Toon posts:

[SCSI] Booten via CD-ROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gaan booten vanaf mijn cd-rom met mijn adaptec 2490 scsi kaartje met BIOS. Ik kan gewoon in mijn BIOS komen van mijn scsi kaartje maar als de drives zijn gevonden staat er BIOS not installed en ik kan niet booten van mijn cd-rom

iemand een ideetje?

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:08

PromWarMachine

Forsaken Archer

Poeh, hier ging dat wel gewoon goed . . . maar ja, aan zo'n antwoord heb je lekker veel ;)

Probeer de adapter eens in een ander slot te doen ofzo of desnoods in een andere computer.

Dividend for Starters

Verwijderd

Topicstarter
al gedaan in een andere pc geeft die ook bios not installed na het detecteren van de drives.

• vleppyniles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11-2023
Bios eventjes flashen zodat hij up to date is.
Misschien gaat dat werken...

Verwijderd

ff flesjen

/edit

Net te laat

/edit

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik al geprobeerd, sorry dat ik dat vergeten ben te vertellen :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Heb je in het BIOS van je PC wel ingesteld dat ie vanaf SCSI moet booten? Dat lijkt me het enige wat een probleem zou kunnen zijn.

Vermoedelijk kun je de BIOS van dat kaartje niet eens flashen. Ik heb zelf ook zo'n kaartje maar daar zit geen flash BIOS op.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 12:23 schreef /downtime/ het volgende:
Heb je in het BIOS van je PC wel ingesteld dat ie vanaf SCSI moet booten? Dat lijkt me het enige wat een probleem zou kunnen zijn.
Dat pakt die automatisch, heel raar maar ik kan niet in de bios van mijn pc komen (het is een comprak :( ), deze zoekt automatisch eerst naar een schijfie, dan scsi, dan cd-rom (ide) en dan hdd (ide).

Ik denk eerder dat het komt omdat de bios dus neit is geinstalleerd terwijl er wel een bios op de kaar zit, ik zie het namelijk op de kaart zitten.

• Vergeten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01-2024

Vergeten

Chaos is complexe orde

Een SCSI adapter installeert de BIOS op een SCSI-schijf.
Als er geen schijf aanwezig is krijg je de melding 'Bios not installed' tijdens het opstarten. Desondanks moet het booten van CD inderdaad gewoon werken.
Het boot device kun je in de BIOS instellen.
(Soms moet het Boot-device SCSI-ID 0 hebben.)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bij een 2940AU hoeft dat bootdevice geen ID 0 te hebben. Dat hoeft volgens mij alleen maar als het om een harddisk gaat. Ik vermoed dat in dit geval de Compaq het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 12:29 schreef /downtime/ het volgende:
Bij een 2940AU hoeft dat bootdevice geen ID 0 te hebben. Dat hoeft volgens mij alleen maar als het om een harddisk gaat. Ik vermoed dat in dit geval de Compaq het probleem is.
Getest op een AMD750 zelfgemaakte PC, hetzelfde probleem.
Op woensdag 23 januari 2002 12:27 schreef Vergeten het volgende:
Een SCSI adapter installeert de BIOS op een SCSI-schijf.
Als er geen schijf aanwezig is krijg je de melding 'Bios not installed' tijdens het opstarten. Desondanks moet het booten van CD inderdaad gewoon werken.
Het boot device kun je in de BIOS instellen.
(Soms moet het Boot-device SCSI-ID 0 hebben.)
Ik zal eens proberen of de cd-rom dan wel werkt op id0

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Is het een compaq 2940 (OEM) of een originele adaptec?
Hier is verschil tussen: ze zijn niet volledig uitwisselbaar. Ook niet de bios dus! Heb je er dus wel de goede BIOS ingeflash?

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Tijdens (of voor) het detecteren van de apparataten op CTRL+A drukken! Dan kom je in de BIOS van je SCSI-kaart!

Daar moet je instellen dat je van je CD wil booten!

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 12:43 schreef Vergeten het volgende:
Is het een compaq 2940 (OEM) of een originele adaptec?
Hier is verschil tussen: ze zijn niet volledig uitwisselbaar. Ook niet de bios dus! Heb je er dus wel de goede BIOS ingeflash?
alles in mijn comprak is vervangen behalve moederbord en processor.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 12:48 schreef Hermanvh het volgende:
Tijdens (of voor) het detecteren van de apparataten op CTRL+A drukken! Dan kom je in de BIOS van je SCSI-kaart!

Daar moet je instellen dat je van je CD wil booten!
Dan mag jij mij uitleggen welke optie ik dan moet hebben, ik kan het namelijk niet vinden :(

• Hermanvh

Hermanvh

Gewoon zoeken... zit er ergens in.... Ik weet het ook niet precies maar iets van "Boot from CD" ofzow

edit:

Hier staan alle bios-opties uitgelegd!

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 13:19 schreef Hermanvh het volgende:
Gewoon zoeken... zit er ergens in.... Ik weet het ook niet precies maar iets van "Boot from CD" ofzow

edit:

Hier staan alle bios-opties uitgelegd!
Dat staat hier dus niet :(

• Hermanvh

Hermanvh

Hmmz vaag, ik heb hier ook een 2940... weet niet welke, maar ik dacht een 2940U... En daar kan ik het gewoon instellen :)

webOS all the way!

• Vergeten

Vergeten

Chaos is complexe orde

Ik schreef al eerder dat er verschil zit tussen een Compaq AHA 2940 SCSI kaart en een Adaptec AHA 2940 SCSI kaart die je in de winkel koopt.

Beide werken gewoon met de Adaptec drivers, maar de compaq werkt niet met andere PC's of de adaptec werkt niet met compaq PC's o.i.d.

Mijn advies luidt dus ook: Kijk goed welke SCSI kaart je hebt en of je de juiste bios hebt, want misschien hebben de compaq scsi kaarten (met Adaptec 2940 chipset) een andere bios nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 15:26 schreef Vergeten het volgende:
Ik schreef al eerder dat er verschil zit tussen een Compaq AHA 2940 SCSI kaart en een Adaptec AHA 2940 SCSI kaart die je in de winkel koopt.

Beide werken gewoon met de Adaptec drivers, maar de compaq werkt niet met andere PC's of de adaptec werkt niet met compaq PC's o.i.d.

Mijn advies luidt dus ook: Kijk goed welke SCSI kaart je hebt en of je de juiste bios hebt, want misschien hebben de compaq scsi kaarten (met Adaptec 2940 chipset) een andere bios nodig.
Zoals ik al zei, ik heb praktisch alles vervangen in mijn Comprak bakkie behalve moederbord and CPU. Ik heb dus geen OEM Adaptec kaartje.

Ik heb nu mijn cd-rom op ID 0 staan en nog kan ik niet booten :( :(
Pagina: 1