Toon posts:

meerdere ip adressen maar een port 80?

Pagina: 1
Acties:
  • 628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 webservers staan waar ik er 1 van wil maken.

nu heb ik win2000 server waar ik een netwerkkaart in heb zitten waar ik het ip adres 10.0.0.1 aan hangt.

Dan kun je bij de netwerk kaart nog wat ip adressen toevoegen en daar heb ik ook ip adress 10.0.0.100 aangehangen.

nu heb ik IIS draaien op het eerst ip adress en nu wil ik een java server op het tweede adres draaien.

allebij op port 80. dit wil alleen niet.

Nu heb ik gehoord dat er maar 1 port 80 vergeven kan worden op een computer.
Is dat zo?

Dus moet ik de javaserver op een andere poort hangen? Dit wil ik liever niet want dan word de beschikbaarheid voor mensen achter een firewall minder.

Hints?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zeer waarschijnlijk ken je bij de verschillende webservers ook instellen naar welk IP ze luisteren. (apache kan dit.. ik neemn aan IIS ook)

Dan laat je ze dus naar dezelfde poort, maar op een ander IP luisteren.. dat geeft geen problemen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Als je nu gewoon eens doorwerkt inplaats van te internetten dan zou je misschien nog eens een oplossing vinden...... :P

misschien 2 netwerkkaarten?

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
Op dinsdag 22 januari 2002 16:12 schreef morbus het volgende:

Nu heb ik gehoord dat er maar 1 port 80 vergeven kan worden op een computer.
Is dat zo?
Bijna goed, je kan elke poort maar 1x gebruiken per ip adress.

Dus je kan op 1 pc met 1 netwerkkaart wel 100 poorten 80 hebben.

Verwijderd

Dat gaat prima ja, je kan van beide ip's de port 80 gebruiken. TCP/IP werkt namelijk op server:port - client:port connecties, en dan zou server:port voor je 2 ip's dus verschillende zijn en dus werken.

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Klein vraag je: Hoe wil meneer z'n 2 ip's met poort 80 alle bij naar buiten forwarden op poort 80 met 1 ip, that's no can do imho.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• TAMW
Nee dat kan nooit :)

Verwijderd

Topicstarter
Goed...

Waar zal ik beginnen. Ik ben het nu aan het testen op een server waar ik IIS op heb draaien en Siverstream.
silverstream draai op ip 10.0.0.1:80.
Als ik IIS stop en op ip adress 10.0.0.2:80 zet krijg ik de melding dat adres al gebruikt wordt.
als ik IIS start op 10.0.0.2:81 dan start deze wel. en draait ook goed.

Ik mag dus geen port 80 voor een tweede keer gebruiken lijkt het.

Het verschilt niets met of ik nu 1 netwerkkaart gebruik met 2 ip adressen of 2 netwerkkaarten met een eigen ip adress.

nog meer hints? Of waar het probleem kan zitten?

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

dit is een huh waard!

kun jij 2 verschillende ips claimen in windows... ben niet zo thuis op dat gebied. want het zou gewoon moeten werken... lokaal dan.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• TAMW
Op dinsdag 22 januari 2002 16:59 schreef morbus het volgende:
Goed...

Waar zal ik beginnen. Ik ben het nu aan het testen op een server waar ik IIS op heb draaien en Siverstream.
silverstream draai op ip 10.0.0.1:80.
Als ik IIS stop en op ip adress 10.0.0.2:80 zet krijg ik de melding dat adres al gebruikt wordt.
als ik IIS start op 10.0.0.2:81 dan start deze wel. en draait ook goed.

Ik mag dus geen port 80 voor een tweede keer gebruiken lijkt het.

Het verschilt niets met of ik nu 1 netwerkkaart gebruik met 2 ip adressen of 2 netwerkkaarten met een eigen ip adress.

nog meer hints? Of waar het probleem kan zitten?
Je hebt in IIS aan staan dat je website alle adressen op poort 80 moet draaien :)

Verwijderd

Topicstarter
nee,

helaas ik heb in IIS aangegeven dat hij alleeen dat tweede ip adres mag gebruiken.
als ik van een andere computer via netschape het ip adres van de silverstream krijg ik de pagina van silverstream.

als ik het ip adres van IIS intyp krijg ik niets. zet ik nu :81 achter het ip adres dan krijg ik de pagina van IIS.

De ip adressen zij echt alleen toegekend aan aan de siverstream en aan IIS.

Ik zal het wel niet snappen waarom ik niet 2 keer een port 80 kan serven op een computer.

• TAMW
En als je telnet naar de poort 80 die al in gebruik moet zijn volgens IIS. Krijg je dan een verbinding?

Mischien is er wel een proxy of iets anders geinstalleerd die al op die poort 80 draait.

Verwijderd

In het HTTP 1.1. protocol (heb ik begrepen) zit ondersteuning om hostnames te onderscheiden, zodat je twee domeinen of meer op 1 IP kan draaien, met ieder hun eigen website (dit in tegenstelling tot het FTP protocol).

Mijn Apache doet daar totaal niet moeilijk over en ik mag aannemen dat dit bij IIS ook alleen maar een instelling is. Je moet natuurlijk wel meerdere hostnames hebben die naar 1 IP wijzen.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 09:13 schreef Ghoster het volgende:
In het HTTP 1.1. protocol (heb ik begrepen) zit ondersteuning om hostnames te onderscheiden, zodat je twee domeinen of meer op 1 IP kan draaien, met ieder hun eigen website (dit in tegenstelling tot het FTP protocol).

Mijn Apache doet daar totaal niet moeilijk over en ik mag aannemen dat dit bij IIS ook alleen maar een instelling is. Je moet natuurlijk wel meerdere hostnames hebben die naar 1 IP wijzen.
Dat heeft niets met HTTP1.1 te maken, da's gewoon je webserver die dat afhandelt.

Maar ivm je port probleem: heb je na het wijzigen van de IP's en poorten de server wel goed herstart, zodat hij niet meer op alles luistert, maar alleen op dat ene IP ?

• TAMW
Dat heten dus Host Headers in IIS. Maar volgens mij is dit niet wat de topic starter wil/bedoeld.

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > [forum=19]

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik geloof dat ik het toch nog duidelijker wil uitleggen.

Ik heb 1 server.
met 2 webservers er op 1:siverstream 2:IIS

netwerkkaart heeft orgineel ip 10.0.0.1 ik heb in win2000 met advanced properties een extra ip+netmask toegevoegd.
Dit is ip 10.0.0.2

Ik heb silverstream zo ingesteld dat deze naar 10.0.0.1:80 luisterd.

Ik wil IIS laten luisteren naar 10.0.0.2:80.

Dit mag niet? Waarom?
Als ik van 1 van de 2 webservers de port verander naar 81 dan werkt het wel. maar dit is niet wat ik wil.

• TAMW
Op donderdag 24 januari 2002 16:22 schreef morbus het volgende:
Ik wil IIS laten luisteren naar 10.0.0.2:80.

Dit mag niet? Waarom?
Om de simple reden dat er op IP 10.0.0.2 poort 80 al wat draait :)

Je moet dus uitvinden wat er wel op die poort draait en dat uitzetten.

Je kan bijv een telnet sessie naar die poort opzetten en kijken of je een verbinding krijgt met mischien wel wat bruikbare text daarin.

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
wat is de exacte foutmelding die iis uit blaat als je um op 10.0.0.2:80 wil draaien?

9worlds.net @ hattrick.org

• TAMW
Hij heeft hier de melding die hij krijgt al neer gezet:
Op dinsdag 22 januari 2002 16:59 schreef morbus het volgende:
Goed...

blaat...

Verwijderd

Topicstarter
ok

de port 80 van ip 10.0.0.2 wat ik ook doe blijft in gebruik maar er hangt niets achter.

als ik silverstream stop 10.0.0.1:80 en deze service draait echt alleen op port 80 dan mag ik wel IIS op 10.0.0.2:80 zetten.

IIS draait alleen op dat ip adres. als ik nu naar ip adres 10.0.0.1:80 telnet of explorer open zie ik dat er niets draait. ook een portscanner vind niets op die port.

Probeer ik nu silverstream weer te starten dan krijg ik de zelfde melding "adres ias al in gebruik" maar ik had net gecontroleerd dat dat niet zo was.

Nu hoorde ik van een collega dat je per pc maar een port 80 mag uitgeven maakt niet uit hoeveel ip adressen/netwerkkaarten er in zitten.. Is dat zo?

Ik weet het niet meer. nog een server er naast zetten geloof ik..

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
op een andere netwerk kaart kan het zeker wel, hmmz maar voor mijn gevoel moet het ook op 1 netwerk kaart kunnen met 2 ips...

9worlds.net @ hattrick.org

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 07:58

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 25 januari 2002 09:49 schreef Axel666 het volgende:
op een andere netwerk kaart kan het zeker wel, hmmz maar voor mijn gevoel moet het ook op 1 netwerk kaart kunnen met 2 ips...
1 NIC en 2 IP-tjes werkt wel, maar dan moeten beide Websites wel binnen dezelfde webserver (WWW-engine) vallen. Beide IIS of apache of zo.
Per website geeft je dan in je IIS / Apache aan naar welk IP adres ze moeten luisteren.
Als je 2 verschillende WWW-engines heb draaien (bijv. Apache en IIS) zullen deze beide standaard naar port 80 luisteren en dat gaat NIET. Je zal dan meldingen krijgen dat het al in gebruik is op zo. Je zal de verschillende webservers op verschillende port nummers moeten zetten.

Dit is hetzelfde als bij bijv. FTP servers op een machine of iedere andere service. Een service kan maar 1 maal draaien (1 service per poort)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 16:55

Dark

who tweaked the light?

Wat wel gaat is name-based virtual hosting (onder apache dan, IIS kennik niet goed)... Ook dan moet je de sites beide onder dezelfde engine draaien. Op basis van naam wordt naar de juiste site verwezen, je moet dan dus wel je namen in DNS hebben staan.
Voor de thuis(test) situatie kan je makkelijk even een paar dyndns-jes aanvragen, dan kan je die gebruiken als vhost adresje. Bij dyndns mag je 5 namen per ip opgeven, dan zit je samen met de default site op 6 sites op dat ipje... kan je iig leuk testen

Verwijderd

Topicstarter
he he dat wilde ik horen..

Dus toch een tweede server plaatsen om het werkend te krijgen.

Bedankt voor jullie ideeen...

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 07:58

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op vrijdag 25 januari 2002 10:10 schreef Dark het volgende:
Wat wel gaat is name-based virtual hosting (onder apache dan, IIS kennik niet goed)... Ook dan moet je de sites beide onder dezelfde engine draaien. Op basis van naam wordt naar de juiste site verwezen, je moet dan dus wel je namen in DNS hebben staan.
Voor de thuis(test) situatie kan je makkelijk even een paar dyndns-jes aanvragen, dan kan je die gebruiken als vhost adresje. Bij dyndns mag je 5 namen per ip opgeven, dan zit je samen met de default site op 6 sites op dat ipje... kan je iig leuk testen
Dat kan onder IIS ook... Iets met header re-direction of zo... Nog nooit gebruikt.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-04 12:39

TheProphet

unifi-forum.nl

Hier kun je ook veel info vandaan halen.. zo heb ik hier geleerd om een virtuele iis5 server aan te maken met meerdere ip adressen op 1 nic.
http://www.ntfaq.com
:P
Pagina: 1