Tip bij openen pc-voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hoi,

Als ik een pc voeding moet open maken, voor het nodige tweaken en schoonmaken doe ik altijd hetvolgende:

Ik trek de stekker uit de het stopcontact, en ze dan de pc aan, er is dan heel ff een beetje activiteit(de reststroom). Daarna kan ik lekker mijn gang gaan.

Dan is volgensmij alle stroom eruit, of blijft er nog iets inzitten? Is er iemand die dit kan nameten? Heb nog nooit een stroom stoot opgelopen(met het openen van de voeding dan).

Ik heb geen multimeter meer.

I, for one, like Roman numerals

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
D'r staat nog steeds stroom op (sommige delen dan) en veel ook. :o

• Masterdam
  • Laatst online: 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

gewoon rubberen handschoentjes aan ofzo, of isoleert dat niet, wel toch? of iets anders isolerends...

Specs

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

FF een paar dagen laten liggen (en idd de methode die jij beschrijft) dan is het wel redelijk weg...

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

ja idd. dit kan heel gevaarlijk zijn, soms blijft er stroom hangen in een aantal componenten. condensatoren zijn daar vaak goed in :9 dus let er op ;)

oja. rubbere handschoenen werken zeker goed suc6 met je schoonmaak klus..(*Dwat ik nooit doe omdat ik simpel weg te lui ben*D)

Gegroet.. *SLET*OeiGuy

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 19:30
als je 'm gewoon openmaakt en uitblaast/stofzuigt kan er weinig misgaan..

er kan idd. wel (veel :P ) stroom op de condensatoren blijben staan, maar daar krijg je alleen last van als je de 2 soldeervoetjes van de condensator kortsluit of aanraakt :)

dus voor een gewone schoonmaakjob zijn jouw voorzorgsmaatregelen meer dan voldoenden..

(en uitkijken dat ie niet te warm is )

Verwijderd

Ik heb m'n voeding tot 2 keer toe gemod. Gewoon stekker er uit en openschroeven die hap. Nog geen opdonder gehad :P

Verwijderd

Ik heb de fan omgedraaid, en heb meteen de boel afgestoft en alles aangeraakt niks loos hoor, en mocht je een klapper krijgen, daar ga je echt niet dood aan hoor!!

• Def_P
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 04:54 schreef didaaf1 het volgende:
Ik heb de fan omgedraaid, en heb meteen de boel afgestoft en alles aangeraakt niks loos hoor, en mocht je een klapper krijgen, daar ga je echt niet dood aan hoor!!
Kewl, heb ik ook gedaan. En dat alles zonder het warranty void stickertje te beschadigen. Kwam later wel van pas, want die voeding was half gaar(2hd's naar de #### geholpen). Dus kreeg op de garantie een nieuwe, dus de winkel gozer uitleggen dat het dezelfde voeding was, (alleen dan met eeb fan die temp. gestuurd is)Dus hij zegt, kijk maar, de fan is precies dezelfde. Dus wij kijken, was i omgedraaid, dus ik met eeb onschuldig gezicht: Hoe kan dat nou?

Thuis gekomen weer die fan omgedraaid natuurlijk(zit namelijk in hele andere kast als origineel), en ook weer zonder de zegel te beschadigen. :7

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 04:54 schreef didaaf1 het volgende:
Dat ligt er aan. Meestal niet, maar evengoed is die spanning levensgevaarlijk. Er staat ruim 300V gelijkspanning op enkele (of één) condensators. Da's geen kattepis en in sommige gevallen dodelijk.

Aanzetten van de pc met stekker eruit helpt niet veel. Tenminste ik zou er maar niet op vertrouwen. Dan wordt aleen het secundaire gedeelte (laagspanning) ontladen. De primaire kant (300V gelijkgerichte netspanning) blijft mogelijk staan.

Eventueel kun je de condensator ontladen met een 5W weerstand van zo'n 1K ofzo. Als je er bij kunt tenminste
Pagina: 1