Op woensdag 23 januari 2002 19:09 schreef paulhekje het volgende:
maar met NDPS zet je gelijk de printerdriver erbij, een groot voordeel boven queue printen. En voor compatibiliteit kun je een queue aan een ndps printer koppelen.
Daar heb je gelijk in . . . alleen is het mijn ervaring dat je met NDPS printing nogal wat extra load op je Server zet . . . je draait per slot van rekening toch extra NLM's . . . en dat ging (gaat) niet altijd goed . . . ik hou van simpele maar stabiele Servers.
Bij ons heb ik dus ook op de Netware 5.0 Servers alleen File en Print Sharing staan. En voor elk netwerk (wij beheren er twee) een Netware 4.11 machine voor DHCP (versie 2.x). Draait rock solid . . . gaat nooit plat . . . geen NDPS/ZEN/NAL, etc . . . als enigste draait er op de Servers die het nodig hebben ArcServe voor de Backup (en dan dus ook Btrieve).
Hetzelfde geld voor onze NT/2K Servers. Ook die draaien zo simpel mogelijk (uiteraard een Domein met PDC, etc . . .). Maar _geen_ DHCP op NT wel WINS . . . en voor elke applicatie een aparte NT/2K Server . . .
We hebben zo wel veel Servers staan

maar dat maakt het wel stabiel, en je hebt risico spreiding . . .
Voor wat betreft dat printer driver verhaal, dat is een kwestie van je gebruikers opvoeden . . . op de P:\ schijf (is bij ons gekoppeld aan \\SERVER\SYS\PUBLIC staat een folder UPDATE, en daaronder staan alle patches/drivers etc . . . dus als een gebruiker een nieuwe printer wil hebben (hij/zij is verhuisd) dan kan hij/zij dat zelf regelen . . . wat dat betreft hebben wij een gebruikers netwerk . . .
Is een lang verhaal . . . maar geeft wel mijn id van een stabiel netwerk . . .