Nut van aparte part. voor /usr /home enzo?

Pagina: 1
Acties:

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-07 15:20

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Topicstarter
Ik ben eruit: ik ga 8 gig gebruiken voor linux. Nu weet ik dat je zeg maar voor aparte directories aparte partities kunt maken. Heeft dat nu nog nut? In de zin van sneller werken, of overzichtelijker? Linux die pleurt toch alles in het overzicht in dezelfde directory, dus daar zie je het verschil niet. Het is voor zover ik kan bedenken alleen handig als je 1 partitie wilt formatteren en de rest wilt behouden.

Ik ga geen server draaien.

Ik heb al 7 andere partities 1x NTFS 6x FAT32 voor windows bestanden, geeft dat geen problemen met het maximale aantal partities?

Verwijderd

Het feit dat de meeste mensen met meerdere partities werken is dat het veiliger is als je pc crashed hierbij blijft in de meeste gevallen de "data" en "log" partities intact terwijl de root wat beschadiging oploopt in de koppelingstabel en soms eventueel bestanden. Ook is het handig voor overzicht zo kan je makkelijk je zelf limiteren tot bijvoorbeeld 256mb voor je /var directory als dit vol raakt dan weet je dat je in 9 van de 10 gevallen te veel rotzooi in je /var hebt staan tenzij je natuurlijk een imap-server draait waarbij je mail opslaat in /var/mail ... Ik kan het je aanraden om meerdere partities te gebruiken 1 keer goede crash gehad me kernel deed het niet meer maar ik kan nog wel me data van me homedir usen bij een nieuwe setup

Verwijderd

dat en
soms staat op eens je hd vol
met een losse swap partitie en wat extra reserve ruimte voor root meestal niet zo'n probleem. Maar ff snel uit vogelen waar die ruimte opeens heen is is er niet bij. Zeker niet als je je computer met andere users deelt. Dus het kan best handig zijn om de grote programma's in de gaten te houden en /usr op een eigen partitie of de users /home op 1 partitie/hd en /home/ferengee op een andere hd (heb ik tenminste altijd nog 2 gig vrij ofzo
en daar komt nog bij dat je mischien wel je /usr/local/games op 1 hd/cdrom/dvdrom wilt hebben omdat je dan lekker je games kunt ruilen :P

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Per disk kan je max 4 primary partities aan maken, qua logical partities is die beperking er niet.

Ik sluit me aan bij de mening van bovenstaande posters maar heb nog 1 kleine toevoeging:

Een aparte /home partitie is erg makkelijk als je van distro a naar b gaat. Je kan namelijk zo al je home dir met alle instellingen houden (mozilla prefs/bookmarks, config bash etc etc) zonder dat je de boel hoeft te backuppen. Tijdens de installatie wijs je dezelfde partitie weer toe als /home en kies je voor niet formatteren.

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Het lijkt mij juist erg onhandig. Als dan bijvoorbeeld je /home/user partitie volstaat en er is nog wel ruimte in op bijvoorbeeld je /var/ partitie dan vind ik dit ronduit inefficiente omgang met je hdd. En over die veiligheid, bij een echte crash kan je toch nix meer van je hdd lezen, daar helpt alleen regelmatig backuppen tegen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het goed is, loopt de ene partitie niet sneller vol dan de andere, das een kwestie van goed plannen. En dat over die crash volgens jouw, hij kan ook alleen het filesystem verneuken, dan is er maar 1 fs weg, en dat scheelt best een hoop werk.
En als je je users op een aparte partitie houdt, kunnen ze nietje fs flooden, zodat er bijvoorbeeld belangrijke services in de soep lopen.
Pagina: 1