[Carbon/Cocoa]beginnen met programmeren voor OS-X*

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Topicstarter
Ik ben ff aan het rotzooien geweest met de Project Builder van MacOS X. Cacoa based apps maken is echt super vet (en makkelijk om mee te beginnen)!

Zijn er hier meer mensen die zich bezighouden met het programeren voor MacOs X, en zo ja, welke taal gebruiken jullie hiervoor en waarom?

Voor zover ik het nu zie kan je met cacoa op een sleur en pleur manier app's maken (en daarnaast ook nog code kloppen uiteraard), en moet je met carbon wat meer moeite doen om wat op je scherm te toveren.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Java kan toch ook in MacOSX?
Waarom doe je dan geen Java (of doe je dat wel... :) )

• Creepy

Creepy

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 09:54 schreef webskipper het volgende:
Java kan toch ook in MacOSX?
Waarom doe je dan geen Java (of doe je dat wel... :) )
Nope.. ik kan wel java.. maar de Development tools voor MacOS X zijn, voor zover ik ze bekeken heb, erg goed. En ik heb zelf meer een voorkeur voor C dan voor Java. Alleen weer "jammer" dat het geen "gewoon" C of C++ is, maar Objective C.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 01:06 schreef Creepy het volgende:
Ik ben ff aan het rotzooien geweest met de Project Builder van MacOS X. Cacoa based apps maken is echt super vet (en makkelijk om mee te beginnen)!
Overloper!! >:) :) :) :) :) :) :)

• Creepy

Creepy

Topicstarter
Op woensdag 23 januari 2002 11:13 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Overloper!! >:) :) :) :) :) :) :)
LCDInf voor de MAC!! :P :) (als die iBOOKS nu een parallele poort hadden *zucht* :z )

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Zelf ben ik er toevallig afgelopen week mee begonnen.

Objective-C rockt de pan uit, en Cocoa's implementatie om Java en Obj-C en C en C++ *door elkaar* te gebruiken roeleert zwaar...

Carbon vind ik niks, OS X forever :)

ps. als je nog goede documentatie tips hebt? Zelf vond ik de source van CocoaSQL (zie versiontracker) wel inspirerend (en m'n eerste project gaat daar op gebaseerd worden: een XML-files (tnet, got, nu.nl) tracker in de Dock...)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Als je Java kennis hebt kan je ook Swing applicaties gaan schrijven. Het schijnt dat de native Look and Feel van Mac OS X werkelijk de pan uit roeleert. Je kunt op de Mac ook veel native functionaliteit gebruiken (kwam pas bijvoorbeeld een artikel over spell-checker integratie tegen). Je kunt dus kiezen over je je in Mac OS X wilt nestelen of dat je je applicatie platform-onafhankelijk houdt. :)

Ik vind het allemaal reuze fraai wat ze gedaan hebben :9~ . Helaas nog geen Mac voor mij, maar ik zou het zowat overwegen als volgende computer ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Check ook even www.stepwise.com, veel tutorials (ook nog uit de NeXTStep/OpenStap periode).

>welke taal gebruiken jullie
AppleScript *grin*

Nee, even zonder gein, als je meer info wilt over dev-en onder OSX, vragen aan kenners wilt stellen en live programming kitchens wilt meemaken, check dan de Vereniging Actieve Mac Programmeurs (VAMP) op www.vamp.nl .

• Creepy

Creepy

Topicstarter
Kijk.. daar hebben we wat aan!

Zelf kwam ik via programmersheaven op deze terecht. Elke twee weken een nieuwe tutorial. Stukje Objective C, en begint dan meteen een soort van Wordpad achtig iets te bakken (m.b.v. Cacoa). Ik begin zelf steeds meer "respect" te krijgen voor MacOS Xen de development omgeving, er zit echt ontzettend veel in.

Mag wel gaan uitkijken.. straks ga ik nog een Mac kopen :)

Denk dat ik op m'n werk maar eens ga pushen om van 1 van onze produkten een Mac versie te gaan releasen.. kunnen ze mooi een iBook voor me aanschaffen hehe..

• chem

chem

Reist de wereld rond

om eerlijk te zijn vind ik vamp een rare organisatie... kan niet echt zeggen dat ik ooit nuttige publicaties oid van hun heb gezien :?

die oreilly is leuk :)

moet maar snel verder in "INSIDE COCOA - Object-Oriented Programming and the Objective-C Language" :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

ben vandaag begonnen met het 'recyclen' van een Java applet.

Ik heb de source uit elkaar gerukt, 2 nieuwe classes opgebouwd en probeer nu de boel dmv obj-c aan te sturen.

Helaas wil het niet echt vlotten nog, maar goed - 't is nog allemaal nieuw *D

Iemand anders al bezig?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
M'n schoonvader krijg binnen enkele weken die nieuwe iMac dus ik hoop dat ik dan eens de Java voorzieningen van OS X kan verkennen :) .

* mbravenboer hoopt dat ze aantonen Java 2 aktief te onderhouden en snel een 1.4 uitbrengen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

ik schrijf actief Carbon voor MacOS 9/X. dit dus niet in Project Builder, maar in t goddelijke programma CodeWarrior (www.metrowerks.com).

Cacoa, wel es wat mee gedaan, maar niet actief, misschien later.

verder, ik had laatst, ik geloof dat die van REALSoftware afkwam, een paper gelezen, over of Carbon of Cacoa moet schrijven. dat er, in tegenstelling tot wat vaak beweert word, er geen snelheids verschil of wat dan ook is...

ik zou je Carbon aanbevelen, omdat je daarmee een breder MacOS publiek aanspreekt. en voor vragen over Carbon, just ask me :)

• chem

chem

Reist de wereld rond

tsja, maar Carbon kan niet met Java code samenwerken :'(

daarbij interesseert de rest van de 'markt' me bar weinig :) aangezien ik toch voor mezelf schrijf...

Verder vind ik de project builder best goed hoor :? 't is weer eens wat anders, iig behoorlijk overzichtelijk allemaal.

mbravenboer> lijkt me een goed plan :)

Pagina: 1