Toon posts:

linux, DHCP server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey, ok ik vroeg me af of dat als ik DHCP client(router/server) draai,
gewoon geen ip moet ingeven op een netwerk pc dus gewoon DHCP server from wins aanklikken en dan vind ie auto een ip?
groeten
icekillah

Verwijderd

Als je op de client "Obtain IP address from server" aanvinkt moet het IP automatisch van de server gehaald worden.

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 14:08
als er op je netwerk tenminste een dhcp server draait die dan ook nog een ip wil geven

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

Verwijderd

Topicstarter
ja de SERVER/Router draaid (zo te zien :D) een DHCP client
dus moet ik dat vinken op dhcp door wins?

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08 14:08
je moet dus een dhcp server draaien, die dhcp client is waarschijnlijk zodat je kabel modem :? een ip krijgt.

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:00

Wokschotel

Op 6 wielen

Op dinsdag 22 januari 2002 22:07 schreef icekiller het volgende:
ja de SERVER/Router draaid (zo te zien :D) een DHCP client
dus moet ik dat vinken op dhcp door wins?
Die DHCP client is voor je kabelmodem, op je client moet je je ip vast instellen of op je server een DHCP-server installeren zodat de client van de server een ip-adres krijgt.

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Kleine "Hoe werkt een dhcp-server / ip request"

Als je pc ingesteld staat om een ip-adres via dhcp te ontvangen, zend deze een broadcast het netwerk op, waar hij op zoek gaat naar de dhcp-server. In deze broadcast-msg staat wel zijn mac-adres. De dhcp-server ziet dit, herkent de boodschap en stuurt een berichie terug met meer info naar dat mac-adres in dat bericht. Zo gaan ze dus gezellig verder kletsen en krijgt de client een ip-adres en de dhcp-server 8 euro-byte voor geleverde diensten :-)

Kortom: ja, hij krijgt automatisch een ip-adres in dit geval. Zie ook Howto-dhcp op http://www.linuxdoc.org

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Pagina: 1