Win2k Server -> Configuatie ActiveDir vragen.

Pagina: 1
Acties:

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Het is mij wel eens eerder gelukt een goede activedir-bak te maken maar nu speel ik liever op safe omdat op mijn win2k server ook nog meer geconfiged is.. het gaat voor het eggie.. Nou komen ze:

Ik wil mijn profielen gaan opslaan op mijn Windows 2000 Server. Tijdens de installatie van ad met dcpromo komt op een gegeven moment de vraag: FULL DNS NAME FOR NEW DOMAIN?
Ik heb geen eigen hostname geregistreerd ofzo.. deze bak gaat puur de profielen beheren. Wat moet ik hier dan opgeven ? Ik heb begrepen dat je hier goed over moet nadenken omdat het na de installatie heel erg moeilijk te veranderen is. Kan iemand mij misschien een logisch voorbeeld geven voor mijn netwerk ?

Tevens draait er in het netwerk een Linux server. Deze ( op ip 192.168.0.1 ) doet naast routing ook DHCP. Dit dient dus na de installatie van AD te worden uitgeschakeld. Maar ik heb mij laten vertellen dat 2000-Server problemen kan geven. AD vereist namelijk DNS en DHCP ? Wie heeft hier ervaring mee ? en wie kan misschien vertellen waar ik nog meer goed op letten na de installatie van AD ?

Tevens wordt DNS standaard geinstalleerd na AD. Dit zorgt voor de vertaling van iptjes naar hostnames en andersom.. maar dat heb ik toch helemaal niet nodig.. want mijn netwerkje werkt al perfect en mijn linux-servertje verzorgt de routing. Wat voor een tips kunnen jullie meegeven ? Ik wil deze bak zo stabiel mogelijk houden!!!

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Welcome in the world of Ome Bill! Als wij kunnen zullen wij misbruik maken van onze monopolie positie!

Bij die dns name kun je natuurlijk een fictief adres invullen b.v www.blalalalala.nl
Stel er draait nu een website op blalalalalalal.nl dan kun je in de DNS console gewoon een www.blblblaalalal.nl entry aanmaken naar het betreffende ip.

Maar ik zou netwerk.nl kiezen ofzo.

DHCP is niet verplicht. Het werkt ook wel zonder. De DNS server kun je het beste op de 2000 machine laten draaien. (is wel zo simpel).

zorg wel dat de primaire dns van je clients verwijst naar het ip van de win2k server. Anders duurt het inloggen zolang!

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 09:06
wat je ook kunt doen is een .lan (ipv .nl of .com) gebruiken. Dan heb je ook geen problemen met internet namen.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
De DNS server kun je het beste op de 2000 machine laten draaien. (is wel zo simpel).

Het boeit dus niet dat de win2k bak niet direct aan internet hangt ? Ik heb hem namelijk nu een vast ip gegeven met als gateway 192.168.0.1 ( linux server ) en hij gebruikt de volgende dns adressen: 213.73.255.254 en 195.66.14.9

Maar...Is niet anders te doen.. Nu staan alle clients op dhcp.. er komen vaak vrienden langs.. laptop/bak in het netwerk hangen klaar. Anders moet ik eerst allemaal dns velden invullen voordat ze kunnen internetten.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Als je toch al een linux bak hebt, kan je ook gewoon samba gebruiken om je user profiles op te slaan. Je linux bak kan ook perfect dhcp server spelen, is helemaal niet zo moeilijk...

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 19:47 schreef Charlie23 het volgende:
Als je toch al een linux bak hebt, kan je ook gewoon samba gebruiken om je user profiles op te slaan. Je linux bak kan ook perfect dhcp server spelen, is helemaal niet zo moeilijk...
Kan.. maar ik wil het graag met windows 2000 proberen.. Leer ik ook nog eens wat van nt :) Daarbij is die linuxbak een simpele pentium met een 512 mb schijfje :) en heb ik in die 2000 server 4 x 60 gb raid5 config hangen. Om hem nou alleen als fileserver te gebruiken is leuk.. Maar profiel-beheer zou ik hem ook graag willen laten doen.

• rood
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11-2022

rood

BLaH die BLaH

je full dns name is de naam van je dns server die je hebt of gaat configgen (makkelijk als je dezelfde machine gebruikt) hier verwijs je naartoe zodat de AD deze kan gaan gebruiken om lookups te gaan doen etc.

Dit kun je AD wizard laten doen of zelf doen, ik heb het zelf gedaan maar de wizard werkt ook wel lekker.

Je moet voor je dns naam wel een naam inderdaad kiezen die niet op internet wordt gebruikt als je je machine ook aan het internet gaat hangen.

de volgende dns naam die je op moet geven is gewoon de dns naam zonder pre en suffix.

ik zou me voor dat je AD gaat installeren je er wel ff in verdiepen. Het is uitgebreider en je moet met en meer rekening houden dan je misschien denkt.

I used up all my sick days, so I'm calling in dead

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 19:44 schreef Erhnam het volgende:
De DNS server kun je het beste op de 2000 machine laten draaien. (is wel zo simpel).

Het boeit dus niet dat de win2k bak niet direct aan internet hangt ? Ik heb hem namelijk nu een vast ip gegeven met als gateway 192.168.0.1 ( linux server ) en hij gebruikt de volgende dns adressen: 213.73.255.254 en 195.66.14.9

Maar...Is niet anders te doen.. Nu staan alle clients op dhcp.. er komen vaak vrienden langs.. laptop/bak in het netwerk hangen klaar. Anders moet ik eerst allemaal dns velden invullen voordat ze kunnen internetten.
je stelt op je windows 2000 server in dat ie de dns requests die niet lokaal afgehandeld kunnen worden doorstuurt naar een andere dns server. Die van je provider dus.

In je linux machine plant je dan de volgende config file!

# /etc/dhcpd.conf
default-lease-time 86400;
max-lease-time 2592000;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 192.168.1.255;
option routers 192.168.1.1;
option domain-name-servers 192.168.1.2;
option domain-name "mijn.active-dir.domain";
option netbios-name-servers 192.168.1.2;

subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.11 192.168.1.20;
}

Er vanuit gaande dat 192.168.1.1 je linux machine is. en 192.168.1.2 je windows 2000 bak

This should do it! (zo heb ik het ook eens werkend gehad. Gebruik nu de DHCP van de windows 2000 machine)
Pagina: 1