Toon posts:

[Mandrake] raid wel gevonden, toch geen install ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn raid config (2× 0+1 stripe) word dus wel gevonden door Mandrake 8.1 (de promise controller word ook gedetecteerd). Ook komt er wel te staan dat ide 0 t/m 3 is gevonden. Maar daarna gebeurt er niets meer :?

Ik heb al geprobeert in te tikken 'expert' om te kijken of het dan lukte, maar er veranderd niets :?

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik weet ook niet waar ik het moet zoeken dat het niet werkt.

Systeem:
MSI K7T266 | Promise Fasttrak100 raid | Athlon XP 1600 (1,4) | 256MB DDR | NVidia GF2 Pro | 1×10GB WDC HD + 1 40GB DM60+ HD op de raid controller | 50× cdrom op ide1 + Lite-On 16×10×40 brander op ide-0.

Verwijderd

probeer redhat eens, mandrake heeft een nog ge-automatiseerde install....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 18:44 schreef DJ_PP het volgende:
probeer redhat eens, mandrake heeft een nog ge-automatiseerde install....
Ja, maar het moet toch wel mogelijk zijn :?

Ik heb Mandrake 8.1 en Debian (nieuwste, 2.2 kernel ofzo?) hier liggen. Als ik nu RedHat er op wil hebben moet ik deze eerst weer kopen (geen kabel) en het duurt weer dagen langer ;(

Er staat ook bij de opties "noauto" dan detecteert hij de hardware dus niet zelf. Nu heb ik het geprobeert met de cmd optie: "expert -noauto" maar dat deed niets? Moet ik die parameter er op een andere manier achter zetten ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
^
|
|

Kan niemand me helpen, of is het antwoord te simpel :?
(ik kon het nergens vinden)

• Questor
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03-2024

Questor

Er staat iets op m'n voet

Op dinsdag 22 januari 2002 21:01 schreef Mecallie het volgende:
^
|
|

Kan niemand me helpen, of is het antwoord te simpel :?
(ik kon het nergens vinden)
Ik heb ook een Promise controller (PDC20265R). Je hebt waarschijnlijk wél de driver voor de Promise als zijnde normale IDE-controller (hij zegt wel 'found promise 20xxx in RAID mode oid, maar dat boeit niet). Maar je mist nog de ATARAID module/kernel patch waarschijnlijk. In kernel 2.4.15 en hoger zit ie standaard, daaronder ff de module compilen of je kernel patchen en recompilen.

Hier stond een hele oude sig.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 21:07 schreef Questor iets compleet onbegrijpelijks:

[..]
:P

Ja, en toen kon ik het niet helemaal meer volgen...
Moet ik de kernel op een diskette zetten ofzo dan? Kan hem moeilijk recompilen op de cd-rom toch :?

En waarom werkt het in Debian dan helemaal niet? Die heeft toch een nieuwere kernel? ( 2.19.xx ofzo? EDIT: in elk geval de nieuwste Debian, die net uit is bedoel ik... /EDIT)

Heb je misschien een link naar iets waar een beginner ook iets mee kan? Ik heb nu dus nog niet echt een idee hoe ik er mee aan moet :)

Kan ik het naar de HDD kopieëren en dan recompilen :?

• Questor

Questor

Op dinsdag 22 januari 2002 21:11 schreef Mecallie het volgende:
En waarom werkt het in Debian dan helemaal niet? Die heeft toch een nieuwere kernel? ( 2.19.xx ofzo?)
Standaard Debby 2.2rX heeft iirc kernel 2.2.19 waar deze deze driver nog niet inzit.
Heb je misschien een link naar iets waar een beginner ook iets mee kan? Ik heb nu dus nog niet echt een idee hoe ik er mee aan moet :)
Kan ik het naar de HDD kopieëren en dan recompilen :?
Het is even pittig want de HOWTO gaat er ook vanuit dat je een 2.4.x kernel draait (Howto ATARAID). Check eerst je kernel versie met uname -a en als je kernel versie geen 2.4.x, misschien tijd om te upgraden naar een 2.4.x kernel? Tsja, zo pittig is het ook weer niet en hé.. it's linux ;)

Verwijderd

Vanaf kernel 2.4.10 zit ATARAID support in de standaard kernels als optie. De -ac reeks was iets eerder met support.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is natuurlijk een complete newbie vraag: maar hoe kan ik de kernel upgraden als ik niets kan installeren? Valt dat ding ergens los te downloaden (met 56k) ???

/me leest zometeen de howto even door en kijkt even naar zijn kernel versie.

• Questor

Questor

Op dinsdag 22 januari 2002 21:54 schreef Mecallie het volgende:
Dit is natuurlijk een complete newbie vraag: maar hoe kan ik de kernel upgraden als ik niets kan installeren? Valt dat ding ergens los te downloaden (met 56k) ???
www.kernel.org, let erop dat je na de install je lilo.conf aanpast (standaard Debby maakt een symlink (/vmlinuz -> /boot/vmlinuz)). Met 56k -> 24 MB ofzo? aardig pittig dus.

In je .config in de kernel source dir dient MINIMAAL te staan

CONFIG_BLK_DEV_ATARAID=y
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC=y

(dus die ff aanpassen :D)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 21:57 schreef Questor het volgende:

[..]

CONFIG_BLK_DEV_ATARAID=y
CONFIG_BLK_DEV_ATARAID_PDC=y

(dus die ff aanpassen :D)
:?
Wordt ik nu dement ofzo?
Hoe kan ik dat nu aanpassen, dat staat op de bootcd!
Kunnen jullie op magische wijze schrijven naar een afgesloten cd dan?

En mijn kernel versie is geloof ik 2.4.xxxxx, zo uit mijn hoofd. Maar er komt ook wel bij te staan dat hij de promise raid controller heeft gevonden, maar hij doet er niets mee schijnbaar :?

EDIT: bijna alles begint met 2.2 op de cd-rom, dus de kernel zal ook wel 2.2.x zijn...

Verwijderd

De controller vindt ie wel, alleen met deze IDE RAID controllers doen de drivers het werk en voor versie 2.4.10 van de kernel zat RAID support nog niet in die drivers. Systeem ziet wel de controller + de afzonderlijke drives, maar niet je RAID array. Op de Promise site staan drivers die misschien werken, misschien niet. Je zult een bootdisk moeten hebben of tijdens het booten drivers moeten kunnen laden. Hoe Mandrake dat oplost weet ik niet, op de Mandrake site is misschien wel hulp te vinden.
http://www.mandrakeforum.com/
http://www.mandrakeuser.org/index.php

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga het daar eens proberen.
(was al geregged daar, maar meestal weten ze hier meer :P )

Een bootflop heb ik al gemaakt. Nu nog kijken of ik daarmee iets kan doen . . .

EDIT:
Nu heb ik deze site gevonden van Promise. Kan ik daar nog iets mee? De drivers moeten dan toch onder elke distro werken, als je ze recompiled op je eigen systeem? (niet dat ik weet hoe dat moet, maar ik kan het vast wel leren :) )

EDIT2: Maakt het nog wat uit dat het een onboard controller is trouwens? Ik d8 daar zo aan, aangezien deze ook een ander bios hebben :?

• Questor

Questor

Op dinsdag 22 januari 2002 22:51 schreef Mecallie het volgende:
EDIT2: Maakt het nog wat uit dat het een onboard controller is trouwens? Ik d8 daar zo aan, aangezien deze ook een ander bios hebben :?
Ander BIOS? Als jij bijv. een MSI K7T hebt met Promise, heb je een FastTrak 100 IDE RAID manual van Promise erbij (iirc) als het goed is :) De BIOS is hetzelfde als zijn PCI-kaart broertje. Dus je kunt gewoon de driver gebruiken. Ik begreep niet dat je nog niet de boel had geïnstalleerd, daarom ging ik er vanuit dat je gewoon al een draaiend systeem had (op een andere HDD) + nog eens je RAID array. Maar je hebt alleen maar je RAID array als zijnde bootable drive begrijp ik nu? Inderdaad: floppy met een goede (nieuwe) kernel erop (vast wel ergens te downloaden) en dan verder met CDROM systeem installeren.
Je zou dan kunnen doen als je CDROM /dev/hdd (slave op secundaire IDE) is bij LILO:

Booten met rescueflop (bootflop) met nieuwe kernel (2.4.10 <) en dan

LILO: rescue root=/dev/hdd

de kernel moet dan je array herkennen als zijnde /dev/ataraid/d0p[partitienummer]

Dus stel je array heeft maar één partitie:
/dev/ataraid/d0p1

(Let op de kernel messages bij het booten, deze geven ook aan wat je dXpY is)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 22:51 schreef Mecallie het volgende:
Thanks, ik ga het daar eens proberen.
(was al geregged daar, maar meestal weten ze hier meer :P )

Een bootflop heb ik al gemaakt. Nu nog kijken of ik daarmee iets kan doen . . .

EDIT:
Nu heb ik deze site gevonden van Promise. Kan ik daar nog iets mee? De drivers moeten dan toch onder elke distro werken, als je ze recompiled op je eigen systeem? (niet dat ik weet hoe dat moet, maar ik kan het vast wel leren :) )

RedHat downloaden ? Is nog wel een vorige versie, 7.2 is de laatste. Maar als je eenmaal een werkend systeem hebt is upgraden een stuk eenvoudiger. Ik verwacht niet dat de bootdisk met Mandrake gaat werken. Of zoeken naar een distro met een kernel 2.4.10 of hoger. En die zijn erg dun gezaaid.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 18:49 schreef Mecallie het volgende:

[..]

Ja, maar het moet toch wel mogelijk zijn :?

Ik heb Mandrake 8.1 en Debian (nieuwste, 2.2 kernel ofzo?) hier liggen. Als ik nu RedHat er op wil hebben moet ik deze eerst weer kopen (geen kabel) en het duurt weer dagen langer ;(

Er staat ook bij de opties "noauto" dan detecteert hij de hardware dus niet zelf. Nu heb ik het geprobeert met de cmd optie: "expert -noauto" maar dat deed niets? Moet ik die parameter er op een andere manier achter zetten ofzo?
mail me ff dan fik ik redhat wel voor je, krijg je de 2cd's (7.2) voor 5 piek
Pagina: 1