[PHP/aliases] Mailinglist:aliasing loop broken

Pagina: 1
Acties:

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Als volgt:

Ik heb een mailinglist draaien die op de volgende manier werkt:
Er is via PHP een aanmeldscriptje wat de persoonsgegevens van de leden van de mailinglist in een MySQL database zet. Vervolgens worden alle emailadressen uit de database in een aliases bestand gezet, gescheiden door komma's. Dit gebeurt bij elke aanmelding, zodat het bestand altijd up-to-date is.

Het adres waar de mailinglist naar toe gaat is een virtmap naar een alias. De alias include het list-bestand:

(mailinglist_alias): :include:/path/to/listfile.lst

Als ik nu mail naar dat adres, krijg ik een foutmelding terug:
"aliasing/forwarding loop broken"

Nu heb ik het vermoeden, dat dit komt omdat terwijl de aliases uitgelezen worden, iemand zich aanmeldde op de mailinglist en het bestand listfile.lst dus geopend wordt, en zo de loop "broken" is.

Dit is enkel een vermoeden, en ik heb dus ook geen flauw idee wat de melding wel betekent.
:? Is er iemand die dit wel weet, en hoe ik dit probleem op moet lossen?
:? Is er iemand met een idee voor een betere manier om een dergelijke mailinglist te draaien?
(voorwaarde is dat er gewoon naar 1 enkel email-adres gemaild kan worden, en dat verder het gehele proces geautomatiseerd gebeurt)

edit: Misschien kon deze beter in ANS, maar hier zijn vast ook wel mensen met goeie tips.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 23:09
Kijk eens naar flock(). Dit zou in ieder geval kunnen oplossen wat je denkt dat het is. Ik weet niet of het ook wel het probleem is, maar misschien kun je er iets mee. Ik weet ook niet zeker of flock() wel werkt met programma's buiten PHP, aangezien er staat dat het 'advisory' locking is.

Met Google heb ik hier in ieder geval nog wat over de error:

http://csf.colorado.edu/archive/2000/mj2-dev/msg02206.html
http://tit.irk.ru/networking/sendmail/ch24_01.htm

Ik weet niet wat voor mail-programma je draait, maar je zou in de docs of faq kunnen kijken hiervan om te zien wat de oplossing hier meestal is.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

Verwijderd

Als de foutmelding betekend wat jij denkt dat hij betekend, dan is het simpel, dan moet je het updaten van dat bestandje pas doen wanneer je zo'n mail gaat verzenden. Dan is hij ook altijd up-to-date toch?? Ik heb ook eens een keer een mailinglist progje gemaakt (toen was ik voor het eerst aan het proberen met php hoor dus als het idee slecht het zij zo)
en toen heb ik dus ook alles in een file gezet, en gewoon voordat ik ging mailen alle adressen in een array gepropt en de functie mail(........) in een for-lus gezet, die telkens het adres veranderde in dat van het volgende element uit de array, werkte wel goed, weet alleen niet of het ook zo'n goede oplossing is als je veel, heel veel mensen in zon bestandje hebt staan, maak er nl geen gebruik meer van.
Succes

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Thnx for jullie reacties :)

Het gaat om een mailinglist van ca. 2500 mensen, dus een loopje is niet echt een oplossing. Wat mij betreft zoekt de mailserver dat lekker uit.

En ik heb idd ook al 1 en ander gezocht maar een echte oplossing vond ik niet voor de manier waarop ik de mailinglist draai...

flock is idd niet toereikend, want het probleem is juist, dat de mailer het PHP script moet overriden wat de emailadressen toevoegd, en niet andersom.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz