Ik hoor dat woord hier veelvuldig vallen dus ik vraag me af wat zijn de punten waar iemand aan moet voldoen om een echte racist te zijn.
ff serieus dan maar:
Je bent een racist als je je discriminerend opsteld jegens rassen..
Verwijderd
iemand die vind dat aan iemand met een bepaalde huidskleur of afkomst specifieke kenmerken toe te schrijven zijn.
Dat is dus eigenlijk het zelfde dat als wij als hollanders vinden dat het nederlands elftal beter is dan bijvoorbeeld het marokkaanse elftal? of is het dan ineens geen racisme meerOp dinsdag 22 januari 2002 02:48 schreef Urnie het volgende:
ff serieus dan maar:
Verwijderd
nee, dat is nationalismeOp dinsdag 22 januari 2002 02:59 schreef loekos het volgende:
[..]
Dat is dus eigenlijk het zelfde dat als wij als hollanders vinden dat het nederlands elftal beter is dan bijvoorbeeld het marokkaanse elftal? of is het dan ineens geen racisme meer
is racisme als je zou zeggen dat nederlander in het algemeen beter zijn dan marokkanen
Verwijderd
[ass-mode]Op dinsdag 22 januari 2002 03:02 schreef MREn het volgende:
[..]
nee, dat is nationalisme
is racisme als je zou zeggen dat nederlander in het algemeen beter zijn dan marokkanen
niet dan?
[ass-mode]
Verwijderd
rascisme is wanneer je je oordeel over een persoon laat leiden door meningen over kleur, afkomst, geaardheid enz... Wanneer je mensen uit bepaalde "hokjes" slechter keurt dan anderen, wanneer je erge vooroordelen hebt over personen en die vooroordelen de bovenhand heeft.
Verwijderd
Volgens mij is dat als je de rassenleer aanhangt, zo heb ik het ooit eens uit horen leggen. Ik vraag me dus af of je het over negers, aziaten of blanken kan hebben zonder een rascist te zijn. Volgens mij toch ook weer niet. Het is gewoon dat dat je een ras boven het ander stelt. Blank vs. Aziaat bv.
Hewt werkt natuurlijk ook de andere kant op
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Artikel 1 van de Grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Als je dus discrimineert op grond van het ras.
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Als je dus discrimineert op grond van het ras.
Verwijderd
Ik zou denken dat je een rascist in negatieve bent zin als je:
A) mensen indeelt op basis van uiterlijke kenmerken
mensen op basis van die indeling op voorhand negatief beoordeeld
Ik vind zelfs, dat iemand al rascist is wanneer hij of zij alleen aan punt 'a' voldoet, maar ik vind ook dat het woord 'ras' al een negatieve bijklank bezit.
Rascisme is echter iets heel natuurlijk en elementairs. Je vormt over het algemeen je oordeel over een ander mens door af te gaan op een uiterlijke waarneming, pas nadat iemand is afgewerkt door dat 'filter' ga je letten op andere kenmerken. Jouw ruimdenkendheid en rust bepaalt hoe grote rol dat eerste filter speelt bij een beoordeling van een mens.
Volgens deze analyse is een rascist iemand met een overheersend uiterlijk beoordelend filter
.
A) mensen indeelt op basis van uiterlijke kenmerken
Ik vind zelfs, dat iemand al rascist is wanneer hij of zij alleen aan punt 'a' voldoet, maar ik vind ook dat het woord 'ras' al een negatieve bijklank bezit.
Rascisme is echter iets heel natuurlijk en elementairs. Je vormt over het algemeen je oordeel over een ander mens door af te gaan op een uiterlijke waarneming, pas nadat iemand is afgewerkt door dat 'filter' ga je letten op andere kenmerken. Jouw ruimdenkendheid en rust bepaalt hoe grote rol dat eerste filter speelt bij een beoordeling van een mens.
Volgens deze analyse is een rascist iemand met een overheersend uiterlijk beoordelend filter
Verwijderd
Je bent een racist als je iemand negatief discrimineert op basis van zijn ethnische afkomst. Zo kun je een chinees best wel een klootzak vinden, maar noem hem dan geen vieze spleetoog, maar gewoon vieze klootzak
Verwijderd
s_marim: ken jij ook positieve racisme??? volgens mij bestaat dat nl niet!
en ik sluit me aan bij de grondwet. Racisist is iemand die zich zelf of zijn gelijken superieur vindt ten opzichte van derde, op welke grond dan ook!
en ik sluit me aan bij de grondwet. Racisist is iemand die zich zelf of zijn gelijken superieur vindt ten opzichte van derde, op welke grond dan ook!
Wanneer is iets negatief? Lijkt me een lastige definitie
En is minderheden een voordeel geven bij sollicitaties ook niet net zo goed racisme? Het is iig discriminatie, zo wordt het ook gewoon genoemd. En op grond van ras.
En wanneer is discriminatie goed en wanneer is het fout? Mannen worden niet opgeroepen voor een borstkankeronderzoek, is dit sexisme?
En als ik een wetenschappelijk onderzoek publiceer waarin ik vermeld dat zwarten dommer zijn dan blanken, of dat vrouwen emotioneler zijn dan mannen, of zoiets, is dat rascisme / sexisme?
Moeilijk, moeilijk, moeilijk...
En is minderheden een voordeel geven bij sollicitaties ook niet net zo goed racisme? Het is iig discriminatie, zo wordt het ook gewoon genoemd. En op grond van ras.
En wanneer is discriminatie goed en wanneer is het fout? Mannen worden niet opgeroepen voor een borstkankeronderzoek, is dit sexisme?
En als ik een wetenschappelijk onderzoek publiceer waarin ik vermeld dat zwarten dommer zijn dan blanken, of dat vrouwen emotioneler zijn dan mannen, of zoiets, is dat rascisme / sexisme?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Ras = mens
hoe kan je anderen mensen discrimineren ?
hoe kan je anderen mensen discrimineren ?
dikzak
Ik denk dat iets discriminatie is op het moment dat iets negatief BEDOELD of OPGEVAT wordt.... (of beide uiteraard)Op dinsdag 22 januari 2002 23:03 schreef Diadem het volgende:
Wanneer is iets negatief? Lijkt me een lastige definitie
Ik denk dat wanneer iets duidelijk gebaseerd is op feiten en het mogelijk wel negatief is, het niet meer opgevat mag worden als discriminatie. (denk b.v. aan het borstkankeronderzoek)
Verwijderd
Bij rascisme hoort een handeling, dit kan verbaal of handelen zijn. Denken zonder zeggen is niet rascistisch, dit is het negatieve wat ik bedoel
je kan ook gedicrimineerd worden omdat je anders bent danOp dinsdag 22 januari 2002 02:48 schreef Urnie het volgende:
ff serieus dan maar:
anderen toch?
(je hebt een arm of been ofzo en je word uitgelachen
en in elkaar geslagen daarvoor)
of heet dat anders?
Dat slaat nergens op; wat zou je zeggen van een daad op grond van racistische motieven of gewoon racistische acties. Ook als je denkt 'alle [negers|blanken] zijn minderwaardig' dan is dat racisme, maar dan gewoon in je eigen hoofdOp dinsdag 22 januari 2002 23:49 schreef veraman het volgende:
Bij rascisme hoort een handeling, dit kan verbaal of handelen zijn. Denken zonder zeggen is niet rascistisch, dit is het negatieve wat ik bedoel
Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community
Maar hoe zit het dan met 'positieve' discrimanatie (overigens iets waar ik opOp dinsdag 22 januari 2002 23:46 schreef wfvn het volgende:
Ik denk dat iets discriminatie is op het moment dat iets negatief BEDOELD of OPGEVAT wordt.... (of beide uiteraard)
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
racist --> discriminerend tegenover rassen (stel)
sociobioloog/antropoloog --> discrimineerd tegenover rassen:
in de trant van nergoide mensen hebben een evolutionair voordeel t.o. blanke inzake lange afstand atletiek (is standpunt huidige wetenschap)
(even mijn impliciete (foutieve) rasdefinitie terzijde)
mijn mening: discriminatie in neutrale zin ja, maar in negatieve zin nee, en racisme in common language Nee!
rascist: iemand die bewust mensen van (andere) raciale afkomst als minder mens beschouwt, en hen kwetst niet op 'neutrale factoren' maar op raciale kenmerken.
IMHO moet zeker wel de normatieve (negatieve) act van de racist worden benoemd.
sociobioloog/antropoloog --> discrimineerd tegenover rassen:
in de trant van nergoide mensen hebben een evolutionair voordeel t.o. blanke inzake lange afstand atletiek (is standpunt huidige wetenschap)
(even mijn impliciete (foutieve) rasdefinitie terzijde)
mijn mening: discriminatie in neutrale zin ja, maar in negatieve zin nee, en racisme in common language Nee!
rascist: iemand die bewust mensen van (andere) raciale afkomst als minder mens beschouwt, en hen kwetst niet op 'neutrale factoren' maar op raciale kenmerken.
IMHO moet zeker wel de normatieve (negatieve) act van de racist worden benoemd.
Pagina: 1