Op dinsdag 22 januari 2002 19:43 schreef DarkJedi het volgende:
Hi all,
Ik ben bezig met een artikel over cheaten in multiplayer games.
Graag wil ik wat meningen hebben over cheaten, zoals wat jullie er van vinden en of jullie het zelf eens hebben gedaan en zo ja waarom of waarom niet?

(je mag het ook mailen, je naam blijft buiten schot)
Maar ook een mening over hoe ver je mag gaan bij het opsporen en wat doe je als je iemand verdenkt van cheaten.
Ook wil ik graag weten wat jullie zeggen als iemand anders een mede gamer uitscheld voor cheater, doen jullie mee of ga je eerst zelf uitzoeken of het wel waar is?
Graag alleen serieus reply's
(dit is niet bedoeld als spam maar gewoon wat meningen voor me artikel)
Uiteraard vind ik cheaten ook lame, je bederft hiermee de lol voor anderen. Als mensen toegeven dat ze cheaten dan vind ik het nog steeds lame, maar wel een stuk minder. Ik probeer dan op 1 of andere manier toch te winnen en als het lukt is dat natuurlijk best cool.
Ik moet toegeven dat ik 1* in mijn leven online gecheat hebt (2 uur ofzo), dit kunnen jullie misschien heel lame vinden, maar ik vond dat ik hier 3 goede redenen voor had:
1) Het was bij Quake3 1.17 met een aimbot op mplayer USA en werkelijk 40% ofzo cheatte daar, dat was echt erg. De beveiliging van mplayer was namelijk heel makkelijk te omzeilen. Ik had een beetje genoeg van die cheaters en probeerde ze op deze manier terug te pakken.
2) Ik had een 56k en speelde op Mplayer USA omdat dat gewoon het allerleukste was naar mijn mening. Kabel was hier niet beschikbaar en ik had dus een ping van 250. Op zich ging het best goed, ik zat al helemaal in de timing met van te voren schieten. Maar omdat 90% daar een ping van <50 en vaak zelfs <20 hadden probeerde ik dmv een aimbot nog een kleine kans te hebben. De aimbot schoot door de ping net zo vaak mis als ik, dus uiteindelijk had het geen nut. Het doel was een hogere rank te halen (bij mplayer werkte ze met ranks, je kon dus aan het icoon naast je naam zien hoe goed of slecht je was.
3) Pure nieuwsgierigheid.
Aangezien het totaal geen nut had met mijn 56k en omdat er geen lol aan was ben ik na 2 uur ofzo gestopt. Heb de bot weggegooid en heb nooit meer gecheat. na een tijdje werd @home beschikbaar hier en mplayer USA en inmidels ook mplayer europe waren allang failliet gegaan. Ik speel nu veel rocketarena3 en ben nar mijn mening wel redelijk goed. Bij /stats heb ik regelmatig 35% rail en 30% rockets ofzo. Ik word zelden voor cheater uitgemaakt, simpelweg waarschijnlijk omdat Ra3 niet echt voor beginners is. De zogenaamde noobs weten het bestaan er niet van af en bovendien spelen die niet met de nieuwe patches waardoor je niet op de ra3 server kunt komen. Ik heb laatst wel voor de gein op een 1.17 server gespeeld en daar is het echt makkelijk om iedereen te ownen. Daar word je wel vaak coor cheater uitgemaakt.
Ik maak zelden tot nooit iemand voor cheater uit, alleen tegen vrienden waar ik mee of tegen speel maak ik regelmatig voor cheater uit, gewoon om te dissen. Of iemand die heel erg slecht is wil ik voor de gein ook wel cheater noemen. Dit gewoon om te pesten omdat mensen helemaal opgefokt zijn als je ze cheater noemt. probeer het maar eens, er zijn vaak 3|_337 d00ds online (mensen die zichzelf geweldig vinden in het kort samengevat, zoek maar eens op eleet bij google of hier op 3l337, dan word het wel duidelijk). Anyway die mensen gaan je altijd proberen op de kast te jagen. Nou kan het me niet veel boeien waar ik allemaal voor uitgemaakt word door zo'n gosertje, maar af en toe vind ik het leuk om te reageren. Als je dan iets zegt van 'fuck off u twat' ofzo, vinden ze dat alleen maar leuk. Zeg je daarintegen 'cheater' dan breekt de hel los. Het is echt een taboe. Als je tegen een vent zegt ik vind jou een lul, zal hij er niet echt rouwig om zijn. Zeg je, man!!!! JIj kunt echt niet autorijden, damn! Dan heb je de poppen aan het dansen.
Ik verdenk niet vaak mensen van cheaten, mocht ik mensen toch sterk verdenken dan ga ik niet meteen 'cheater' 'cheater' roepen maar ga ik hem gewoon even spectaten, dan zie je vanzelf of hij een aimbot of een wallhack of iets dergelijks heeft. Is dit zo dan ga ik op zoek naar de server eigenaar (op de servers waar ik speel ken ik ze dan wel een beetje) en zeg ik gewoon dat er een potentiele cheater is. Is dit het geval dan krijgt hij een waarschuwing of meteen een ip-ban en klaar.
Degene die continue cheater roepen vind ik ook erg, maar dan weet je bij jezelf dat hun gewoon slecht zijn of nieuw zijn in het spel. Of misschien ben jij wel heel goed

maar of dit een compliment is weet ik niet. Ik heb namelijk ook nog een sociaal leven en vul alleen mijn vrije tijd op met games (Quake3 rocketaren en RTCW) als ik niks te doen heb. Er word dan wel gedacht dat je altijd maar achter je computertje zit, wat bij mij dus niet het geval is.
Als er iemand gaat zitten roepen dat iemand aan het cheaten is, ga ik zelf even spectaten en zie ik het zelf. Zo ja, dan ga ik geen cheater roepen maar dus op zoek naar de serveradmin (scheelt je veel geflame en dus verspilling van tijd). Als er geen serveradmin aanwezig is, of als ik geen idee heb wie het is, dan vraag ik de cheater of hij zo vriendelijk zou willen zijn niet te cheaten. Ik zeg dan gewoon dat ik een demotje heb gemaakt (dat doe ik dan ook) waarin duidelijk te zien is dat hij aan het cheaten is. Ik zeg er ook bij dat ik deze naar de serveradmin stuur als hij niet direct ophoud. 8 van de 10 keer stoppen ze met cheaten, 1 van de 10 keer disconnecten ze meteen en 1 van de 10 keer gaan ze flamen. In het laatste geval ga ik gewoon naar een andere arena of server en stuur ik het demotje dus nar de serveradmin mail. Als iemand niet cheat dan zeg ik tegen de roeper dat ie zich niet zo moet aanstellen en beter tegen zijn verlies moet kunnen.
Misschien een tip voor mensen die een cheater ontdekt hebben en geen zin hebben om hun tijd te bederven aan flamewars. Zeg dan tegen degene waarmee je samen speelt (een clan maat ofzo) 'say_team: Hehe i traced 'de-cheater-naam' IP, what shall we do?

Wanne go to irc and have some fun with 'de-cheater-naam' computer. He's running win, this is going to be fun'
Dit helpt dus ECHT, ik heb het zo vaak gedaan en echt mensen disconnecten meteen. Ik zet er express say_team voor, als je /say_team doet in quake krijgt alleen je teamm8 het te zien. Zo lijkt het net of je de slash vergeten bent en dat de boodschap dus niet voor de cheater was. Misschien lame om je voor te doen als een hacker als je dit helemaal niet bent, maar wel effectief en daar draait het tenslotte om.
en voor de mensen die denken dat Q3 1.31 zoals beloofd aimbot proof is heb ik slecht nieuws. Ik heb alweer een demo van iemand die echt gigantisch aan het cheaten is en nog niet eens de moeite doet om het een beetje te verbergen. Zijn crosshair zit gewoon standaard op de opponent gemikt, wat de opponent ook doet en of ie nou achter een muur, of een km verder in het veld staat. Ook mikt ie meteen op zijn teamm8 als die dichterbij staat dan zijn tegenstander.
Nou dat was mijn reply, ik hoop dat je er iets aan hebt

het is in ieder geval volgens mij wel, de langste reply die ik ooit hier op GOT gescheven heb.