memory dimm plotseling kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een dimm van 128MB PC133 die het opeens niet goed meer doet. De PC waarin het zatgaf plotseling constant blauwe schermen en wilde ook niet meer opstarten.. toen maar 1 van de 2 128MB dimms eruit gehaald en jahoor de PC startte gewoon weer op zonder een error. Daarna die dimm ook nog in een andere pc geprobeerd.. maar tijdens de win98 install kreeg ik een bsod en later errors dat de .cab files beschadigd waren. Toen die 128MB dimm eruit en de installatie verliep vlekkeloos. Het is dus wel enigszins zeker dat die dimm kapot is :o

maar nu heb ik 2 vragen:

Kan die dimm op 'latere leeftijd' ineens kapot gaan? Die dimm heb ik een jaar geleden gekocht en deed het prima (alhoewel, heb er 1x een vaag probleem mee gehad, zie [topic=147292/1/999] , maar dit was eenmalig en mn PC was altijd superstabiel ). Een paar week geleden heb ik het geheugen overgezet in een andere PC en het heeft een week of 3 probleemloos gedraaid totdat dit probleem ontstond. Kan die dimm opeens kapot gaan?? De dimm is verder nooit OC'ed geweest..

En mn 2de vraag. Ik had bij de winkel waar ik hem gekocht had gisteren even gevraagd hoe dat zit met garantie, en die verkoper zei dat er 1 jaar garantie op zit.. ik heb hem in december 2000 gekocht dus das net te laat :( Maar was het niet zo dat je van een product mag verwachten dat het langer meegaat dan 1 jaar? (bijv. als je een TV, met 1 jaar garantie, koopt die na 1,5 jaar kapot gaat mag je volgens de wet toch ook gewoon garantie eisen?). Maar ik heb geen idee of dit ook geldt bij een onderdeeltje als een geheugenmodule :? Niet dat ik me nou zo druk maak over 1 zo'n dimmetje, maar een gratis nieuwe is natuurlijk nooit weg :P

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

Heel simpel. Nee.

Het geheugen was al kapot toen je het overzette, alleen had je er nog geen last van. Geheugen gaat niet zomaar kapot.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ja daarom vind ik het zo vaag.. dr zitten ook geen bewegende onderdelen in dus het kan in principe niet zomaar kapot gaan.. maar het heeft echt een jaar superstabiel gedraaid, met uitzondering van die ene keer dat dit gebeurde: [topic=147292/1/999]

Kan het niet door straling oid in de lucht komen :? (ik noem maar wat..) dat het dimmetje tijdelijk niet goed werkt.

Maar goed, ik ga dr vanuit dat ie kapot is. Maak ik dan ook nog kans dat ik een nieuwe krijg? Er zat dus officieel 1 jaar garantie op en daar ben ik een maand overheen... maar je mag toch verwachten dat zo'n dimm langer meegaat dan 1 jaar? En waarschijnlijk was ie al vanaf het begin kapot..
Ik zal ook nog ff langs die pc zaak gaan.. ik zei dat ik er al langs ben geweest maar ik realiseer me dat ik bij die winkel de betreffende dimm niet had gekocht :o

Verwijderd

Meeste winkels geven 3 jaar garantie op geheugen. Zou gewoon aanspraak maken op garantie! succes :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Ja, een DIMM kan zomaar stuk gaan. Ik heb zelf ook een Crucial DIMM die na 9 maanden ineens error ging vertonen.

Als je 1 jaar garantie heb, en je bent er 1 maand overheen, dan heb je volgens de wet nog steeds recht op het een en ander. De betere computerboer doet niet moeilijk en geeft je gewoon een nieuwe. Doen ze helemaal niets, dan kan je het aanvechten of aankaarten bij de consumentenbond oid.
Je mag van een DIMM verwachten dat ie langer meegaat dan 1 jaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD