[RedHat] Kan niet installeren, HDA probleem

Pagina: 1
Acties:

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 10:45
Ik heb vanmiddag eerst een al bestaande, lege partitie (g:) iets uitgebreid met Partition Magic, met als plan er vervolgens Linux op te gaan installeren. Tot zo ver allemaal geen problemen, in windows werkte alles nog vlekkeloos.
Toen ik daarna de Redhat cdrom bootte, en begon met het klikken op de 'next' buttons, liep ik tegen een ongeliefd probleem aan.
In het scherm waar je zegmaar moet zeggen wat voor installatie je wilt doen (workstation/server/laptop/enz) selecteerde ik dus workstation, en klikte op Next. Hierna kreeg ik de volgende error:

The partition table on device hda was unreadable. To create new partitions, it must be initialesed, causing the loss of all data in this drive. Would you like to initialise this drive ?

En na cancel, omdat ik nog liever even wacht met formatteren:

- no valid devices were found in which to create new filesystems. Please check youre hardware for the cause of this problem.

In de text setup zegt hij precies hetzelfde. M'n harddisk staat in de bios op LBA. Ik heb bij Western Digital ook al een of ander Diagnostic Tool ged/l, dat in dos modus me HD ging scannen, maar deze vond geen errors. Met MS Scandisk vind ik ook niets, en windows doet het ook nog gewoon naar behoren. Met de search kon ik voor de rest niet echt soortgelijke topics vinden, iig niet met bruikbare info.

M'n HD formatteren heb ik nog niet gedaan, maar dat staat wel op de planning tenzij men hier andere, minder omslachtige suggesties heeft. Bij voorbaat alvast mijn dank voor jullie hulp.

Verwijderd

Mja, is niet echt leuk, :-)

Raad je aan om via fdisk (dos-tool --> werk dus via opstartdiskette) die partitie te verwijderen & te reboten.

De partitie die je nu hebt kan je toch niet gebruiken (linux heeft een ander type partitie dan windows nodig & heeft er 2 nodig) -> maar maak je geen zorgen, daar zorgt rehdat allemaal wel voor, :)

Wanneer echt *niets* helpt dien je de schijf niet te formateren maar alle partities te verwijderen met fdisk ...

Succes !!

Verwijderd

Welk bestandssysteem heeft de lege partitie waar je Redhat op wilt zetten? FAT, FAT32, NTFS, of anders?

Ik neem aan dat de cdrom-installatie van Redhat toch wel een FAT32 partitie moet kunnen lezen, of aanpassen. NTFS niet.

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Je hebt dus maar 1 schijf? Dus die heet HDA waar dus jouw bestemde linux partitie op staat. toch? HDA1 staat dan voor partitie 1. toch? (ben nog newbie :)) Is partitie "g:\" dan niet HDA7? Heb je die wel geselecteerd? (als dat kan, ben namelijk op dit moment ook bezig om Red Hat te installen :))

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Met Partitionit Magic kan je ook ext2 partities aanmaken. (nou ja,, een partitie met een ext2 filesystem er op).

Hierop kan RedHat wel installeren.

Maar als ie roept dat je partitietabel niet in orde is, is er waarschijnlijk wat anders aan de hand. Smijt dan alle niet gebruikte partities weg, en maak ze opnieuw aan. Kans is groot dat er dan niet meer wordt geklaagd.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 10:45
Ok, volgens Flecxie moet ik dus die partitie verwijderen en dan met een linux tool een nieuwe proberen te maken ? Dat gaat namelijk lastig worden volgens mij.

Ik heb m'n originele partities met windows Fdisk gemaakt, deze zijn FAT32, verdeeld over 5 partities, in totaal maar 1 daadwerkelijke HD ja.

Op HDA kom ik alleen door die error, en in de text-based installation heb ik het woord ook een aantal keer voorbij zien komen. Alleen als ik voor de VGIU kies (dat je dus grafische menu's krijgt, beetje á la windows, als ik dat woordt hier mag noemen ;) )kan ik nog niet eens een partitie of HDA<nummer> kiezen, want metéén na het kiezen van de soort installatie (workstation) krijg ik dus die error en sluit linux ook meteen alles af en reboot me pc.

Ik heb wel tijdens de installatie de druide-<nogiets>, sorry ff naam kwijt, geselecteerd, waar ik nog opties had uit automatisch partitie kiezen of linux fdisk. Deze zou ik nog moeten proberen, maar ik kreeg wel het idee dat dit niet echt goed zou gaan omdat ik óf moest formatteren óf linux laten kiezen, waaribj ik dus ook niet zeker ben of hij de goede kiest.
Pagina: 1