MSDOS partitie mounten, vervolgens NIET writable??

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:53

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik heb nu iets heel stoms. Ik gebruikte op mijn werk altijd ext2 onder Linux voor mijn dump partities die ik vervolgens weer met samba sharede, geen probleem. Maar nu heb ik thuis een Linux bakkie neergezet maar de dump partitie die daar op staat is gewoon FAT16 (msdos fs). Het mounten enzo werkt wel maar hij is alleen writable door root omdat NA het mounten de rechten op directory /mnt/dump_disk op "rwxr-xr-x root root" staan. Terwijl ik deze voor het mounten op "rwxrwxrwx root myngroep" had gezet. Ik snap er echt niks van en dit is mooi irritant want samba weigert nu ook om te schrijven op deze partitie.

Ik zal vast wel weer iets stoms over het hoofd hebben gezien maar als iemand het weet dan ben ik vandaag weer :D

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Ik heb nu iets heel stoms. Ik gebruikte op mijn werk altijd ext2 onder Linux voor mijn dump partities die ik vervolgens weer met samba sharede, geen probleem. Maar nu heb ik thuis een Linux bakkie neergezet maar de dump partitie die daar op staat is gewoon FAT16 (msdos fs). Het mounten enzo werkt wel maar hij is alleen writable door root omdat NA het mounten de rechten op directory /mnt/dump_disk op "rwxr-xr-x root root" staan. Terwijl ik deze voor het mounten op "rwxrwxrwx root myngroep" had gezet. Ik snap er echt niks van en dit is mooi irritant want samba weigert nu ook om te schrijven op deze partitie.

Ik zal vast wel weer iets stoms over het hoofd hebben gezien maar als iemand het weet dan ben ik vandaag weer :D
De search al gebruikt ? Niet volgens mij, hier zijn al zeker 3 threads over geweest. De oplossing : man mount

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
De rechten van een FAT mount worden niet bepaald door de rechten van het mount point, maar door de opties die je mee geeft aan 'mount' (of de opties die in /etc/fstab staan).

Kijk maar eens in 'man mount' onder fat opties. Je wilt waarschijnlijk de gid op je samba groep zetten en dan een beetje spelen met de umask tot je de goeie rechten krijgt.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:53

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ok, bedankt jongens. Het is gelukt, alleen raar dat die rechten voor ext2 mountpoint WEL bepaald worden door de rechten op de dir zelf.

Overigens had ik wel een search gedaan alleen had ik waarschijnlijk de verkeerde keywords gebruikt want ik vond niets.

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 10:03 schreef master_artech het volgende:
Ok, bedankt jongens. Het is gelukt, alleen raar dat die rechten voor ext2 mountpoint WEL bepaald worden door de rechten op de dir zelf.
Als je ext2 mount worden de rechten ook niet bepaald door de rechten op het mountpoint; de rechten op een ext2 fs worden bepaald door... tadaa! De rechten in het ext2fs zelf.

Alleen kent FAT geen rechten (wat nou security...), dus moet je dat met mount-opties een beetje regelen.