Toon posts:

[PHP]Strings koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hier af en toe de topics lees, dan kom ik vaak tegen dat strings niet gekoppeld worden via een ".". Bijvoorbeeld:
PHP:
1
2
3
<?
$string = "$aantal fietsen";
?>

Met . zou het dan dit zijn:
PHP:
1
2
3
<?
$string = $aantal . "fietsen";
?>

Toen ik begon met php deed ik altijd de eerste methode, maar nu ik weer wat verder ben is bij mij de tweede manier favoriet. Wat vinden jullie beter werken en waarom? Mij lijkt manier 2 overzichtelijker, maar manier 1 is sneller te typen. Mij lijkt het ook dat manier 2 in andere talen vaak gebruikt wordt.

Verwijderd

De eerste methode is sneller te schrijven, de tweede methode kan overzichtelijker gevonden worden (scheelt vaak uiteindelijk meer tijd).

Oftewel, ligt helemaal aan wat je zelf gemakkelijk en duidelijk vindt. Ik gebruik ze zelf eerlijk gezegd door elkaar maar vooral de eerste, omdat ik door syntax highlighting sowieso op het eerste gezicht zie wat vars zijn en wat static is...

Verwijderd

Op maandag 21 januari 2002 22:23 schreef dannydude het volgende:
De eerste methode is sneller te schrijven, de tweede methode kan overzichtelijker gevonden worden (scheelt vaak uiteindelijk meer tijd).

Oftewel, ligt helemaal aan wat je zelf gemakkelijk en duidelijk vindt. Ik gebruik ze zelf eerlijk gezegd door elkaar maar vooral de eerste, omdat ik door syntax highlighting sowieso op het eerste gezicht zie wat vars zijn en wat static is...
I second that, een goede editor laat je vars in een ander kleutje zien. Ik opteer dus ook voor de eerste methode.

edit: met een array moet je natuurlijk . gebruiken.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik beiden methoden. Je kan trouwens ook arrays via de 1e methode gebruiken. Ik gebruik de 2e methode wanneer ik een object aanspreek (->) of wanneer ik over meerdere regels ga werken (+ variabelen). Dat vind ik dan duidelijker.

Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil in snelheid. Ik heb het nooit getest maar als er iemand hier tijd heeft? ;)
(meet dan ook ff het verschil tussen "blaat" en 'blaat' :))

Verwijderd

Stel dat je dit hebt:
PHP:
1
2
3
4
<?
$blaat = "hhello";
print "Just say ".substr($blaat,1);
?>

Dat kun je niet oplossen met:
PHP:
1
2
3
4
<?
$blaat = "hhello";
print "Just say substr($blaat,1)";
?>

Het is dus overzichtelijker, vind ik, om altijd met ". en ." te werken, omdat het in sommige gevallen niet anders kan. Gewoon voor de overzichtelijkheid en regelmaat dus :)

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 17:10
tjetta heeft gelijk :) Alleen gemak dient de mens, dus "$bla" vind ik ook prima. Door elkaar heen gebruiken is weliswaar een beetje onlogisch, maar als je geen problemen hebt het te lezen, wat maakt het dan uit?

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
Op maandag 21 januari 2002 23:01 schreef Orphix het volgende:
Ik gebruik beiden methoden. Je kan trouwens ook arrays via de 1e methode gebruiken. Ik gebruik de 2e methode wanneer ik een object aanspreek (->) of wanneer ik over meerdere regels ga werken (+ variabelen). Dat vind ik dan duidelijker.

Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil in snelheid. Ik heb het nooit getest maar als er iemand hier tijd heeft? ;)
nog sterker,
dit geeft altijd een fout melding:
echo "blabla $text en $zus->enzo() nogmeer bla";

dus moet het altijd zo:
echo "blabla $text en ".$zus->enzo()." nogmeer bla";

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45
Dat lijkt me ook wel een leuke om na te gaan eigenlijk.
'blaat' is sneller dan "blaat", omdat er bij "blaat" nog moet worden gekeken of er variabelen in staan die moeten worden omgezet naar hun waarde. Dat was laatst ergens te lezen in een linkje uit een topic over performance van php.

Persoonlijk heeft
PHP:
1
2
3
<?
$new = $old . 'difference';
?>

mijn voorkeur. Als ik de variabele nl. in een ".." zou zetten, laat HomeSite de naam niet meer zien met syntax-highlighting.
Verder vindt ik het eigenlijk ook een beetje bah om een variable eerst om te zetten naar zijn waarde en daarna die waarde weer in een variabele te stoppen.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op maandag 21 januari 2002 22:25 schreef Jppr het volgende:
edit: met een array moet je natuurlijk . gebruiken.
je kan tegenwoordig vars waarbij php in de war zou kunnen raken omsluiten met {}
bijv: echo "foo {$eenarray[1]} bar";
heck, zelfs dit werkt: echo "foo{$eenarray[1][2]}bar";
Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil in snelheid.
geen zin om te testen, maar ik zet m'n geld op methode 2 als de snellere.

Today's subliminal thought is:

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45
De performance topic gevonden: [topic=357007/1/50]
Pagina: 1