Toon posts:

[MOBO] KR7A-Raid + Bios probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Na wat struinen op GoT kwam ik wat topics tegen die mogelijk met dit probleem te maken hebben. Deze is alleen net ff anders denk ik en nergens staat een oplossing die werkt.
Wat is het geval? Daarnet was ik even in de bios om wat settings te veranderen (overclocken). Namelijk net een XP ge-unlockt (niet van mij) en die moest dus even getest worden >:) Alle mp's dus geprobeerd en alles werkte. (de 1600+ haalde 1722Mhz met een vcore van 1,8 :9~ , helaas is het niet mijn proc :( ). Ik wilde dus nog hoger gaan aangezien er nog speling was. Nadat ik de bios uitging--> Niks meer...
Ik dacht dus: Proc dood. Dus ik kijken, maar alles was nog goed (pfieuw :P ).
Ik heb het volgende gedaan:
-CMOS clear -->niks
-Batterijtje eruit -->niks
-CMOS clear met stroomkabel erin-->niks
-Alle fans checken-->niks
-Kijken of het reset knopje niet vast zit (gebeurd wel eens)-->niks
-Heel erg kwaad worden, bijna huilen, pc nog 1 laatste keer aan.... GVD hij doet het!!!

Ik snap er dus geen bal van. Hij hing ook een keer in de bios trouwens. Soms gebeurd het wel eens dat hij niet boot als je save&exit doet in de bios. HDD led+power led blijven dan branden en monitor staat standby. Even resetten en hij doet het weer, maar nu dus niet :(
Nu is het vage dat het soms wel en soms niet gebeurd. Wie heeft er tips of ervaringen?

Specs:
XP 1600+
Abit KR7A-Raid
256MB no name
Maxtor 40gig
GF2Pro
SCSI kaart
NIC
Modem
SBlive plat.
BIOS versie:6N (6G ook geprobeerd/gehad, zelfde probleem)

Nog even dit: Met de bios 6G had ik dit probleem ook, maar boote hij wel na een reset

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
ik zie iets in je config wat mij zorgen baart.

ik heb onwijs veel problemen met mijn nieuwe systeem gehad (ook KR7A-RAID).

na ongeveer 3 weken k*tten (sig staat nog steeds dat het niet werkt) ben ik erachter gekomen dat de SB Live! 5.1, incombo met de 3com nic en de scsi kaart het probleem was.

nu denk je "FOK" alle drie.. ja alle drie.. tenminste de combo ervan.

wat ik nu weet:

PCI slot 5 deelt IRQ met HPT 372 controller, zodra sound of nic in pci slot 5 zit =/= problemen.

SCSI kaart zonder bios =/= lock-up @ random, enige remedie scsi kaart eruit flikkeren.

sb live kaarten: das een ander verhaal.. sinds 3 dagen denk ik de oplossing te hebben.

memory hole 15-16 MB AANZETTEN (als tie aanstaat even uitzetten.. kan werken

VIA AGP mode in normal mode installeren ipv turbo (wat de relatie is weet ik niet maar het bord werd wel stabieler)

"PCI Delay Transitions" op "Disabled" zetten (in bios)

Power Management/Wake-up Events/IRQs Activity Monitoring uitzetten.

Plug and play OS uitzetten in bios.

en wat gek genoeg bij mij een hoop instabiliteit scheelde was het geheugen op cl2 ipv cl 2.5 zetten.

ik hoop dat je hier wat mee kan.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 11:54 schreef Sinlath het volgende:
wat ik nu weet:

PCI slot 5 deelt IRQ met HPT 372 controller, zodra sound of nic in pci slot 5 zit =/= problemen.
Dat wist ik ja, 5 is dus leeg
SCSI kaart zonder bios =/= lock-up @ random, enige remedie scsi kaart eruit flikkeren.
Ik heb dat simpele adaptec kaartje. Kaart eruit-->niet meer kunnen fikken :( Heb een scsi brander namelijk.
sb live kaarten: das een ander verhaal.. sinds 3 dagen denk ik de oplossing te hebben.

memory hole 15-16 MB AANZETTEN (als tie aanstaat even uitzetten.. kan werken

VIA AGP mode in normal mode installeren ipv turbo (wat de relatie is weet ik niet maar het bord werd wel stabieler)
VIA AGP mode? Waar zit dat??
"PCI Delay Transitions" op "Disabled" zetten (in bios)

Power Management/Wake-up Events/IRQs Activity Monitoring uitzetten.
Ga ik proberen als ik de bios weer in durf :P
Plug and play OS uitzetten in bios.
Staat al uit
en wat gek genoeg bij mij een hoop instabiliteit scheelde was het geheugen op cl2 ipv cl 2.5 zetten.
idd vaag ja..

Wat een goede reply trouwens. Veel keuze! :9

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
Op woensdag 23 januari 2002 12:03 schreef Fewture het volgende:

blabla

VIA AGP mode? Waar zit dat??

blabla
Als je de Via4in1 drivers installeert krijg je die keuze.

Sinlath | Opinions may contain latency

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 12:11 schreef Sinlath het volgende:

[..]

Als je de Via4in1 drivers installeert krijg je die keuze.
Ow hehe.. :z

Ik ben net 6x de bios in en uit geweest en niks aan de hand. Het lijkt erop dat het alleen gebeurd als ik de cpu instellingen wijzig. Dus de fsb en de mp, OOK als ik lagere waardes instel dan dat de cpu is (bijv 9*100). Lijkt me gewoon een gare bios.. Flashen helpt niet, want die anderen hebben het ook.
Meer mensen met dit probleem??? Of iets wat erop lijkt? Dat zou het kunnen bevestigen namelijk.

20 sec de jumper van de cmos clear laten zitten is trouwens ook te kort. Ik deed het net 2x met kabel erin en dan 60 sec lang. Jumper terug--> booten--> Hij doet het!! Ik krijg hem dus iig wel weer aan de praat op het moment dat ik dat wil en das wel lekker :D
Ik had de SCSI kaart er trouwens uit, dus dat is het ook niet. Alle andere opties had ik al, behalve die memory hole. En die helpt ook niet.

Wat nu wel k*t is, is dat ik dus amper meer kan overklokken gvd.. :( Of ik moet mazzel hebben dat hij toevallig zin heeft om te gaan booten met de nieuwe instellingen.
Misschien toch maar eens over een Epox gaan denken.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Een heel simpel antwoord, de unlock is niet goed.
Heb dit zelf ook al een aantal keer gehad.
Als je de multiplier wijzigd in de bios, dan heb je kans dat je daarna je pc niet meer krijgt opgestart.
Na het plaatsen van een andere processor werkt het dan weer wel.
Nu hebben de meeste mensen maar 1 processor om dit te doen, en bij het EPOX board is de optie dan ook gemakkelijk.
Bij een onjuiste bios instelling druk je op de reset button met de insert toets ingedrukt. Hierdoor kom je altijd in de bios met een soort van fail safe waardoor je de settings kunt wijzigen naar de gewenste settings.
Maar het ligt voor 99% zeker weten aan de unlock.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

truckje met ins toets ingedrukt moet op KR7a-(raid) ook werken, RTFM.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 13:42 schreef polly het volgende:
truckje met ins toets ingedrukt moet op KR7a-(raid) ook werken, RTFM.
RTFM??? Ahum.. De ins toets was het eerste dat ik probeerde. Het is ook altijd het eerste dat niet werkt.. :Z

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je moet dus wel de insert toets indrukken en daarna de reset button drukken, met een nog steeds ingedrukte insert toets. Totdat je pc dus boot.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 13:18 schreef Rick2001 het volgende:
Een heel simpel antwoord, de unlock is niet goed.
Heb dit zelf ook al een aantal keer gehad.
Als je de multiplier wijzigd in de bios, dan heb je kans dat je daarna je pc niet meer krijgt opgestart.
Na het plaatsen van een andere processor werkt het dan weer wel.
Nu hebben de meeste mensen maar 1 processor om dit te doen, en bij het EPOX board is de optie dan ook gemakkelijk.
Bij een onjuiste bios instelling druk je op de reset button met de insert toets ingedrukt. Hierdoor kom je altijd in de bios met een soort van fail safe waardoor je de settings kunt wijzigen naar de gewenste settings.
Maar het ligt voor 99% zeker weten aan de unlock.
Is zeker een optie, MAAR..

Als jij de unlock zou zien ga je twijfelen. Ik heb het namelijk echt zo netjes gedaan dat het bijna niet kan, bijna.. ;)
Ik heb de puntjes opgeschuurd. Daarna schoongemaakt met wasbenzine. Ook na elk baantje leggen heb ik de puntjes opnieuw schoongemaakt om te voorkomen dat er plakresten achterblijven. De unlock was dus ook in 1x gelukt en alle mp's werken.
Maar goed, het lijkt me wel heel logisch dat het aan de unlock ligt. Wat ik alleen niet leuk vind aan jouw oplossing is dat ik al die extra moeite om het netjes te doen voor niks gedaan heb. Whahaha ;)
M.a.w. ik denk dat je gelijk hebt.. (weet het wel zeker eigenlijk)

Ow en Rick.. Kheb nieuw geheugen. Weet je nog? De benchies? Ik haal nu een fsb van 185. Ben nog niet hoger geweest. Proc wil helaas niet verder dan 1710. Vmod wordt volgende week (voor me) gedaan >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 14:00 schreef Rick2001 het volgende:
Je moet dus wel de insert toets indrukken en daarna de reset button drukken, met een nog steeds ingedrukte insert toets. Totdat je pc dus boot.
Werkt niet.. Hij zit echt muurvast dan..

Edit: Straks gaat mn eigen proc er weer in. Dan zal ik die er nu in zit eens onder de microscoop leggen..
De proc is van mn huisgenoot, maar die heeft nog geen mobo. Ik kan dus niet testen of hij het ook heeft. Als dat zo is ligt het dus aan de unlock.
Pagina: 1