Novell printer probleem

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
We hebben hier een probleem met printers onder novell.

op bepaalde systemen met de 4.81 client met hp laserjets dan krijg je onder windows 2000 svspool error na 2x printer.

nou dachten we dit opgelost te hebben door de 4.8 client te installeren.

en nu hebben weer 2 mensen dit probleem heeft iemand dit al eens meegemaakt

Verwijderd

..... heeft iemand dit al eens meegemaakt
Ja, maar 4.81 +

06 Nov 2001 nt481pt1.exe 877K Novell client 4.81 for Windows NT/2K Updates

09 Nov 2001 ndpcnw6.exe 517K Beta NDPS: Latest NDPS client libraries 4.81/3.31.

deze twee patches moeten het verhelpen, althans ik heb met ongeveer 10 verschillende HP modellen geen problemen meer.

Verwijderd

Geen HP printers gebruiken :-)

Dan heb je geen problemen met Windows 9x, Windows 2000 of Novell Netware :-)

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

IP Based printing installeren!

Heb je trouwens Queu-based printing of NDPS?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Attilla
ndps

• Attilla
Hier had ik iets niet nuttigs gepost.

maar die 2 patches zal ik ff uitproberen.

Verwijderd

windows 2000 heeft ide niet een probleem met de spooler?
probeer die eens te starten en stoppen

• Attilla
Op dinsdag 22 januari 2002 15:24 schreef beek402 het volgende:
windows 2000 heeft ide niet een probleem met de spooler?
probeer die eens te starten en stoppen
ja dat lost het op.

alleen dan 2 seconden later dan krijg je dezelfde melding weer

• Attilla
Die 2 patches lijken ... (afkloppen) te werken.

nu testen.

ik ben je eeuwig dankbaar

Verwijderd

np

Ik weet niet welke serverversie je draait, maar kijk ff of je daar ook up-to-date bent met NDPS patches. ServicePack 3 voor nw51 en de 'oude' 4.8 client waren op zijn zachts gezegd nou niet de mooiste juweeltjes van Novell wbt NDPS ;).

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 13:43

DJ

Nu weet ik weer waarom ik met onze HP Printers met JetDirects nog in Bindery mode draai op Netware 5.0 (IPX dus) . . . geen NDPS etc. . . . draait rete stabiel . . . nog _nooit_ meegemaakt dat een Win2K machine met welke Netware Client dan ook dit probleem veroorzaakte . . . en we hebben toch een redelijk groot netwerk . . .

No Flame Intended . . .

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-05 06:14

Boss

+1 Overgewaardeerd

Tot je een nieuwe printer gaat installeren. queue maken, server maken, printer maken, queue aan server koppelen, server aan queue koppelen, server aan printer koppelen, printer aan server koppelen...

nee dank je, dan toch liever de agents van NDPS (hoewel 'k moet toegeven dat het niet helemaal vlekkeloos werkt)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ach, zeker in het begin was NDPS een zorgen kindje, inmiddels zou ik niet meer zonder kunnen. Afgezien van die spoolcrashes van topicstarter heb ik nooit er nooit probs mee gehad...

• DJ

DJ

Op woensdag 23 januari 2002 09:48 schreef Boss het volgende:
Tot je een nieuwe printer gaat installeren. queue maken, server maken, printer maken, queue aan server koppelen, server aan queue koppelen, server aan printer koppelen, printer aan server koppelen...

nee dank je, dan toch liever de agents van NDPS (hoewel 'k moet toegeven dat het niet helemaal vlekkeloos werkt)
hmmz . . . daar hebben ze JetAdmin voor uitgevonden bij HP . . . is wel een oude tool, maar werkt nog steeds onder Win2K . . . en die maakt alles voor je aan, en dan werkt het meteen :)

Als ik een nieuwe HP Printer krijg op de zaak, met een Jetdirect erbij, dan heb ik binnen 5 minuten die printer 'up and running' en toegankelijk voor alle gebruikers die er gebruik van willen/moeten maken . . .

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
maar met NDPS zet je gelijk de printerdriver erbij, een groot voordeel boven queue printen. En voor compatibiliteit kun je een queue aan een ndps printer koppelen.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• DJ

DJ

Op woensdag 23 januari 2002 19:09 schreef paulhekje het volgende:
maar met NDPS zet je gelijk de printerdriver erbij, een groot voordeel boven queue printen. En voor compatibiliteit kun je een queue aan een ndps printer koppelen.
Daar heb je gelijk in . . . alleen is het mijn ervaring dat je met NDPS printing nogal wat extra load op je Server zet . . . je draait per slot van rekening toch extra NLM's . . . en dat ging (gaat) niet altijd goed . . . ik hou van simpele maar stabiele Servers.

Bij ons heb ik dus ook op de Netware 5.0 Servers alleen File en Print Sharing staan. En voor elk netwerk (wij beheren er twee) een Netware 4.11 machine voor DHCP (versie 2.x). Draait rock solid . . . gaat nooit plat . . . geen NDPS/ZEN/NAL, etc . . . als enigste draait er op de Servers die het nodig hebben ArcServe voor de Backup (en dan dus ook Btrieve).

Hetzelfde geld voor onze NT/2K Servers. Ook die draaien zo simpel mogelijk (uiteraard een Domein met PDC, etc . . .). Maar _geen_ DHCP op NT wel WINS . . . en voor elke applicatie een aparte NT/2K Server . . .

We hebben zo wel veel Servers staan :7 maar dat maakt het wel stabiel, en je hebt risico spreiding . . .

Voor wat betreft dat printer driver verhaal, dat is een kwestie van je gebruikers opvoeden . . . op de P:\ schijf (is bij ons gekoppeld aan \\SERVER\SYS\PUBLIC staat een folder UPDATE, en daaronder staan alle patches/drivers etc . . . dus als een gebruiker een nieuwe printer wil hebben (hij/zij is verhuisd) dan kan hij/zij dat zelf regelen . . . wat dat betreft hebben wij een gebruikers netwerk . . .

Is een lang verhaal . . . maar geeft wel mijn id van een stabiel netwerk . . .

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
dhcp op 4.11 draait inderdaad super stabiel, ook onder grote load, maar mist wel de extra's zoals het kunnen meegeven van een WINS server adres. en door dhcptab regelmatig te kopieren kan een eenvoudig en snel een andere server deze taak overnemen.
Iedereen maakt een eigen afweging tussen functionaliteit, beveiliging en kosten. met ZEN works is Windows pc beheer toch een stuk makkelijker dan allerlei scripting.
Maar begint wel een beetje off-topic te worden.

Samengevat:
queue based printen is super stabiel en lage load voor server. NDPS printen is gebruiksvriendelijker voor de eindgebruiker en kost iets meer server performance.
Vergeet niet dat dit tegenwoordig meestal geen issue meer is, want de servers zijn veel krachtiger. Tenzij je zoals ik thuis een 486 heb draaien met Netware 5.0 >:) (extra R/W replica van nds)

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• DJ

DJ

Op woensdag 23 januari 2002 20:14 schreef paulhekje het volgende:
dhcp op 4.11 draait inderdaad super stabiel, ook onder grote load, maar mist wel de extra's zoals het kunnen meegeven van een WINS server adres. en door dhcptab regelmatig te kopieren kan een eenvoudig en snel een andere server deze taak overnemen.
Iedereen maakt een eigen afweging tussen functionaliteit, beveiliging en kosten. met ZEN works is Windows pc beheer toch een stuk makkelijker dan allerlei scripting.
Maar begint wel een beetje off-topic te worden.

Samengevat:
queue based printen is super stabiel en lage load voor server. NDPS printen is gebruiksvriendelijker voor de eindgebruiker en kost iets meer server performance.
Vergeet niet dat dit tegenwoordig meestal geen issue meer is, want de servers zijn veel krachtiger. Tenzij je zoals ik thuis een 486 heb draaien met Netware 5.0 >:) (extra R/W replica van nds)
Mee eens . . . alleen die WINS kun je wel meegeven hoor op Netware 4.11 . . . (weet even de optie niet uit mijn hoofd) we draaien er namelijk mee, en ook met WINS dus . . .

Maar genoeg hierover . . .

• Attilla
Misschien ff een oude kick.

maar het probleem leek opgelost maar nu is het weer terug.

4.80 en 4.81 client

windows2000 en nt4

en ik heb geen id wat ik er aan kan doen

Verwijderd

Weet je zeker dat het een NDPS probleem is?
Er zijn voor win2k een paar patches uitgebracht speciaal voor HP printers. Ik weet niet precies wat die patches doen maar een svspool-error lijkt veel op een spooler error en dat is dus een windows error.

Mogelijk dat je de drivers in NDPS kunt update via de drivers van je windows 2000 station.

Verwijderd

Waarom naar een Queue toe printen?
Pagina: 1