Toon posts:

Liedje namaken met computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

ik zou graag het begin van het liedje Mein Herz
brennt (Rammstein/Mutter) namaken (geen commerciële bedoelingen hoor).
Daar ik geen goede synthesizer heb, moet dit met de computer gebeuren, met Fruityloops ofzo. Kan iemand mij op weg helpen, bv.
- door mij te vertellen waar je een goed-op-die-strijkers-uit-dat-liedje gelijkende sample haalt, of
- welke effecten op die sample zijn toegepast
- ... ?

Ik wilde ook nog weten, of je met een synthesizer die op de computer aangesloten is, een programma als fruityloops kan bedienen. Bijvoorbeeld,
- ik wil programmeren, dat als ik de laagste toets van de synthesizer indruk, hij een bepaalde track moet afspelen
- ik wil het tempo waaraan hij die track moet afspelen doorgeven via de synthesizer

Zoals je ziet, ik ken er niet veel van. Alle hulp is dus welkom!

o ja, laat deze discussie ajb niet ontaarden in een pro-contra rammstein.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 16:49 schreef McBain het volgende:
Hallo iedereen,

Daar ik geen goede synthesizer heb, moet dit met de computer gebeuren, met Fruityloops ofzo. Kan iemand mij op weg helpen, bv.
- door mij te vertellen waar je een goed-op-die-strijkers-uit-dat-liedje gelijkende sample haalt, of
- ... ?

Ik wilde ook nog weten, of je met een synthesizer die op de computer aangesloten is, een programma als fruityloops kan bedienen. Bijvoorbeeld,
- ik wil programmeren, dat als ik de laagste toets van de synthesizer indruk, hij een bepaalde track moet afspelen
- ik wil het tempo waaraan hij die track moet afspelen doorgeven via de synthesizer

o ja, laat deze discussie ajb niet ontaarden in een pro-contra rammstein.
Hmmm even vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met Fruityloops (of welke softsynth dan ook), lijkt het me wel mogelijk. Het grootste nadeel dat je volgens mij hebt met deze manier van werken is dat het erg moeilijk is om het origineel te benaderen. Niettemin is het arrangeren of namaken van bestaande muziek erg leuk en ik doe het zelf nog regelmatig, je leert er ook veel van (ik wel tenminste).

Ik ken het nummer waar je het over hebt niet, dus ik kan niet beoordelen hoe moeilijk het is om het geluid na te maken, maar daar wil ik je evt wel mee helpen...wellicht dat je me een audioclip kan laten toekomen van wat je precies bedoelt?

Over je aansturingsvraag: in principe is dit mogelijk, MIDI data kun je voor alles gebruiken wat je maar wilt, maar ik ga er vanuit dat bestaande programma's dit niet ondersteunen :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dus je wilt een heel nummer gaan maken, terwijl je niets van samplers, synths, MIDI e.d. weet? Sterkte. Ik zou me, als ik jou was, eerst eens gaan richten op het leren omgaan met samplers, synths (hardware of software, dat maakt niet zoveel uit, basis is min of meer hetzelfde), MIDI en muziekopname.

Het belangrijkste nog: VEEL OEFENEN!! Da's nog wel het allerbelangrijkste. Je resultaten zullen in het begin gewoon slecht zijn. Niet door uit het veld laten slaan, maar doorgaan. Gewoon telkens op 1 ding richten wat verbeterd moet worden, zo gaat de algehele kwaliteit mooi omhoog!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:00 schreef Hillie het volgende:
Dus je wilt een heel nummer gaan maken, terwijl je niets van samplers, synths, MIDI e.d. weet? Sterkte. Ik zou me, als ik jou was, eerst eens gaan richten op het leren omgaan met samplers, synths (hardware of software, dat maakt niet zoveel uit, basis is min of meer hetzelfde), MIDI en muziekopname.

Het belangrijkste nog: VEEL OEFENEN!! Da's nog wel het allerbelangrijkste. Je resultaten zullen in het begin gewoon slecht zijn. Niet door uit het veld laten slaan, maar doorgaan. Gewoon telkens op 1 ding richten wat verbeterd moet worden, zo gaat de algehele kwaliteit mooi omhoog!
In principe ben ik het met je reply helemaal eens. Maar namaken van muziek is zoals ik al zei, wel heel leerzaam. Ik heb zelf nooit les gehad, kon nauwelijks noten lezen en snapte niks van wat voor synthese dan ook en heb puur door jaren muziek na te spelen, en later na te maken (met een sequencer) muziek leren maken. Er gaat wat tijd overheen, maar het is een goeie manier om muziek te leren maken.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:00 schreef Hillie het volgende:

Software doet dit bovenstaande allemaal. :)

Vind je het daarna nog leuk verdiep je dan evt. in dure hardware. Het is natuurlijk dom om dat allemaal aan te schaffen als je nog nooit iets met muziek gedaan hebt. Dus daarom, begin eerst met software. Daarna ben je verkocht en wil je alles hebben en weten. :)

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

En je roept gewoon tegen je computer maak dat en dat na en de software doet de rest. :? Dat programma wil ik ook hebben! :P

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 22 januari 2002 17:04 schreef Prankster het volgende:
Software doet dit bovenstaande allemaal. :)
Jaja, die verbetert jou, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen en leert jou alles? Oh ja, daarom hoor ik ook zoveel dik verkopende CD's van Prankster natuurlijk! Stom, was ik even vergeten.....

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:08 schreef Hillie het volgende:

[..]

Jaja, die verbetert jou, zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen en leert jou alles? Oh ja, daarom hoor ik ook zoveel dik verkopende CD's van Prankster natuurlijk! Stom, was ik even vergeten.....
|:( |:(

Weet jezelf wel waar je over praat? Lees mijn post nogeens na m'n edit.

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 22 januari 2002 17:02 schreef MrRudi het volgende:
In principe ben ik het met je reply helemaal eens. Maar namaken van muziek is zoals ik al zei, wel heel leerzaam. Ik heb zelf nooit les gehad, kon nauwelijks noten lezen en snapte niks van wat voor synthese dan ook en heb puur door jaren muziek na te spelen, en later na te maken (met een sequencer) muziek leren maken. Er gaat wat tijd overheen, maar het is een goeie manier om muziek te leren maken.
Nadoen is altijd goed. Ik heb bas leren spelen door met nummers mee te spelen en dingetjes uit te zoeken. Maar het is altijd handig om ook, naast nadoen, dingen uit guidelines of boeken ofzo te bestuderen. Dan heb je ook weer een bredere achtergrond die je creatieve oplossingen laat verzinnen bij problemen. :)

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 22 januari 2002 17:09 schreef Prankster het volgende:
|:( |:(

Weet jezelf wel waar je over praat? Lees mijn post nogeens na m'n edit.
Wees dan niet zo stom om op verstuur te drukken als je nog niet klaar bent. Om op je edit terug te komen: Natuurlijk moet je geen duizenden guldens in synths en weet ik wat investeren als je niet eens weet of het wat voor je is. Probeer es wat met het Casiootje van de buurjongen en als je de mogelijkheden op een gegeven moment te beperkt vindt, dan ga je verder. Op dat moment ben je er ook wel klaar voor om je er serieuzer op te richten. En dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Reaktor i.p.v. een hardware synth. En met Reaktor kun je nog wel jaren knutselen voor je erop uitgekeken bent (als je dat al raakt :)).

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 16:58 schreef MrRudi het volgende:
Hmmm even vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met Fruityloops (of welke softsynth dan ook)
Dat blijkt, want Fruity Loops is n.l. geen softsynth ;)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:09 schreef Hillie het volgende:

[..]

Nadoen is altijd goed. Ik heb bas leren spelen door met nummers mee te spelen en dingetjes uit te zoeken. Maar het is altijd handig om ook, naast nadoen, dingen uit guidelines of boeken ofzo te bestuderen. Dan heb je ook weer een bredere achtergrond die je creatieve oplossingen laat verzinnen bij problemen. :)
Hmm laatste deel ben ik het niet mee eens (ik ben ook eigenwijs hoor)...guidelines, boeken, regeltjes...allemaal creative beperkingen als je er op gaat letten. De beste nummers maak je vaak door foute muziek te maken :) Ik heb zelf nooit guidelines of boeken gelezen (alleen om noten te leren lezen eigenlijk) en een cursus synthese gevolgd (maar das meer om te begrijpen hoe ik nou instrumenten maak die ik wil maken)
Op dinsdag 22 januari 2002 17:19 schreef warp het volgende:

[..]

:D LOL! Zo zie je maar hoeveel ik er vanaf weet haha...ik ben een ouwerwetse hardware phreak zeg maar.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:13 schreef Hillie het volgende:

[..]

Wees dan niet zo stom om op verstuur te drukken als je nog niet klaar bent. Om op je edit terug te komen: Natuurlijk moet je geen duizenden guldens in synths en weet ik wat investeren als je niet eens weet of het wat voor je is. Probeer es wat met het Casiootje van de buurjongen en als je de mogelijkheden op een gegeven moment te beperkt vindt, dan ga je verder. Op dat moment ben je er ook wel klaar voor om je er serieuzer op te richten. En dan zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Reaktor i.p.v. een hardware synth. En met Reaktor kun je nog wel jaren knutselen voor je erop uitgekeken bent (als je dat al raakt :)).
Ik vertoon impulsief klikgedrag. :P

Maar wat je hier zegt heeft de topicstarter meer aan dan de eerste, beetje denigrerende, post. Dus ga eerst met software aan de slag voordat je uberhaupt geld uit gaat geven aan iets waarvan je nog helemaal niet weet of je het leuk vind. En wat betreft Reaktor. Goede tip, maar te complex voor de beginnende muziekant denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals ik hier,

ik wilde gewoon even vertellen dat ik wel degelijk iets van muziek weet: ik speel al meer dan 10 jaar piano, al enkele jaren gitaar, en ik heb goede ervaring met programma's als cakewalk, evenals met (goedkope) synthesizers.

Ik acht mezelf wel in staat de noten te ontcijferen van dat streepje muziek (het is ongeveer de eerste 50 seconden van Mein Herz brennt). Maar daarmee is de kous niet af: zie mijn eerste post, ik zoek een passend sample voor strijkers en de vervormingen die op die sample plaatsvinden.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:19 schreef warp het volgende:

[..]

D0h, er zitten standaard softsynths in. Het is in principe een sequencer en softsynth in een. Maar ik ben er niet echt weg van. Dan zou ik eerder voor Buzz gaan. :)

http://www.buzzmachines.com

Nogmaals reclame;
WHAT IS BUZZ?

Its Modular. The true power of Buzz.
Buzz is the first ever "easy to use" free modular software based synthesizer. What this means is that the entire system is based on objects, which may be routed in a modular fashion, giving you the freedom to be as creative as you want. For example, if you wish to run 3 Physical Modelling synths and a Drum Machine through 2 seperate Stereo Delays, into a Mixer, through a Compressor and Parameteric EQ, and finally out to your speakers - no problem. Lay down your synths, connect the wires and you're done.

Its Expandable. Buzz introduces the concept of a Machine.
A Machine is an object in Buzz which either creates or modifies sound. A Machine is the equivalent of a single piece of gear in a traditional music studio. It may be a synthesizer, a sampler, a dsp effect, a mixing board, or any other piece of gear that exists in a studio. Every piece has the same parameters and functions you would expect to find in the studio you know and love. Whats better is that all existing machines are free.

Its in Real-Time. Buzz moves with you.
Every aspect of Buzz is built to be controlled in real-time. This means that as you tweak the resonance on a virtual analog synth, you hear it's classic sqeualching response immidietly. The same goes for all DSP effects, samples, etc.

It's Built for Speed.
Unlike other audio packages which require a super-computer to power a single synth, Buzz has been programmed for speed. It is not at all uncommon to employ 10 completely seperate polyphonic synthesizers, 5 samplers, 2 drum machines, 3 mixers, and 10 DSP effects all simultaniously. Thats on a decent machine. A fast machine could easily triple that.

Its Portable. A studio in a briefcase.
Imagine having a studio with 200 pieces of gear. Now imagine fitting it on a laptop and taking it anywhere with you. It sounds like a dream to any Musician, but its completely possible with Buzz. An install size of 15 megs, with a memory requirement of 32 megs. Buzz fits easily onto most decent laptops.

Its Free. Is there anything else to say?
Thats right. $0.00 US! That translates to roughly 0 British Pounds, which translates to 0 Finnish Marks which translates to 0 Euros which translates to 0 Japanese Yen which translates to 0 German Marks which translates to 0 Swedish Kronda which translates to 0 Swiss Francs which translates to 0 Russian Roubles. You can always donate money to Oskari to encourage further development.

Its a Secret Weapon. Its cooler then a lot of other programs out there.
Don't be mistaken. Buzz is not a Soft-Synth. Buzz is not a Tracker. Buzz is not a Sequencer. Buzz is all of these things and more. It is the worlds first true soft-studio. Strike that, free soft-studio.

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 22 januari 2002 17:20 schreef Prankster het volgende:
Ik vertoon impulsief klikgedrag. :P

Maar wat je hier zegt heeft de topicstarter meer aan dan de eerste, beetje denigrerende, post. Dus ga eerst met software aan de slag voordat je uberhaupt geld uit gaat geven aan iets waarvan je nog helemaal niet weet of je het leuk vind. En wat betreft Reaktor. Goede tip, maar te complex voor de beginnende muziekant denk ik.
Te complex? Mwoah, dat is zacht uitgedrukt. Daar kun je ontzettende synths mee bouwen. :) Maar goed, je kunt het ook eenvoudig houden natuurlijk, dat is weer het voordeel van Reaktor.

Mijn eerste post was meer om aan te geven dat 'ie dat de eerste tijd niet zal bereiken. Het fatsoenlijk namaken van dat nummer dus. Maar hij kan natuurlijk best ermee gaan prutsen.

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 22 januari 2002 17:23 schreef McBain het volgende:
Ik acht mezelf wel in staat de noten te ontcijferen van dat streepje muziek (het is ongeveer de eerste 50 seconden van Mein Herz brennt). Maar daarmee is de kous niet af: zie mijn eerste post, ik zoek een passend sample voor strijkers en de vervormingen die op die sample plaatsvinden.
Is het eigenlijk wel een set strijkers (ken het nummer niet zo goed, weet ongeveer wel hoe het klinkt)? Kan natuurlijk ook gewoon een goede synthpatch zijn. :)

edit: Nu je het zegt, het lijkt wel of het echte strijkers zijn. Maar zoveel vervorming zit er toch niet op? Je zou op zoek kunnen gaan naar een goede klassieke sample-library. Kost vaak wel veel geld hoor.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:23 schreef McBain het volgende:
Maar daarmee is de kous niet af: zie mijn eerste post, ik zoek een passend sample voor strijkers en de vervormingen die op die sample plaatsvinden.
Dan zal je toch aan dure synthersizers moeten gaan denken. Zoals een Kurzweil K2500/2600, of een Korg Karma. :P

Laat eens eens een preview horen, zodat wij weten wat je wilt hebben.

• Hillie

Hillie

Op dinsdag 22 januari 2002 17:19 schreef MrRudi het volgende:
Hmm laatste deel ben ik het niet mee eens (ik ben ook eigenwijs hoor)...guidelines, boeken, regeltjes...allemaal creative beperkingen als je er op gaat letten. De beste nummers maak je vaak door foute muziek te maken :) Ik heb zelf nooit guidelines of boeken gelezen (alleen om noten te leren lezen eigenlijk) en een cursus synthese gevolgd (maar das meer om te begrijpen hoe ik nou instrumenten maak die ik wil maken)
Er zijn er meer die dat zeggen. Wat ik bedoelde ging ook niet zozeer om het 'hoe een dance hit te fabriceren', maar meer over het veel lezen over het gebruik van EQ, compressors en weet ik wat voor effecten. Hoe meer je erover leest, hoe meer ideeen je opdoet. Wat resulteert in een creatievere oplossing voor jezelf. Je moet je natuurlijk nooit krampachtig aan een voorbeeld blijven vasthouden. :)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:29 schreef Hillie het volgende:

[..]

Te complex? Mwoah, dat is zacht uitgedrukt. Daar kun je ontzettende synths mee bouwen. :) Maar goed, je kunt het ook eenvoudig houden natuurlijk, dat is weer het voordeel van Reaktor.

Mijn eerste post was meer om aan te geven dat 'ie dat de eerste tijd niet zal bereiken. Het fatsoenlijk namaken van dat nummer dus. Maar hij kan natuurlijk best ermee gaan prutsen.
Werk je veel met Reaktor? Het is een superpakket. Zie de onderstaande link. Emulatie voor Waldorf, Korg, Moog, Juno2, NordLead, enz, enz. :9~ :9~ :9~

http://www.dashsynthesis.com/synths/index.php?plataform=Reaktor

En voor het technische verhaal achter muziek maken kan je hier kijken;

http://www.sospubs.co.uk

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:33 schreef Hillie het volgende:

[..]

Er zijn er meer die dat zeggen. Wat ik bedoelde ging ook niet zozeer om het 'hoe een dance hit te fabriceren', maar meer over het veel lezen over het gebruik van EQ, compressors en weet ik wat voor effecten. Hoe meer je erover leest, hoe meer ideeen je opdoet. Wat resulteert in een creatievere oplossing voor jezelf. Je moet je natuurlijk nooit krampachtig aan een voorbeeld blijven vasthouden. :)
Ahh..dan begreep ik je verkeerd. Inderdaad, dit soort tutorials zijn heel handig, vooral om een goed klinkende eindmix te maken, wat echt een stuk moeilijker is dan dat je zou denken :D

Ennuh, "hoe een dance hit te maken"...is daar creativiteit voor nodig dan??? ;) (no flame intended)

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 16:49 schreef McBain het volgende:
Hallo iedereen,

- ... ?
Geen idee... ik ken dat nummer niet (hou niet zo van Rammstein :+ ).
Nee, zo werkt het niet. Met Fruity Loops (en dat geldt doorgaans voor alle sequencers) maak je één complete track. Daar zijn sequencers ook voor bedoeld.

Je kan wel via MIDI bepaalde instrumenten cq samples toewijzen aan bepaalde toetsen op je MIDI keyboard.
Je synth zal, als MIDI-slave ingesteld, automatisch het tempo van de MIDI-master aannemen... andersom ook (dus als je je keyboard als master insteld). Maar dat track gebeuren snap ik niet.... wat wil je dan afspelen?
Om te beginnen, veel lezen over MIDI, dan krijg je tenminste een idee wat het is en wat ermee kan (en wat er niet mee kan)...

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 17:28 schreef Prankster het volgende:
D0h, er zitten standaard softsynths in.
Quote: "Fruityloops is the number one loop and songcreation tool on the net. You'll create wav, mp3 or midi loops only minutes after launching it."

http://www.fruityloops.com/English/frames.html

Standaard zit alleen die brakke TS404 erin (en die is de benaming softsynth niet eens waard ;)).

De rest moet je toch echt erbij kopen (zijn losse modules).

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:48 schreef warp het volgende:

[..]

Quote: "Fruityloops is the number one loop and songcreation tool on the net. You'll create wav, mp3 or midi loops only minutes after launching it."

http://www.fruityloops.com/English/frames.html

Standaard zit alleen die brakke TS404 erin (en die is de benaming softsynth niet eens waard ;)).

De rest moet je toch echt erbij kopen (zijn losse modules).
Hrmz, ik dacht dat simsynth er standaard inzat. Ik vind het toch een butt pakket. Gebruik dan Buzz. :)

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 17:52 schreef Prankster het volgende:
Hrmz, ik dacht dat simsynth er standaard inzat. Ik vind het toch een butt pakket. Gebruik dan Buzz. :)
Hehe, die TS404 zat er vroeger ook niet standaard bij.
Ook pas sinds versie 2.5 ofzo (was eerst ook een losse module).
Dus vandaar dat ik Fruity een sequencer vind. Of is Cubase ook een softsynth (je kan er immers VST instrumenten inhangen)? ;)

Edit: Simsynth zat er vroeger idd wel bij (maar wel een hele oude versie) maar dat is een los (en standalone) programma. Fruity kan alleen de bestanden die ermee gegenereerd worden inlezen (gewoon als samples dus).

Verwijderd

Topicstarter
Fragment Rammstein

Dit is precies het fragmentje dat ik wil, zonder de stem en de drum natuurlijk.

Verwijderd

Dit lijkt gewoon op een verzameling strijkers, in elk geval basstoon + melodie met een high én een lowpass filter eroverheen. Het beroemde "telefoon" effect...standaard FFT filter in Cool Edit volgens mij.

zie voorbeeldje

(ff heel ruw gemaakt he jongens...nie gaan zeiken)

Verwijderd

jeez mensen,
waarom denkt er niemand aan Fasttracker II
dat is DE tracker , aangezien je zelf de samples uit kan kiezen.

En de sample die deze jongen nodig heeft is vast wel ergens te vinden op het net .
Als ie die gevonden heeft , is het een kwestie van tracken.
eitje :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey MrRudi,

die effecten die jij bedoelt zijn PERFECT!
BEDANKT man!!!

nu nog een sample?

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 19:21 schreef McBain het volgende:
Hey MrRudi,

die effecten die jij bedoelt zijn PERFECT!
BEDANKT man!!!

nu nog een sample?
Ja ik heb ff gekeken hier, maar de strijkers die ik heb zijn niet écht geweldig. Ik loop zo wel even een deurtje verder om met een orchestral board naar een mooie viool te zoeken ofzo, of een mooie Cello. Ik kan van elk instrument wel een "C" samplen...dan moet je wel zelf de akkoorden en melodien in elkaar draaien. (zoals in Cakewalk)

edit:

Niet echt geweldige samples imho, maar wellicht helpt het je op weg, alle instrumenten zijn opgenomen met een lage C en een hogere C, voor het gemak zeg maar :D
Chamber's Violin
Cello
Cello & Violin (orch)
Viola

Verwijderd

Heb je er nog wat aan gehad? Of ze nog helemaal niet gezien? :D

Verwijderd

Topicstarter
:D tot mijn grote schaamte en schande had ik niet gezien dat je wat samples had geplaatst.

fantastisch! Samples onmiddellijk opgeslaan!!

Kijk, ik heb nu nog wat lastige examens, maar daarna ga ik rustig experimenteren!

Bedankt iedereen,
en dan vooral MrRudi (Ik heb je email-adres uit je profiel, ik laat je het resultaat zeker horen, al kan dat nog een heel tijdje duren)

groeten,
McBain
Pagina: 1