Op woensdag 23 januari 2002 20:32 schreef morgoth het volgende:
Themix, en wat vind je van de theorie dat als je iig maar lief hebt het wel snor zit?

Aan Jezus werd eens de volgende vraag gesteld: ""Leraar, wat is het grootste gebod in de Wet?" Hij zei tot hem: "'Gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.' Dit is het grootste en eerste gebod. Het tweede, hieraan gelijk, is dit: 'Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.' Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten."" (Mattheüs 22:36-40)
Logisch, want als je iemand liefhebt (op de agape manier, want je voelt geen genegenheid voor onbekenden) dan steel je niet van hem, je maakt hem niet dood, etc.
MAAR merk op dat Jezus de liefde voor God op de eerste plaats stelt. Hoe kunnen wij liefde voor God tonen? Dat tonen wij maar gedeeltelijk door onze naasten liefde te tonen. "Want dit betekent de liefde tot God, dat wij zijn geboden onderhouden; en toch zijn zijn geboden geen drukkende last" (1 Johannes 5:3). Vergelijk ons eens met een kind, God met een Vader (mmm, ligt eigenlijk wel erg voor de hand, maar oké). Kind houdt van papa, maar is dat genoeg voor papa? Vind papa het goed dat kind steelt oid. Nee, hij zal ook verlangen dat dat kind doet wat hij zegt.
Liefde maakt niet dat alles snor zit.
Geloof, hoop & liefde, en de meeste van deze 3 is de liefde?
= 1 Kor 13:13. Dat hoofdstuk in de bijbel is een mooie bespreking van de liefde. Voor de nieuwsgierigen en omdat we het er toch over hebben:
Al spreek ik de talen van mensen en van engelen, maar heb geen liefde, dan ben ik een klinkend stuk koper of een schallende cimbaal geworden. En al heb ik de gave van profeteren en ben vertrouwd met alle heilige geheimen en alle kennis, en al bezit ik al het geloof, zodat ik bergen kan verzetten, maar heb geen liefde, dan ben ik niets. En al geef ik al mijn bezittingen om anderen te spijzigen, en al geef ik mijn lichaam over om te kunnen roemen, maar heb geen liefde, dan baat het mij in het geheel niet.
De liefde is lankmoedig en vriendelijk. De liefde is niet jaloers, ze snoeft niet, wordt niet opgeblazen, gedraagt zich niet onbetamelijk, zoekt niet haar eigen belang, wordt niet geërgerd. Ze rekent het kwade niet aan. Ze verheugt zich niet over onrechtvaardigheid, maar verheugt zich met de waarheid. Ze verdraagt alle dingen, gelooft alle dingen, hoopt alle dingen, verduurt alle dingen.
De liefde faalt nimmer. Maar hetzij er gaven van profeteren zijn, ze zullen worden weggedaan; hetzij er talen zijn, ze zullen ophouden; hetzij er kennis is, ze zal worden weggedaan. Want wij hebben gedeeltelijke kennis en wij profeteren gedeeltelijk; wanneer echter het volledige gekomen is, zal dat wat gedeeltelijk is, worden weggedaan. Toen ik een klein kind was, placht ik als een klein kind te spreken, als een klein kind te denken, als een klein kind te overleggen; nu ik echter een man ben geworden, heb ik de trekken van een klein kind weggedaan. Want op het ogenblik zien wij door middel van een metalen spiegel vage omtrekken, maar dan van aangezicht tot aangezicht. Op het ogenblik ken ik gedeeltelijk, maar dan zal ik nauwkeurig kennen, evenals ik nauwkeurig gekend word. Nu blijven echter geloof, hoop, liefde, deze drie; maar de grootste van deze is de liefde. - 1 Korinthiërs 13
Eigenlijk moeten we hoofdstuk 13 niet los zien van de hoofdstukken 12 en 14, deze drie hoofdstukken vormen één geheel. Er was sprake van verdeeldheid tussen de groep christenen die in de stad Korinthe bijeenkwamen. Zij hechtten veel te veel belang een zgn wonderbaarlijke gaven, zoals bijv. het spreken in tongen. Paulus, die dit gedeelte schreef, legt uit dat die gaven helemaal niet zo belangrijk zijn. Sterker, als die liefde ontbreekt stellen de gaven helemaal niks voor.
En in dit geval, gaat liefde hier dan niet voor het geloof?
Kenmerken van geloof zullen eindigen wanneer de in Gods Woord voorzegde dingen uitkomen. Aspecten van hoop zullen eindigen wanneer wij de dingen zien waarop wij hadden gehoopt. Maar de liefde zal en moet altijd blijven bestaan. In die zin is liefde de grootste. Er is nooit sprake van dat we moeten kiezen tussen geloof, hoop en liefde, omdat die termen wezenlijk een andere betekenis hebben.
Op woensdag 23 januari 2002 21:01 schreef Jaspertje het volgende:
ff een vraagje. Geloven de JG's in dezelfde god als de (vergeef me als ik het fout heb, maar ik wist niet of JG's tot het christendom behoren) christenen
Wij zijn christenen. (De term christendom passen wij trouwens toe op het
ware christelijke geloof, de term christenheid op de
afgeweken christelijke religies. Maar da's verder niet zo heel belangrijk).
Op woensdag 23 januari 2002 22:15 schreef Henkie20nl het volgende:Als wat zouden Jehovah's Getuigen dan beschouwd moeten worden? Sorry, maar als deze zin bedoeld is zoals ik denk dat ie bedoeld is doet me dit ergens anders aan denken....
Ach, wij zijn nu eenmaal een beetje gekker dan de rest.
Komt er idd op neer dat wij denken dat wij het goed doen, maar denkt niet iedereen dat eigenlijk?
Ik wil trouwens voorstellen om het in
dit topic zoveel mogelijk (iig voorlopig) over de liefde etc te hebben. Tenzij onze Miss Tabbie een uitbreiding geen probleem vind...