Ik heb er één (8k 2001)gehad, je had diverse uitvoeringen ervan, de oerPET had 4 of 8kb geheugen een (haarscherp)monochrome display met 40x24 textkolommen ingebouwd basic. De 4/8k PET was bedoeld als homecomputer.
De software werd geladen mbv bandjes, op exact dezelfde manier als bij de c64. evt kon later ook nog een diskdrive worden aangesloten. Dankzij de iee488 parallele bus waren er zeer veel uitbreidings peripherals verkrijgbaar.
Sommige games waren, ook al zou niemand het verwachten van uitzonderlijke kwaliteit (Rhino,invaders1039), smooth en scherp, ondanks dat ge graphics gecomponeerd moesten worden mbv de "tekens" op het keyboard.
Later kwamen er ook business PETs uit met 16 en 32k geheugen een professioneel keyboard en vaak geleverd met dual diskdrives. Deze heb ik twee jaar terug (!) nog in gebruik gezien bij een tuinder.

de oerPET uit 1977

achterkant
De professionele CBM8032 (1980) kostte $1800, de diskdrives kostten ook nog eens $1700, dus $3500 bij elkaar.

de CBM8032 ,deze had oa ingebouwd Pascal en 80 kolommen text display.
De laatst gemaakte PET is de cbm8096 met 96k RAM ,deze is echter nauwelijks verkocht, de PET is geproduceerd van 1977 t/m 1984
Later is er ook voor scholen nog een PET64 gemaakt, dit was een commodore64 ingebouwd in een CBM8032 kast!
Ik wil zelf ook nog wel eens een PET (2001)terugkopen, al is het alleen ter decoratie, de pet2001 werd in diverse science fiction series gebruikt, was echt een leuke computer!