De bedoeling is dus dat mensen automatisch de guest account gebruiken als ze eigen login hebben. In smb.conf staat null passwords = yes. En ik heb in smbpasswd een user guest zonder wachtwoord gemaakt. Maar toch worden users nog om user/pass gevraagd door windows. Mis ik iets?
Samba heeft daarvoor de user nobody. Ik had een gat in mn beveiliging zitten waardoor je helemaal nooit hoefde in te loggen met wachtwoord. Leuk als je 139 dan open hebt staan op internet 
probleem met windows is dat ie probeert in te loggen met naam en wachtwoord die jij bij het inloggen in windows opgeeft.
probleem met windows is dat ie probeert in te loggen met naam en wachtwoord die jij bij het inloggen in windows opgeeft.
Ik heb een systemuser aangemaakt onder de naam smbguest.
en dan wat relevante dingen uit mijn smb.conf
Met name die 'Guest ok = Yes' is een aardige. Alle users staan zijn ook lid van de 'users' groep, dat zorgt die +users bij username ervoor. De algemene share (zilvervloot) wordt dus gemapped <user>.users of bij gast gebruik smbguest.users . We gebruiken W98/WME/W2000/WXP/Linux compus hierzo, met af en toe een gast laptop/compu en het werkt voortreffelijk.
en dan wat relevante dingen uit mijn smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| [global] security = SHARE encrypt passwords = Yes [homes] comment = Home Directories username = +users valid users = +users force group = users writeable = Yes [zilvervloot] comment = Zilvervloot ReiserFS path = /disk/zilvervloot username = +users force group = users writeable = Yes guest ok = Yes |
Met name die 'Guest ok = Yes' is een aardige. Alle users staan zijn ook lid van de 'users' groep, dat zorgt die +users bij username ervoor. De algemene share (zilvervloot) wordt dus gemapped <user>.users of bij gast gebruik smbguest.users . We gebruiken W98/WME/W2000/WXP/Linux compus hierzo, met af en toe een gast laptop/compu en het werkt voortreffelijk.