Toon posts:

Onkyo TX-DS 595 Vs Harman Kardon AVR 3000

Pagina: 1
Acties:
  • 1.541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ola,

Ik heb mijn oog laten vallen enkele maanden geleden op de Harman Kardon AVR 3000... destijds dat ding gehoord, en echt werkelijk genoten... Mooi geluid, lekkere punch, werkten goed samen met mijn Focal Kevlar Woofur en tweeter... was een fijn geheel.

Nu heb ik enkele dagen geleden rond gekeken in een andere zaak, en daar hoorde ik de Onkyo TX DS 595.
En ik moet zeggen, dat knalde er goed uit. Wat een geluid.
Mooie solide geluid, mooi vormgegeven bak. En met net iets meer opties. Hij is wat duurder, maar ik moet zeggen niet verkeerd, voor 100 euro meer.

Het gaat dus om de :

Onkyo TX DS 595 prijs 1350.00 GULDEN!
Afbeeldingslocatie: http://www.onkyo.net/uk/cms/prodimg/hometh/txds595r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Onkyo/TXDS595_TG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Onkyo/TXDS595Back_TG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Onkyo/TXDS595Zap.jpg

Specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Damping Factor (1kHz, 8 Ohms):    60 at 8 Ohms   

Dimensions (W x H x D):    435 x 175 x 431 mm   
Dynamic Power 4 Ohms (front):    155 W/ch   
Dynamic Power 8 Ohms (front):    90 W/ch   
FM Stereo Separation:    45 dB at 1 kHz / 30 dB at 100 Hz-10 kHz   
Frequency Response:    10 Hz-100 kHz: + 1 dB, - 3 dB   
Output Level and Impedance PREOUT:    1.0 V, 2.2 kOhms   
Output Level and Impedance TAPE REC:    200 mV, 2.2 kOhms   
Phono Overload (1 kHz):    110 mV RMS, 0.5 % THD   
Power Output to Center (at 6 Ohms, 1kHz, DIN):    110 W   
Power Output to Front L/R (at 6 Ohms, 1 kHz, DIN):    110 W/ch   
Power Output to Surround L/R (at 6 Ohms, 1 kHz, DIN):    110 W/ch   
S/N Ratio AM:    40 dB   
S/N Ratio CD/TAPE:    100 dB (IHF-A)   
S/N Ratio FM Mono:    76 dB (IHF-A)   
S/N Ratio FM Stereo:    70 dB (IHF-A)   
S/N Ratio PHONO (MM):    80 dB (IHF-A, 5 mV input)   
Sensitivity and Impedance CD and TAPE Play:    200 mV, 50 kOhms   
Sensitivity and Impedance Phono MM:    2.5 mV, 50 kOhms   
THD (Rated Power):    0.08 % (all channels)   
Tone Controls BASS/TREBLE:    ± 10 dB at 50 Hz / ± 10 dB at 20 kHz   
Total Harmonic Distortion AM:    0.7 %   
Total Harmonic Distortion FM Mono:    0.2 %   
Total Harmonic Distortion FM Stereo:    0.3 %   
Usable Sensitivity AM:    30 µV   
Usable Sensitivity FM Mono:    11.2 dBf, 1.0 µV (75 Ohms IHF)   
Usable Sensitivity FM Stereo:    17.2 dBf, 2.0 µV (75 Ohms IHF)   
Weight:    12.5 kg

Onkyo TX-DS 595 AC-3/DTS Receiver
The TX-DS595 gives you Onkyos traditional strengths sonic excellence, build quality and unparalleled ease of use plus the latest technological advances and user-interface refinements previously reserved only for our most expensive receivers. (Black Or Silver)

in et zilver is ie ook mooi:

Afbeeldingslocatie: http://www.cgi.uk.com/acatalog/TX-DS595.jpg

Of de Harman kardon AVR-3000 1199,00 GULDEN!
Afbeeldingslocatie: http://www.cgi.uk.com/acatalog/avr3000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.audiovision.dk/images/Ny_mappe/avr_3000_gr-1.jpg

Specs:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Connections:Inputs:7x analogue phono
pairs;5.1-channel phono array;3x
TOSlink optical and 3x coaxial electrical
digital S/P-DIF;5x composite video;5x
S-video;1x 75ohm FM antenna;2x
screw terminal AM loop.Outputs:5.1x
analogue phono pre-outs;3x analogue
record/output pairs;1x TOSlink optical
and 1x coaxial electrical S/P-DIF digital
outputs;3x composite video;3x S-video;
2x remote IR;10x banana-capable
loudspeaker binding posts;2x 240V AC
outlets (100W maximum);1x 1/4 
headphone jack.
Sound formats supported:Dolby Digital;
DTS;Dolby Pro-Logic;Dolby 3 Stereo;
PCM (maximum sample rate 96kHz)and
MPEG-1 Layer III (MP3).
Dimensions:440(w)mm x 167(h)mm x
435(d)mm
Weight:14kg

Harman Kardon AVR3000 AV Receiver
The AVR 3000 is Harman Kardon's most affordable receiver featuring the patented EzSet remote. EzSet automatically sets speaker output levels, ensuring optimal surround-sound reproduction. The AVR 3000 also includes such sophisticated touches as front-panel digital inputs and S-Video connections, and processing using Logic 7®, VMAx® or MP3 decoding. Features - Dolby Digital & DTS decoders - Onboard MP3 Decoding - EZset remote setup - 5.1 input - 24bit / 192KHZ Processing - Logic 7 Decoding - 50wpc x 5 output - 6 Digital inputs (3 optical/3 coaxial) - Power Amp output 25Amps.

Ik weet het even niet meer, maar wat zouden jullie doen. Ik heb ze beiden gehoord, maar zit nu even in een twee strijd, ik vind de H/K ook net iets mooier etc.

• _Gump_
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat zijn eigenlijk de prijzen van die dingen.
Die H/K ziet er idd erg geil uit, maar ik zou zeggen neem degene die het mooiste klinkt.

Verwijderd

Topicstarter
de H/K = 1199,00 piek
de Onkyo = 1300.00 piek

Verwijderd

Topicstarter
bij die onkyo kun je wel een platenspeler + aarding aansluiten... dat is wel redelijk nieuw, nog niet eerder gezien....

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 23:28 schreef drLiter het volgende:
bij die onkyo kun je wel een platenspeler + aarding aansluiten... dat is wel redelijk nieuw, nog niet eerder gezien....
En de Onkyo = dolby prologic II :)

• _Gump_
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Op maandag 21 januari 2002 23:52 schreef drLiter het volgende:

[..]

En de Onkyo = dolby prologic II :)
Wat is dat eigenlijk, meer boxen ofzo :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 21 januari 2002 23:59 schreef Gump het volgende:

[..]

Twee extra front,
plus dat die onkyo zo veel sterker is...

• bjorn
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als ik je posts zo lees heb je stiekem al voor de onkyo gekozen... ;)

Heb je ook naar de denon 1802/2802 of de marantz sr 5200 gekeken? Ook erg mooie receivers.

Die h/k heeft logic 7, welke hetzelfde zou moeten bereiken als prologic 2 (maar dat bij lange na niet haald) en de h/k ziet er natuurlijk veel :9 uit dan de onkyo......

Wat hang je er voor speakers aan?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 22 januari 2002 00:11 schreef bjorn het volgende:
Als ik je posts zo lees heb je stiekem al voor de onkyo gekozen... ;)

Heb je ook naar de denon 1802/2802 of de marantz sr 5200 gekeken? Ook erg mooie receivers.

Die h/k heeft logic 7, welke hetzelfde zou moeten bereiken als prologic 2 (maar dat bij lange na niet haald) en de h/k ziet er natuurlijk veel :9 uit dan de onkyo......

Wat hang je er voor speakers aan?
deze:

Afbeeldingslocatie: http://www2.hku.nl/~marc4/tweakers/set.jpg

Allemaal Focal Kevlar, de woofer is gecoated en zelfgemaakt volgens eigen schema en beluisterd en afgesteld.

Het scherpe grauwe karakter is enigszins minder door de coating die eroverheen zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem overigens deze DVD speler erbij..
de pioneer dvd 444

Afbeeldingslocatie: http://www.codefreedvd.com/dvd/graphics/pioneer_444_silver.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.cgi.uk.com/acatalog/TX-DS595.jpg

Wat een combo....

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op dinsdag 22 januari 2002 01:13 schreef drLiter het volgende:

Wat een combo....
afgeleid van combOneren :? :P

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

'com·bo (het,de ~ (m.))

1 klein jazzensemble
:D

Verwijderd

Topicstarter
Niet moeilijk doen mensen :)

Verwijderd

Topicstarter
En allebei hebben ze wel wat, de H/K gaat de afstandsbediening snel van kapot, en van de Onkyo, zitten de volume knoppen wel es in de perikelen scene...

Verwijderd

En de Onkyo = dolby prologic II
Op maandag 21 januari 2002 23:59 schreef Gump het volgende:

[..]

Dolby Pro Logic II is een technologie die het mogelijk maakt om het signaal van elke willekeurige stereo bron om te zetten naar een surround/ProLogic signaal.
Dit in tegenstelling tot Pro Logic (zeg maar versie 1), waar het origineel/de bron ook Pro Logic moet zijn opgenomen om uiteindelijk als surround weergegeven te kunnen worden.

In volgorde van opkomst:
Dolby Surround (analoog surround omgezet voor stereo)
Dolby Surround Pro Logic (surround weergeven als surround)
Dolby Surround Pro Logic II (zet ook stereo om in surround)
Dolby Digital (AC-3, DVD)

Je zou er dol van worden... ;(

Verwijderd

ik denk dat ik deze ga nemen. Klinkt ook erg goed!
Maar is denk ik niet te vergelijken met een Onkyo...
Het enige nadeel van deze phlips bak is dat er geen pro logic II op zit.

http://www2.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/assets/downloads/fr996_h.jpg

<font color=blue>3,5meg en 5500x2200 pixels is niet echt fijn om te posten</font>

Verwijderd

En ik wil de keuze tussen de 2 apparaten niet nog moeilijker maken, maar de HK kan ook overweg met mp3. Dit betekent dat er (mits de geluidkaart dat ondersteunt) vanaf de geluidskaart een digitaal signaal rechtstreeks de HK ingaat, i.p.v. een analoog signaal. Dit zal de weergave van mp3 via de receiver ten goede komen.

Best leuk, wanneer je net als drliter meer dan 100GB aan mp3-tjes hebt... :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm tis leuk die mp3 feature,

maar zeg ik het juist als ik zeg:

H/K is meer et design, en komt al vroeg in de mp3 scene, dus lagere kwaliteit.
Ik heb ook gekeken naar de JVC 8012 en die heb USB connector, maar daar is meer gadget gehalte....
En de Onkyo = DPL II, is nieuwe standaard op deze AVR amps, en is meer op het geluid gebaseerd?

Want voor films heb ik liever die Onkyo als het gaat om vervorming dan de H/K...

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 12:10

wielhelm

80/86 ST bladebladed

ik ben een groot onkyo fan! ik heb gelukkig nog 1 van de laatste stereo-versterkers op de kop kunnen tikken, onkyo heeft hier alleen nog een goedkoop model van.

Onkyo is een zeer goed merk, en dat kun je al merken als je zo'n ding optilt! (dikke zware trafo's).

Als je er dan ook nog 2 mooie b&w's aan koppelt gaat er een hele wereld voor je open. Helaas maken ze geen echte hi-end stereo-versterkers meer en zijn ze helemaal op de dolby-shit overgestapt.

Verwijderd

Ik heb zelf lekker de AVR3000 staan. Ik heb deze gekozen om het geluid. Hij heeft dan wel wat minder vermogen als die onkyo, maar dat zegt dus HELEMAAL niks. Hij levert gewoon krachtstroom met veel amperes, dus vermogen zat. Het geluidsbeeld van die onkyo vind ik meer passen bij klassieke muziek e.d. De H/K klinkt veel strakker en helderder. Ik zou dus gewoon de 2 versterkers naast elkaar laten zetten en luisteren naar wat je het mooiste vind.

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

inderdaad een hele goede tip, neem ook een paar cd's (of dvds) mee met je favoriete muziek, en het liefs ook nog je speakers. vraag anders om een testplaatsing.

• wielhelm

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Overigens, vermogen zegt wel degelijk iets, ik heb nog 2 oude dm6 speakers van b&w (20 jaar oud), en 300 watt, en dan is vermogen juist heel belangrijk.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 16:45 schreef wielhelm het volgende:
Overigens, vermogen zegt wel degelijk iets, ik heb nog 2 oude dm6 speakers van b&w (20 jaar oud), en 300 watt, en dan is vermogen juist heel belangrijk.
Okay, wat ik bedoelde is dat het vermogen niets zegt. Als je ze vergelijkt: Onkyo: 140W per kanaal
H/K : 55W per kanaal

Klinkt allemaal heel interresant enzo, maar je kan mij niet wijs maken dat de Onkyo 2,5 keer zo veel vermogen levert. De H/K levert btw ook 25Amp. De onkyo niet. Het getalletje zegt dus gewoon bar weinig.

Verwijderd

Op dinsdag 22 januari 2002 16:53 schreef Digital_Blonde het volgende:

[..]

Okay, wat ik bedoelde is dat het vermogen niets zegt. Als je ze vergelijkt: Onkyo: 140W per kanaal
H/K : 55W per kanaal

Klinkt allemaal heel interresant enzo, maar je kan mij niet wijs maken dat de Onkyo 2,5 keer zo veel vermogen levert. De H/K levert btw ook 25Amp. De onkyo niet. Het getalletje zegt dus gewoon bar weinig.
Je trekt op deze manier de specificaties uit zijn verband. Hieronder staan ze volgens de opgave in de gebruiksaanwijzingen:

HK AVR 3000:
Audio gedeelte
Stereo
Continu nominaal vermogen (FTC)
50 watt per kanaal, 20 Hz 20 kHz,
@ <0,07% THD, beide kanalen uitgestuurd in 8 ohm
Vijf kanaals surroundfuncties
Vermogen per kanaal
Front L&R kanalen:
40 watt per kanaal,
@ <0,07% THD, 20 Hz 20 kHz in 8 ohm
Centrum kanaal:
40 watt, @ <0,07% THD, 20 Hz 20 kHz in 8 ohm
Surround kanalen:
40 watt per kanaal,
@ <0,07% THD, 20 Hz 20 kHz in 8 ohm

ONKYO TX-DS595:
AMPLIFIER SECTION
Continuous Average Power output (FTC)
All channels: 75 W per channel min. RMS at
8 ohm, 2 channels driven from 20
Hz to 20 kHz with no more than
0.08% total harmonic distortion.
100 W min. RMS at 6 ohm, 2
channels driven from 1 kHz with
no more than 0.1% total
harmonic distortion.
Continuous Power output (DIN) 110 W at 6 ohm
Maximum Power output (EIAJ) 140 W at 6 ohm
Dynamic Power Output (Stereo) 2 × 210 W at 3 ohm
2 × 155 W at 4 ohm
2 × 90 W at 8 ohm

De apparaten liggen dus minder ver uit elkaar dan men in eerste instantie zou vermoeden.
Continu nominaal vermogen (FTC):
stereo
HK @ 8 ohm 2 x 50 W
ONKYO @ 6 ohm 2 x 100 W
alle kanalen
HK @ 8 ohm 5 x 40 W
ONKYO @ 8 ohm 5 x 75 W

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Hehe, allemaal "audiofielen" bij elkaar in dit topic. Ik heb hier al zoveel misverstanden gehoord dat het bijna pijn doet om het weer te lezen :P

OK nu even mijn bijdrage: trust me, als je enigszins normale luidsprekers hebt en dat lijken die op het plaatje wel, dan hebben ze allebei meer dan genoeg power in huis om je speakers moeiteloos aan te sturen. En dan zowel in stereo als in surround modus. Dus daar zou ik niet eens meer op letten. Trouwens, krachtstroom met veel amperes is volgens mij iets nieuws bij deze receivers, kan iemand hier wat meer over vertellen??? :+

Wat betreft het "voordeel" Dolby Pro-logic II van de Onkyo TX-DS595: daar zou ik toch echt niet al te veel op letten. Je koopt er een DVD speler bij die het digitale signaal van een DVD perfect doorstuurt naar je versterker zodat die het Dolby Digital kan decoderen en doorsturen naar je luidsprekers. Het zou wel een beetje dom zijn (Jazekers: Maxima quote :) ) om dan voor een toch inferieur systeem als Dolby PLII te kiezen. Alleen als je bijvoorbeeld TV kijkt kan het wel wat voordelen hebben boven het standaard DPL, maar verwacht geen wonderen, want ook Dolby PLII maakt voor de twee achterkanalen nog steeds gebruik van gissen.
Wat niet in het signaal staat kan er immers niet ook uitgehaald worden...

Wat betreft de Harman Kardon: ik heb 'm zelf nog nooit beluisterd en dat verhaal over die afstandsbediening geloof ik niet. En wat geschreven werd over de volumeregeling van de Onkyo klopt deels alleen het gaat niet op voor de nieuwere types (dus vanaf de X3X serie). Ik heb zelf de Onkyo TX-DS838 waar ik uitermate tevreden over ben. Het enige probleem is dat de volumeknop soms na een tijdje weer een tikje (= ongeveer 1dB) terugloopt. Er is iets mis met de calibratie ofzo, maar wat maakt dat nou uit. Als ie een keer een stapje terug heeft gedaan, blijft ie daarna wel op zijn plaats staan. Voordat ik deze aankoop deed was ik al op de hoogte van het probleem en het heeft mijn keuze op geen enkele wijze beinvloedt.

Argh, nog meer misverstanden:
Dolby Pro Logic maakt van een matrix gecodeerd stereosignaal een 4 kanaals surroundsignaal. Uit een stereosignaal wordt dus informatie gehaald voor 4 kanalen, te weten Links voor, Center, Rechts voor en de achterkanalen. Daarnaast zijn de achterkanalen ook nog eens niet full range waardoor het toch wel wat minder klinkt.
Het verschil bij Dolby Pro Logic II ligt erin dat weer uit het stereosignaal, maar nu een 5 kanaals surroundsignaal wordt gehaald. Het voor blijft gelijk, alleen de surroundkanalen zijn nu wel fullrange en in principe in stereo. Ik zeg in principe omdat er gebruik gemaakt wordt van giswerk of iets nu van linksacher of rechtsachter kwam. In de praktijk werkt dit wel redelijk en ook de psycho akoestiek werkt ff een handje mee >:)

Dat van die MP3 feature op H/K had ik nog nooit van gehoord en dat ga ik nog ff uitzoeken. Trust me, ook die Onkyo kan met MP3'tjes overweg als je het digitaal aansluit en raadt eens: dat kan ie analoog ook! Wauw, goed hè? MP3 is geen apart soort signaal ofzo, dus het lijkt me sterk dat één van beide er nou beter mee overweg kan. Het kan hoogstens zo zijn dat de H/K een hardwarematige MP3 decoder in zich heeft, wat ik zo ook betwijfel, omdat het weinig nut heeft.

Maar omdat meerdere geluidskaarten toch wel wat last van ruis hebben of omdat je een aardingsprobleempje krijgt als je je geluidskaart op je receivertje aansluit, kun je misschien overwegen om je geluidskaart via een optische kabel aan te sluiten.

Mijn persoonlijke voorkeur in dit geval gaat uit naar de Onkyo omdat hij net even iets completer is en (schijtreden maar toch) omdat ik tot nu toe hele goeie ervaringen met Onkyo heb. Waarschijnlijk had ik ook deze receiver gekocht als ik onderstaande niet heel goedkoop had kunnen krijgen...

Nog een goeie tip: vraag of je ze beide even een weekend mee mag nemen om thuis te luisteren hoe ze nou klinken. Ik denk niet dat je dat lukt, maar probeer dan het ene weekend de ene mee te krijgen en het volgende weekend de volgende en zoek wat leuke stukjes op cd's die je goed kent op en ga daarmee vergelijken. Trouwens, niet miereneukerig gaan lopen luisteren, niet te veel op details letten, maar als het gewoon over het algemeen erg goed klinkt t.o.v. de andere moet je je eigen gevoel volgen en voor die receiver gaan.

Goed, ik geloof dat ik wel weer genoeg gepost heb, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Ik snap niet dat er zoveel naar de getalletjes word gekeken ... Test het met de set speakers die je wil hebben kan die ze aansturen en klink het goed dat is de enige eis van een versterker.. Ik persoonlijk denk dat de avr3000 niet voor de onkyo onderdoet.. De manier waarom H/K de versterker bouwt is erg goed. H/K bouwt een degelijk en stabiele voeding die zonder probleem 2x zijn vermogen uit kan stoten bij zware lasten. Hk zorgt er voor dat de versterker een mooie reserve heeft. Maar met onkyo is dat ook erg goed.. dus de getallen en alles zegt geen reet..
Gewoon luisteren hoor je geen verschil en kunnen ze allebij je speakers aan sturen kies je de amp die er het vetst uitziet..

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:08
Ik ben absoluut helemaal fan van Harman Kardon versterkers! Maar das een persoonlijke mening!

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 12:20 schreef dB_A_ het volgende:
En wat geschreven werd over de volumeregeling van de Onkyo klopt deels alleen het gaat niet op voor de nieuwere types (dus vanaf de X3X serie). Ik heb zelf de Onkyo TX-DS838 waar ik uitermate tevreden over ben. Het enige probleem is dat de volumeknop soms na een tijdje weer een tikje (= ongeveer 1dB) terugloopt. Er is iets mis met de calibratie ofzo, maar wat maakt dat nou uit. Als ie een keer een stapje terug heeft gedaan, blijft ie daarna wel op zijn plaats staan. Voordat ik deze aankoop deed was ik al op de hoogte van het probleem en het heeft mijn keuze op geen enkele wijze beinvloedt.
Feit blijft dat het dus wel een typisch Onkyo probleem is. Dat het met de calibratie te maken heeft klopt, want ik heb ook al eens met een goedkopere Onkyo meegemaakt dat deze bij het verlagen van het volume eerst nog een stapje harder ging, voordat uiteindelijk het volume minder werd.
Dat van die MP3 feature op H/K had ik nog nooit van gehoord en dat ga ik nog ff uitzoeken. Trust me, ook die Onkyo kan met MP3'tjes overweg als je het digitaal aansluit en raadt eens: dat kan ie analoog ook! Wauw, goed hè? MP3 is geen apart soort signaal ofzo, dus het lijkt me sterk dat één van beide er nou beter mee overweg kan. Het kan hoogstens zo zijn dat de H/K een hardwarematige MP3 decoder in zich heeft, wat ik zo ook betwijfel, omdat het weinig nut heeft.
Natuurlijk kan die Onkyo met MP3'tjes overweg. Alleen heeft de HK inderdaad een hardwarematige MP3 decoder.
Trouwens, niet miereneukerig gaan lopen luisteren, niet te veel op details letten, maar als het gewoon over het algemeen erg goed klinkt t.o.v. de andere moet je je eigen gevoel volgen en voor die receiver gaan.
De keuze die je maakt... :+

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Wat heb je aan een hardware MP3-decoder in een receiver? Hoe krijg ik die MP3's in die receiver dan?

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 13:59 schreef blissard het volgende:
Wat heb je aan een hardware MP3-decoder in een receiver? Hoe krijg ik die MP3's in die receiver dan?
Via een SPDIF-uitgang. Hieronder een citaat uit de handleiding van HK:

MP3 Audio Playback
De AVR 3000 is een van de eerste A/V receivers die een ingebouwde decoder bezit voor het MP3 audioformaat dat bij bepaalde computer audio bestanden en draagbare MP3 spelers/recorders wordt gebruikt. Bovendien zijn sommige nieuwe CD en DVD spelers geschikt om optische discs weer te geven die zijn opgenomen in MP3, en niet in standaard CD audio informatie. Met MP3 decodering kan de AVR 3000 de digitale signalen nauwkeuriger omzetten naar analoog, plus het voordeel naar MP3 audio te kunnen luisteren via de high current versterker van de AVR 3000 en de luidsprekers van
het surround systeem, in plaats van de kleine luidsprekers
en de kleine versterkers van de computer.
Om de MP3 mogelijkheden van de AVR 3000 te gebruiken sluit u de PCM uitgang van een computer simpelweg aan op een geluidskaart van de computer die het MP3 signaal in digitale vorm afgeeft, of het PCM signaal van een MP3 compatibele CD- of DVD-speler, dan wel een draagbare
MP3-speler met digitale uitgang op de digitale ingang#$op de voorzijde, of op de digitale ingangop de achterzijde. Is het digitale MP3 signaal gekozen, dan licht de indicatie MP3 signaaltypeAop en het afspelen begint.
OPMERKINGEN:
De AVR 3000 kan uitsluitend signalen in het
MP3 (MPEG 1/Layer 3) formaat afspelen. Hij is
niet geschikt voor andere computer audiocodes.
De MP3 DSP functie op de nieuwe AVR 3000 vereist
MP3 SPDIF stream. Op het moment wordt dit
slechts door een paar apparaten geboden, maar
komende generaties moederborden en opwaarderingen
van besturingssystemen zullen volgen, daar
SPDIF de standaard is voor audio & video hardware.
Het digitale audio ingangssignaal kan zowel
optisch als coax zijn, maar het signaal dient in
het PCM formaat te staan. Directe verbinding
van USB of seriële data worden niet afgegeven,
ook niet wanneer de signalen in het MP3 formaat
staan. Heeft u vragen over de data output
van uw computer of de geluidskaart, raadpleeg
dan de handleiding daarvan, of neem contact op
met de leverancier.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 23 januari 2002 14:14 schreef wielie het volgende:

[..]

Via een SPDIF-uitgang. Hieronder een citaat uit de handleiding van HK:

MP3 Audio Playback
De AVR 3000 is een van de eerste A/V receivers die een ingebouwde decoder bezit voor het MP3 audioformaat dat bij bepaalde computer audio bestanden en draagbare MP3 spelers/recorders wordt gebruikt. Bovendien zijn sommige nieuwe CD en DVD spelers geschikt om optische discs weer te geven die zijn opgenomen in MP3, en niet in standaard CD audio informatie. Met MP3 decodering kan de AVR 3000 de digitale signalen nauwkeuriger omzetten naar analoog,
Wat een dikke vette onzin! :o MP3 is helemaal geen formaat wat over een digitaal kabeltje gaat. Of iemand moet mij op een apparaat wijzen dat mp3 over een digitaal kabeltje naar buiten stuurt... Een geluidskaart iig niet, want dan decodeerd je processor de mp3 naar pcm, die door de geluidskaart weer doorgegeven wordt aan de digitale uitgang (gewoon normaal pcm audio dus).

De apparaten die mp3 weergeven (zoals een pioneer 444) sturen die signalen ook gewoon als 'audio' naar buiten, wat elke versterker ook snapt... Lekker verwarring zaaien van hk dus..

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• blissard
't gaat dus niet om standaard SPDIF maar om MP3-SPDIF een variant die dus uit de digitale uitgang van toekomstige mp3-spelers moet gaan komen. Er zijn echter nog geen (of bijna geen) spelers die dit signaal geven. Voorlopig en mogelijk ook in de toekomst, heb je hier dus helemaal nix aan.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 14:22 schreef blissard het volgende:
't gaat dus niet om standaard SPDIF maar om MP3-SPDIF een variant die dus uit de digitale uitgang van toekomstige mp3-spelers moet gaan komen. Er zijn echter nog geen (of bijna geen) spelers die dit signaal geven. Voorlopig en mogelijk ook in de toekomst, heb je hier dus helemaal nix aan.
Tja, als ik toch eens in de toekomst kon kijken... :)

Maar het wordt dus al wel steeds vaker toegepast:

http://developer.intel.com/ial/scalableplatforms/audio/#s/pdif

http://www.soundblaster.com/accessories/optical-io/features.asp

• blissard
Nou Wielie, ik zie hier nergens de MP3-SPDIF genoemd . Alleen de al lang toegepaste SPDIF wordt genoemd.

Verwijderd

Op woensdag 23 januari 2002 14:18 schreef JvS het volgende:
Lekker verwarring zaaien van hk dus..
Hier sluit ik me bij aan...

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Wauw! Weer tijd voor een lange reply... Niet dus.

Deze hele MP3 hype bij H/K gaat echt nergens over. Precies zoals JvS al zegt: de hele geluidskaart komt er niet eens aan te pas om het MP3 signaal te decoderen. De processor doet dit werk en stuurt het vervolgens door naar de geluidskaart die er z'n normale bewerkingen op los laat. Je kunt uiteraard wel dat signaal doorsturen naar de receiver volgens de normale S/PDIF die op elke receiver te vinden is en op de betere geluidskaarten. Maar dan is het dus al gedecodeerd toch een normaal PCM signaal wat je ook krijgt als je een CD of Wav'je afspeelt. Dit zijn de gewone signalen waar alle audioapparatuur mee werkt. Niks speciaals dus.

En over die toekomst: daar zou ik met MP3 niet te veel op gokken. Er zijn echt wel betere compressiemethoden die de komende jaren in opkomst komen en mocht je het dan wel ongecodeert naar buiten kunnen sturen naar je receiver, dan is het formaat ondertussen al zo veranderd dat je receiver het niet meer kent.

Ik meende altijd dat H/K toch wel een zeer professioneel merk was, maar hier dalen ze toch aanzienlijk in mijn achting (niet dat dat hen wat uitmaakt waarschijnlijk :P)

Trouwens, ik ben ook benieuwd hoe dat ledje werkt... waar zou hij dan op reageren, of op alle signalen die via de S/PDIF binnenkomen of alleen op MP3 signalen doordat die toch bepaalde frequenties e.d. missen ofzo?

Verwijderd

MP3 Decoding in Harman Kardon Products

Ze brengen het in ieder geval leuk :P bij HK. Ik denk dat Liter hier blijer en blijer van wordt, nu hij gekozen heeft voor de Onkyo.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen hardstikke bedankt voor jullie visies, adviezen, ideeen, opmerkingen en verschillen.

Mijn keuze is gevallen op de Onkyo,zoals jullie al weten, ik heb hem inmiddels besteld, staat ie hier binnen dan zal ik dit topic omhoog trappen :)

Bedankt!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:39

FFF

Ik vind zelf de onkyo ook mooier, maar da's een mening, verder is DP2 zeker wel een voordeel, en dat plastic van HK bevalt me niet zo :D

De onkyo's hebben buitengewoon veel power, hoewel het met de energiereserver van HK ook wel goed zit.

Ik zou kiezen voor onkyo, en dan icm. de 555 dvd speler :D
Pagina: 1