discussie over master en slave:

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:50
Ik heb nu dus een extra hdisk erbij gekregen: en heb nu dus een cdwriter, een dvd, een hdisk en nog een hdisk... wat is een slimme manier om dit aan te sluiten want ik zie heel veel discussies hier staan maar wat is de goede?

met secondary bedoelt men trouwens toch je 2e ide kabel en primary de 1e die van je mobo komt?

thanx groeten Sander

Verwijderd

advies: je dvd en writer op aparte kabels ivm on the fly branden.

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

..En in het geval je van hd naar cdwriter brand, liefts ook de hd nemen die niet op dezelfde kabel zit als je brander ;)

Primairy/secundairy ide staat vaak op je moederbord aangegeven. Het instellen van master/slave, doe je op je hd cq cd(brander)/dvd.

Kort gezegd: cd-brander en het medium waarvanaf je brand (HD, dvd) moeten op apparte primairy/master staan.

Zet je hoofd hd op primairy master, je brander op primaiy slave en je dvd en tweede hd op respectievelijk secundairy master en slave..

Branden van hd doe je nu dus vanaf je tweede hd naar cdwriter :7

De reden hiervan is dat een ide controler maar een bepaalde gegevensstroom aankan. Dus om deze maximaal te kunnen benutten, maak je altijd gebruik van beide ide controlers.

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Volgens mij is het altijd zo dat een apparaat op een IDE-kabel nooit sneller kan werken dan het traagste apparaat op die kabel. Als je dus een (realtief snelle) hd op dezelfde kabel zet als een (realtief trage) brander of dvd-speler, zal die brander/dvd-speler de snelheid van de harde schijf behoorlijk omlaag halen.
Ik heb hier een beetje mee geexperimenteerd, en bij mij was het inderdaad zo dat het het snelst was als ik brander en cd-romspeler op 1 kabel had, en 2 harde schijven op de andere.

Aangezien alle moderne branders tegenwoordig iets hebben als Just-Link, Burnproof of iets dergelijks gaat on-the-fly branden dan ook best van cd-rom/dvd-rom speler naar brander op 1 kabel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

(jarig!)
Geef gewoon alles een eigen controller, dat is het makkelijkst en het veiligst.
Zo deed ik het tenminste op mijn PIII
CDRW - primairy master
DVD - secundairy master
CDrom - Secuandairy slave (deze zit er sinds kort weer in)
Hdd boot - primary master
hdd 2 - secundairy master

werkte goed, en het was heel snel.
Helaas past deze config niet in mijn nieuwe systeem :(

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 22:12 schreef terw_dan het volgende:
Geef gewoon alles een eigen controller, dat is het makkelijkst en het veiligst.
Zo deed ik het tenminste op mijn PIII
CDRW - primairy master
DVD - secundairy master
CDrom - Secuandairy slave (deze zit er sinds kort weer in)
Hdd boot - primary master
hdd 2 - secundairy master

werkte goed, en het was heel snel.
Helaas past deze config niet in mijn nieuwe systeem :(
Zal wel aan mij liggen maar toch snap ik iets niet hier.
Ik tel bij jou twee primaire als secundaire masters :?
Dan had je toch een losse PCI IDE controller (of hoe noemen ze die diertjes) er bij inzitten, of RAID op het mobo ????
En nu past dat niet in je nieuwe config :?

Trouwens dat van "on-the-fly wil niet werken met beide devices op 1 IDE kabel" werkt hier wel. Ja er zit Just-Link op m'n brander, maar die hoeft nooit in te grijpen.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op dinsdag 22 januari 2002 22:21 schreef Musty het volgende:
Trouwens dat van "on-the-fly wil niet werken met beide devices op 1 IDE kabel" werkt hier wel. Ja er zit Just-Link op m'n brander, maar die hoeft nooit in te grijpen.
Jaaa het werkt wel, maar niet optimaal.. maar het kan idd gewoon werken

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

(jarig!)
Op dinsdag 22 januari 2002 22:21 schreef Musty het volgende:

[..]

Zal wel aan mij liggen maar toch snap ik iets niet hier.
Ik tel bij jou twee primaire als secundaire masters :?
Dan had je toch een losse PCI IDE controller (of hoe noemen ze die diertjes) er bij inzitten, of RAID op het mobo ????
En nu past dat niet in je nieuwe config :?
Beide niet.
Ik heb een BX bord liggen met 2 primaire en 2 secundaire kanalen (UDMA 33 controllers, destijds standaard, en de nieuwe ATA66 controllers).
Maar beide worden herkend als primairy en secundairy (mijn hdds worden ook niet herkend in de bios, heb ik een aparte bios voor op het systeem zitten.

En nee het is geen losse controller of RAID.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 20:51 schreef Ali_Illegali het volgende:
Volgens mij is het altijd zo dat een apparaat op een IDE-kabel nooit sneller kan werken dan het traagste apparaat op die kabel. Als je dus een (realtief snelle) hd op dezelfde kabel zet als een (realtief trage) brander of dvd-speler, zal die brander/dvd-speler de snelheid van de harde schijf behoorlijk omlaag halen.
Ik heb hier een beetje mee geexperimenteerd, en bij mij was het inderdaad zo dat het het snelst was als ik brander en cd-romspeler op 1 kabel had, en 2 harde schijven op de andere.

Aangezien alle moderne branders tegenwoordig iets hebben als Just-Link, Burnproof of iets dergelijks gaat on-the-fly branden dan ook best van cd-rom/dvd-rom speler naar brander op 1 kabel.
Dat verhaal is al láng niet meer van toepassing hoor. 'Vroeger' was dat zo, nou niet meer. Probeer het zelf maar eens; zet je brander (die wellicht PIO-mode gebruikt) maar eens op seconday-IDE als master en je lezer op secondary slave. Benchmark de drives, noteer de waardes, wissel 't om, en benchmark nog 's. Geen verschil :>

Verwijderd

Ach. Eigenlijk is de IDE-volgorde niet zo'n issue meer. Wanneer je veel OTF wilt branden zou je DVD-station en brander apart kunnen aansluiten, maar het absoluut niet noodzakelijk.

Ik zou zeggen: doe wat het gemakkelijkst is voor jou.

Ik heb bijvoorbeeld mijn brander en lezer op dezelfde IDE-kabel aangesloten, en kan perfect 8x OTF branden. (Dat is ook afhankelijk van hoe goed je CD-ROM station is, though).
Pagina: 1