Lange stelling ivm stopzetten van tijd

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
OK, stel, je hebt op een bepaalde plaats *GEEN* tijd. Of, wel tijd, maar tijd staat stil.

Laten we even aannemen dat die bepaalde plaats een cirkel is met 10m diameter.

Dan, je schiet een pijl (pak even van een boog) naar die plaats. Je hebt dus die cirkel, punt van de pijl komt in de "tijdloze zone" terecht, kan dus niet voortbewegen. Hoe zit het dan met dat andere deel van die pijl? Het zit nog in een zone met tijd, dus, zou dus nog steeds bewegingskracht moeten hebben...

Heb hier al eens over nagedacht, wat zou er eik gebeuren?

*THEORIEMODUS*
Ik denk dat vanaf het eerste stuk (laten we zeggen atoom) in de zone terechtkomt deze stopt door het feit dat er geen beweging mogelijk is. M.a.w, de tijdloze zone wordt vergelijkbaar met een veld van oneindige frictie, waardoor dus de pijl (net zoals met een echte tijdloze zone zou gebeuren) direct stopt. Omdat die oneindige frictie niet tegen te werken is (tja, oneindig de ;)) stopt het deel dat nog in de zone met tijd zit ook met bewegen.

Wie is er akkoord/niet akkoord? Ik neem aan dat IK fout ben, ben maar 12 en dus nooit Fysica oid gehad ;)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

De pijl komt idd de tijloze zone niet binnen nee.

BTW: Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de tijdloze zone zomaar begint. Zo'n discontinuiteit is niet compatibel met de ART volgens mij. Dus waarschijnlijk krijg je iets als een zwart gat, waar de tijd steeds langzamer loopt, dus de pijl zal nooit bij de rand aankomen, tenzij je oneindig lang wacht.

Verandert z'n sig te weinig.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Ja, maar als de tijd dichter naar dat punt toe steeds langzamer gaat gaat de punt van de pijl langzamer dan het uiteinde. of iig verschilt de tijd over de lengte van de pijl, en dat moet een een eigenaardig gevolg hebben. De punt lijkt dan langzamer te gaan (als je het al "zien" kan), en het geheel wordt "samengeperst", en zou dan dichter tot het centrum steeds kleiner worden, tot het oneindig klein is.
Maar dit is ook allemaal zelf-verzonnen geblaat :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Hmm, ik denk dat, als zoiets dergelijks mogelijk zou zijn, die pijl gewoon breekt als je hem er tegen aan schiet, want hij kan zich er idd niet in voortbewegen, maar het lijkt me moeilijk om zoiets "ineens" plaats te laten vinden.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 19:52 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
OK, stel, je hebt op een bepaalde plaats *GEEN* tijd. Of, wel tijd, maar tijd staat stil.

Laten we even aannemen dat die bepaalde plaats een cirkel is met 10m diameter.

Dan, je schiet een pijl (pak even van een boog) naar die plaats. Je hebt dus die cirkel, punt van de pijl komt in de "tijdloze zone" terecht, kan dus niet voortbewegen. Hoe zit het dan met dat andere deel van die pijl? Het zit nog in een zone met tijd, dus, zou dus nog steeds bewegingskracht moeten hebben...

Heb hier al eens over nagedacht, wat zou er eik gebeuren?

*THEORIEMODUS*
Ik denk dat vanaf het eerste stuk (laten we zeggen atoom) in de zone terechtkomt deze stopt door het feit dat er geen beweging mogelijk is. M.a.w, de tijdloze zone wordt vergelijkbaar met een veld van oneindige frictie, waardoor dus de pijl (net zoals met een echte tijdloze zone zou gebeuren) direct stopt. Omdat die oneindige frictie niet tegen te werken is (tja, oneindig de ;)) stopt het deel dat nog in de zone met tijd zit ook met bewegen.

Wie is er akkoord/niet akkoord? Ik neem aan dat IK fout ben, ben maar 12 en dus nooit Fysica oid gehad ;)
Waarom kan een pijl niet een tijdloze zone in? Ik denk dat dat juist wel kan...waar ik het op basseren moet weet ik niet,

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 20:53 schreef Frodo_Baggins het volgende:

[..]

Waarom kan een pijl niet een tijdloze zone in? Ik denk dat dat juist wel kan...waar ik het op basseren moet weet ik niet,
Geen tijd = geen beweging
Geen beweging = naja, niet bewegen :P
Niet bewegen = Stilstaan (lekkur vaag)
Stilstaan -> Pijl stopt aan het begin van de zone, kan niet meer voort (anders staat ie NIET stil, is er tijd, en voldoet hij niet meer aan de voorwaarden van mijn stelling)

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 20:39 schreef FCA het volgende:
De pijl komt idd de tijloze zone niet binnen nee.

BTW: Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat de tijdloze zone zomaar begint. Zo'n discontinuiteit is niet compatibel met de ART volgens mij. Dus waarschijnlijk krijg je iets als een zwart gat, waar de tijd steeds langzamer loopt, dus de pijl zal nooit bij de rand aankomen, tenzij je oneindig lang wacht.
Ik heb dus geen fysica oid gehad, wat is ART?

En, stel dat het WEL zou kunnen, wat zou er volgens jou dan gebeuren?

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 20:46 schreef Reino het volgende:
Hmm, ik denk dat, als zoiets dergelijks mogelijk zou zijn, die pijl gewoon breekt als je hem er tegen aan schiet, want hij kan zich er idd niet in voortbewegen, maar het lijkt me moeilijk om zoiets "ineens" plaats te laten vinden.
Ik zei ook niet dat het IRL mogelijk moest zijn :)

Dus, of hij stopt gewoon, of hij kraakt gewoon door. Dat hangt dus af van de schutter en boog (kracht + lengte boog) ;)

Iemand een ander idee?

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

De pijl zal oneindig klein worden denk ik.
omdat de pijlpunt dus stil gaat staan, maar de rest van de pijl, die de zone nog niet binnen is, zal doorbewegen, Ik geloof dus niet in die oneindige frictie, die is namelijk zeer onwaarschijnlijk omdat de tijdloze zone daarvoor dan oneindig veel energie moet bezitten, energie kan namelijk niet verloren gaan (de bewegingsenergie van de pijl) en moet dus van moment a op moment b tot nul gereduceerd worden.
Ik gebruik hier het woord moment, geen tijdstip. Omdat in de tijdloze zone geen tijd is, kan het niet ff duren voordat de pijl stilstaat. Hiervoor is dus energie nodig, en de hoeveelheid benodigde energie die nodig is om een bepaalde bewegingsverandering voort te brengen hangt samen met de tijdsspan waarin dit gebeurt. Als de tijdsspan 0 is, moet de kracht wel oneindig (wiskundig correct: ongedefinieerd) groot zijn.
Omdat energie dus niet verloren kan gaan, maar de pijl moet wel stilstaan, zal het volgende gebeuren:

Of de pijl wordt samengedrukt tegen de rand van het veld
Of de pijl duwt het veld voor zich uit.
(imho...)

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 21:16 schreef Mad-Cow het volgende:
De pijl zal oneindig klein worden denk ik.
omdat de pijlpunt dus stil gaat staan, maar de rest van de pijl, die de zone nog niet binnen is, zal doorbewegen, Ik geloof dus niet in die oneindige frictie, die is namelijk zeer onwaarschijnlijk omdat de tijdloze zone daarvoor dan oneindig veel energie moet bezitten, energie kan namelijk niet verloren gaan (de bewegingsenergie van de pijl) en moet dus van moment a op moment b tot nul gereduceerd worden.
Ik gebruik hier het woord moment, geen tijdstip. Omdat in de tijdloze zone geen tijd is, kan het niet ff duren voordat de pijl stilstaat. Hiervoor is dus energie nodig, en de hoeveelheid benodigde energie die nodig is om een bepaalde bewegingsverandering voort te brengen hangt samen met de tijdsspan waarin dit gebeurt. Als de tijdsspan 0 is, moet de kracht wel oneindig (wiskundig correct: ongedefinieerd) groot zijn.
Omdat energie dus niet verloren kan gaan, maar de pijl moet wel stilstaan, zal het volgende gebeuren:

Of de pijl wordt samengedrukt tegen de rand van het veld
Of de pijl duwt het veld voor zich uit.
(imho...)
De pijl wordt samengedrukt tegen het veld, daar kwam ik met mijn theorie ook uit. Het veld is onveranderlijk, die 10 meter diameter cirkel, en die BLIJFT ook daar. Maar: geen tijd => geen beweging. Dus, hij wordt samengedrukt, dat kan wel. Stel nu even dat er enkel rekening wordt gehouden met de energie die de pijl heeft, en die energie "verdwijnt! eens hij die zone betreedt. Het eerste stuk stopt onmiddelijk, maar het andere stuk beweegt nog. Maar, omdat
punt A (begin pijl) stilstaat en punt B (eind pijl) beweegt naar A toe, moet de pijl kleiner worden. Steek een pijl tussen een bankschroef: *KRAK*

Zegt genoeg denk ik.

Het probleem is idd dat ik met mijn eerste theorie de wet van het energiebehoud totaal aan mijn laars lap. Mijn excuses daarvoor. :P

Verwijderd

Allemaal mooi om over zo'n theorie te fantaseren, maar 't is gewoon onmogelijk. Als er buiten een zwart gat dan al een zone is waar tijd discontinu is zal de overgang slechts langzaam zijn.

En wanneer je een pijl op een zwart gat schiet, zal hij uitgerokken worden en vervolgens achter de waarnemingshorizon verdwijnen.

Verwijderd

hoe wil je dan die tijdloze zone realiseren ?
zonder tijd is er geen ritme -> niks.
en mocht er een tijdloze ruimte bestaan dan zou dat volgens mij zeer geleidelijk overgaan...

IMHO ;)
geen gemakkelijk spul

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 21:34 schreef taranis het volgende:
hoe wil je dan die tijdloze zone realiseren ?
zonder tijd is er geen ritme -> niks.
en mocht er een tijdloze ruimte bestaan dan zou dat volgens mij zeer geleidelijk overgaan...

IMHO ;)
geen gemakkelijk spul
Ja, ik is ook maar een arme Belg he :P

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 21:32 schreef TweakFreaker het volgende:
Allemaal mooi om over zo'n theorie te fantaseren, maar 't is gewoon onmogelijk. Als er buiten een zwart gat dan al een zone is waar tijd discontinu is zal de overgang slechts langzaam zijn.

En wanneer je een pijl op een zwart gat schiet, zal hij uitgerokken worden en vervolgens achter de waarnemingshorizon verdwijnen.
Zwarte gaten gaan mijn petje te boven :P

Dus, die pijl wordt uitgerokken VOOR hij het zwarte gat nadert, en dan wordt ie weer weggeschoten ofzo?

Verwijderd

Nee, dan verdwijnt hij achter de waarnemingshorizon. Op de waarnemingshorizon staat de tijd stil en vanaf daar kan ook het licht niet meer ontsnappen (vandaar de term waarnemingshorizon). Wat zich daarachter bevindt kan alleen theoretisch bewezen worden. De pijl wordt dan samengeperst tot een paar atoompjes.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 21:49 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:

[..]

Ja, ik is ook maar een arme Belg he :P
ik ook ze ;)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 21:54 schreef TweakFreaker het volgende:
De pijl wordt dan samengeperst tot een paar atoompjes.
wat ik altijd geleerd heb is dat atomen ondeelbaar e.d. zijn.
dus je kan toch moeilijk atomen samenplakken zonder concequenties ? De massa moet toch gelijk blijven, tenzij er bij het inkrimpen energie wordt afgestaan aan de omgeving ?
Of doel je meer op de oorsprong van de big bang ?

Verwijderd

Atomen zijn wél deelbaar, kijk maar naar kernsplitsing. Dus in een zwart gat is dat zeker mogelijk.

Verwijderd

Is de "tijdloze" zone in dit geval dan vergelijkbaar met een ondoordringbare muur, of hoe moet ik me dat voorstellen :? Deze zou dan uiteraard niet ondoordringbaar zijn, omdat hij teveel weerstand biedt, maar omdat er geen beweging in mogelijk is.

• FCA

FCA

ART is Algemene Relativiteitstheorie, de theorie van de zwaartekracht van Einstein. Sorry dat ik zo in jargon sprak ;)

Verder zal de pijl niet de zone binnengaan. Waarom niet? Omdat er binnen die zone geen beweging mogelijk is, omdat hij dus niet naar binnen kan. Het is voor die pijl (en voor zowat alles) een ondoordringbare muur. De pijl kan er ook niet op afketsen, want dat betekent dat de zone een kracht zou uitoefenen -> kracht -> versnelling -> beweging kan niet.

Dus, wat zou er gebeuren? De pijl wordt op de rand van het oppervlak oneindig dun samengeperst.
Bedenk dat zwaartekracht een vervorming van de ruimtetijd is. Precies op de rand is de vervorming oneindig groot -> Pijl kan niet weg, wordt oneindig dun op de rand geperst.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat het volgende zou gebeuren (aangenomen dat de tijd van "gewoon" naar "stilstaand" verspringt over een afstand 0):

De pijl zal vooraan stoppen en daardoor werkt er een oneindig grote kracht (vertraging is oneindig nml) op de pijl naar achteren. Daardoor breekt het ding in splinters uiteen die ook allemaal tegen de "tijdsmuur" aanvliegen. Die splinters opzich staan dus ook vooraan spontaan stil (eerste atoom) en die splinters breken opzich dan ook weer.

Nu heb je het op moleculair niveau wel bekeken en zou je dus een uiteengespatte pijl tegen die cirken van stilstaande tijd hebben. Mooi uitgesmeerd tegen de rand. Maar de moleculen opzich bestaan weer uit atomen, dus die atomen schieten ook los van elkaar: je ontleedt als het ware de pijl tot losse atomen.

Vervolgens kun je het weer op atomair niveau gaan bekijken en vallen die atomen uit elkaar: de krachten die optreden bij een oneindige vertraging zijn ook oneindig veel groter (F = m * a, met a = oneindig, dus F = oneindig, mits m <> 0) dan de bindingen die protonen, neutronen en electronen bij elkaar houden.

Tsja, en dan subatomair nog... Je komt er op deze manier wel achter tot hoever je deeltjes kunt delen...

Ik weet niet hoe het subatomair allemaal zit, daarvoor moet ik het een en ander opzoeken, maar ja...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

De plek waar geen tijd is, beweegt zich voort met lichtsnelheid. (Dit naar aanleiding van dit topic [topic=378573/1/100] Hoe sneller je reist, hoe langzamer de tijd gaat. Als je met lichtsnelheid reist staat de tijd stil.)

De situatie waarover je het hebt is dus feitelijk de situatie waarin een voorwerp met massa (de pijl) de lichtsnelheid zou bereiken. Daarvoor zou een oneindige hoeveelheid energie benodigd zijn --> kan niet.

Je probeert je dus voor te stellen wat er zou gebeuren in een niet-bestaande situatie. Dit is een als-dan relatie, met ongeldige 'als'. De 'dan' die daaruit volgt mag dan volgens de wetten van de logica alles zijn, de bewering blijft waar. ("Als een pijl lichtsnelheid bereikt, dan zal hij tot een puntmassa ineen schrompelen" / "Als een pijl een tijdloze zone bereikt, dan ...").

Iedereen heeft dus gelijk in dit topic 8-)

Siditamentis astuentis pactum.

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

klomp

Zooi...

hhmmzz voor een 12 jarig gastje weet je wel goed hoe je de dingen moet neer zetten enzo... :? :? :?

dacht toch dat je als 12 jarig iemand nog niet echt iets over atomen enzo weet...

maarja ik kan het mis hebben...

Verwijderd

Ik beschouw tijd als een logische set opdrachten die maken dat een systeem functioneert. Wat je onder systeem verstaat maakt niet uit. Zolang de acties en eigenschappen die zo'n systeem heeft, maar kunnen worden herkent als een entiteit van het een of ander.

Daar kunnen verschillende soorten van zijn die elkaar ook in de weg kunnen zitten. Verschillende organismes, combinaties van krachten en materie (zoals een vliegende pijl).

In mijn beleving kan tijd ophouden en tegelijkertijd ook niet.
Een pijl heeft een bepaald tijdsverloop. Hij wordt geschoten, vliegt dan een stukje en wat voor krachten hij onderweg tegenkomt bepalen wat hij gaat doen: Hij kan naar de grond vallen, door de zwaartekracht; Afketsen op een muur; Of een appel doorboren.

In het geval van de zwaartekracht is de zwaartekracht sterker dan het pad van de pijl. De 'stevige' muur zorgt er ook voor dat het pijltje ophoudt met vliegen(de functie waar hij in eerste instantie voor gemaakt is). Hij kan er hooguit een stukje kalk afschieten.
Bij de appel betekend, naast het einde van de vlieglevensduur van de pijl het ook het einde van de appel zelf.
Twee vormen van tijd heffen elkaar op die manier op.

• lvh
Op dinsdag 22 januari 2002 23:56 schreef kl0mp het volgende:

[..]

hhmmzz voor een 12 jarig gastje weet je wel goed hoe je de dingen moet neer zetten enzo... :? :? :?

dacht toch dat je als 12 jarig iemand nog niet echt iets over atomen enzo weet...

maarja ik kan het mis hebben...
Tja, ik ben een fysica/elektriciteit/datsootmeuk freak :P

Ik was verwonderd dat we in (eerste jaar middelbaar) voor Technologische opvoeding de wet van Ohm NIET moesten kennen :P

• klomp
  • Laatst online: 22-11-2025

klomp

Zooi...

Op woensdag 23 januari 2002 13:36 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:

[..]

Tja, ik ben een fysica/elektriciteit/datsootmeuk freak :P

Ik was verwonderd dat we in (eerste jaar middelbaar) voor Technologische opvoeding de wet van Ohm NIET moesten kennen :P
uhm lol :P

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

offtopic:
Vergis je niet in 12 jarige jochies hoor. Toen i k12 was en in de 1e zat) zat ik ook altijd dingen over kernfysica te lezen enzo. (is wel heel erg frustrerend als je dan in de 2e komt en ze gaan je zitten leren wat atomen en moleculen zijn enzo. saaaaaaaaaai)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:59
misschien nog een leuk probleempje: stel je hebt een bal en op een of andere manier heb je in die bal de tijd stil gezet, dan kan je die bal verplaatsen en de inhoud gaat mee (die tijdloze zone), want die zone staat stil in die bal, dus voor die tijdloze zone staat hij zelf stil.

wat nu als je die bal verwarmd? die tijdloze zone kan geen energie krijgen, want energie overdracht kost tijd. dus de tijdloze zone zet niet uit en de bal wel... of niet?

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 16:25 schreef NaOH het volgende:
offtopic:
Vergis je niet in 12 jarige jochies hoor. Toen i k12 was en in de 1e zat) zat ik ook altijd dingen over kernfysica te lezen enzo. (is wel heel erg frustrerend als je dan in de 2e komt en ze gaan je zitten leren wat atomen en moleculen zijn enzo. saaaaaaaaaai)
[OT] en dat ze in de derde daar nog steeds mee bezig zijn is ook erg. maar het ergste is ook dat er mensen zijn die het niet snappen. het schijnt ook niet normaal te zijn je lerares bij te leren over quantumfysica. ik ben blij dat die lerares doorhad dat ik iets interresanters zocht, en die had nog een paar leuke boeken. [OT]

Verwijderd

Een zwart gat voldoet aan jouw beschrijving. Zoek daar de theorie maar van op.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 23 januari 2002 20:12 schreef spock13 het volgende:

[..]

[OT] en dat ze in de derde daar nog steeds mee bezig zijn is ook erg. maar het ergste is ook dat er mensen zijn die het niet snappen. het schijnt ook niet normaal te zijn je lerares bij te leren over quantumfysica. ik ben blij dat die lerares doorhad dat ik iets interresanters zocht, en die had nog een paar leuke boeken. [OT]
offtopic:
Moet je bij mijn natuurkunde leraar eens mee aankomen. Als je hem iets vraagt wat ie niet snapt dan gaat ie roepen dat je tog te dom bent om dat te begrijpen en dat je eerst maar eens de simpele dingen moet doen en dat je ECHT NIET moet denken dat je slimmer bent dan hij want je bent dom!!
Echt aardig man, hij kant gewoon niet hebben dat ik ondanks het feit dat ik nooit iets uitvoer het hoogste gemiddelde voor NK van de klas heb >:)

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 21:02 schreef NaOH het volgende:

[..]

offtopic:
Moet je bij mijn natuurkunde leraar eens mee aankomen. Als je hem iets vraagt wat ie niet snapt dan gaat ie roepen dat je tog te dom bent om dat te begrijpen en dat je eerst maar eens de simpele dingen moet doen en dat je ECHT NIET moet denken dat je slimmer bent dan hij want je bent dom!!
Echt aardig man, hij kant gewoon niet hebben dat ik ondanks het feit dat ik nooit iets uitvoer het hoogste gemiddelde voor NK van de klas heb >:)
offtopic:
idd, geen flikker doen en dan tijdens de uitleg over moleculen (:Z) het model in het boek omver schoppen >:) ze tekenden O atomen groter dan H atomen, terwijl een electrolyse test uitwees dat er 2x zoveel H als O was(was al duidelijk van te voren), terwijl dat niet zo moeten kloppen als O groter was dan H. dat soort dingen..... >:)

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 23 januari 2002 21:22 schreef spock13 het volgende:

[..]

offtopic:
idd, geen flikker doen en dan tijdens de uitleg over moleculen (:Z) het model in het boek omver schoppen >:) ze tekenden O atomen groter dan H atomen, terwijl een electrolyse test uitwees dat er 2x zoveel H als O was(was al duidelijk van te voren), terwijl dat niet zo moeten kloppen als O groter was dan H. dat soort dingen..... >:)
Eeeuh die eloktrolyse test zal wel de electrolyse van water zijn? De formule voor water is H20, dus leverd een elektrolyse de volgende (netto) reactie op:
code:
1
2H20 - > 2H2 + 02

2x zoveel H atomen als O atomen dus. Uit het feit dat er 2x zoveel waterstof is kun je dus niet concluderen dan H atomen groter zijn dan O atomen.
Ga je in het periodieke systeem kijken dan zie je dat een H atoom bestaat uit 1 proton en 1 elektron. Een O atoom bestaat uit 8 protonen, 8 neutronen en 8 elektronen. Een O atoom is dus stukken groter, dus je boek klopt wel :)

Verwijderd

De pijl komt epsilon ver over de rand van de cirkel. Epsilon is in dat geval kleiner dan de Planklengte (kleinst mogelijke lengte). Eenmaal over die grens heen, staan de deeltjes meteen stil (ze kunnen niet verder bewegen, daar is tijd voor nodig). Ik vermoed dat de rest van de pijl daardoor hevige weerstand ondervind, vanwege het uitsluitingsprincipe van Pauli, dat zegt dat 2 deeltjes niet op dezelfde plaats met dezelfde snelheid mogen zitten, dus er kunnen geen pijl-atomen meer bij op het gebiedje net over de rand... De rest van de pijl zal wel kapot breken, en mocht 1 van deze stukjes toch de cirkel bereiken, zonder ook kapot te vallen dan zal denk ik dat stuk pijl muurvast aan de cirkel blijven kleven (je moet een molekuul-, of misschien zelfs wel een atoombinding in de pijl breken om de pijl los te halen).

• Gnoom
  • Laatst online: 18-06-2024
Op donderdag 24 januari 2002 01:32 schreef Sandalf het volgende:
De pijl komt epsilon ver over de rand van de cirkel. Epsilon is in dat geval kleiner dan de Planklengte (kleinst mogelijke lengte). Eenmaal over die grens heen, staan de deeltjes meteen stil (ze kunnen niet verder bewegen, daar is tijd voor nodig).
vast wel fout door dingen als planklengte, en dingen die nog kleiner zoijn, maar...

Dat zou betekenen dat er dus wel deeltjes van de pijl in de cirkel komen, en dat is toch totaal onmogelijk? Dat zou een verandering binnen de cirkel zijn, terwijl er geen tijd loopt :?
Ik vermoed dat de rest van de pijl daardoor hevige weerstand ondervind, vanwege het uitsluitingsprincipe van Pauli, dat zegt dat 2 deeltjes niet op dezelfde plaats met dezelfde snelheid mogen zitten, dus er kunnen geen pijl-atomen meer bij op het gebiedje net over de rand...
Die kracht zou moeten komen van dingen in de cirkel, maar die kunnen toch helemaal geen kracht leveren als er geen tijd is? Kan iets met andere dimensies zowiezo wel invloed hebben op de nornmale wereld?

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• FCA

FCA

Op vrijdag 25 januari 2002 09:14 schreef Gnoom het volgende:

[..]

vast wel fout door dingen als planklengte, en dingen die nog kleiner zoijn, maar...

Dat zou betekenen dat er dus wel deeltjes van de pijl in de cirkel komen, en dat is toch totaal onmogelijk? Dat zou een verandering binnen de cirkel zijn, terwijl er geen tijd loopt :?
[..]
Dat komt door het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Je kunt de grootte van de tijd-loze zone niet exact bepalen, dus is trilt ie als het ware een beetje, waardoor een pijl een afstand epsilon de zone zou kunnen binnendringen, voordat de natuur doorheeft wat er gebeurd, als het ware ;)
Die kracht zou moeten komen van dingen in de cirkel, maar die kunnen toch helemaal geen kracht leveren als er geen tijd is? Kan iets met andere dimensies zowiezo wel invloed hebben op de nornmale wereld?
Het hele probleem met dit voorbeeld van de tijdloze zone (heel goed gevonden trouwens, topic-starter) is dat het volgens mij een zogenaamde singulariteit is, een naakte singulariteit zelfs.

En daar worden natuurkundigen over het algemeen niet goed van. Natuurwetten houden als het ware op daarin. Je moet in dit geval met een combinatie van algemene relativeitstheorie en quantummechanica werken. En die zijn helaas niet echt compatibel.

Pagina: 1