Toon posts:

[vb] parpoort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een n00b, ik wil graag de parpoort aansturen voor een lcd. nu heb ik nog nooit zoiets gedaan en ik heb al wat gezocht enzo, maar ik snap het nog niet echt.
(onder win2k dus met dlportio)

heeft iemand info over hoe het werkt?

(dus welke command in vb er voor zorgt dat pin1 hoog komt te staan oid.)

(sorry als de vraag onlogisch of stom is, ik ben een n0b :) )

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Om pin 1 omhoog te zetten, moet je een byte naar de par-poort sturen die een 1 heeft op de 1e bit.

dus om pin 1 en pin 4 omhoog te zetten stuur je dit naar de poort:

0 0 0 0 1 0 0 1 => 1 + 8 => 9

(ik weet niet hoe dlportIO werkt, maar goed, dan stuur je dus het getal 9 naar de poort).

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 10:55 schreef Gerco het volgende:
Om pin 1 omhoog te zetten, moet je een byte naar de par-poort sturen die een 1 heeft op de 1e bit.

dus om pin 1 en pin 4 omhoog te zetten stuur je dit naar de poort:

0 0 0 0 1 0 0 1 => 1 + 8 => 9

(ik weet niet hoe dlportIO werkt, maar goed, dan stuur je dus het getal 9 naar de poort).
het stukje van 0 0 0 0 1 0 0 1 => 1 + 8 => 9
volg ik niet helemaal :)
ik heb nog nooit nix van dat getallenstelsel gehad :(
iemand een link ofzo? :)

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Op dinsdag 22 januari 2002 10:57 schreef LAuWe het volgende:

[..]

het stukje van 0 0 0 0 1 0 0 1 => 1 + 8 => 9
volg ik niet helemaal :)
ik heb nog nooit nix van dat getallenstelsel gehad :(
iemand een link ofzo? :)
Maar dat is gewoon een 8 bits string... Als je daar meer informatie over wil moet je even zoeken...

Hier nog een linkje over de paralle poort waar je wel wat aan hebt:

http://www.howstuffworks.com/question11.htm

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

En vergeet http://www.howstuffworks.com/bytes5.htm niet om bekend te worden met het binaire talstelsel.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Let me guess... voor het aansturen van een LCD? :P
M'n source was niet duidelijk genoeg? hehehe..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 11:29 schreef Creepy het volgende:
Let me guess... voor het aansturen van een LCD? :P
M'n source was niet duidelijk genoeg? hehehe..
je moet helderziende worden! :P

Verwijderd

Topicstarter
woow, tnx dudes, die sites maken heel wat duidelijk, ik snap het nu wel een beetje, moet alleen beetje oefenen met die binaire getallen, maar dat komt wel, nu moet ik nog kijken welke command ik in vb moet gebruiken, maar dat kan ik thuis zien door ff naar de source te kijken die bij dlportio zit.

kort samengevat: TNX :)

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus ff samenvatten (kijken of ik het snap)

je stuurt 8 bits data naar je parpoort, die 8 bits is een binair getal, zoiets als 01010101, een 1 zet de desbetreffende pin hoog, een 0 laag. de 8 bits die worden verstuurd worden verstuurd naar data0 t/m data7 (pin 2 t/m 10). klopt dit een beetje?

hoe kan ik dan pin 1 (strobe) op 1 of 0 zetten?

• Creepy

Creepy

een lpt poort heeft naast een datapoort (bijv 378) ook nog een control en een status poort. Die zul je aan moeten sturen om de overige output pinnen aan te kunnen sturen.

Hint: kijk echt eens naar de source van de linux versie van LCDInf, zo moeilijk te begrijpen is ie echt niet. Mocht je er echt niks van begrijpen, dan kan je dat natuurlijk altijd nog vragen.

Had je niet al wat links over hoe een lpt poort werkt? Daar moet dat verhaal van de control en status poort ook wel in staan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 20:41 schreef Creepy het volgende:
een lpt poort heeft naast een datapoort (bijv 378) ook nog een control en een status poort. Die zul je aan moeten sturen om de overige output pinnen aan te kunnen sturen.

Hint: kijk echt eens naar de source van de linux versie van LCDInf, zo moeilijk te begrijpen is ie echt niet. Mocht je er echt niks van begrijpen, dan kan je dat natuurlijk altijd nog vragen.

Had je niet al wat links over hoe een lpt poort werkt? Daar moet dat verhaal van de control en status poort ook wel in staan.
dus dan zou ik via die controlpoort (37A) pin1 (strobe) (e op de lcd) kunnen aansturen?
maar mijn verhaal klopt verder wel??

• Creepy

Creepy

Yep.. je snapt het.

Verwijderd

Topicstarter
KEEEWL >:)

(sorry)

maar mijn ouders zijn nog steeds aan het lamen, ik mag nog steeds niet op mijn computer, ik mag pas na volgende week weer :( :r

Verwijderd

Topicstarter
edit: sorry, dubbelpost, [topic=374117/4/25]

• Creepy

Creepy

1 keer je vraag posten is wel genoeg he????

Affijn.. hiero mijn antwoord dat ook in OC&CM staat:
De E is om aan te geven dat op de rest van de pinnen data klaat staat. Dus elke keer als je wat naar het LCD zend, moet je daarna de E hoog/laag gooien om aan te geven dat er dus data staat.
Dit werkt dus totaal dan een seriele verbinding!

dus de init wordt dan:

48 zenden (ook niet vergeten RW/RW goed te zetten)
E omhoog, E Omlaag
48 zenden (ook niet vergeten RW/RW goed te zetten)
E omhoog, E Omlaag
etc. etc. etc.

In het geval van jou code moet je na elke writeuchar ook nog twee keer een writeuchar doen om de E hoog en laag te zetten.

Nogmaals: Wanneer de E hoog/laag moet zijn staat in de specs van de HD44780!!! Als je die niet gelezen hebt, of totaal niet snapt, kan je er toch echt beter mee stoppen! Dus RTFS (Read the fucking spec!)

Pagina: 1