divx slecht geluid en beeld

Pagina: 1
Acties:

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Topicstarter
Als ik een divx afspeel, ongeacht welke, hapert het beeld en geluid heel erg. De ene keer is het meer het beeld, de andere keer meer het geluid wat hapert. De computer is een asus p5a (ali aladdin V) 448mb RAM, AMD K6-2/550 en een guillemot geforce 32mb SDR. OS=win98 en winXP, probleem blijft hetzelfde!

Systeemspecs
PV Installatie

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
heb je wel goede kwaliteit divx (dvd-rips)?? welk programma gebruik je om af te spelen??

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Misschien toch een te 'zware' div/x, dan trekt je PC het gewoon niet meer.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27

arnova

weet veel, maar niet alles

Ik heb ook een Asus p5a maar dan met een 525 k6-2 en een voodoo3 videokaart (videokaart maakt overigens weinig uit hoor, aangezien divx toch 2d is). Maar ik heb over het algemeen geen problemen. Maar nou weet ik wel dat die nVidia kaarten nog wel eens problemen kunnen opleveren met die Asus p5a moederborden (daarom heb ik ook een voodoo3 kaart). Wat je wel effe moet checken is of je de agp drivers (van ALi) heb geinstalleerd want dit scheelt (geloof ik) nogal wat in performance (al zou het niks mogen uitmaken aangezien die voodoo3 eigenlijk alleen maar het "pci"-gedeelte van de agp-bus gebruikt.

Wat anders wat je nog kan proberen is (ik weet niet welke je codec je gebruikt):

- divx 3.11a codec gebruiken
- divx 4.12 codec gebruiken
- andere player proberen (GEEN M$ MediaPlayer en ook geen ThaPlaya maar probeer een GDivX of BS Player)

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

Verwijderd

Ook mijn zoon heeft zo'n Asus P5A. Ik denk dat die ALI Chipset een slechte performance heeft. Het maakt dan ook niet uit of je je DivX'je van CD of HDD speelt, het blijft zo traag als wat. Kopieëer je divX-cd maar eens naar HDD en kijk dan of je het probleem nog hebt. Overigens hebben we hier het zelfde ook al met MPEG1 bestanden en VCD. Op de e.o.a. manier kan het bord video niet echt fatsoenlijk verwerken. Wel erg tegenstrijdig is dat het apparaat de filmpjes van Reed Alert (full screen) wèl goed afspeelt, ik weet alleen niet wat dat voor formaat is.

Ook IK zal deze topic blijven volgen voor als iemand met een goede oplossing komt.....

In elk geval maakt het type codec, bitrate,en ook de player (MS 6.4 aanbevolen, i.v.m. instelbare slider voor divX codec in eigenschappen) etc. geen pukkel uit.

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Ik heb nu divx 4.12 geinstalleerd, die speelt gewoon af met media player. Ik zal eens de laatste ali drivers proberen maar werkt dat ook al onder XP? Waar haal ik die andere players vandaan? Oh ja de soundkaart is een terratec dmx fire 1024 misschien maakt dat ook nog wat uit? Trouwens ik had het al op HDD gezet, maakt geen verschil. Ik heb het idee dat de PCI performance van het bord gewoon waardeloos is ofzo...

Systeemspecs
PV Installatie

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 23 januari 2002 11:37 schreef Busje het volgende:
Wel erg tegenstrijdig is dat het apparaat de filmpjes van Reed Alert (full screen) wèl goed afspeelt, ik weet alleen niet wat dat voor formaat is.
Dat komt omdat die interlaced zijn, scheelt de helft van de capaciteit :Y)

Verwijderd

Een MPEG is als streaming videobestand ook maar een fractie zo zwaar als een DivX. De computer heeft met de DivX codec veel zwaar rekenwerk te doen.... Ook DivXjes kan je maken met de keuze: "interlaced" en "non-interlaced" (in Flask MPEG). Beide bestanden werken niet op dat board. Het probleem zit em toch echt in het mainboard..... Het vinden van een socket 7 bordje wordt er alleen niet makkelijker op. Een goed functionnerende is er bij Eagle.... Weet alleen meer niet welk type.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 23 januari 2002 11:02 schreef master_artech het volgende:
(videokaart maakt overigens weinig uit hoor, aangezien divx toch 2d is).
Dat ben ik niet met je eens. Op m'n werk had ik een Dell pc, met P3-800 een geintergreerde videokaart (intel-815 bordje), met shared ram. DivX afspelen in een windows verliep prima, maar fullscreen trok ie niet. Daar kwam nog eens bij dat die videokaart geen anti-aliasing deed, waardoor een DivX van 576x304 gestretched naar 1152x608 uit pixels van blokjes van 4 bestaat --> lelijk.

De voodoo3 doet 't prima fullscreen, geen performance-hit door het stretchen, en nooit blokkige pixels, welke resolutie je ook draait. En dan heb je nog niet eens een 800MHz nodig.

Siditamentis astuentis pactum.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom een DIVX afspelen op 1024*768 of hoger.
Als ik een DIVX kijk zet ik de reso terug naar 640*480 of 800*600 (op een 22") dan fullscreen en ieder ssyteem trekt het.

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Het lijkt mij een beetje jammer als ik de geforce zou moeten ruilen voor een voodoo3... kan ik dus beter een ander bord zoeken...

gelukkig heb ik ook nog een PC waarop het wel werkt (intel) maar het zou leuk zijn als het ook op de ALi/AMD werkt.

Systeemspecs
PV Installatie

• arnova

arnova

Hallo??? Mensen lees eens wat ik post? Jullie zeggen dat het in het moederboard zit maar hoe kan het dan dat ik een Asus p5a heb die het wel goed doet???? Overigens kun je bsplayer halen op http://bsplayer.cjb.net en de GDivX player op http://www.divxcity.com.

Dus nog een keer: met een goed configd (soft & hardware) p5a board kun je echt wel filmpies kijken hoor (tenzij het een probleem tussen het board en de videokaart is (geforce) )

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
Gooi die AMD K6-2 eruit.. zijn ondingen.. een P 300 presteerd nog beter

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op woensdag 23 januari 2002 12:06 schreef terw_dan het volgende:
Waarom een DIVX afspelen op 1024*768 of hoger.
Als ik een DIVX kijk zet ik de reso terug naar 640*480 of 800*600 (op een 22") dan fullscreen en ieder ssyteem trekt het.
Waarom zou ik de resolutie anders zetten, als m'n videokaart het ook in de standaard 1280x960 kan? En wat doe je met DivX-en van 576xiets of 512xiets, of alles wat niet 640 breed is?

Siditamentis astuentis pactum.

• arnova

arnova

Op woensdag 23 januari 2002 12:31 schreef OxiMoron het volgende:
Gooi die AMD K6-2 eruit.. zijn ondingen.. een P 300 presteerd nog beter
En waar haal jij die wijsheid vandaan? Zou ik toch maar eens kijken naar de scores van een p2-300 en k6-2 500 op madonion.com (3D Mark). Je hebt gelijk als je zegt dan een P2-400 vrijwel evensnel als een k6-2 op 500 MHz maar je moet het niet overdrijven.

Ik heb zo'n 2-3 jaar geleden die p5a + k6-2 gekocht (toen met een 333 MHz cpu) en later een k6-2 500 erap geprakt voor een prikkie. Als ik destijds een celeron had gekocht dan had ik nu nog met een 333 MHz systeem gezeten (of al wat nieuws gekocht).

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 12:15 schreef master_artech het volgende:

Dus nog een keer: met een goed configd (soft & hardware) p5a board kun je echt wel filmpies kijken hoor (tenzij het een probleem tussen het board en de videokaart is (geforce) )
Maar wat is dan een goede config?? Alles geprobeerd, W98, W98SE, WXP...... allerhande drivers....Vertel het maar... Welke BIOS gebruik je b.v.?? Suggesties graag!!!

• arnova

arnova

Het snelste is Windows 98 (ik heb geen SE, maar ik denk niet dat dat wat uitmaakt), dat is een ding wat zeker is aangezien ik het bij mij ook al eens onder NT4 en W2K hebt geprobeerd.

Om te beginnen: je weet zeker dat het niet aan je CD-rom speler ligt (je hebt dus ook gebruikt een film van hdd te bekijken?)?

Ok mijn software config:

- BIOS 1007 (instellingen kan ik nu niet checken)
- Ali AGP driver 1.80 (en met ALi AGP Utility op Turbo gezet)
- DivX 4.12 codec (werkt pas goed vanaf 4.02 !!!)
- BS Player 0.84 build 460 (maar gDivX player doet het ook goed)
- DirectX 8.1

p.s. check eens met bv. het proggie "TaskInfo" of je cpu 100% belast wordt, worden we misschien weer iets wijzer van....

Als ik verder nog wat bedenk hoor je het wel...

• arnova

arnova

Wacht eens even: jij hebt 448 Mb RAM (en je hebt zeker ook 512 Kb cache op dat board zitten, en geen 1 Mb???). Dan weet ik al wat er aan de hand is, datzelfde geouwehoer heb ik met mijn board gehad toen ik er 128 Mb geheugen bij had gezet (256 Mb in totaal). Die P5a boarden kunnen maar 128 Mb cachen (met hun L2 cache) met meer geheugen (>128 Mb) word je systeem steeds trager. Bij mij scheelde het (getest met 3dmark 2000) al zo'n 25% system performance met 256 Mb ten opzichte van 128 Mb en aangezien jij 448 Mb RAM hebt zal dat dus alleen maar nog beroerder zijn bij jou.

Ben erg benieuwd of dit je geholpen heeft.

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan. Even uitzoeken hoeveel cache erop zit, waarsch. inderdaad 512kb. Wat een bagger bord dan als ie maar 128mb kan cachen.

Systeemspecs
PV Installatie

• arnova

arnova

Bagger bord? Al de socket 7 borden uit die tijd hebben die beperking (met 512 Kb L2 cache) bovendien is die Asus p5a zo'n beetje het beste socket 7 bord wat ooit gemaakt is (superstabiel met de juiste videokaart).

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 16:03 schreef master_artech het volgende:
bovendien is die Asus p5a zo'n beetje het beste socket 7 bord wat ooit gemaakt is (superstabiel met de juiste videokaart).
Beste socket 7-bord??? Met een ALI chipset??? Nooit iets anders geprobeerd waarschijnlijk??? Ik ben het (helaas) met Voz eens: een baggerbord. Traag en vaak problemen met videokaarten. En dan niet eens een DivX-je af kunnen spelen. Maar in elk geval bedankt voor je info. Ga zeker proberen of ik die (1007)BIOS bemachtigen kan en dan maar weer eens stoeien met de instellingen. Voorlopig staan de filmpjes meer stil dan ze draaien.....

• madwoody
  • Laatst online: 29-06 10:53

madwoody

Connection reset by ME

Ik moet het helaas met busje eens zijn. Ik had eerst precies dezelfde configuratie als jij nu hebt (alleen met wat minder geheugen en m'n guillemot was DDR). Die ALI chipset die erop zit is gewoon bagger. Toen er een voodoo2 op zat werkte alles prima totdat ik de agp functie ging gebruiken met m'n nieuwe hercules guillemot Geforce DVI 32 MB DDR. Als je even op de guillemot site zoekt dan vindt je ook ergens een file en daar staat in dat de GeForce niet de ALI chipset ondersteunt. Het probleem met de ALI chipset wordt veroorzaakt door een slechte stroom toevoer naar de AGP poort toe. Hij kan maar 5 ampere leveren en de GeForce vraagt toch al gauw 6 ampere. Het resultaat was dan ook bij mij duidelijk. Bij spelen liep de zooi af en toe vast en DVD's draaien traag. Daarnaast is de snelheid van de PCI bus ook behoorlijk traag wat onder andere het geluid doet haperen maar hier had ik niet echt last van maar dat zal wel per soundblaster verschillen.

Mijn advies is gewoon een nieuwe mobo te kopen met nieuwe processor want vervangen door een Voodoo3 lost je probleem met de divxjes afspelen echt niet op. je GeForce kan trouwens nog veel harder dan een voodoo 3 met een nieuw mobo die 4x agp ondersteunt.

Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07

St@m

@ Your Service

probeer het eens met 265 mb, ik kan nmlk wel fatsoenlijk divx-jes kijken. (amd k6-450, zelfde mobo)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• arnova

arnova

Op woensdag 23 januari 2002 23:24 schreef madwoody het volgende:
Ik moet het helaas met busje eens zijn. Ik had eerst precies dezelfde configuratie als jij nu hebt (alleen met wat minder geheugen en m'n guillemot was DDR). Die ALI chipset die erop zit is gewoon bagger. Toen er een voodoo2 op zat werkte alles prima totdat ik de agp functie ging gebruiken met m'n nieuwe hercules guillemot Geforce DVI 32 MB DDR. Als je even op de guillemot site zoekt dan vindt je ook ergens een file en daar staat in dat de GeForce niet de ALI chipset ondersteunt. Het probleem met de ALI chipset wordt veroorzaakt door een slechte stroom toevoer naar de AGP poort toe. Hij kan maar 5 ampere leveren en de GeForce vraagt toch al gauw 6 ampere. Het resultaat was dan ook bij mij duidelijk. Bij spelen liep de zooi af en toe vast en DVD's draaien traag. Daarnaast is de snelheid van de PCI bus ook behoorlijk traag wat onder andere het geluid doet haperen maar hier had ik niet echt last van maar dat zal wel per soundblaster verschillen.

Mijn advies is gewoon een nieuwe mobo te kopen met nieuwe processor want vervangen door een Voodoo3 lost je probleem met de divxjes afspelen echt niet op. je GeForce kan trouwens nog veel harder dan een voodoo 3 met een nieuw mobo die 4x agp ondersteunt.
Mmm, een paar dingetjes:

a) Dat van die stroom dat klopt, alleen is dat niet de schuld van de chipset maar van Asus. En zelfs dit is eigenlijk niet waar omdat in de tijd dat dit board werd gereleased alles het er gewoon op deed. De problemen zijn pas begonnen toen die stroomvretende nVidia kaarten kwamen.

b) Latere revisies van het board kunnen wel goed overweg met nVidia kaarten.

c) Nieuw mobo kopen? Lijkt mij niet handig want dan kan je meteen een nieuwe cpu kopen en waarschijnlijk nog DDR geheugen ook, want je wil het wel meteen goed doen.

d) AGP en (3D) performance van een videokaart zijn in dit geval (nogmaals) totaal NIET interessant. Aangezien 3D niet gebruikt wordt voor DivX (en de 2D performance verschild per videokaart niet zoveel). En AGP (tov PCI) is alleen echt nuttig (weer voor 3D) als je grote 3D textures hebt.

• madwoody
  • Laatst online: 29-06 10:53

madwoody

Connection reset by ME

Op donderdag 24 januari 2002 08:45 schreef master_artech het volgende:

[..]

Mmm, een paar dingetjes:

a) Dat van die stroom dat klopt, alleen is dat niet de schuld van de chipset maar van Asus. En zelfs dit is eigenlijk niet waar omdat in de tijd dat dit board werd gereleased alles het er gewoon op deed. De problemen zijn pas begonnen toen die stroomvretende nVidia kaarten kwamen.
Ok, maar op de guillemot support site staat dat de GeForce geen kaarten ondersteunt met ee ALI chipset.
b) Latere revisies van het board kunnen wel goed overweg met nVidia kaarten.
Niet getest :)
c) Nieuw mobo kopen? Lijkt mij niet handig want dan kan je meteen een nieuwe cpu kopen en waarschijnlijk nog DDR geheugen ook, want je wil het wel meteen goed doen.
Is beter dan een Voodoo 3 kopen. Een nieuwe processor kost ongeveer 75 euro voor een 1 gig en een goedkoop mobo erbij is ongeveer 100 euro. Geheugen van mij paste gewoon op de mobo die ik nu heb.
d) AGP en (3D) performance van een videokaart zijn in dit geval (nogmaals) totaal NIET interessant. Aangezien 3D niet gebruikt wordt voor DivX (en de 2D performance verschild per videokaart niet zoveel). En AGP (tov PCI) is alleen echt nuttig (weer voor 3D) als je grote 3D textures hebt.
In dit geval niet interessant nee maar als je een nieuw mobo koopt is het probleem opgelost en is je videokaart sneller :)

Specs: Game/LANBak FTP/Gameserver Unix Server Visit http://www.gamesfm.nl

• voz

voz

De echte kenner

Topicstarter
Ondertussen heb ik het laatste BIOS 1010 (beta) erin, laatste detonator drivers, laatste terratec drivers, laatste ALi AGP drivers, verschillende players en codecs geprobeerd. Het is nu zover dat alles redelijk soepel loopt alleen loopt het beeld zeker 5 sec. achter op het geluid. Ik hoop dat iemand hier ook nog iets op weet, anders moet ik maar even gaan uitkijken naar een echte chipset + processor (intel dus) of uitwijken naar de P3. In ieder geval voorzover bedankt.

Systeemspecs
PV Installatie

• arnova

arnova

en hoeveel geheugen zit er nu in? Al met "alleen" 128 Mb geprobeerd?

Pagina: 1