Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duistere topics.

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Net stond er een in Hardware algemeen, waarvan ik mij in het begin afvroeg of dit nu wel legaal was.
Later bleek dus van wel, maar ik heb eerder meegemaakt dat we eigenlijk iemand aan het helpen waren met gestolen goederen.

dit topic: [topic=388182/1] van Icecold.

Het topic van Icecold betrof een dus een gestolen notebook, iets dat ik persoonlijk lame vind, maar erger nog, wij waren hem ook nog aan het helpen omdat we ervan uitgingen dat het gewoon een eerlijke tweaker was.
Daarom reageerde ik in het topic van bokkel een beetje voorzichtig, omdat het in principe hetzelfde probleem was.
(maar HP heeft bokkel gewoon geholpen, dus ga ik ervan uit dat dit verder geen gestolen waar betrof).

Maar het is zo dat wij tweakers nooit kunnen zeggen of het gestolen goed is of niet, en voor deze vragen kunnen ze beter het bedrijf contacteren.
Willen ze dat niet doen, dan versterkt dat mijn twijfels of het wel om legaal verkregen goederen gaat.

Wat vinden jullie hier nu van, heb ik gelijk of reageer ik te paranoia op deze situaties.
Zelf heb ik het namelijk wel vaker meegemaakt dat computers zijn gestolen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, zoals je aan mijn reactie in het topic van ICECOLD hebt kunnen zien: ik vind dit lame acties (laptops jatten) en lamers help ik niet. Ik vind eigenlijk dat heel GoT niet mee moet helpen en na dat overleg met de crew bleek dat we er unaniem over eens waren dat we dit soort users en vragen niet helpen/beantwoorden...

Ik ben alleen bang dat we NOOIT aan kunnen tonen dat iets gestolen of illegaal is. Wie weet is een user het bioswachtwoord zelf wel vergeten. Moeten we dan ook weigeren te helpen omdat het _misschien_ illegaal is? Dat weet ik dus niet. Voor de veiligheid zou ik zeggen: nee. Maar in principe ben je misschien wel heel zeikerig bezig :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 22:53

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Uiteraard is het lame om wat dan ook van wie dan ook te jatten en uiteraard kan het niet zo zijn dat GoT hieraan meehelpt.
Maar helaas kom ik maar al te vaak tegen dat mensen een PC (hetzij desktop hetzij laptop) kopen bij een leverancier en er pas na jaren achter komen dat er een password op het BIOS zit.
Deze wachtwoorden zijn dan vaak niet of slechts met heel veel moeite te achterhalen waardoor je al snel genoodzaakt bent om deze op de één of andere manier te omzeilen.
Maar je kan er helaas nooit 100% vanuit gaan dat de vraagsteller echt legitieme redenen heeft.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 14:04 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Uiteraard is het lame om wat dan ook van wie dan ook te jatten en uiteraard kan het niet zo zijn dat GoT hieraan meehelpt.
Maar helaas kom ik maar al te vaak tegen dat mensen een PC (hetzij desktop hetzij laptop) kopen bij een leverancier en er pas na jaren achter komen dat er een password op het BIOS zit.
Deze wachtwoorden zijn dan vaak niet of slechts met heel veel moeite te achterhalen waardoor je al snel genoodzaakt bent om deze op de één of andere manier te omzeilen.
Maar je kan er helaas nooit 100% vanuit gaan dat de vraagsteller echt legitieme redenen heeft.
There you have a point.
Maar zoals het in het topic ging van Icecold ging het om een wachtwoord bij het opstarten, klinkt misschien zeikerig, maar dat zet mij aan het denken.
Een opstart wachtwoord vergeet je ook niet zomaar even lijkt mij.
Op dinsdag 22 januari 2002 13:57 schreef Grrrrrene het volgende:
Ik ben alleen bang dat we NOOIT aan kunnen tonen dat iets gestolen of illegaal is. Wie weet is een user het bioswachtwoord zelf wel vergeten. Moeten we dan ook weigeren te helpen omdat het _misschien_ illegaal is? Dat weet ik dus niet. Voor de veiligheid zou ik zeggen: nee. Maar in principe ben je misschien wel heel zeikerig bezig :)
Dat ben ik ook met je eens, het is idd moeilijk aan te tonen, maar in sommige gevallen lijkt mij het makkelijk eerst even wat meer details te vragen, het vermoeden dat in Icecolds topic bij mij gewekt werd bleek helaas maar al te waar.
in bokkels topic daarentegen bleek snel dat het iets legaals betrof.
Dus je kunt het misschien nooit helemaal uitsluiten, maar soms is het gewoon duidelijk dat iets niet mag (net als Warez dat mag ook niet).

• Oscar the Grouch

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

terw: natuurlijk kan je er naar vragen en als het een eerlijke dief is dan zal deze ook meteen toegeven dat het een gestolen apparaat betreft.
(zie je waar de schoen wringt?) :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Het kunnen aantonen dat het hier om illegale praktijken gaat is moeilijk. Mocht duidelijk blijken dat het wel zo is, zit er maar één ding op: de topic-mod in kennis stellen d.m.v. [SU], mail of ICQ message en verzoeken om het draadje in het geheel naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Een seintje richting het Dokters Team is in zo'n geval ook een must, want ik kan me zo voorstellen dat GoT of Tnet niet met zulke praktijken en gebruikers geconfronteerd wil worden. Een IP-BAN lijkt me dan ook geen verkeerde actie tegen zo'n gebruiker, daar deze misbruikt maakt van de goede wil en kennis van een tweaker.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Oscar the Grouch

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Merely: lijkt me een prima plan van aanpak.

Pagina: 1