je die caches uitgooit (zet op een celly 433 zowel L1 als L2 cache uit en een 486 is is stukken sneller, als je alleen L2 uitzet gaat het nog).

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou, vooruit, ik laat deze open zodat je hier verder kan gaan. Maar doe het de volgende keer ff in één thread; dit had namelijk best in die eerste thread verder kunnen gaan.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 15:37 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Geen dubbelpost, dit gaat om een ander probleem, met weliswaar hetzelfde object, maar ik vond het zelf toch nodig om er een nieuwe thread voor aan te maken (ook makkelijker voor mensen die later de search gebruiken). Op die celly gebruikte ik voor het geheugen de hstclck+33 functie, waardoor het geheugen dus op 100 mhz functioneerde, bij die P3 had ik hem al op hstclk-33 staan, ook 100 mhz dus, want op gewoon hstclock wou ie niet booten. Dat geheugen is PC133 van een goed merk (dane elec) dus ik denk niet dat het daar aan ligt, en de geheugensettings had ik bij die celly hoger ingesteld dan nu bij die P3. En dan nog, dan zou de machine met vanalles moeten crashen, maar ik heb "slechts" data corruptie. Mijn mobo ondersteund deze cpu volgens mijn mobo fabrikant en ik heb ook het nieuwste bios al, ik ken de website van mijn mobo fabrikant... Ik had ook al eens met de L1/2 settings van mijn celeron in het bios zitten rommelen, ik zal het met deze eens proberen, helaas is dat geen permanente oplossing omdat de computer flink trager wordt als je die caches uitgooit (zet op een celly 433 zowel L1 als L2 cache uit en een 486 is is stukken sneller, als je alleen L2 uitzet gaat het nog).
Ik denk dat het wel aan je geheugen ligt, vooral omdat je de bussnelheid van het geheugen terug moet zetten om te kunnen booten. Ook geheugen van een goed merk kan kapot.

Aan de andere kant las ik in je andere topic dat de processor wat koeling betreft aardig mishandeld is. Je zou kunnen proberen de processor op 550Mhz. te laten draaien om te kijken of het probleem daar ligt.

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Waar staat je FSB/PCI divider op? Als deze niet op 1/4 staat dan moet je hem daar eens opzetten. Datacorruptie komt nl. ook voor als de PCI te hoog staat en je IDE controller / HDD het niet aankan.

• Mentalist
Op woensdag 23 januari 2002 16:20 schreef Radek het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel aan je geheugen ligt, vooral omdat je de bussnelheid van het geheugen terug moet zetten om te kunnen booten. Ook geheugen van een goed merk kan kapot.

Aan de andere kant las ik in je andere topic dat de processor wat koeling betreft aardig mishandeld is. Je zou kunnen proberen de processor op 550Mhz. te laten draaien om te kijken of het probleem daar ligt.
Ik had hem zojuist toevallig op 550, maar helaas. De pci draait gewoon op 33 mhz, dus daar ligt het ook niet aan... Ik ga 'm vandaag of morgen terugsturen.

En ja hij is wat koeling betreft wat mishandeld, maar daar heb je een thermal diode voor ;) of zou ie daardoor raar zijn gaan doen? Nou ja, lijkt me sterk, want met wat moeite kon ik hem net 3Dmark laten draaien (beetje gezond windows inkomen was lastig)...niet dat het geweldig liep...maar het ging wel.

Straks naar het postkantoor denk ik dus...

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
Ik heb ooit ook eens een wazig probleem gehad, veel data was corrupt....

bleek uiteindelijk in de voeding te liggen, hij was al vrij belast, en een extra harddiskje erbij gaf dus de doorslag....
meest wazige meldingen, las alles gaar.

zwaardere voeding erin, nooit meer problemen gehad hiermee....

dunno wat je verder allemaal erin hebt, en wat voor voeding.. weet niet eens of een p3 zoveel meer trekt dan een celeron :) maar goed, u never know

• Mentalist
Op woensdag 23 januari 2002 21:37 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb ooit ook eens een wazig probleem gehad, veel data was corrupt....

bleek uiteindelijk in de voeding te liggen, hij was al vrij belast, en een extra harddiskje erbij gaf dus de doorslag....
meest wazige meldingen, las alles gaar.

zwaardere voeding erin, nooit meer problemen gehad hiermee....

dunno wat je verder allemaal erin hebt, en wat voor voeding.. weet niet eens of een p3 zoveel meer trekt dan een celeron :) maar goed, u never know
Nou je het zegt...er hangt een zooi cdrom spelers aan...300 watt voedinkje...

Zal nog 1 keer proberen, had hem al ingepakt maar jullie horen het nog!

• Mentalist
Jammer dus....hij gaat terug... Voeding is genoeg..

Pagina: 1