Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Hoeveel release candidates nog te gaan?
Verwijderd
Vaak maar 2 dacht ik ... Misschien nog een korte 3e als er problemen zijn met de tweedeThe - DDD: Hoeveel release candidates nog te gaan?
Het wil in dit geval in ieder geval zag dat men de nieuwe libraries als compleet en correct geimplementeerd beschouwt...
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Moet ik weer
Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ
Wat gaat de ontwikkeling toch snel he?im_ik: *censuur* eergister net Beta 3 geinstalled op me linux bakje.. Moet ik weer
Op dinsdag 22 januari 2002 22:11 schreef mbravenboer een goed bericht:
* Glimi denkt dat het met KPN nog veel langer duurt dan Wannadoo
[niet helemaal zeker van m'n zaak mode]
Als dat namelijk 't geval is....
Ik heb 'n rare fout als ik m'n programma run, maar dat is te off-topic
[niet helemaal zeker van m'n zaak mode]
Zeker, vergeleken met 1.3.0 bijvoorbeeld dit:Windoos-vernieler: waarom zijn jullie zo bezig met steeds de nieuwste JDK te downloade? Ik develop nog perfect met m'n JDK1.2, misschien dat d'r in die nieuwe ook wat nieuwe functies zitten
* XML parser
* XSLT engine
* Java Web Start
* Nieuwe print library
* Nieuwe IO API's
* Betere MS Windows Look and Feel in Swing
* Serieuze cryptografie: JSSE
* Reguliere expressies
* Preferences API
Ja, de JVM is een stuk sneller geworden. De 1.2 release was eigenlijk vrij matig. Ik zou sowieso overstappen op 1.3.maar maakt 't ook iets uit voor de stabiliteit van de Java "Engine"?
Ik werk bovendien al tijden met de Java Generics compiler (zie mijn signature) die waarschijnlijk pas in 1.5 geintroduceerd zal worden.
Waarom eigenlijk niet met het nieuwste werken?
nou, omdat die nog in Béta staat is.Waarom eigenlijk niet met het nieuwste werken?
ohw sorry. 1.4 is Béta.
1.3 heb ik 'r al wel eens op gehad, maar dat werkte schijnbaar niet zo perfect.
zo gauw als Sun met een volledige versie van de JDK1.4 komt (geen Béta dus) dan stap ik meteen over!
[off topic]
BTW, ik stem op mbravenboer voor MOD! of iig lightmod
ik heb nou al zo vaak 't goeie antwoord van jou gehoord. jij bent iig al wel de KING op 't gebied van JAVA hier op GoT. (Alarmnummer, wasigh en Tomatrix weten eigenlijk ook altijd wel 't goede antwoord te vertellen)
[/off topic]
Ach, het is vooral een uitbreiding van 1.3 met al bestaande libraries. Ik heb tot nu toe alle beta's gedraaid en heb met geen een beta op Linux serieuze problemen gehad... Het grote voordeel is dat je altijd voorloopt: je hebt nieuwe libraries allang in gebruik als ze eindelijk ook in productie worden genomenWindoos-vernieler: nou, omdat die nog in Béta staat is.
Mooizo gauw als Sun met een volledige versie van de JDK1.4 komt (geen Béta dus) dan stap ik meteen over!
Ik zie niet in waarom (1) percee afgeleid moet worden uit (2)(1) ik stem op mbravenboer voor MOD! of iig lightmod
(2) ik heb nou al zo vaak 't goeie antwoord van jou gehoord.
Verwijderd
Ik heb dat change log 's bekeken, maar ik kan niet zo veel schokkends ontdekken... Alleen de hover buttons in de JToolbar lijkt me leuk, maar verder zie ik weinig spannends, of ligt dat aan mij
Eerlijk gezegd vindt ik 1.3 net zo beta als 1.4Op woensdag 23 januari 2002 01:24 schreef Windoos-vernieler het volgende:
nou, omdat die nog in Béta staat is.
ohw sorry. 1.4 is Béta.
1.3 heb ik 'r al wel eens op gehad, maar dat werkte schijnbaar niet zo perfect.
zo gauw als Sun met een volledige versie van de JDK1.4 komt (geen Béta dus) dan stap ik meteen over!
Die keren dat ik met 1.4 heb gewerkt kwam het net zo stabiel over als 1.3. En de enige bugs in java waar ik tegenaan liep zaten in _elke_ versie van java, dus ook nog
Magoed, in principe zie ik geen reden niet met 1.4 te werken, ookal vinden ze hem bij Sun nog niet af.
Je bedoelt ten opzichte van 1.4.0 beta 3 neem ik aan (de change-log is ten opzichte van die beta...)KoenM: Ik heb dat change log 's bekeken, maar ik kan niet zo veel schokkends ontdekken...
In beta 3 werkte praktische heel New IO niet meer door een vervelende bug. Ik heb het nog niet getest, maar neem aan dat dat is gefixed.... Verder zijn het echter inderdaad kleine aanpassingen die net de puntjes op de i zettenmaar verder zie ik weinig spannends
mbravenboer: succes met je nieuwe job.
[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet
Verwijderd
Oh... Maar is er dan ook ergens een change-log te vinden met de nieuwe features t.o.v. 1.3.1? Zijn er nog spectaculaire nieuwe features, of zijn het voornamelijk bug-fixes?Op woensdag 23 januari 2002 13:51 schreef mbravenboer het volgende:
Je bedoelt ten opzichte van 1.4.0 beta 3 neem ik aan (de change-log is ten opzichte van die beta...)
Dat zijn dus wel aardigh fundamentele uitbreidingenmbravenboer: Zeker, vergeleken met 1.3.0 bijvoorbeeld dit:
* XML parser
* XSLT engine
* Java Web Start
* Nieuwe print library
* Nieuwe IO API's
* Betere MS Windows Look and Feel in Swing
* Serieuze cryptografie: JSSE
* Reguliere expressies
* Preferences API
Hier vind je de complete release notes:
http://java.sun.com/j2se/1.4/relnotes.html
Verwijderd
/me is ff naar de brillenwinkel voor een nieuwe bril... Ik zal volgende keer het topic beter doorlezen, want het stond er idd al...mbravenboer herhaalde een lijstje met nieuwe features
Maar dat lijstje is inderdaad zeer interresant. Toch wacht ik maar ff tot de final release, maar dan ga ik zeker wel upgraden!
PS Op deze link staat een overzicht van alle nieuwe features t.o.v. 1.3
Ik lees net op www.javalobby.org dat de final van J2SE 1.4.0 vandaag uit zal komen!
Ik gelijk naar http://java.sun.com . Ik zag dat de hele download pagina volledig is aangepast (en nu een stuk duidelijker is), maar een final zie ik nog niet....
Dit zou wel extreem snel zijn, maar op zich niet heel erg verwonderlijk als je de kwaliteit van de laatste beta's en de release candidate bekijkt
* mbravenboer is benieuwd of het waar blijkt te zijn
Ik heb het ook gelezen maar ik heb zo nu en dan mijn twijfels over de geloofwaardigheid van de topics op javalobby omdat iedereen er berichtjes neer kan zetten. (ze zijn trouwens ook regelmatig behoorlijk van meningen doorweekt)Op donderdag 07 februari 2002 02:10 schreef mbravenboer het volgende:
* mbravenboer is enigszins verbijsterd
Ik lees net op www.javalobby.org dat de final van J2SE 1.4.0 vandaag uit zal komen!
Ik gelijk naar http://java.sun.com . Ik zag dat de hele download pagina volledig is aangepast (en nu een stuk duidelijker is), maar een final zie ik nog niet....
Dit zou wel extreem snel zijn, maar op zich niet heel erg verwonderlijk als je de kwaliteit van de laatste beta's en de release candidate bekijkt.
* mbravenboer is benieuwd of het waar blijkt te zijn.
Het zou ook een beetje gek zijn om een release candidate uit te brengen maar een paar tellen voordat de final wordt uitgebracht. Misschien hebben ze het gedaan om te kunnen zeggen dat ze niet meteen van de beta naar de final zijn gegaan.
Maar ik zet mijn vraagtekens bij het topicje..
Bij de download staat nog steeds:Op donderdag 07 februari 2002 10:54 schreef Tomatrix het volgende:
Yep, hij is er!
You have chosen to download Java(TM) 2 SDK, Standard Edition, Release Candidate 1.4.0
Release candidate dus en geen final.
en wanneer is de jdk1.5 beta te downloaden?
Inderdaad, maar hij is bijna binnen, als ik 'm geinstalleerd heb zal ik wel even melden of het de rc is of de final.Op donderdag 07 februari 2002 10:56 schreef Alarmnummer het volgende:
Bij de download staat nog steeds:
You have chosen to download Java(TM) 2 SDK, Standard Edition, Release Candidate 1.4.0
Release candidate dus en geen final.
http://www.javalobby.com/message/show/frm/javalobby?children=true&folderId=20&discussionContextId=11361&messageId=90071Op donderdag 07 februari 2002 11:04 schreef Tomatrix het volgende:
[..]
Inderdaad, maar hij is bijna binnen, als ik 'm geinstalleerd heb zal ik wel even melden of het de rc is of de final.
hij zegt ook rc ipv final.
Het is misschien vervelend dat ze het zeggen, maar ik vind het vanaf jdk1.4beta3 al uitstekendOp donderdag 07 februari 2002 11:11 schreef Tomatrix het volgende:
Inderdaad, setup zegt dat ik 'm al geinstalleerd heb. Wat een kloteklappers daar bij sun >:(!
Dan hadden ze ook maar de exe moeten aanpassen. Vind het beetje gek om een rc als final te gaan verkondigen maar als je hem installeerd dat er nog rc staat.Op donderdag 07 februari 2002 11:15 schreef Tomatrix het volgende:
Misschien vonden ze de RC al zo goed dat ze het maar meteen de final hebben gemaakt.
HeheAlarmnummer: Ik heb het ook gelezen maar ik heb zo nu en dan mijn twijfels over de geloofwaardigheid van de topics op javalobby omdat iedereen er berichtjes neer kan zetten. (ze zijn trouwens ook regelmatig behoorlijk van meningen doorweekt)
De verwarring blijkt nu te zijn ontstaan uit een press-release over een release-candidate die al 2 weken uit is
Jillis van Gurp deelt rake klappen uit:
I have noticed in the past that previous versions of Java were poorly marketed resulting in overall customer and end user confusion. This confusion has resulted in the failure of Sun's plugin feature (present from 1.2) and the death of the applets in general. In addition, lots of users are still running 1.2.x or 1.3.0 versions of Java under the assumption their software is up to date because it is Java 2. Also it proves hard to explain to end users that they need to install Java because they'll claim they already have Java (i.e. the java vm that came with ie or netscape 4.x).
The confusion is stimulated further by:
- The fact that java.sun.com is a developer oriented page that will scare end users. Getting to the correct JRE version is hard and requires you to click through several pages full of links and not so relevant information.
- The fact that beta and release candidate versions are not properly marked as such. There has been an anouncement of java 1.4.0 on the java.sun.com page for the past few days that advertises the many cool new features and redirects you to a jdk marked 1.4.0 which is in fact a release candidate. If you read carefully you will notice but most users just head for the download and will never notice they're installing a release candidate.
- The fact that the convenient "get java" feature added to these pages points to a page that conveniently omits any reference to a version number (creating further "I already have Java" problems in the future).
- The fact that java installers appear to be unaware of other (potentially newer) jvms on the system. I have been running the 1.4 betas and have watched several programs that run well with it install 1.3 jvms. Similar things happened between 1.1 and 1.2; 1.2 and 1.2.x; 1.2(.x) and 1.3; 1.3 and 1.3.x and 1.3.x_x. Check the bloody versions damnit and ask the user when in doubt! Even webstart suffers from this problem and will happily try to install obsolete jvms for webstart applications that should run perfectly fine without doing that at least give me the choice to try and run with the latest version.
In order to fix this SUN should provide consistent information on its websites; easy access to the latest JRE; include auto update features in its JREs (just like flash, shockwave and almost any serious end user application); try to avoid having more than 1 jvm on a system (unless this is absolutely required because of application specific compatibility issues); default to the newest installed jvm rather than the last installed jvm.
Also SUN could do much more to stimulate the use of e.g. applets and webstart applications. Last time I checked webstart was configured with four particularly lame and useless applications. Point the users to repositories of more exciting stuff, include compelling demos of Java's abilities, games, whatever. But lose the lame paint clone.
Stuff like this makes you wonder whether SUN actually understands end users and hence whether they are qualified for creating end user applications. It is kind of frustrating for me because the improvements in jdk 1.4.0 are real and should dramatically improve the end user experience. Using Java should be as easy as using flash, shockwave, real audio, etc. Don't bother users with the technicalities of updating: offer to do it for him/her.
Hmmm.. ik vind soms wel dat hij behoorlijk ruim is in het toelaten van berichten. Bij een aantal berichten raak ik bijna in paniek (met de nadruk op bijnaOp donderdag 07 februari 2002 11:43 schreef mbravenboer het volgende:
[..]
Hehe. Ze worden trouwens wel eerst beoordeeld voordat het erop komt, maar dat terzijde. Dit kwam van Rick Ross zelf, dus ik vermoedde dat het wel enige kern van waarheid in zich zou hebben.
Ik lees alle stukken bij javalobby vaak met een beetje wantrouwen, alhoewel er vaak leuke stukken op staan.
Met veel dingen ben ik het eens, SUN die gaat nogal onvriendelijk om met eind gebruikers. Een jre ophalen (ben al blij als mensen weten wat het is) is soms een kriem.De verwarring blijkt nu te zijn ontstaan uit een press-release over een release-candidate die al 2 weken uit is.
Jillis van Gurp deelt rake klappen uit:
[..]
Inderdaad: veel geblaat, maar af en toe wel iets leuksAlarmnummer: Ik lees alle stukken bij javalobby vaak met een beetje wantrouwen, alhoewel er vaak leuke stukken op staan.