Thuis Unix ???

Pagina: 1
Acties:

• emkedouwe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Hoi,

Ik heb donderdag een tentamen over UNIX. En wil graag thuis wat oefenen met UNIX want al die commands uit het boek in je kop stampen is ook niet alles.
Is er een mogelijkheid om Unix op je pc thuis te krijgen ? Is er een soort emulator ofzo of een light versie ? Of kan ik gewoon met linux proberen ?? Ik heb nog een 486 staan zou ik daar dan een linux versie op kunnen zetten. Er zit geen cd rom op die pc dus is er ook een linux versie die je vanaf diskettes installeren kan ?

Verwijderd

ga naar sun je kan daar solaris voor intel downen maar is wel veel MB's en nogal specifiek qua hardware

link ff niet uit mijn hoofd

Verwijderd

Als je comp. wel een netwerk kaart heeft dan kun je vrijwel alle distro's installeren via FTP. Ik zou dan kiezen voor Debian omdat die niet al te veel voor je installeert.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Linux (100den distro's, bekende zijn o.a. Debian, Suse, Red Hat en Mandrake).
NetBSD
FreeBSD
OpenBSD
Solaris/Intel

Keus genoeg :)

ps, UNIX an sich is geen OS maar is een geregistreerd handelsmerk van The Open Group (zie b.v. http://www.unix-systems.org/trademark.html) ;)

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Euhm aan je sig te zien heb je een behoorlijke pc, waarom zet je daar niet gewoon een linux distro op?

Rookworst zonder R is ook worst.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hebt helemaal niet een "behoorlijke pc" nodig hoor, voor linux.

• Dikkie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:22
Emkedouwe is zeker eerstejaars HIO aan de HVA?
Kijk eens op het forum van I&E.
http://home.ie.hva.nl/forum/

Misschien kan je een user bij iemand op een linuxbak laten aanmaken. Kan je ff oefenen.

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 16:58 schreef blaataaps het volgende:
Voor *BSD wel dan? Heeft dezelfde eisen als Linux ;)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat was niet helemaal mijn punt, maar je hebt wel gelijk.

• emkedouwe
  • Laatst online: 26-11-2021
Op dinsdag 22 januari 2002 17:01 schreef nickname18 het volgende:
Emkedouwe is zeker eerstejaars HIO aan de HVA?
Kijk eens op het forum van I&E.
http://home.ie.hva.nl/forum/

Misschien kan je een user bij iemand op een linuxbak laten aanmaken. Kan je ff oefenen.
*D

Ik heb nu een soort emulator gevonden waarbij ik een beetje kan oefenen. Wat ik nog ff weten is; of linux de zelfde commando's gebruikt als Unix ????

En wat is dat bsd ???

En welke distributie van linux is klein (zonder grafische omgeving)

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:15 schreef emkedouwe het volgende:

[..]

*D

Ik heb nu een soort emulator gevonden waarbij ik een beetje kan oefenen. Wat ik nog ff weten is; of linux de zelfde commando's gebruikt als Unix ????
linux heeft meer commando's voor hetzelfde maar "alle unix commando's kan je op linux gebruiken"
linux naar unix is moeilijker als unix naar linux
maar dat is mijn mening
:-)>
en zijn kleine verschillen in distro's maar basic is hetzelfde

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Redhat, Mandrake en SuSE (en vast nog wel andere distro's) doen (default dan) grafische install en poging om met een kant-en-klare grafische desktop te komen. Mooi voor mensen die dat willen, maar ik weet niet of dat de juiste manier is om met een Unix om te leren gaan.

Ikzelf zou Debian (mijn favoriet), Slackware, FreeBSD, OpenBSD of NetBSD aanraden.
Deze zijn allemaal van een wat meer do-it-yourself nivo, installeren tamelijk kaal (default niks grafisch) en hebben relatief lage systeemeisen.

Sun Solaris is een 'echte' commerciele Unix die ook op PCs draait, maar het is op PCs nogal traag (op sparc niet); Je hebt alleen al 64 MB ram nodig voor Solaris op i386 (en dan draait het niet echt soepel, 128 is al wat beter).

Solaris is zeker interessant, maar in ieder geval niet weggelegd voor je 486 bakje.

Wat betreft je tentamen: Om in 2 dagen een Unix te installeren om ermee te prutsen/leren is wat kort dag vrees ik... Misschien kun je dat tentamen toch beter uit het boek leren.

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
is het gewoon niet makkelijk om unix op 1 diskette te zetten en daarvan booten? er zijn toch zat distro's die zo klein zijn die op Unix gebasseerd zijn?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Het snelst, als je alleen even wat wilt spelen, is denk ik DemoLinux of die demoCD van Suse. Je kunt dan op je normale PC van zo'n CD booten en hebt meteen een redelijke linux-omgeving tot je beschikking. Dan hoef je je nu even niet bezig te houden met floppies of het partitioneren van je hdd, en kom je na je proefwerk nog een keertje langs omdat je tegen die tijd een mooie Debian dubbelboot of zo wilt bouwen :)

Kijk even rond op www.linuxiso.org.

Zoef

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Unix is een verzamelnaam voor allerlei Unix'en

(en het is wel een geregged trademark)

Linux
*BSD
HP zijn Unix'en

enz

gewoon Linux nemen, als je wilt pielen,
of FreeBSD/netBSD/OpenBSD

have fun

met papier mache kun je alles maken!!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18

Predator

Suffers from split brain

Hier bij ons geven ze UNIX aan de hand van GNU/Linux
GNU = Gnu's Not Unix zoals iedereen wel weet :+
Krijg je zo van die situaties van:
"In unix doet men het gewoonlijk zo maar op linux gebeurt dit niet" :Z en kan ie het ook niet tonen want er staat enkel linux op z'n portable.

Maakt voor de rest niet zo veel uit.
Linux is gewoon mengeling van systemV & BSD. Voor het ene volgt met de systeemV norm voor het andere BSD.

Voor het maken van scripts en commando's maakt het nix uit.
Kunnen wel wat kleine afwijkingen zijn in opties van bepaalde commando's.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op dinsdag 22 januari 2002 16:43 schreef emkedouwe het volgende:
Hoi,

Ik heb donderdag een tentamen over UNIX. En wil graag thuis wat oefenen met UNIX want al die commands uit het boek in je kop stampen is ook niet alles.
Heeft je internet provider geen publieke unix machine, waarop je in kunt loggen. XS4ALL, cistron, worldonline en wellicht nog een paar andere provider bieden die mogelijkheid in ieder geval wel.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:18 schreef lemac4444 het volgende:

[..]

linux heeft meer commando's voor hetzelfde maar "alle unix commando's kan je op linux gebruiken"
maar dat is mijn mening
:( Wat weet jij er nou van man.. Sjonge..

*D Ey Patje.... Hoe gaat ie jongen.. Beetje naar je zin bij het nieuwe bedrijfje? Veel Unix klussen?

• warp
  • Niet online
:? Goh, vertel...

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:29
<kuch>Winlinux<kuch>

Er is een distributie die zich soepel onder Windows laat installeren, en meteen alle instellingen daarvan overneemt.
Please forgive me!

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op dinsdag 22 januari 2002 16:43 schreef emkedouwe het volgende:
Hoi,

Is er een mogelijkheid om Unix op je pc thuis te krijgen ? Is er een soort emulator ofzo of een light versie ? Of kan ik gewoon met linux proberen ?? Ik heb nog een 486 staan zou ik daar dan een linux versie op kunnen zetten. Er zit geen cd rom op die pc dus is er ook een linux versie die je vanaf diskettes installeren kan ?
Wanneer je alleen met Unix wilt spelen kun je een testdrive account aanvragen op http://testdrive.compaq.com.
Dan krijg je een shellaccount. Heb je ook root access nodig, dan kom je niet heen om een installatie van een fat32 gebaseerde distributie als zipslack(*cough*, *gasp*).
Je bent veel te laat, trouwens, als je nu nog moet beginnen. Je kunt je tijd beter besteden aan toch die commandos in je kop stampen.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

[..]

maar dat is mijn mening
:?

Goh, even kijken: qadm, volmgr, devmgr, smit, pax, killall, itsrun, mfs, newfs, lsattr, ncheck, lscfg...

Verder ben ik vroeger begonnen met unix en stond versteld van de "generiekheid" van linux. In dat opzicht is inderdaad vanaf (een) unix naar linux veel makkelijker, alhoewel je wel redelijk vooruit kan op een unix op het moment dat je wat weet van linux (alleen beheren van zo'n bak zou ik niet proberen).

Ik weet niet wat je bedoelt met ditro's, maar veel unices hebben allemaal een andere opzet (alhoewel dat aan de buitenkant niet altijd even duidelijk zichtbaar is). Zeker als je wat dieper ingaat in verschillende unices dan merk je vanzelf dat het allemaal net anders werkt..

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• BezurK
Op dinsdag 22 januari 2002 16:58 schreef blaataaps het volgende:
Beidehand, ik bedoelde natuurlijk dat hij helemaal geen 486 hoeft te gebruiken met een onvriendelijke distro maar gewoon een n00b-dist op ze pc kan zetten zoals Mandrake ofzo.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 13:34 schreef JayTaph het volgende:
Goh, even kijken: qadm, volmgr, devmgr, smit, pax, killall, itsrun, mfs, newfs, lsattr, ncheck, lscfg...
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar 10 van de 12 commando's heb ik hier niet hoor...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[root@nothing marcelm]# qadm
bash: qadm: command not found
[root@nothing marcelm]# volmgr
bash: volmgr: command not found
[root@nothing marcelm]# devmgr
bash: devmgr: command not found
[root@nothing marcelm]# smit
bash: smit: command not found
[root@nothing marcelm]# pax
bash: pax: command not found
[root@nothing marcelm]# itsrun
bash: itsrun: command not found
[root@nothing marcelm]# mfs
bash: mfs: command not found
[root@nothing marcelm]# newfs
bash: newfs: command not found
[root@nothing marcelm]# ncheck
bash: ncheck: command not found
[root@nothing marcelm]# lscfg
bash: lscfg: command not found
[root@nothing marcelm]#

Killall bestaat op de andere unices ook, maar die doet daar iets anders (ik weet niet waarom dat zo is).
Lsattr is voor ext2fs-specifieke mogelijkheden, dus erg gek is het niet dat je die op andere unices niet vind.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 17:01 schreef warp het volgende:

[..]

Voor *BSD wel dan? Heeft dezelfde eisen als Linux ;)
Ik dacht dat de nvidia drivers van nvidia niet werkte? je kan in *BSD toch geen linux modules laden?
ik weet dat je wel linux binaries kan draaien, en dan heb je ook nog ports...en standaard ondersteund het meer hardware dan windows[zonder driver cd's en floppies]

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 17:09 schreef compukid het volgende:
Ik dacht dat de nvidia drivers van nvidia niet werkte? je kan in *BSD toch geen linux modules laden?
ik weet dat je wel linux binaries kan draaien, en dan heb je ook nog ports...en standaard ondersteund het meer hardware dan windows[zonder driver cd's en floppies]
En wat heeft dit nu weer te maken met minimale SYSTEEMEISEN?

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 16:55 schreef deadinspace het volgende:
Killall bestaat op de andere unices ook...
... maar zeker niet op alle!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op woensdag 23 januari 2002 17:09 schreef compukid het volgende:

[..]

[n00b speaking and offtopic]

Ik draai FreeBSD gewoon voor kennis op te doen en misschien later een grafische Linux te gaan draaien.
Ik heb geen X geinstalleerd dus volledig kaal.
Nu is mijn vaag: Zit er in een kale linux (dus zonder X) ook een Lynx browser? Die bevindt zich bij FreeBSD iig in de porst map.

[/n00b speaking and offtopic]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 17:32 schreef DEM0N het volgende:

Nu is mijn vaag: Zit er in een kale linux (dus zonder X) ook een Lynx browser
Lynx wordt bij de meeste distro's (ook de kale) gewoon meegeleverd ja.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 17:18 schreef warp het volgende:
... maar zeker niet op alle!
Welke dan niet? Op Solaris en HPUX iig wel...

• JayTaph

JayTaph

Op woensdag 23 januari 2002 16:55 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar 10 van de 12 commando's heb ik hier niet hoor...
Ik doelde op het feit dat er gezegd werd dat alleunix-commando's ook bestonden op linux. Het feit dat jij er 10 van de 12 niet kan vinden bewijst mijn gelijk :)
Killall bestaat op de andere unices ook, maar die doet daar iets anders (ik weet niet waarom dat zo is).
Lsattr is voor ext2fs-specifieke mogelijkheden, dus erg gek is het niet dat je die op andere unices niet vind.
Killall doet inderdaad iets anders. Killall onder "unix" killt alle processen die je ownt. killall5 is de linux-versie van killall.

lsattr doet iets anders op linux (inderdaad ext2fs-util), maar op aix bijvoorbeeld laat het attributen zien van bepaalde devices (of files), net iets anders als onder linux.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• JayTaph

JayTaph

Op woensdag 23 januari 2002 17:58 schreef deadinspace het volgende:

[..]

qnx & vms :)

• BezurK
is VMS een unix dan? :?

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 21:02 schreef BezurK het volgende:
is VMS een unix dan? :?
Nee. VMS == VMS dus VMS != UNIX ;)

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 17:58 schreef deadinspace het volgende:
Solaris en HP/UX zijn beide dan ook SysV based unices... de rest kan je vast wel raden (hint BSDi kent killall niet) ;)

• JayTaph

JayTaph

Op woensdag 23 januari 2002 21:05 schreef warp het volgende:

[..]

Nee. VMS == VMS dus VMS != UNIX ;)
(open)VMS is in feite geen unix, dat klopt.. Maar is wel het eerste OS dat de unix-posix-compliance heeft gehaald (wat feitelijk betekend dat een non-unix OS de eerste unix-os is), duidelijk zo :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 20:21 schreef JayTaph het volgende:
Ik doelde op het feit dat er gezegd werd dat alleunix-commando's ook bestonden op linux. Het feit dat jij er 10 van de 12 niet kan vinden bewijst mijn gelijk :)
Ah, ik begreep het andersom, dat je een stel commando's noemde die bij jou in GNU/Linux wel werkten en die je niet in andere Unixen verwachtte.

Maar ik ben het wel met lemac4444 eens dat de standaard Unix tools 'kaler' aandoen dan de GNU tools (ls --color anyone?).

Het aantal echt GNU/Linux specifieke 'basis' commando's valt toch wel mee (packagemanager-commands niet meegerekend uiteraard)? Lsof is zo snel eigenlijk het enige waar ik zo snel op kom...
Op woensdag 23 januari 2002 21:07 schreef warp het volgende:
Solaris en HP/UX zijn beide dan ook SysV based unices... de rest kan je vast wel raden (hint BSDi kent killall niet) ;)
Hinderlijke BSDs ook altijd! :D ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 22:41 schreef JayTaph het volgende:
wat feitelijk betekend dat een non-unix OS de eerste unix-os is
POSIX compliance betekent niet dat iets een Unix is. Windows NT schijnt ook POSIX compliant te zijn (of te kunnen zijn oid) en BeOS is afaik ook POSIX compliant. Maar beiden zijn geen Unix.

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 22:41 schreef JayTaph het volgende:
(open)VMS is in feite geen unix, dat klopt.. Maar is wel het eerste OS dat de unix-posix-compliance heeft gehaald (wat feitelijk betekend dat een non-unix OS de eerste unix-os is), duidelijk zo :)
POSIX compliant != UNIX.

POSIX
Portable Operating System Interface for Unix

With an eye toward buying programs that would run on a variety of systems, the U.S. government created POSIX.

POSIX-compliant programs are designed to be easily ported, and run on any POSIX-compliant operating system, including many Unix variations and Windows NT.

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 22:50 schreef deadinspace het volgende:
Maar ik ben het wel met lemac4444 eens dat de standaard Unix tools 'kaler' aandoen dan de GNU tools (ls --color anyone?).
De GNU Tools kun je compilen en installeren op elke UNIX doos, dus ik zie het probleem niet zo :) Daarbij vind ik die kleurtjes maar zuigen eik (naast dat ze je screen output flink vertragen) ;)
Hinderlijke BSDs ook altijd! :D ;)
BSD roeleert, hihi *D

Verwijderd

Foutje bedankt...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 23 januari 2002 23:32 schreef warp het volgende:
De GNU Tools kun je compilen en installeren op elke UNIX doos, dus ik zie het probleem niet zo
Ja, maar feit blijft dat de standaard Unix tools kaler zijn ;)
:) Daarbij vind ik die kleurtjes maar zuigen eik
* deadinspace niet... Lekker duidelijk :)
(naast dat ze je screen output flink vertragen) ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
[marcelm@nothing info]$ pwd; ls | wc -l
/var/lib/dpkg/info
   2913
[marcelm@nothing info]$ (time ls --color=never > /dev/null) 2>&1 | grep real
real    0m0.094s
[marcelm@nothing info]$ (time ls --color=always > /dev/null) 2>&1 | grep real
real    0m0.122s

Valt nogal mee dus... 25% trager...
Verder merk ik het sowieso niet zo op een 500 MHz bak (ook niet op een 60 MHz bak trouwens)...
BSD roeleert, hihi *D
Net als SYSV :z

• Sendy
  • Niet online
JayTaph, jij list een paar utilities van AIX. Dat die niet op een Debian of Slack systeempje zitten, tja.

Je hebt dus geen gelijk, want dat zijn geen generieke UNIX commandos. Die dingen kan je gewoon heel handig op een GNU bak leren. Die leraren draaien vast ook GNU en kennen het verschil tussen Solaris, AIX, OMVS en GNU heus niet zo goed, tot op de installeer utilities.

Die uitzondering die je noemt, dat killall op AIX een ander commando is dan een killall op GNU (shutdown vs. kill naar naam) is juist die uitzondering die de regel bevestigd.

• warp
  • Niet online
Op woensdag 23 januari 2002 23:52 schreef deadinspace het volgende:
Valt nogal mee dus... 25% trager...
Precies... dat is dus gewoon 25% teveel ;)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 24 januari 2002 10:09 schreef warp het volgende:
Precies... dat is dus gewoon 25% teveel ;)
Niet als je dat voor die kleurtjes overhebt :)
Trouwens, net alsof je het merkt bij directories met minder dan 500 files ;)

• warp
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 12:38 schreef deadinspace het volgende:
Niet als je dat voor die kleurtjes overhebt :)
Trouwens, net alsof je het merkt bij directories met minder dan 500 files ;)
Maar dat is nu juist het probleem.. heb nogal veel dirs met meer dan 500 files (en dan ga je het echt merken, ook al heb je een hele snelle machine).

Verwijderd

Gewoon een RS6000 thuis zetten >:)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 24 januari 2002 13:06 schreef warp het volgende:
Maar dat is nu juist het probleem.. heb nogal veel dirs met meer dan 500 files (en dan ga je het echt merken, ook al heb je een hele snelle machine).
Nouja, zie mijn post... 0.028 seconde verschil op een dir met 2913 files... (op een 500 mhz celeron II)

• warp
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 13:21 schreef Orac het volgende:
Gewoon een RS6000 thuis zetten >:)
Liever een EV68 eik ;)
Pagina: 1